Στη short list από την οποία, θα επιλεγεί ο προτιμητέος επενδυτής για το ΔΕΣΦΑ αναμένεται να καταλήξει εκτός απροόπτου σήμερα, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης μέχρι τα τέλη του έτους.
Ο διαγωνισμός για την πώληση του 66% του διαχειριστή του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου εισέρχεται σε στάδιο ωρίμανσης ύστερα από τέσσερα χρόνια περιπετειών και άγονων διαδικασιών που κατέληξαν στην ακύρωση του διαγωνισμού προ διετίας. Η κυβέρνηση βάζει τον πήχη ψηλά, εκτιμώντας ότι το τίμημα θα είναι πάνω από τα 400 εκ. ευρώ της προηγούμενης περιόδου, άποψη την οποία στηρίζει στην θετική συγκυρία που υπάρχει στον τομέα του φυσικού αερίου αλλά και στον αυξανόμενο ανταγωνισμό που φάνηκε ότι αναπτύσσεται από τους έξι υποψήφιους μνηστήρες που έχουν καταθέσει μη δεσμευτικές προσφορές.
Η σημερινή διαδικασία αξιολόγησης θα κρίνει την επόμενη μέρα καθώς από τους μνηστήρες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον στις αρχές Αυγούστου, θα ξεκαθαρίσουν οι βασικοί διεκδικητές της κούρσας.
Σε αυτή την φάση του διαγωνισμού αναμένεται να επιβεβαιωθεί το ισχυρό φαβορί της κοινοπραξίας των μετόχων του ΤΑP που θεωρείται λόγω του αγωγού από τους ισχυρότερους- αν όχι ο ισχυρότερος μνηστήρας- της πώλησης του ΔΕΣΦΑ.
Στο σχήμα αυτό συνυπάρχουν η ιταλική Snam, η ισπανική Enagás Internacional, η βελγική Fluxys που είναι οι τρεις μέτοχοι του TAP και η ολλανδική Gasunie. Ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου, κατασκευάζεται με πολύ γοργούς ρυθμούς για να μεταφέρει αζέρικο αέριο από την περιοχή τη Κασπίας στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας. Εάν προκριθεί το επίμαχο σχήμα, δημιουργούνται μοναδικές συνέργειες ώστε να αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του αγωγού, μεγιστοποιώντας τα οικονομικά του οφέλη. Οι μέτοχοι πάντως του TAP δεν έχουν την νίκη στο... τσεπάκι τους, καθώς πέρα από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, έχουν απέναντί τους υπολογίσιμες εταιρείες-κοινοπραξίες.
Πρόκειται για τη ρουμανική Transgaz SA. και τη γαλλική GRTgaz SA, από τους κυριότερους παίκτες της ΕΕ στον τομέα της μεταφοράς φυσικού αερίου ενώ αδιάφορη δεν μπορεί χαρακτηριστεί ούτε η παρουσία της ισπανικής Regasificadora del Noroeste SA. Η εταιρεία διαχειρίζεται ένα δίκτυο αγωγών μήκους 130 χλμ. και μεταφέρει φυσικό αέριο στη Βορειοδυτική Ισπανία.
Τι γίνεται με τους υπόλοιπους τρεις μνηστήρες; Όλα θα εξαρτηθούν από την ευρωπαϊκή τους πιστοποίηση, που χωρίς αυτή δεν μπορούν να προχωρήσουν ένα βήμα πιο πέρα στο διαγωνισμό, κάτι που αποτελεί βασικό όρο της διαδικασίας. Αυτό προϋποθέτει, είτε ότι στα υποψήφια σχήματα θα είναι ευρωπαίοι μνηστήρες είτε ότι οι Ευρωπαίοι διαχειριστές πρέπει να είναι επικεφαλής κοινοπραξιών που συγκροτούνται από μη ευρωπαϊκές εταιρείες.
Στην κατηγορία αυτή είναι η επενδυτική Macquarie Infrastructure and Real Assets, Αυστραλιανών συμφερόντων που αποτελεί ένα πανίσχυρο επενδυτή δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, παγκοσμίως. Η Macquarie, έχει αποκτήσει τον ιταλικό ΔΕΣΦΑ ενώ έχει επενδύσει και στις Eustream AS (Σλοβακία) και στην Open Grid Europe GmbH. Στους ενδιαφερόμενους ανήκουν επίσης η Powerglobe από το Κατάρ με μεγάλη παρουσία στον τομέα του φυσικού αερίου και η αμερικανική Intergrated Utility Services (INTUS), η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα των οπτικών ινών, στις γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, σε αγωγούς φυσικού αερίου κ.α
Υπενθυμίζεται ότι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ για την υλοποίηση της διαγωνιστικής διαδικασίας είναι οι εταιρείες Alantra Greece Corporate Advisors S.A., Alpha Bank A.E. και η δικηγορική εταιρεία Κουταλίδη με την Clifford Chance LLP.