Η πώληση των ελληνικών Mirage 2000-5 Mk II στην Ινδία απέτυχε, για αυτό και η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία σπεύδει να πουλήσει αυτά τα μαχητικά προτού μετατραπούν σε σκραπ.
Για αυτό και πλανάται το ερώτημα αν θα μπορούσαν να σταλούν στην Ουκρανία τώρα; ρωτά μεγάλη αμυντική ιστοσελίδα της Ουκρανίας.
Για να μειώσει τον αριθμό των πεπαλαιωμένων αεροσκαφών της, η Ελλάδα σχεδιάζει να αποσύρει 24 Mirage 2000-5 Mk II, διατηρώντας παράλληλα τρεις τύπους πολεμικών αεροσκαφών σε υπηρεσία, Rafale, F-16 και αεροσκάφη F-35, που δεν αναμένεται να φτάσουν πριν από το 2028 στην χώρα.
Οι Ουκρανοί τονίζουν ότι η χώρα μας έχει ήδη προσπαθήσει επισταμένα να πουλήσει αυτά τα μαχητικά ως ανταλλακτικά στην Ινδία, αλλά οι διαπραγματεύσεις απέτυχαν.
Προηγουμένως, η Ινδία είχε αγοράσει μεταχειρισμένα αεροσκάφη Mirage από τη Γαλλία για ανταλλακτικά για να υποστηρίξει τον στόλο της που απέκτησε τη δεκαετία του 1980.
Μέχρι τώρα η ελληνική κυβέρνηση αρνείται να στείλει αυτά τα αεροσκάφη στην Ουκρανία δωρεάν, καθώς τα κεφάλαια από την πώλησή τους θα χρησιμοποιηθούν για την αγορά επιπλέον αεροσκαφών Rafale για την ενίσχυση των αμυντικών δυνατοτήτων της χώρας.
Η ουκρανική ιστοσελίδα τονίζει ότι κύριο πρόβλημα της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας είναι ότι το συμβόλαιο συντήρησης για το Mirage 2000-5 Mk II, το οποίο λήγει το 2027.
Οι κατασκευαστές αυτού του αεροσκάφους, Dassault Aviation, Thales και Safran, είναι απίθανο να συμφωνήσουν να επεκτείνουν αυτό το συμβόλαιο επειδή εστιάζουν πλέον όλες τις προσπάθειές τους σε έναν τύπο που αντιπροσωπεύουν τα Rafale.
“Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα θα έχει για δύο ακόμα χρόνια επιχειρησιακά αυτά τα αεροσκάφη, για να βρει αγοραστή. Εάν η Ουκρανία αποφασίσει να τα αγοράσει ή εάν χώρες όπως η Γαλλία χρηματοδοτήσουν μια πιθανή συμφωνία, η Ελλάδα θα προχωρούσε ευχαρίστως στην πώληση τους. Διαφορετικά, οι Έλληνες δεν θα έχουν άλλη επιλογή από το να στείλουν για σκραπ”, τονίζει το ουκρανικό άρθρο.
Οι κύριες διαφορές μεταξύ του ελληνικού Mirage 2000-5 Mk II και του Mirage 2000-5F που παραδόθηκε στην Ουκρανία είναι το βελτιωμένο ραντάρ RDY-2 με τεχνολογία SAR (για την ανίχνευση επίγειων στόχων) και η ικανότητα ανίχνευσης εχθρικών μαχητικών σε εμβέλεια 140 km (σε σύγκριση με το ραντάρ RDM στα ουκρανικά τζετ με εμβέλεια 110 km), την δυνατότητα μεταφοράς πυραύλων Κρουζ SCALP-EG χωρίς πρόσθετες αναβαθμίσεις, καθώς και βελτιωμένα συστήματα πλοήγησης και ηλεκτρονικά συστήματα.
Το Mirage 2000-5F που παραδόθηκαν στην Ουκρανία μπορούν επίσης να μεταφέρουν πυραύλους SCALP-EG, αλλά η Γαλλία έπρεπε να πραγματοποιήσει εργασίες εκσυγχρονισμού για αυτό, κάτι που πιθανότατα συνέβαλε στην καθυστέρηση της παράδοσής τους.
“Επομένως, για να θεωρηθούν τα ελληνικά αεροσκάφη Mirage ως αξιόλογη επένδυση κεφαλαίων και πόρων, πρέπει πρώτα να υποβληθούν σε εκσυγχρονισμό, ο οποίος θα πάρει επίσης κάποιο χρόνο”, καταλήγουν οι Ουκρανοί.
Το Κίεβο θέλει τζάμπα τα ελληνικά γαλλικής κατασκευής αεροσκάφη, τα θέλει και εκσυγχρονισμένα. Προφανώς έτσι είχαν μάθει την χώρα αυτή ΕΕ και ΗΠΑ ( επί Μπάιντεν), αλλά όλα τώρα έχουν αλλάξει.
Με δεδομένο ότι ο Τραμπ πιέζει αφόρητα για συμφωνία με την Ρωσία για τον πόλεμο στην Ουκρανία, τα όποια σχέδια για παράδοση μαχητικών αεροσκαφών στο Κίεβο, πέφτει στις πλάτες της ΕΕ και μόνο.
Οι Ουκρανοί διαβλέποντας πρόβλημα στην επιχειρησιακή λειτουργία των ελληνικών Mirage 2000-5 Mk II πέραν του 2027, πιέζουν προς πάσα κατεύθυνση (Αθήνα-Παρίσι), για να βρεθεί τρόπος, ώστε αυτά τα αεροσκάφη να αποτελέσουν μονάδες της ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Το σενάριο αυτό είναι πολύ δύσκολο από ελληνικής πλευράς, αφού στο όλο θέμα εμπλέκονται οι Γάλλοι αλλά και οι Ρώσοι, οι οποίοι καταγράφουν κάθε ελληνική κίνηση σχετικά με την προμήθεια όπλων στο Κίεβο.
Το μέλλον των ελληνικών Mirage 2000-5 Mk II προς το παρόν είναι δυσοίωνο, και ίσως το πιο πιθανό θα ήταν να δοθούν ως ανταλλακτικά σε κάποια άλλη χώρα, που να ήθελε αυτά τα αεροσκάφη, πάντα όμως σε στενή συνεργασία με την γαλλική πλευρά.