Και βέβαια το έργο του αεροπορικού κέντρου εκπαίδευσης είναι πολύτιμο, άκρως απαραίτητο και πρέπει να γίνει άμεσα. Δεν μπορούμε όμως να παραβλέπουμε εθνικά ωφέλιμες ενεργειες και να μην φερόμαστε ανάλογα σε όσους μας στηρίζουν! Είναι λάθος που μπορεί στο μέλλον να το βρούμε μπροστά μας.
Αιφνιδίως και εξωθεσμικά, με συνοπτικές διαδικασίες, όπως γράφει ο Δήμος Βερύκιος από το ieidiseis.gr, έθεσαν εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας τον Καναδά για το πρόγραμμα του Αεροπορικού Κέντρου Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα. Η αντιπολίτευση ζητάει εξηγήσεις στην Βουλή μετά τις αποκαλύψεις του iEidiseis.gr. Κύμα διαμαρτυρίας από απόστρατους όλων των «τάσεων» και των «αποχρώσεων» που ζητούν σεβασμό και πιστή τήρηση των διαδικασιών για την εκτέλεση των αμυντικών προμηθειών.
Στην Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής για εξηγήσεις για τις Fast track διαδικασίες ανάθεσης στο Ισραήλ του Αεροπορικού Κέντρου Εκπαίδευσης καλεί η αντιπολίτευση την ηγεσία του υπουργείου Άμυνας πριν τα Χριστούγεννα!
Σάλο προκάλεσε η χτεσινή αποκάλυψη του iEidiseis.gr ότι με ακαριαίες -όχι απλώς αστραπιαίες- διαδικασίες, σε λιγότερο από 48 ώρες, πέρασε από την «βάσανο» του Ανωτάτου Αεροπορικού Συμβουλίου, του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων και την Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Αεροπορικού Εκπαιδευτικού Κέντρου Καλαμάτας με κατεύθυνση την απ΄ ευθείας ανάθεση σε συγκεκριμένη Ισραηλινή εταιρεία με την επικάλυψη της διακρατικής συμφωνίας.
Απίστευτα πράγματα! Πρωτόγνωρες διαδικασίες, εξωθεσμικές και αίολες έλαβαν χώρα την περασμένη βδομάδα στο υπουργείο Άμυνας μέσα σε 36 ώρες για να δώσουν το «δαχτυλίδι» του Αεροπορικού Εκπαιδευτικού Κέντρου Καλαμάτας στο Ισραήλ αφού είχαν προηγηθεί διακρατικές συζητήσεις πέραν των τριών ετών με τον Καναδά.
Η κίνηση αυτή αφενός χαρακτηρίζεται ως πολιτικά ανήθικη απέναντι στο Καναδά που ήταν η πρώτη χώρα που επέβαλε εμπάργκο όπλων στην Τουρκία χωρίς να της ζητηθεί.
Αφετέρου πρόκειται για διαδικασίες που δύσκολα μπορεί να κατανοήσει και να δεχτεί η Δικαιοσύνη αφού αντιβαίνουν της νομοθεσίας και ενδεχομένως να προκαλούν βλάβη του Δημοσίου συμφέροντος!
Η εμπειρία από τις εν εξελίξει Δίκες για τα εξοπλιστικά προγράμματα της περιόδου 1998 – 2004 έχει καταδείξει ότι εκατοντάδες στρατιωτικοί κάθονται στο σκαμνί του κατηγορουμένου για απίθανες λεπτομέρειες επί των διαδικασιών που χειρίστηκαν ως μέλη Επιτροπών. Η δε ψυχολογική πίεση που δέχονται από τις επίμονες ερωτήσεις της Έδρας σε ανθυπολεπτομέρειες επί των διαδικασιών είναι τόσο μεγάλη και ορισμένοι εκ των κατηγορουμένων δεν αντέχουν και καταλήγουν (πεθαίνουν) εν μέσω της διαδικασίας της Δίκης.
Μάρτυς ο νομικός σύμβουλος του ΥΕΘΑ Διονύσης Κολοβός που ως Πολιτική Αγωγή εκπροσωπεί το Δημόσιο στις περισσότερες από τις «χακί» Δίκες.
Επομένως εάν ασχοληθεί η Δικαιοσύνη με την συγκεκριμένη «αεροπλανική» απόφαση για την ανάθεση στο Ισραήλ του Αεροπορικού Κέντρου Εκπαίδευσης, το πρώτο πράγμα που θα κάνει ο Ανακριτής είναι να συγκρίνει τις δύο προτάσεις και το προφίλ των δύο υποψηφίων εταιρειών:
• Η καναδική εταιρεία δραστηριοποιείται στον χώρο της Αεροπορικής Εκπαίδευσης αυτό από το 1947. Ειδικεύεται στην εκπαίδευση πιλότων μαχητικών αεροσκαφών με νατοϊκά πρότυπα και είναι το μόνο διεθνώς κατά ΝΑΤΟ πιστοποιημένο κέντρο. Σ´ αυτό εκπαιδεύονται πιλότοι από όλες τις χώρες του ΝΑΤΟ και όχι μόνον. Πέραν αυτού έχει πάνω από 65 εκπαιδευτικά κέντρα σε περισσότερες από 35 χώρες και εκπαιδεύει πάνω από 135.000 ιπταμένους (περιλαμβανομένης και της πολιτικής αεροπορίας).
Η πρόταση της Καναδικής εταιρείας με εικοσαετές συμβόλαιο, κοστίζει 1.25 δις ευρώ και περιλαμβάνει την διάθεση 10 αεροσκαφών Μ346 με 3500 εκπαιδευτικές ώρες ανά έτος. Μέχρι την έναρξη του προγράμματος 2 περίπου έτη προβλέπεται «ενδιάμεση λύση» με χρήση των εγκαταστάσεων και μέσων εκπαιδευτικού κέντρου στην Ιταλία.
• Η Ισραηλινή εταιρεία εκπαιδεύει τους πιλότους της χώρας της στον περιορισμένο εναέριο χώρο της. Για την ίδια διάρκεια (20 έτη) το κοστολογεί 1,375 δις ευρώ και διαθέτει 10 αεροσκάφη με συνολικές όμως εκπαιδευτικές ώρες 3200/έτος, χωρίς να προτείνεται κάποια ενδιάμεση λύση μέχρι την έναρξη του προγράμματος.
Επίσης το Ισραήλ ως χώρα εκτός ΝΑΤΟ, δεν διαθέτει Νατοϊκή πιστοποίηση. Το πιο αξιοπρόσεκτο όμως είναι ότι υπάρχει η απαίτηση κατάθεσης εγγυητικής επιστολής (Letter of Credit) ύψους 1,375 δις! Εγγυητική επιστολή σε διακρατική συμφωνία; Απίστευτο! Παγκόσμια πρωτοτυπία!
Το ζητούμενο είναι γιατί τέτοια σπουδή με μεταμεσονύχτιες συνεδριάσεις των Ανώτατων Οργάνων για απευθείας ανάθεση ενός εξοπλιστικού προγράμματος άνω του 1,3 δις σε μια εταιρία που είναι ακριβότερη και με λιγότερες παροχές από την ανταγωνίστρια;
Όλα αυτά τα ερωτήματα και τις απορίες που θέτει σήμερα το iEidiseis.gr είναι βέβαιον ότι θα τεθούν από την αντιπολίτευση στην ηγεσία του υπουργείου Άμυνας από την Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής.
Με την ευκαιρία της συζήτησης στην Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής της Σύμβασης για το Αεροπορικό Κέντρο Εκπαίδευσης αναμένεται να τεθεί από την αντιπολίτευση και το θέμα της πώλησης της ΕΛΒΟ στο Ισραήλ με μια προσφορά μικρότερης αξίας από αυτή που αποτιμάται η έκταση και μόνο της ΕΛΒΟ ως αγρότοπος. Παρόλα αυτά εδώ και επτά μήνες ακόμη αναζητούνται τα χρήματα της αγοράς, ενώ ούτε κουβέντα για τα ποσά της επένδυσης.
Πάντως το θέμα της πιστής τήρησης των διαδικασιών στις αμυντικές προμήθειες και του σεβασμού των επιτροπών αξιολόγησης τίθεται τον τελευταίο καιρό από το σύνολο της αντιπολίτευσης.
Η επιλογή των όπλων αποκλειστική ευθύνη των Επιτελών
Ο αντιπτέραρχος εα Στυλιανός Πετρουλάκης, υπασπιστής του Ανδρέα Παπανδρέου, σε πρόσφατο σχόλιο του στο fb, τονίζει : «Τελευταία ακούγονται και γράφονται πολλά για αγορά αεροπλάνων, που απαιτούνται για την αύξηση της μαχητικότητας της Πολεμικής Αεροπορίας. Θυμόμαστε την εξαγγελία του κ. Πρωθυπουργού, που έγινε στην Θεσσαλονίκη τον περασμένο Σεπτέμβριο, για την αγορά 18 αεροπλάνων Rafale. Τα Rafale θα αντικαταστήσουν την Μοίρα των μη εκσυγχρονισμένων Miraz 2000 της Π.Α, τα οποία θα πουληθούν στην Γαλλία. Ακολούθησαν οι αγορές, αρχικά 6 κι ύστερα μίας ή δύο Μοιρών F-35 και η αγορά από τα ΗΑΕ μίας Μοίρας Miraz 2000-9.
Είναι καλό που λέγονται και γράφονται τόσα πολλά από πολλούς, αρμοδίους ή μη, γιατί δείχνει το ενδιαφέρον όλων, για την αναχαίτιση της απειλής μας. Όμως υπεύθυνοι για να εισηγηθούν πόσα και ποιών δυνατοτήτων μέσα εναερίων δυνάμεων και όπλων απαιτούνται, είναι οι αεροπόροι επιτελείς της Π.Α.
Ακόμη αυτοί οι ίδιοι επιτελείς γνωρίζουν, ότι η αγορά μη επαρκούς αριθμού αεροσκαφών και η πολυτυπία, όσον αποτελεσματικά και μοντέρνα είναι αυτά, δημιουργεί κι άλλα προβλήματα. Όπως ανεπάρκεια αεροσκαφών για ταυτόχρονη χρήση, σε ετοιμότητες, εκπαίδευση αεροπόρων και προγραμματισμένη ή μη συντήρηση. Τέλος γνωρίζουν ότι ένα ολοκληρωμένο σύστημα συντήρησης για λίγα αεροσκάφη είναι πολυέξοδο.
Οι έμπειροι αερομάχοι και τώρα επιτελείς αεροπόροι μας, γνωρίζουν καλά την απειλή μας και τους στόχους που πρέπει να προστατέψουν. Είμαι βέβαιος ότι γνωρίζουν και την σοβαρή απειλή που προέρχεται από τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Πιστεύω κι εύχομαι ότι η Πολεμική μας Αεροπορία θα παρουσιάσει την καλύτερη δυνατή λύση και θα εμείνει για την υλοποίηση της. Γιατί αυτή είναι υπεύθυνη για την προστασία της Πατρίδας, από επιθέσεις εχθρικών εναέριων δυνάμεων, αλλά και την καταστροφή των δυνάμεων αυτών και του εχθρού».
Καθώς η επικαιρότητα σήμερα επικεντρώνεται στα «Αεροπορικά Νέα» και τα ανορθόδοξα «αεροπλανικά» επί των διαδικασιών η ηγεσία οφείλει να δώσει εξηγήσεις στην Επιτροπή Εξοπλισμών και για την προμήθεια των συρματόσχοινων που σταματάνε τα αεροπλάνα. Ενώ στις 10.2.2020 κατακυρώθηκε στην εταιρεία ONEX ( ΝΕΩΡΙΟ & ΕΛΕΥΣΙΝΑ) η προμήθεια Συρματόσχοινου και Ανταλλακτικών Γενικών Επισκευών Ανασχετήρων PORTARREST P-IV 500 S-8 , εδώ και 10μήνες περίπου η ΟΝΕΧ για τους δικούς της λόγους δεν προσέρχεται να υπογράψει τη σύμβαση και η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών δεν προχωρά στην έκπτωσή της και στην κατακύρωση στην επόμενη εταιρεία του διαγωνισμού.