Είναι γνωστό ότι ο Ερντογάν μετέτρεψε την Αγία Σοφία σε τζαμί, παρά τις Ελληνικές και Διεθνείς αντιδράσεις, θέλοντας να δείξει ότι τολμάει να κάνει αυτό που κανείς προκάτοχός του δεν αποτόλμησε, όταν ο Κεμάλ Ατατούρκ έκανε μουσείο τον επιβλητικό ναό σύμβολο της Βυζαντικής Αυτοκρατορίας και των Ορθόδοξων Χριστιανών.
Πάρα πολλές φορές έκτοτε ο Ερντογάν έχει παρευρεθεί στην Αγία Σοφία στην προσευχή των μουσουλμάνων την Παρασκευή, μαζί με πλήθος μουσουλμάνων, με αποτέλεσμα να γίνονται αναφορές για ζημιές σε διάφορα εσωτερικά σημεία του ναού.
Πέφτουν κομμάτια από τον τρούλο της Αγίας Σοφίας
Ωστόσο η κατάσταση φαίνεται να παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις απειλώντας την ίδια την ύπαρξη της Αγίας Σοφίας, αφού Τούρκοι αξιωματούχοι κάνουν λόγο για επιτακτικές επισκευές στον ιερό ναό της χριστιανοσύνης μετά από βίντεο που δείχνουν θραύσματα να πέφτουν από τον τρούλο.
Υπάρχει τεράστια ανησυχία για την ακεραιότητα του καθεδρικού ναού της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη μετά την εμφάνιση βίντεο με θραύσματα οικοδομικού υλικού που πέφτουν από το εσωτερικό του τρούλου.
Η τουρκική εφημερίδα BirGün', δημοσίευσε υλικό που λήφθηκε ένα χρόνο πρίν από κάμερες ασφαλείας, που δείχνουν κομμάτια να πέφτουν από ύψος και να προσγειώνονται κοντά σε επισκέπτες της εκκλησίας.
Αυτό έχει εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια του πρώην ορθόδοξου χριστιανικού καθεδρικού ναού, με το BirGün να αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «κομμάτια πέφτουν από την οροφή, λόγω της υγρασίας που δημιουργεί το πλήθος, αλλά δεν λαμβάνονται προφυλάξεις».
Κινδυνεύει με κατάρρευση η Αγία Σοφία με τον πρώτο σεισμό
Ο πρόεδρος του Τουρκικού Συλλόγου Ιστορίας Τέχνης, Σερίφ Γιασάρ, τάχθηκε υπέρ της αποκατάστασης της εκκλησίας το συντομότερο δυνατό, προτείνοντας ότι «αν δεν αποκατασταθεί η Αγία Σοφία, θα καταρρεύσει με τον πρώτο σεισμό».
Το μνημείο αποκαταστάθηκε ως τζαμί πριν από τρία χρόνια, αφού λειτούργησε ως μουσείο από το 1935-2020, και έκτοτε έχει δεχτεί 21 εκατομμύρια επισκέπτες, σύμφωνα με τον υπουργό Τουρισμού και Πολιτισμού της Τουρκίας.
Επιστημονικό συμβούλιο: "Όχι πάνω από 25 άτομα την ίδια στιγμή εντός του ναού"
Ο κ. Yasar και διευκρίνισε ότι όταν η εκκλησία ήταν μουσείο, το επιστημονικό συμβούλιο που την εποπτεύει προέτρεψε να επιτρέπεται σε ομάδες που δεν υπερβαίνουν τα 25 άτομα να εισέρχονται στο κτίριο ανά πάσα στιγμή.
Αυτή η τεράστια αύξηση της επισκεψιμότητας πιθανότατα έφερε στο προσκήνιο την ανάγκη για επισκευές και πράγματι αναφέρθηκε τον Σεπτέμβριο ότι η τουρκική κυβέρνηση είχε αποφασίσει να ξεκινήσει τη μακροχρόνια συντήρηση της Αγίας Σοφίας.
Το μνημείο χτίστηκε αρχικά τον 6ο αιώνα μ.Χ. ως ελληνορθόδοξος χριστιανικός καθεδρικός ναός προτού μετατραπεί σε τζαμί μετά την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης (σημερινή Κωνσταντινούπολη) από τους Οθωμανούς το 1453, και παραμένει μέχρι σήμερα ένα τεράστιο αξιοθέατο ιστορικής σημασίας.
Το θέμα να τεθεί στο Συμβούλιο Ανώτατης Συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας
Μετά τα παραπάνω καθίσταται επιτακτικό κατά την εκτίμησή μας να τεθεί το θέμα της Αγίας Σοφίας που αναφέραμε από πλευράς Ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού στο αντίστοιχο Τουρκικό, κατά τη διάρκεια συνομιλιών που θα έχουν οι δύο υπουργοί στις 7 Δεκεμβρίου στην Αθήνα.
Άποψή μας είναι ότι ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης θα θέσει το θέμα στον Ερντογάν, αφού η Αγία Σοφία είναι πραγματικά κιβωτός του Ελληνισμού και της Ορθοδδοξίας.
Άλλωστε ο Πρωθυπουργός μας απέδειξε περίτρανα στην Βρετανική κυβέρνηση ,στο θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα, ότι δεν μασάει τα λόγια του υπερασπιζόμενος την επιστροφή τους στο σπίτι τους στην Ελλάδα σε συνέντευξή του στο BBC, οδηγώντας τον στερούμενο επιχειρημάτων Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου Σούνακ, σε μια παντελώς χονδροειδή και απρεπή αντίδραση, να ακυρώσει την μεταξύ τους συνάντηση.
Επισημαίνουμε τέλος για το θέμα, ότι ορισμένοι κύκλοι στην Βρετανία χρησιμοποιούν τον όρο "Ελγίνεια Μάρμαρα" για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα που φυλάσσονται στο Βρετανικό Μουσείο, κάτι που προκαλεί γέλια και κλάματα μαζί, αποτελώντας Παγκόσμια πρωτοτυπία, αφού ένα έργο τέχνης παίρνει το όνομα είτε του μέρους που δημιουργήθηκε είτε το όνομα του δημιουργού του και σε καμία περίπτωση αυτού που το έκλεψε, γιατί αυτό έκανε ο Έλγιν με τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, τα έκλεψε.