Δεδομένα για κάθε ευρωπαίο χρήστη του Διαδικτύου ανταλλάσσονται από εταιρείες της διαφημιστικής βιομηχανίας εκατοντάδες φορές κάθε μέρα, αποκαλύπτει έκθεση μη κυβερνητικής οργάνωσης, η οποία έχει ξεκινήσει νομικό αγώνα κατά της «επικής» παραβίασης της ιδιωτικής ζωής.
Κάθε φορά που ανοίγετε μια εφαρμογή ή ιστότοπο, μεσάζοντες της διαφημιστικής βιομηχανίας ποντάρουν σε πλειστηριασμούς πραγματικού χρόνου για μια θέση προβολής στην ιστοσελίδα που εμφανίζεται. Η διαφήμιση που τελικά θα δείτε αποφασίζεται με βάση τις προηγούμενες αναζητήσεις σας, το είδος της συσκευής σας και το πού βρίσκεστε, μεταξύ άλλων δεδομένων.
Η διαδικασία αυτή ονομάζεται RTB (Real Time Bidding, προσφορά πραγματικού χρόνου) και συντηρεί μια βιομηχανία ύψους 117 δισεκατομμυρίων δολαρίων το χρόνο, εκτιμά στην έκθεσή της η οργάνωση Irish Council for Civil Liberties (ICCL).
«Κάθε μέρα η βιομηχανία RTB παρακολουθεί τι κοιτάζετε, όσο προσωπικό ή ευαίσθητο κι αν είναι αυτό, και καταγράφει το πού πηγαίνετε. Είναι η μεγαλύτερη παραβίαση δεδομένων που έχει καταγραφεί ποτέ. Και επαναλαμβάνεται κάθε μέρα» δήλωσε ο δρ Τζόνι Ράιαν της ICCL.
Οι προσφορές υποβάλλονται από μεσάζοντες που εξυπηρετούν τις διαφημιστικές εταιρείες, χωρίς συμμετοχή των ίδιων των διαφημιζομένων. Τα δεδομένα που αγοράζονται και πωλούνται για την προβολή στοχευμένων διαφημίσεων περιλαμβάνουν ορισμένες τεχνικές λεπτομέρειες για τη συσκευή του χρήστη, όχι όμως και δεδομένα που επιτρέπουν την ταυτοποίηση του χρήστη.
Toυλάχιστον θεωρητικά. Στην πράξη, όμως, τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών μπορούν σε ορισμένες περιπτώσεις να βγουν στη χώρα. Όπως επισημαίνει το Bloomberg, το οποίο αποκάλυψε πρώτο την έκθεση, τουλάχιστον ένα διαφημιστικό δίκτυο έχει παραδεχτεί ότι παραχώρησε δεδομένα σε αμερικανικές κυβερνητικές υπηρεσίες για την παρακολούθηση κινητών τηλεφώνων χωρίς ένταλμα.
Σε ένα άλλο περιστατικό, η υπηρεσία γκέι γνωριμιών Grindr αποκαλύφθηκε ότι έστελνε σε διαφημιστικά δίκτυα το γεωγραφικό στίγμα των χρηστών, τις διευθύνσεις IP, τις ηλικίες και το φύλο των χρηστών της.
Βασικά ευρήματα της νέας έκθεσης:
- Δεδομένα για τις διαδικτυακές συνήθειες των ευρωπαίων χρηστών της Googleανταλλάσσονται 71 δισεκατομμύρια φορές ανά έτος.
- Αυτό σημαίνει ότι πληροφορίες που αφορούν τον μέσο ευρωπαίο χρήστη ανταλλάσσονται 376 φορές την ημέρα.
- Στις ΗΠΑ η κατάσταση είναι χειρότερη, με τα δεδομένα των χρηστών της Googleνα ανταλλάσσονται 107 τρισεκατομμύρια φορές κάθε χρόνο. Τα δεδομένα του μέσου αμερικανού χρήστη ανταλλάσσονται 747 φορές την ημέρα.
Ωστόσο τα πραγματικά νούμερα είναι πολύ υψηλότερα, καθώς η έκθεση βασίστηκε μόνα σε δεδομένα της Google και όχι άλλων εταιρειών του διαδικτύου όπως η Meta Platforms και η Amazon. Τα δε δεδομένα της Google είναι διαθέσιμα στη βιομηχανία, δεν γνωστοποιούνται όμως στους χρήστες.
Όπως σχολίασε το Bloomberg, «αν βλέπαμε τις εξατμίσεις των προσωπικών δεδομένων μας όπως βλέπουμε την ατμοσφαιρική ρύπανση, θα βρισκόμασταν τυλιγμένοι σε ένα σχεδόν αδιαπέραστο μέσο που γίνεται πυκνότερο όσο περισσότερο αλληλλεπιδρούμε με τα κινητά μας.
Η ICCL έχει υποβάλει καταγγελία για τη βιομηχανία RTB στη βρετανική Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων.