Το βλέπεις στα social media, το βλέπεις σε συζητήσεις με φίλους, με συναδέλφους… πραγματικά παντού. Ο χώρος του αυτοκινήτου μαστίζεται από φαινόμενα οπαδισμού. Κάτοχοι μοντέλων αναγάγουν τη μάρκα των μοντέλων τους σε αντικείμενο λατρείας και δεν διστάζουν να κηρύξουν πόλεμο σε όσους έτυχε να επιλέξουν τον «αντίπαλο» κατασκευαστή. Mercedes vs BMW, Ιάπωνας vs Γερμανός, τα δίπολα ζουν και βασιλεύουν. Όχι, όμως, για πολύ ακόμα.
Το νέο αυτοκινητικό καθεστώς που ακούει στο όνομα «ηλεκτροκίνηση» θα σημάνει το βίαιο τέλος των οπαδικών δεσμών, της συναισθηματικής ταύτισης των ανθρώπων με το όχημα που οδηγούν.
Με την ανατολή της ηλεκτρικής κινητικότητας, οι αγοραστές θα διακατέχονται από μια τάση πειραματισμού, όντας πρόθυμοι να επιλέξουν μια καινούρια μάρκα, η οποία μέχρι πρότινος είτε δεν έχαιρε την εκτίμηση τους, είτε τους ήταν τελείως άγνωστη (π.χ. η κινεζική Nio).
Αυτό είναι τουλάχιστον το συμπέρασμα που εξάγεται από μια έρευνα (Global Automotive Consumer Survey) πάνω στην καταναλωτική συμπεριφορά στον τομέα της αυτοκίνησης. Αυτή αφορούσε τρεις χώρες (Κίνα, Γερμανία, ΗΠΑ), με τους συμμετέχοντες να ανέρχονται σε 1.500.
Από τους 500 καταναλωτές που ερωτήθηκαν στη Γερμανία, το 61% απάντησε πως δεν έχει κάποια ιδιαίτερα προτίμηση μήτε για το ποιο ηλεκτρικό θα επιλέξει, μήτε για την εταιρεία που θα το κατασκευάζει. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό νούμερο που καταδεικνύει τις εύθραυστες ισορροπίες στην αγορά ηλεκτρικών μοντέλων και τις μεγάλες ευκαιρίες που αναδύονται για ορισμένους κατασκευαστές, ώστε να προσελκύσουν νέους πελάτες.
Και παράλληλα υπογραμμίζει ανάγλυφα τις διαφορές με τη σημερινή τάξη πραγμάτων. Σχεδόν 9 στους 10 από τους ίδιους καταναλωτές, όταν ρωτήθηκαν για το πώς απέκτησαν το τωρινό τους, συμβατικό αυτοκίνητο, ανέφεραν πως είχαν στο μυαλό τους το πολύ δύο μάρκες.
Οι ίδιοι, λοιπόν, άνθρωποι που δήλωσαν… αιώνια αφοσίωση σε έναν-δυο κατασκευαστές, όταν κληθούν να αποκτήσουν το πρώτο τους ηλεκτρικό δεν θα διστάσουν να πειραματιστούν… πουλώντας τα πιστεύω τους.
Τα νούμερα είναι παρόμοια και στις ΗΠΑ, με το 60% να μην έχει κάποιον προτιμώμενο κατασκευαστή για το νέο ηλεκτρικό του, όταν στα συμβατικά το ποσοστό οπαδισμού φτάνει το 88%. Από την άλλη, οι Κινέζοι μοιάζουν… αμετανόητοι, με το 74% να θεωρεί πως έχει καταλήξει ήδη στον κατασκευαστή που θα επιλέξει για το μηδενικών ρύπων όχημά του.
Online αγορές
Από την έρευνα, επίσης, εξάγεται ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο: Οι καταναλωτές είναι ολοένα και πιο πρόθυμοι να αποκτήσουν το καινούριο τους αυτοκίνητο online, δηλαδή μέσω των επίσημων ιστοσελίδων των εταιρειών.
Ειδικότερα, το 22% των ερωτηθέντων Γερμανών ηλικιακής κλίμακας 18-49 δήλωσε πως δεν αντιτίθεται στο να αγοράσει το νέο του όχημα διαδικτυακά. Στον αντίποδα, το 94% των άνω των 50 δείχνει να εμμένει στον παραδοσιακό τρόπο, ήτοι στην αγορά του αυτοκινήτου από μια αντιπροσωπεία.
Εντούτοις, φαίνεται πως η φυσική επαφή παραμένει –προσώρας- αναντικατάστατη, με το 70% όλων (Κίνα, Γερμανία, ΗΠΑ) των συμμετεχόντων στην έρευνα να δηλώνει πως προτιμά να επιλέγει το αυτοκίνητό του δια ζώσης, με το 80% να τονίζει την αξία των test drives.
Υπάρχουν και αυτά που ονομάζονται… ψηφιακά test drives (μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών), μια πρακτική που είναι δημοφιλής σε ένα φτωχό 9%.
Το νέο σύστημα λιανικής πώλησης
Σημειώνεται πως πολλές εταιρείες-κολοσσοί, όπως είναι η Mercedes ετοιμάζονται να εφαρμόσουν ένα διαφορετικό σύστημα λιανικών πωλήσεων, υιοθετώντας το σύστημα “agency model”. Σύμφωνα με το οποίο η αγορά ενός αυτοκινήτου και οι σχετικές χρηματικές συναλλαγές γίνονται απευθείας από την εταιρεία, χωρίς να μεσολαβεί η αντιπροσωπεία.
Οι έμποροι θα λαμβάνουν ένα ποσό προμήθειας ανεξάρτητα από το πώς έγινε η αγορά (στον εκθεσιακό χώρο ή online). Οι αντιπροσωπείες θα συνεχίσουν να είναι υπεύθυνες για την για την προετοιμασία του αυτοκινήτου, την επικοινωνία με τους πελάτες, την οργάνωση test drive και την παράδοση των οχημάτων σε συντονισμό με τα «κεντρικά».
Η έρευνα, ωστόσο, προτείνει να δοθεί παράταση στο υφιστάμενο σύστημα λιανικής πώλησης (δια ζώσης, στον εκθεσιακό χώρο), καθώς οι εταιρείες θα κληθούν να λύσουν διάφορες απορίες στους οδηγούς, όπως αυτές που σχετίζονται με τη διαδικασία φόρτισης.