Οι επιστήμονες έχουν προτείνει ένα φιλόδοξο σχέδιο επανάψυξης του βόρειου και νότιου πόλου ως τρόπο αντιστροφής της απώλειας πάγου. Σε μια νέα μελέτη, οι ειδικοί λένε ότι τα αεροσκάφη υψηλής πτήσης θα μπορούσαν να ψεκάσουν μικροσκοπικά σωματίδια αερολύματος στην ατμόσφαιρα σε γεωγραφικά πλάτη 60 μοιρών βόρεια και νότια.
Εάν απελευθερωθούν σε ύψος 43.000 ποδιών (πάνω από υψόμετρα πλεύσης αεροσκάφους), αυτά τα αερολύματα θα μετακινούνταν αργά προς τους πόλους, σκιάζοντας ελαφρά την επιφάνεια. Αυτό θα επέτρεπε στους πόλους τήξης να ξαναπαγώσουν, ανακουφίζοντας τα προβλήματα της τήξης των παγετώνων και την άνοδο της στάθμης της θάλασσας.
Η τεχνική θα «μειώσει την κλιματική αλλαγή εκτρέποντας πίσω στο διάστημα ένα μικρό κλάσμα της εισερχόμενης ηλιακής ακτινοβολίας», λένε οι επιστήμονες.
Η ιδέα, που ονομάζεται στρατοσφαιρική έγχυση αερολύματος (SAI), θα κόστιζε 11 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, αλλά οι ερευνητές λένε ότι αυτό θα ήταν φθηνότερο από άλλες μεθόδους μετριασμού του κλίματος.
Η ιδέα έχει διατυπωθεί σε μια νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο Environmental Research Communications και με επικεφαλής τον Wake Smith στο Πανεπιστήμιο Yale.
Οι ερευνητές αναγνώρισαν ότι η ιδέα είναι αμφιλεγόμενη, αλλά υποστήριξαν ότι θα ήταν «εφικτή» και ότι τα 11 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο είναι «εξαιρετικά φθηνά» σε σύγκριση με άλλες κλιματικές αντιδράσεις, όπως η δέσμευση άνθρακα.
«Υπάρχει ευρέως διαδεδομένος και λογικός φόβος για την ανάπτυξη αερολυμάτων για την ψύξη του πλανήτη», είπε ο Smith, λέκτορας στο Yale. «Αλλά αν η εξίσωση κινδύνου/οφέλους αποδώσει οπουδήποτε, θα ήταν στους πόλους».
Άμεση αλλά όχι ολική προστασία
Η ψύξη στους πόλους θα παρείχε άμεση προστασία μόνο για ένα μικρό μέρος του πλανήτη, αν και τα μεσαία γεωγραφικά πλάτη θα πρέπει επίσης να παρουσιάσουν κάποια μείωση της θερμοκρασίας, παραδέχεται η ομάδα.
«Παρόλα αυτά, οποιαδήποτε σκόπιμη περιστροφή του παγκόσμιου θερμοστάτη θα ήταν κοινού ενδιαφέροντος για όλη την ανθρωπότητα και όχι μόνο για την επαρχία των εθνών της Αρκτικής και της Παταγονίας», είπε ο Smith.
Σύμφωνα με τον Smith και τους συνεργάτες του, οι ενέσεις σωματιδίων από τους πίδακες θα πραγματοποιούνταν εποχιακά τις μεγάλες μέρες της τοπικής άνοιξης και στις αρχές του καλοκαιριού.
Ο ίδιος στόλος αεριωθούμενων αεροσκαφών μπορούσε να εξυπηρετήσει και τα δύο ημισφαίρια, μεταβαίνοντας στον αντίθετο πόλο με την αλλαγή των εποχών.
Οι κουβέρτες των αερολυμάτων θα εκτείνονταν 60 μοίρες βόρεια και νότια, περίπου στο ίδιο επίπεδο με το Anchorage στην Αλάσκα και το νότιο άκρο της Παταγονίας.
Τα προϋπάρχοντα στρατιωτικά αεροσκάφη ανεφοδιασμού αέρος-αέρος όπως το παλιό KC-135 και το A330 MMRT δεν έχουν αρκετό ωφέλιμο φορτίο στα απαιτούμενα υψόμετρα. Ωστόσο, τα προσφάτως σχεδιασμένα φορτηγά μεγάλου υψόμετρου, συμπεριλαμβανομένου ενός που αναφέρεται στη μελέτη που ονομάζεται SAIL-43K, θα αποδειχθούν πιο αποτελεσματικά, λέει η ομάδα.
Ένας στόλος περίπου 125 τέτοιων αεροσκαφών θα μπορούσε να ανεβάσει ωφέλιμο φορτίο αρκετό για να ψύξει τους πόλους κατά 3,6°F (2°C) ετησίως, κάτι που θα τους επέστρεφε κοντά στις προβιομηχανικές μέσες θερμοκρασίες τους.
Το σχέδιο έχει και μειονεκτήματα
Το κόστος των 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως είναι λιγότερο από το ένα τρίτο του κόστους ψύξης ολόκληρου του πλανήτη με το ίδιο μέγεθος 3,6°F και ένα μικρό κλάσμα του κόστους για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Ωστόσο, το σχέδιο δεν είναι χωρίς μειονεκτήματα, καθώς το αεροσκάφος φυσικά θα απελευθερώσει τις δικές του εκπομπές, οι οποίες θα συνέβαλαν στην υπερθέρμανση του πλανήτη.
Επιπλέον, το αεροζόλ θα αποτελείται από διοξείδιο του θείου, το οποίο σε υψηλά επίπεδα μπορεί να προκαλέσει ναυτία, έμετο, πόνο στο στομάχι και διαβρωτική βλάβη στους αεραγωγούς και τους πνεύμονες.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, λιγότερο από το 1% του παγκόσμιου ανθρώπινου πληθυσμού ζει στις ζώνες-στόχους ανάπτυξης, επομένως ο κίνδυνος για το μεγαλύτερο μέρος της ανθρωπότητας είναι μικρός.
Δυστυχώς, οι πιθανές μέθοδοι αντιμετώπισης του θέματος της τήξης των παγετώνων και της άνοδος της στάθμης της θάλασσας γίνονται όλο και πιο επείγουσες, καθώς οι πόλοι θερμαίνονται πολλές φορές πιο γρήγορα από τον παγκόσμιο μέσο όρο, έχουν δείξει μελέτες.