Αυτά είναι συνάμα τα πιο σπάνια και ακριβά αυτοκίνητα στην ιστορία της αυτοκίνησης, σύμφωνα πάντα με την αξία τους στο χρηματιστήριο των κλασικών και το τιράζ παραγωγής.
Για τους απανταχού συλλέκτες και δισεκατομμυριούχους αυτού του κόσμου, η παρακάτω λίστα είναι κάτι σαν «φετίχ». Θα έκαναν δηλαδή τα πάντα για να ικανοποιήσουν αυτήν τους την επιθυμία δίχως να υπολογίζουν το κόστος. Μια λίστα που αποτελεί συνδυασμό από τα πιο σπάνια και ακριβά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στη συλλεκτική πιάτσα την οποία δημοσιεύει το drive.gr.
Θα μπορούσε ωστόσο κάποιος να ισχυριστεί, ότι υπάρχουν ακόμα πιο σπάνια κομμάτια από πλευράς παραγωγής. Σωστά: Η Alfa Romeo Giulia TZ2 (12 αντίτυπα), η Ferrari 166 MM (12 αντίτυπα) ή ακόμα και πιο σύγχρονες προτάσεις όπως η Lamborghini Veneno (πέντε κομμάτια), η Pagani Zonda Cinque Roadster (πέντε κομμάτια, επίσης) κ.ά. είναι ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Υπάρχει κάποιος που δεν θα ήθελε να έχει στο γκαράζ του ορισμένα -αν όχι όλα- από τα σπάνια και ακριβά αυτοκίνητα αυτής της λίστας;
Κανένα όμως από τα παραπάνω μοντέλα δεν έχει τη «χρηματιστηριακή» αξία αυτών που ακολουθούν. Και επειδή οι οίκοι δημοπρασιών είναι αυτοί που καθορίζουν την τιμή πώλησης αυτών των αυτοκινήτων, λαμβάνοντας υπόψη τους ποικίλους παράγοντες, δικαίως η τελική χρυσή 10άδα που ακολουθεί έχει σπάσει ταμεία.
Βέβαια, στο σημείο αυτό να διευκρινίσουμε ότι η πλειονότητα των τιμών αφορά αυτοκίνητα που η συναλλαγή έγινε εν δήμω, σε κάποια δημοπρασία, καθώς συναλλαγές γίνονται και μεταξύ συλλεκτών, αλλά το τίμημα αφορά φήμες και όχι επιβεβαιωμένη καταβολή.
Να σημειώσουμε επίσης ότι στην λίστα δεν έχουμε συμπεριλάβει αγωνιστικά αυτοκίνητα, όπως για παράδειγμα η Ferrari 335 Sport Scaglietti που πουλήθηκε το 2016 έναντι $35,7 εκατ.
10. Bugatti La Voiture Noire του 2021 - αξία $13,5 εκατ.
Για να τιμήσει τη θρυλική Type 57 SC Atlantic, η Bugatti, δημιούργησε τη μοναδική La Voiture Noire. Το χειροποίητο αμάξωμα είναι κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από ανθρακονήματα. Έχει αρκετές σχεδιαστικές αναφορές στον μακρινό της πρόγονο, με πιο χαρακτηριστική το κεντρικό πτερύγιο που διατρέχει την ράχη του μοντέλου και καταλήγει στην ουρά. Για την κίνηση του οχήματος φροντίζει ο κεντρικά τοποθετημένος 16κύλινδρος κινητήρας 8,0 lt της Bugatti ο οποίος αποδίδει 1.500 PS και 1.600 Nm.
Η εξέλιξη του αυτοκινήτου κράτησε δύο ολόκληρα χρόνια και περιελάβανε δοκιμές σε πίστες, στην αεροδυναμική σήραγγα και σε ειδικά «δωμάτια» που προσομοίωναν όλες τις κλιματικές συνθήκες. Ο Pierre Rommelfanger, υπεύθυνος εξέλιξης του πρότζεκτ έχει δηλώσει χαρακτηριστικά για τo μοντέλο: «Η La Voiture Noire είναι η τελευταία λέξη της μηχανικής στην αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι ένα πανέμορφο γλυπτό που ενσωματώνει μοναδική τεχνολογία».
Ο ιδιοκτήτης του οχήματος παραμένει άγνωστος. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι βρίσκεται ήδη στα γκαράζ της οικογένειας Piëch… Άλλοι ότι την αγόρασε ο Cristiano Ronaldo. Κανείς ωστόσο δεν γνωρίζει με βεβαιότητα. Το αυτοκίνητο πάντως πουλήθηκε έναντι $13,5 εκατ.
9. McLaren F1 LM του 1995 - αξία $13,75 εκατ.
H McLaren F1 LM ήταν μια ειδική αγωνιστική έκδοση που βασίζονταν στην «κανονική» McLaren F1. Η βρετανική φίρμα κατασκεύασε μόλις έξι τέτοια αυτοκίνητα για να τιμήσει τις πέντε McLaren F1 GTR που αγωνίστηκαν και τερμάτισαν στον 24ωρο αγώνα αντοχής του Le Mans το 1995 στην 1η, 3η, 4η, 5η και 13η θέση αντίστοιχα.
Η McLaren πούλησε τις πέντε από τα έξι συνολικά F1 LM που κατασκεύασε διατηρώντας στην κατοχή της το πρωτότυπο (βαμμένο σε χρώμα Papaya Orange) που βλέπεται και στη φωτογραφία ούτως ώστε να το χρησιμοποιήσει ως «test car» για την ανάπτυξη του πλαισίου στο μονοθέσιο που θα χρησιμοποιούσε στην F1.
Να σημειώσουμε, πως σύμφωνα με εκτιμήσεις των ειδικών, η συγκεκριμένη πρωτότυπη McLaren F1 LM εάν έβγαινε ποτέ στο σφυρί, θα ξεπερνούσε σε αξία τα $25 εκατ. Για την ιστορία, το μοντέλο έκρυβε κάτω από το καπό του ένα V12 κινητήρα της BMW (S70/2) 6,1 lt.
8. Aston Martin DB4 GT Zagato του 1962 - αξία $14,3 εκατ.
Αυτή η έκδοση της DB4 κατασκευάστηκε ουσιαστικά στην Ιταλία, στο εργοστάσιο του Zagato υπό την επίβλεψη του Ercole Spada. Η DB4 GT Zagato ήταν 84 kg ελαφρύτερη από την «απλή» DB4 , αγωνιστικά στημένη και εφοδιαζόταν με strait six κινητήρα 3.670 cc απόδοσης 300+ ίππων. Η τελική ταχύτητα του μοντέλου ξεπερνούσε τα 240 km/h.
Ο μικρός αριθμός των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν (19 στο σύνολο,) σε συνδυασμό με τον άτυπο τίτλο του ομορφότερου grand tourer που κατασκευάστηκε ποτέ, την καθιστούν ένα από τα πιο πολύτιμα και συλλεκτικά μοντέλα στην ιστορία της αυτοκίνησης αλλά και της Aston Martin.
7. Ferrari 250GT California SWB Spider του 1960 - αξία $18 εκατ.
Το 1959, o John Von Neumann, αντιπρόσωπος της Ferrari στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ πρότεινε στους Ιταλούς να κατασκευάσουν μια ανοιχτή 250GT Berlinetta. Πίεσε έντονα τη Ferrari γι’ αυτό, τονίζοντας στους ανθρώπους της φίρμας ότι έπρεπε να εκμεταλλευτούν το αγωνιστικό όνομα της εταιρείας και το κύρος της, συνδυάζοντας τα με τον καλιφορνέζικο ήλιο και τις ορέξεις των πλούσιων πελατών της περιοχής που έκαναν σαν τρελοί για οποιοδήποτε μοντέλο από το Maranello…
Ένα χρόνο αργότερα και συγκεκριμένα στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1960, η επιθυμία του έγινε πράξη. Η 250GT California SWB Spider ήταν γεγονός. Το αυτοκίνητο πέραν του υφασμάτινου τοπ, είχε (σε σχέση πάντα με την 250GT Berlinetta) πιο κοντό μεταξόνιο (2.400 mm), χαμηλότερο κατά 30 mm αμάξωμα, πιο ισχυρά φρένα και μια αναβαθμισμένη εκδοχή του κινητήρα V12 της Ferrari των 3,0 lt (που εφοδίαζε όλη την οικογένεια GTO) που απέδιδε 280 PS. Κατασκευάστηκαν συνολικά 17 αυτοκίνητα και ένα εξ αυτών ανήκε στο διάσημο Γάλλο ηθοποιό Alain Delon.
6. Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider του 1939 - αξία $19,8 εκατ.
Αυτή η εκπληκτική Alfa Romeo με χειροποίητο αμάξωμα, φτιαγμένo από την Carrozzeria Touring, βασιζόταν στο σασί της θρυλικής 8C 2.9. Το μοτέρ της είναι ένα μηχανικά υπερτροφοδοτούμενο 8κύλινδο σε σειρά που διασφαλίζει ότι η ταχύτητα θα ισοφαρίζει την εμφάνιση. Φτιάχτηκαν μόνο 12 κομμάτια από την 8C 2900B Lungo Spider και είναι λίρα εκατό όποτε βγαίνει μία από αυτές σε δημοπρασία.
5. Duesenberg SSJ του 1935 - αξία $22 εκατ.
Η Duesenberg κατασκεύασε μόλις δύο SSJ, ενώ για πάρα πολλά χρόνια από το 1949 για την ακρίβεια, αμφότερα είχαν μόλις δύο πιστούς ιδιοκτήτες: Τους Briggs Cunningham και Miles Collier. Η Duesenberg SSJ έκρυβε κάτω από το εντυπωσιακό της περιτύλιγμα έναν 8κύλινδρο κομπρεσοράτο κινητήρα απόδοσης 400+ ίππων, ο οποίος μετέφερε τη θηριώδη ισχύ του στους πίσω τροχούς μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου τριών σχέσεων. Σε δημοπρασία του οίκου Pebble Beach Auctions το 2018, η Duesenberg SSJ με αριθμό πλαισίου #2594 πουλήθηκε έναντι του ποσού των $22 εκατ.!
4. Rolls-Royce 15 HP του 1905 - αξία $35 εκατ.
Ένα από τα πλέον ιστορικά μοντέλα στην ιστορία της αυτοκίνησης. Κατασκευάστηκαν συνολικά έξι κομμάτια και παραμένει εν ζωή μόνο ένα! Η συγκεκριμένη Rolls-Royce 15 HP (SD 661) ανήκε στην οικογένεια Dick από το Kilmarnock της Σκωτίας για περισσότερα από 60 χρόνια πριν παραχωρηθεί στο μουσείο Royal Scottish Automobile Club το 1974. Η αξία της υπολογίζεται σήμερα στα $35 εκατ.
3. Ferrari 250 Testa Rossa του 1957 - αξία $39,8 εκατ.
H πρώτη Ferrari 250 Testa Rossa δημιουργήθηκε το 1957. Το όνομα Testa Rossa σημαίνει «κόκκινη κεφαλή» και παραπέμπει στα μοναδικά κόκκινα καπάκια των βαλβίδων που υπήρχαν στην κεφαλή του θρυλικού κινητήρα V12 της Ferrari. Ο κινητήρας είχε την ίδια χωρητικότητα (2.953 cc) με την υπόλοιπη σειρά «250», αλλά απέδιδε για την περίσταση 300 PS. Mε ξηρό κάρτερ, έξι διπλά καρμπιρατέρ της Weber και δύο διπλούς εκκεντροφόρους «άγριας» λειτουργίας, το μοτέρ της Ferrari αποδείχθηκε ένα από τα καλύτερα στην Ιστορία.
Το αρχικό μοντέλο, η 250TR, έφερε την υπογραφή του Scaglietti. Η Ferrari όμως βελτίωνε συνεχώς τον σχεδιασμό του οχήματος και το 1959, το αμάξωμα της Testa Rossa επανασχεδιάστηκε από τον Pinin Farina και «χτίστηκε» από τον Fantuzzi. Οι μεταγενέστερες εκδόσεις είχαν την χαρακτηριστικό «sharknose», το οποίο υπήρξε σε μεγάλο βαθμό ίδιο με αυτό που εφοδίαζε το μονοθέσιο της Ferrari εκείνης της εποχής (Ferrari 156).
Η 250 Testa Rossa ήταν ένα από τα σημαντικότερα αγωνιστικά μοντέλα της ιταλικής φίρμας. Κατασκευάστηκε σε 33 αντίτυπα και είναι η δεύτερη ακριβότερη Ferrari που έχει πουληθεί ποτέ σε δημοπρασία στην τιμή των $39,8 εκατ.
2. Ferrari 250GTO του 1964 - αξία $70 εκατ.
Η Ferrari 250GTO είναι ένα από τα καλύτερα σπότσκαρ όλων των εποχών και κατά πάσα πιθανότητα η καλύτερη Ferrari που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Το αριθμητικό μέρος του ονόματός της αφορά την χωρητικότητα του κάθε κυλίνδρου, ενώ το GTO σημαίνει «Gran Turismo Omologata».
Η GTO εφοδιάζονταν με έναν 3,0 lt. κινητήρα V12 απόδοσης 300 ίππων, έχοντας κόφτη στις 8.500 rpm. Διέθετε ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο με αλουμινένιο σώμα, διπλά ψαλίδια εμπρός και άκαμπτο άξονα με ημιελλειπτικά φύλλα σούστας πίσω, τέσσερα δισκόφρενα και βάρος που δεν ξεπερνούσε τα 1.040 kg.
Κατασκευάστηκαν μόλις 36 αυτοκίνητα και τον Ιούνιο του 2018 μια GTO του 1964 πωλήθηκε σε δημοπρασία έναντι $70 εκατ., κατακτώντας τον τίτλο του ακριβότερου τετράτροχου οχήματος στον κόσμο!
1. Bugatti Type 57 SC Atlantic του 1936 - αξία $114 εκατ. (εκτιμώμενη)
Στη δεκαετία του '30 και συγκεκριμένα το 1936, ο γιος του Ettore Bugatti, Jean, δημιούργησε τέσσερις Bugatti Type 57 SC Atlantic ή αλλιώς Bugatti Aero Coupé όπως αρχικά τις είχε ονομάσει. Το αυτοκίνητο δεν ήταν μόνο το ομορφότερο της εποχής αλλά και το ταχύτερο, γι’ αυτό και ο Jean Bugatti του χάρισε το προσωνύμιο «La Voiture Noire».
Η Type 57 SC Atlantic εφοδιάζονταν με 8κύλινδρο κινητήρα 3,3 lt ο οποίος απέδιδε περισσότερους από 200 ίππους! Η Bugatti, κατασκεύασε στο χέρι, μόλις τρία αντίτυπα προς πώληση σε ιδιώτες. Το πρώτο εξ αυτών, πήρε σάρκα και οστά το 1936 και είχε αριθμό πλαισίου «57 374». Ιδιοκτήτης του ήταν -και προφανώς παραμένει ακόμα στην οικογένεια- ο Victor Rothschild. Μάλιστα, το αυτοκίνητο έφερε και το παρατσούκλι «Rothschild Atlantic».
Το δεύτερο αυτοκίνητο (και τρίτο συνολικά μαζί με του Jean Bugatti) είχε αριθμό πλαισίου «57 473» και παραδόθηκε τον Οκτώβριο του 1936 στον Γάλλο βιομήχανο Jacques Holzschuh. Ο τελευταίος ύστερα από μερικά χρόνια την πούλησε σε έναν συλλέκτη ο οποίος την κατέστρεψε ολοσχερώς έπειτα από σφοδρότατη σύγκρουση.
Το τρίτο και τελευταίο μοντέλο Type 57 SC Atlantic που κατασκευάστηκε προς πώληση (αριθμός πλαισίου 57 591) ήταν η «Pope Atlantic». Όπως ίσως καταλάβατε, το αυτοκίνητο παραδόθηκε στον Πάπα Πίο ΙΒ’, κατά κόσμον Eugenio Maria Giuseppe Giovanni Pacelli, το 1938.
Σήμερα, το συγκεκριμένο αυτοκίνητο ανήκει στη συλλογή του διάσημου σχεδιαστή Ralph Lauren. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών εάν ο Ralph Lauren αποφάσιζε εν έτει 2021 να βγάλει στο σφυρί την Type 57 SC Atlantic, η αξία της θα ξεπερνούσε σε οποιαδήποτε δημοπρασία τα 114.000.000 δολάρια!
Ακόμη τέσσερα σπάνια και δυνητικά πανάκριβα κομμάτια...
4. Phantom Corsair του 1938 – αξία $10+ εκατ.
Επονομαζόμενο και «Αυτοκίνητο του Μέλλοντος», αυτό το πρωτότυπο δημιουργήθηκε σε ένα και μόνο αντίγραφο. Καρπός του σχεδιαστή Rust Heinz (ο Rust ήταν ο δεύτερος γιος του H. J. Heinz της αυτοκρατορίας της κέτσαπ) και της καροτσερίας Bohman & Schwartz, ο ασυνήθιστος σχεδιασμός του ήταν εμπνευσμένος από τη ναυπηγική.
Κάτω από το καπό φορούσε έναν επίσης πρωτότυπο κινητήρα V8 της Cord με ισχύ 192 ίππους. Με ντεμπούτο στην Παγκόσμια Έκθεση της Νέας Υόρκης το 1939, το Phantom Corsair κόστιζε $12.500, ολόκληρη περιουσία για την εποχή, το σημερινό ισοδύναμο των 300.000 ευρώ. Σήμερα, λόγω της μοναδικότητας και της σπανιότητας του Phantom Corsair, οι ειδικοί υπολογίζουν ότι η τιμή του σε δημοπρασία κλασικών αυτοκινήτων, θα ξεπερνούσε εύκολα το όριο των δέκα εκατομμυρίων δολαρίων.
3. Mercedes-Benz 540K Spezial Roadster του 1937 – αξία $12+ εκατ.
Από τα 25 κομμάτια αυτού του υπέροχου ρόουντστερ που κατασκεύασε η φίρμα της Στουτγάρδης, μόνο σε μερικά υπάρχει χώρος για ρεζέρβα πίσω. Στη Spezial Roadster κάτω από τεράστιο καπό με τις νικέλινες λεπτομέρειες φώλιαζε ένας 8κύλινδρος κινητήρας σε σειρά, χωρητικότητας 5,4 λίτρων που στη βασική έκδοσή του έβγαζε 115 άλογα, ενώ με κομπρέσορα Roots έφτανε του 180 ίππους. Η κίνηση μεταδιδόταν στους πίσω τροχούς μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου τεσσάρων σχέσεων. Τα φρένα ήταν ταμπούρα με υδραυλική υποβοήθηση και η ανάρτηση είναι με διπλά ψαλίδια εμπρός και αιωρούμενους άξονες πίσω. Μια Spezial Roadster πουλήθηκε το 2011 για $9,68 εκατ. δολάρια, με τους ειδικούς εκτιμητές να ανεβάζουν σήμερα την αξία της πάνω από τα 12 εκατομμύρια.
2. Jaguar XJ13 του 1966 – αξία €13,2+ εκατ.
Κατασκευασμένη σε ένα και μόνο κομμάτι, η αγωνιστική αυτή Jaguar δεν συμμετείχε ποτέ σε αγώνα! Και για τον λόγο αυτό τη συμπεριλαμβάνουμε ως αναπληρωματική στη λίστα μας, αλλά και διότι αποτελεί ένα θρύλο στους κύκλους των συλλεκτών κλασικών αυτοκινήτων. Το 1996, έγινε προσφορά αγοράς περίπου οκτώ εκατομμυρίων ευρώ, η οποία απορρίφθηκε από τους ιδιοκτήτες της. Τελικά, το αυτοκίνητο άλλαξε χέρια το 2015 έναντι 13,2 εκατ.
1. Bugatti Royale Type 41 του 1926-1931 – αξία… πολλά εκατ.
Αν έπρεπε να διαλέξεις μόνο ένα κλασικό, το πιθανότερο ήταν να επέλεγες την Bugatti Type 41. Αυτό το αυτοκίνητο είναι το κορυφαίο και πιο πολυτελές στον κόσμο.
Με εκτός τόπου διαστάσεις (6 m), η πιο διάσημη Bugatti, η Type 41 περισσότερο γνωστή ως «Royale», κατασκευάστηκε σε μόλις επτά κομμάτια (+2 ακριβή αντίγραφα). Και την έντυσαν διάσημοι καροσερίστες της εποχής όπως ο Armand Esders, στο Μόναχο ο Ludwig Weinberger, ο Βρετανός Park Ward ή ο Παριζιάνος Henri Binder, με τη δημιουργία του Royale Coupé de Ville στη φωτογραφία μας. Ο μονομπλόκ 8κύλινδρος κινητήρας σε σειρά που φορούσε η Royale είχε χωρητικότητα 12,7 lt και απέδιδε 275 με 300 άλογα στις 1.800 rpm, με τη θηριώδη ροπή των 1.186 Nm να αποδίδεται σχεδόν από το ραλαντί. Το 1987, η πέμπτη Bugatti Type 41 πουλήθηκε για $9,8 σε δημοπρασία του οίκου Christie’s.
Σήμερα, αν κάποιος από τους ιδιοκτήτες της αποφάσιζε να την αποχωριστεί, η τιμή της ενδεχομένως να αψηφούσε κάθε ανταγωνισμό.