Η διαθεσιμότητα πετρελαίου ντίζελ στους ηλεκτροπαραγωγούς, ως εναλλακτικού καυσίμου σε περίπτωση διακοπής της ροής του ρωσικού αερίου, θα βρεθεί σήμερα στο επίκεντρο έκτακτης σύσκεψης που συγκαλεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενόψει της προετοιμασίας για τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται.
Σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney.gr, στην ενημερωτική συνάντηση υπό την Γενική Γραμματέα Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου και επικεφαλής της Επιτροπής Συντονισμού Μέτρων Έκτακτης Ανάγκης, θα συμμετέχουν στελέχη τωνΕλληνικών Πετρελαίων και της Motor Oil,ηλεκτροπαραγωγοί αλλά και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προκειμένου να διαπιστωθεί η επάρκεια του εναλλακτικού καυσίμου.
Η μετατροπή μονάδων φυσικού αερίου σε καύση ντίζελ συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των έκτακτων μέτρων για τη διασφάλιση της επάρκειας τροφοδοσίας της χώρας με ηλεκτρική ενέργεια σε περίπτωση διακοπής της ροής φυσικού αερίου.
Τη δυνατότητα αυτή διαθέτουν μόνο η Elpedison, στη Θεσσαλονίκη και τη Θίσβη, οι μονάδες της ΔΕΗ στο Λαύριο IV και την Κομοτηνή, όπως και η μονάδα της Ήρων Θερμοηλεκτρική.
Ο προβληματισμός αυτός ενισχύεται και από την μεγάλη ζήτηση που υπάρχει σε πετρέλαιο ντίζελ και από την βιομηχανία, η οποία σχεδόν μαζικά γυρίζει λόγω αυξημένου κόστους τις «μηχανές» της στο εναλλακτικό καύσιμο.
Ωστόσο, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι για την μετατροπή των μονάδων φυσικού αερίου προκύπτουν σημαντικές δυσκολίες και στην διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά ακόμη και αν υπάρξει το capacity του καυσίμου, το ζητούμενο είναι η χερσαία μεταφορά του στις εγκαταστάσεις των ηλεκτροπαραγωγών καθώς απαιτούνται υποδομές και βυτιοφόρα που σήμερα δεν υπάρχουν στην αγορά.
Υπολογίζεται για παράδειγμα ότι για την μονάδα της ΔΕΗ στην Κομοτηνή χρειάζεται να επιστρατευτούν περί τα 30 βυτιοφόρα και περίπου 20 για την μονάδα της Elpedison στη Θίσβη, που είναι δύσκολο να βρεθούν και να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες της αγοράς.
Οι αστερίσκοι των παραγωγών
Την μετατροπή των μονάδων αερίου σε ντίζελ αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό και οι ηλεκτροπαραγωγοί, επισημαίνοντας ότι οι μονάδες αυτές έχουν δυνατότητα λειτουργίας μόνο για 240 ώρες το χρόνο η κάθε μια και ως εκ τούτου μπορούν να αξιοποιηθούν για την κάλυψη μόνο των αιχμών.
Όπως μάλιστα αναφέρει η Elpedison σε πρόσφατη αναφορά της στην ΡΑΕ, η λειτουργία των μονάδων αυτών σε εναλλακτικό καύσιμο, ειδικά όταν η χρονική της διάρκεια ξεπεράσει τις λίγες ημέρες που προβλέπει η Ρυθμιστική Απόφαση, συνεπάγεται σημαντική πολυπλοκότητα, προβλήματα ασφαλιστικής κάλυψης, τεχνικές προκλήσεις και μεγάλο κόστος