Τα αεροπλάνα απογειώνονται από ορισμένα αεροδρόμια με αυξανόμενη δυσκολία, λόγω της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη. Και καθώς τα κύματα καύσωνα γίνονται πιο συχνά, το πρόβλημα θα μπορούσε να επεκταθεί σε περισσότερες πτήσεις, αναγκάζοντας τις αεροπορικές εταιρείες να μεταφέρουν επιβάτες στο έδαφος, αναφέρει το CNN .
«Η κύρια πρόκληση που αντιμετωπίζει κάθε αεροσκάφος κατά την απογείωση είναι απλώς ότι τα αεροπλάνα είναι πολύ βαριά και η βαρύτητα θέλει να τα κρατήσει στο έδαφος», εξηγεί ο Paul Williams, καθηγητής ατμοσφαιρικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Reading στο Ηνωμένο Βασίλειο.
« Για να υπερνικήσει τη βαρύτητα, πρέπει να δημιουργήσει ανύψωση, η οποία ωθεί το αεροπλάνο προς τα πάνω. Η απογείωση εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, αλλά ένας από τους πιο σημαντικούς είναι η θερμοκρασία του αέρα. Καθώς ο αέρας θερμαίνεται, διαστέλλεται, οπότε μειώνεται ο αριθμός των μορίων που είναι διαθέσιμα για να ωθήσουν το αεροπλάνο προς τα πάνω », λέει. Τα αεροπλάνα λαμβάνουν 1 τοις εκατό λιγότερα e μόρια για κάθε αύξηση 3 βαθμών Κελσίου , είπε ο Williams. «Γι’ αυτό η υπερβολική ζέστη δυσκολεύει την απογείωση των αεροπλάνων. Σε ορισμένες ακραίες συνθήκες, αυτό μπορεί να γίνει αδύνατο » , είπε .
Το πρόβλημα επηρεάζει ιδιαίτερα τα αεροδρόμια σε μεγάλο υψόμετρο, όπου ο αέρας είναι ήδη από τη φύση του πιο αραιός και με μικρούς διαδρόμους προσγείωσης, που αφήνουν στο αεροπλάνο λιγότερο χώρο για επιτάχυνση. Εάν ένα αεροπλάνο χρειάζεται 2 χιλιόμετρα διαδρόμου για να απογειωθεί στους 20 βαθμούς Κελσίου, θα χρειαστεί 2,5 χιλιόμετρα στους 40 βαθμούς.
Ο Ουίλιαμς και η ομάδα του μελέτησαν ιστορικά δεδομένα από 10 αεροδρόμια στην Ελλάδα. Βρήκαν θέρμανση 0,75 βαθμών Κελσίου ανά δεκαετία από τη δεκαετία του 1970. «Βρήκαμε επίσης μείωση στους ανέμους του διαδρόμου κατά 2,3 κόμβους ανά δεκαετία», είπε ο Williams. «Οι αντίθετοι άνεμοι είναι ωφέλιμοι για την απογείωση και υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η κλιματική αλλαγή προκαλεί παγκόσμια επιβράδυνση των ανέμων», είπε ο καθηγητής. Στη συνέχεια, η ομάδα έβαλε τις θερμοκρασίες και την ταχύτητα του ανέμου σε έναν υπολογιστή απόδοσης απογείωσης για διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένου του Airbus A320, ενός από τα πιο δημοφιλή αεροσκάφη στον κόσμο. « Διαπιστώσαμε ότι το μέγιστο βάρος απογείωσης μειώνεται κατά 127 κιλά κάθε χρόνο - περίπου το βάρος ενός επιβάτη συν τις αποσκευές του .
Το 2017, δεκάδες πτήσεις ακυρώθηκαν για αρκετές ημέρες στο διεθνές αεροδρόμιο Sky Harbor στο Φοίνιξ καθώς οι θερμοκρασίες έφτασαν τους 100 βαθμούς Φαρενάιτ (48,8 Κελσίου), πάνω από τη μέγιστη θερμοκρασία λειτουργίας για πολλά επιβατικά αεροσκάφη.