Οι νέες καλλιτεχνικές δημιουργίες της τεχνητής νοημοσύνης που βλέπουν το φως της δημοσιότητας έρχονται να εκπλήξουν το κοινό καθώς μαρτυρούν τις σημαντικές δυνατότητες των νέων τεχνολογιών.
Ο Τούρκος δικηγόρος και φωτογράφος, Άλπερ Γιεσιλτάς χρησιμοποίησε ως εργαλείο την τεχνητή νοημοσύνη για να δείξει το πώς θα ήταν σήμερα τα πρόσωπα διάσημων προσωπικοτήτων που «έφυγαν» από τη ζωή νέοι.
«Ήθελα να δω ξανά μπροστά μου κάποιους από τους ανθρώπους που μου έλειπαν και έτσι προέκυψε αυτό το έργο. Χρησιμοποιώ διάφορα προγράμματα λογισμικού. Ο χρόνος που χρειάζομαι για να δημιουργήσω μια πλήρως ολοκληρωμένη εικόνα ποικίλλει, αλλά θα έλεγα ότι χρειάζεται αρκετός χρόνος για να φανεί "αληθινή" μια εικόνα», δήλωσε ο καλλιτέχνης.
Παρακάτω ακολουθεί μία συλλογή δέκα φωτογραφιών η οποία απαντά στο ερώτημα που πολλοί έχουν σκεφτεί, «πώς θα ήταν, άραγε, σήμερα ο Φρέντι Μέρκιουρι, ο Τούπακ Σακούρ, ο Χιθ Λέτζερ και άλλοι επτά αγαπημένοι διάσημοι;».
Φρέντι Μέρκιουρι
Στις 24 Νοεμβρίου ο Φρέντι Μέρκιουρι έφυγε από τη ζωή. Επίσημη αιτία θανάτου: βρογχοπνευμονία λόγω των επιπλοκών του AIDS. H φωνή που έκανε τον κόσμο να ριγεί και να εκστασιάζεται σώπασε για πάντα.
Ο Φρέντι Μέρκιουρι είχε γεννηθεί ως Φαρόκ Μπουλσάρα στις 5 Σεπτεμβρίου του 1946 στη Ζανζιβάρη, ένα αφρικανικό νησί που τότε ήταν βρετανική αποικία και σήμερα ανήκει στην Τανζανία.
Ήταν ένας από τους πιο χαρισματικούς ροκ τραγουδιστές όλων των εποχών με ξεχωριστή - δυναμική παρουσία πάνω στη σκηνή. Ο Μέρκιουρι έγινε ο τραγουδιστής του συγκροτήματος των Queen το 1970 πλάι στους Μπράιαν Μέι (κιθαρίστας) και ο Ρότζερ Τέιλορ (ντράμερ). Το 1971 προστέθηκε και ο μπασίστας Τζον Ντίκον.
Χιθ Λέτζερ
Το ημερολόγιο έγραφε 22 Ιανουαρίου 2008 όταν ο θάνατος «χτύπησε» την πόρτα του Χιθ Λέτζερ πριν από την κυκλοφορία της ταινίας Μπάτμαν «Ο Σκοτεινός Ιππότης».
Ο θάνατος του Χιθ Λέτζερ αποδόθηκε σε δηλητηρίαση από υπερβολική δόση παυσίπονων, αγχολυτικών και υπνωτικών χαπιών, που θεωρήθηκε ατύχημα, σε συνδυασμό με κόπωση και παρατεταμένη αϋπνία. Η εν λόγω φήμη ανέφερε ότι η μέθοδος υποκριτικής «method acting», που ακολούθησε για τον Τζόκερ, κατά την οποία ο ηθοποιός γίνεται ο ίδιος ο ρόλος του, ήταν εκείνη που προκάλεσε την περίοδο αϋπνίας που οδήγησε τελικά στην υπερβολική δόση φαρμάκων.
Μάικλ Τζάκσον
Στις 25 Ιουνίου 2009 ο Μάικλ Τζάκσον είναι νεκρός μετά από υπερβολική δόση του χειρουργικού αναισθητικού Propofol στην έπαυλή του Neverlands στο Λος Άντζελες. Για τον θάνατό του κατηγορήθηκε ο προσωπικός του γιατρός Conrad Murray. Οι εισαγγελείς δήλωσαν ότι εκείνος χορήγησε στον τραγουδιστή προποφόλη, όπως είχε κάνει πολλές φορές πριν, και τον άφησε χωρίς επιτήρηση. Ο γιατρός καταδικάστηκε για ακούσια ανθρωποκτονία το 2011.
Η είδηση του χαμού του «βασιλιά της ποπ» συγκλόνισε ολόκληρο τον πλανήτη και βύθισε στο πένθος εκατομμύρια θαυμαστές του.
Τζον Λένον
Στις 8 Δεκεμβρίου του 1980, δολοφονείται στη Νέα Υόρκη ο Τζον Λένον, που μέσα από το μουσικό συγκρότημα των θρυλικών Beatles και τη συνεργασία του με τον Πολ ΜακΚάρτνεϊ αποτέλεσε έναν από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες.
Τούπακ Σακούρ
Ο Τούπακ Σακούρ σκοτώθηκε από πυροβολισμούς μέσα από αυτοκίνητο, στο Λας Βέγκας, στις 7 Σεπτεμβρίου 1996. Αμέσως μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο όπου τελικά υπέκυψε στα τραύματά του μόλις έξι ημέρες αργότερα. Ο ράπερ ήταν μόλις 25 ετών.
Ο Τούπακ Σακούρ γεννήθηκε στις 16 Ιουνίου 1971 στο Χάρλεμ της Νέας Υόρκης. Ήρθε στον κόσμο λίγο μετά την αποφυλάκιση της μητέρας του Afeni Shakur (Αφενί Σακούρ). Στη συνέχεια έγινε είδωλο του χιπ-χοπ.
Πριγκίπισσα Νταϊάνα
Τα μεσάνυχτα τις 31ης Αυγούστου του 1997, το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαινε η πριγκίπισσα Νταϊάνα και ο σύντροφός της Ντόντι Αλ Φαγέντ, προσέκρουσε στην 13η τσιμεντένια κολόνα στήριξης της οροφής του τούνελ Ποντ ντ’ Αλμά στο Παρίσι. Η 36χρονη πριγκίπισσα Νταϊάνα, που καθόταν στην πίσω δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου, τραυματίστηκε, αλλά δεν έχασε τη ζωή της ακαριαία.
Στο νοσοκομείο όπου μεταφέρθηκε, οι γιατροί προσπάθησαν να τη σώσουν, καθώς πάθαινε απανωτά καρδιακά επεισόδια, ενώ όπως διαπιστώθηκε, λόγω της σύγκρουσης, η καρδιά της είχε μετατοπιστεί προς τη δεξιά πλευρά του θώρακα. Οι προσπάθειες των γιατρών δεν είχαν αποτέλεσμα και η πριγκίπισσα Νταϊάνα, «έφυγε» τελικά από τη ζωή στις 4 τα ξημερώματα.
Η είδηση του θανάτου της βύθισε στο πένθος τη Μεγάλη Βρετανία αλλά και ολόκληρο τον κόσμο.
Άντι Γουόρχολ
Ο Άντι Γουόρχολ υπήρξε ένας από τους πιο εμβληματικούς καλλιτέχνες του 20ού αιώνα. Ζωγράφος, γλύπτης, σκηνοθέτης, συγγραφέας και συλλέκτης ήταν μια πολυσχιδής προσωπικότητα με τα θετικά και τα αρνητικά της. Πέθανε στις 22 Φεβρουαρίου του 1987 σε ηλικία 59 ετών, με έναν περίεργο τρόπο. Βρισκόταν στο νοσοκομείο για μια απλή επέμβαση χολής Ο Γουόρχολ όμως ήταν απεγνωσμένος και πίστευε ότι θα πεθάνει. Η εγχείρηση δεν είχε επιπλοκές, ωστόσο ο Γουόρχολ πέθανε την επόμενη ημέρα. Οι γιατροί κατηγορήθηκαν για λάθος χειρισμούς της περίπτωσής του.
Τζίμι Χέντριξ
Πριν από ακριβώς 53 χρόνια, την Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 1970, πέθαινε σε ηλικία μόλις 27 χρόνων ο εμβληματικός κιθαρίστας και τραγουδιστής Τζίμι Χέντριξ. Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες βρέθηκε νεκρός συγκλόνισαν τον κόσμο. Ο καλλιτέχνης βρέθηκε μπρούμυτα, στο κρεβάτι του δωματίου του λονδρέζικου ξενοδοχείου Samarkand, με τα μάτια του ανοιχτά και τον εμετό του πάνω στο μαξιλάρι και τα σκεπάσματα.
Μπρους Λι
Στις 20 Ιουλίου του 1973, ο Μπρους Λι επισκέπτεται τον φίλο του Raymond Chaw για να συζητήσουν για την ταινία του, Game of Death. Στη συνάντηση παρευρίσκεται επίσης και η Ταϊβανέζα ηθοποιός Betty Ting Pei, πρώην ερωμένη του Μπρους Λι. Η συζήτηση δεν πηγαίνει πολύ μακριά, ο Chaw αποχωρεί και ο Μπρους Λι μένει με την Ting Pei στο διαμέρισμα. Μέχρι το απόγευμα, δεν θα υπάρχει πια. Θα είναι νεκρός.
Ο ηθοποιός αισθάνθηκε έναν δυνατό πονοκέφαλο και αποσύρθηκε για λίγο ώστε να ξαπλώσει. Η Ting Pei του έδωσε ένα παυσίπονο και εκείνος έπεσε να κοιμηθεί. Όταν εκείνη προσπάθησε να τον ξυπνήσει και εκείνος δεν ανταπροκρίθηκε, η Ting Pei κάλεσε το ασθενοφόρο τρομοκρατημένη. Μέχρι την άφιξη στο νοσοκομείο, διαπιστώθηκε ο θάνατός του σε ηλικία μόλις 32 ετών. Η ιατροδικαστική εξέταση ανέφερε ως αιτία την αντίδραση του εγκεφάλου του ηθοποιού στο παυσίπονο Eguagesic. Ο Μπρους δύο μήνες πριν είχε ήδη περάσει μία ήπια μορφή πρηξίματος στον εγκέφαλο, αλλά οι γιατροί που τον εξέτασαν, τον βεβαίωσαν πως είναι υγιής.
Κερτ Κομπέιν
Ο Κερτ Κομπέιν υπήρξε τραγουδιστής και ιδρυτής του συγκροτήματος των Nirvana και χαρακτηριστικότερος εκπρόσωπος της μουσικής Grunge, που συνδυάζει το πανκ και το χέβι-μέταλ. Έβαλε τέλος στη ζωή του σε ηλικία 27 ετών. Στις 5 Απριλίου, ο 27χρονος τότε Κερτ Κομπέιν, με προβλήματα εθισμού στην ηρωίνη, δεν άντεξε την επιτυχία και τη μεγάλη δημοσιότητα. Έθεσε τέλος στη ζωή του, με μια σφαίρα στο κεφάλι.
Οι αστυνομικές αρχές του Σιάτλ ανακάλυψαν το πτώμα του στις 8 Απριλίου 1994. Ο ιατροδικαστής αποφάνθηκε ότι ο θάνατός επήλθε στις 5 Απριλίου. Η υπόθεση έκλεισε ως αυτοκτονία, παρά τις θεωρίες περί δολοφονίας που υιοθέτησαν συγγραφείς και λάτρεις της μουσικής του.
Αντιδράσεις κατά της χρήσης AI για την «αναπαράσταση» διασημοτήτων
Πριν από λίγες ημέρες η Ζέλντα Γουίλιαμς κατήγγειλε τις αναπαραστάσεις του ομοιώματος του πατέρα της από την τεχνητή νοημοσύνη, λέγοντας ότι τις βρίσκει «προσωπικά ενοχλητικές».
Σε μια ιστορία στο Instagram, η Γουίλιαμς έγραψε: «Έχω ήδη ακούσει την τεχνητή νοημοσύνη να χρησιμοποιείται για να αποκτήσει τη “φωνή” του, κάνοντάς τον να λέει ό,τι θέλουν οι άνθρωποι. Ενώ προσωπικά το βρίσκω ενοχλητικό, οι επιπτώσεις υπερβαίνουν κατά πολύ τα δικά μου συναισθήματα».
Σύμφωνα με το businessinsider.com, η Ζέλντα έγραψε ακόμη ότι έχει δει απόπειρες χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης για την αντικατάσταση ή την αναπαράσταση ηθοποιών που δεν μπορούν να συναινέσουν στη χρήση της – όπως ο πατέρας της.
«Αυτές οι αναπαραστάσεις είναι, στην καλύτερη περίπτωση, ένα φτωχό ομοίωμα σπουδαίων ανθρώπων, αλλά στη χειρότερη, ένα φρικτό τέρας του Φρανκενστάιν, συναρμολογημένο από τα χειρότερα κομμάτια όλων όσων είναι αυτή η βιομηχανία, αντί για αυτό που θα έπρεπε να αντιπροσωπεύει», έγραψε ακόμη.
Η Ζέλντα Γουίλιαμς έχει εκφράσει εδώ και καιρό τη θέση της κατά της τεχνητής νοημοσύνης που αντικαθιστά τους ηθοποιούς. Το 2019, η Ζέλντα επέκρινε τα σχέδια ενός σκηνοθέτη να αναπαραστήσει ψηφιακά τον εκλιπόντα ηθοποιό Τζέιμς Ντιν, για την ταινία «Finding Jack».
Και η Γουίλιαμς δεν είναι η μόνη που ασκεί κριτική στην τεχνητή νοημοσύνη. Ο ηθοποιός Τομ Χανκς μοιράστηκε μια ανάρτηση στο Instagram, προειδοποιώντας τους θαυμαστές του για μια απομίμηση του ομοιώματός του που χρησιμοποιείται για την προώθηση οδοντιατρικών προγραμμάτων, λέγοντας ότι «δεν έχει καμία σχέση με αυτό».
Τα σχόλια της Γουίλιαμς έρχονται τώρα εν μέσω μιας αυξανόμενης συζήτησης σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη βιομηχανία των μέσων ενημέρωσης. Η προστασία από την τεχνητή νοημοσύνη αποτελούσε βασικό αίτημα της απεργίας της Screen Actors Guild. Η Ζέλντα Γουίλιαμς έχει, επίσης, επικρίνει τα στούντιο, που προτείνουν να φτιαχτούν ψηφιακά ομοιώματα των ηθοποιών, που θα ανήκουν για πάντα στα στούντιο.
Ηθοποιοί που χάνουν δουλειές από τους νεκρούς καλλιτέχνες
Ο ηθοποιός Τομ Χανκς προέβλεψε πρόσφατα ότι θα μπορούσε να εργάζεται ακόμη και όταν θα έχει πεθάνει, λέγοντας στο Adam Buxton Podcast, «Θα μπορούσε να με χτυπήσει ένα λεωφορείο αύριο και αυτό είναι, αλλά οι παραστάσεις μου μπορούν να συνεχιστούν και να συνεχιστούν». Το σχόλιο του Χανκς υπονοεί μια πολύ πραγματική ανησυχία για τους ηθοποιούς.
Οι ηθοποιοί που ασχολούνται με την μεταγλώττιση προσπαθούν να σχηματίσουν ένα ενιαίο μέτωπο για την προστασία των δικαιωμάτων και της σταδιοδρομίας τους καθώς φοβούνται ότι οι ψηφιακοί ηθοποιοί θα μονοπωλήσουν τη βιομηχανία της μεταγλώτισσης, εξαλείφοντας θέσεις εργασίας.
Τα δικαιώματα των νεκρών
Αν οι ψηφιακοί κλώνοι των νεκρών καλλιτεχνών είναι καταδικασμένοι για μια αιωνιότητα δουλειάς, ποιος ωφελείται οικονομικά; Ο δικηγόρος Erik Kahn, ο οποίος συνέγραψε ένα άρθρο σχετικά με τα μεταθανάτια δικαιώματα δημοσιότητας των διασημοτήτων για το περιοδικό Landslide του Αμερικανικού Δικηγορικού Συλλόγου, λέει ότι κάθε πολιτεία στις ΗΠΑ έχει διαφορετική νομοθεσία. Ορισμένες πολιτείες δεν έχουν καθόλου σαφή δικαιώματα δημοσιότητας για την προστασία των επιθυμιών των νεκρών διασημοτήτων.
Όταν πεθαίνει μια διασημότητα, τα «δικαιώματα» μεταβιβάζονται στους πλησιέστερους συγγενείς ή όπου υποδεικνύει η διαθήκη. Αλλά ο Καν λέει ότι ακόμη και μια διαθήκη, η οποία συνήθως θα υπαγορεύει ποιος θα ωφεληθεί οικονομικά από την εμπορική χρήση της εικόνας και της ομοιότητας της νεκρής διασημότητας, έχει περιορισμένη νομική βαρύτητα, καθώς «δεν είναι σαν σύμβαση επειδή είναι ένα έγγραφο μονής κατεύθυνσης». Η δύναμη για το πώς χρησιμοποιείται η εικόνα αυτού του ατόμου περνά στον ζωντανό εκτελεστή του. Λίγες διασημότητες, όπως ο Ρόμπιν Γουίλιαμς, μπόρεσαν να περιορίσουν τη χρήση της εικόνας τους μετά το θάνατο, αλλά αυτό το όριο λήγει μετά από 25 χρόνια.
Αλλά οι διασημότητες επωφελούνται από ένα πρόσθετο επίπεδο προστασίας από ορισμένους τύπους δυσφήμισης, λέει ο Kahn. Η Μέριλιν Μονρόε, για παράδειγμα, δεν θα μπορούσε να απασχοληθεί μετά θάνατον σε μια πορνογραφική ταινία εάν ο χειριστής του ονόματος της δεν ενέκρινε τη χρήση της εικόνας της.