ιός ζόμπι
Επιστήμη

5 ιοί που μπορεί να προκαλέσουν πραγματική πανδημία ζόμπι στην γη (Βίντεο)

Τα ζόμπι έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια μέρος της ανθρώπινης κουλτούρας. Τα βλέπουμε σε ταινίες, σε σειρές, σε κόμικς κλπ. Αν και τον 21ο αιώνα οι ζωντανοί νεκροί έχουν γίνει πάρα πολύ εμπορικοί, στην πραγματικότητα πρωταγωνιστούν σε θρύλους και ιστορίες εδώ και εκατοντάδες -ίσως και χιλιάδες- χρόνια.

Πάντοτε ο άνθρωπος ένιωθε δέος από το γεγονός ότι ένας νεκρός οργανισμός θα μπορούσε να αναστηθεί και να συμπεριφέρεται σαν ένα άψυχο σαρκοφάγο ζόμπι. Σήμερα βέβαια κάποιοι ενθουσιάζονται με τα ζόμπι, αφού λατρεύουν σειρές όπως το The Walking Dead που έχουν παρακολουθήσει εκατομμύρια άνθρωποι.

Όπως και να έχει, σίγουρα κανείς μας δεν θα ήθελε μία πραγματική αποκάλυψη ζόμπι, οι συνέπειες της οποίας θα ήταν τραγικές. Θεωρητικά όμως, πόσο πιθανό θα ήταν να γίνει μία τέτοια αποκάλυψη; Οι επιστήμονες αν και κρίνουν σχεδόν απίθανο το ενδεχόμενο να υπάρξει ποτέ μία πανδημία ζόμπι, κατονόμασαν 5 επιστημονικούς αιτίες που θα μπορούσαν στην θεωρία να κάνουν έναν νεκρό οργανισμό να συμπεριφέρεται σαν ζόμπι!

Παράσιτα Εγκεφάλου

Αν ξέρετε την πολύ επιτυχημένη σειρά παιχνιδιών Resident Evil τότε ξέρετε σίγουρα τι είναι τα παράσιτα εγκεφάλου. Πρόκειται για παράσιτα που μολύνουν τον εγκέφαλο ενός οργανισμού και σύμφωνα με τους επιστήμονες τους μετατρέπουν σε ανεγκέφαλους σκλάβους που μοιάζουν με ζόμπι.

Στην πραγματική ζωή υπάρχει ένα τέτοιο παράσιτο που ονομάζεται τοξόπλασμα gondii, η ύπαρξη του οποίου πραγματικά τρομοκρατεί τον επιστημονικό κόσμο. Θεωρητικά θα μπορούσε να έχει τις επιδράσεις που αναφέραμε λίγο νωρίτερα, ωστόσο οι επιστήμονες δεν είναι σίγουροι για την δράση αυτού του παρασίτου στην πράξη.

Αυτό το παράσιτο μολύνει αρουραίους και αναπτύσσεται στα εσωτερικά όργανα γατών. Όταν ο εγκέφαλος ενός αρουραίου μολύνεται από το εν λόγω τοξόπλασμα παρατηρείται τρομερή αλλαγή στην συμπεριφορά του ζώου. Οι επιστήμονες έχουν παρατηρήσει ότι οι μολυσμένοι αρουραίοι εσκεμμένα πηγαίνουν σε γάτες, οι οποίες τους σκοτώνουν και έτσι το παράσιτο συνεχίζει να ζει.

Και όπως ξέρετε οι αρουραίοι είναι αρκετά όμοιοι με τους ανθρώπους, για αυτό και τους χρησιμοποιούμε για τα πειράματά μας. Αν και δεν είναι σίγουροι, οι επιστήμονες δεν μπορούν να αποκλείσουν τελείως το ενδεχόμενο το τοξόπλασμα gondii να μπορεί να μολύνει και ανθρώπινους εγκεφάλους. Στην πραγματικότητα οι μισοί άνθρωποι στον πλανήτη έχουν ήδη το συγκεκριμένο τοξόπλασμα, ωστόσο σε μία διαφορετική εκδοχή που δεν τους μετατρέπει σε ζόμπι. Οι επιστήμονες όμως δεν γνωρίζουν εάν το ανθρώπινο τοξόπλασμα μπορεί να εξελιχθεί, κάτι που θα είχε πραγματικά καταστροφικές συνέπειες για την ανθρωπότητα.

Νευροτοξίνες

Οι νευροτοξίνες είναι ένα πολύ συγκεκριμένο είδος δηλητηρίου που επιβραδύνει τις σωματικές λειτουργίες ενός οργανισμού σε σημείο που αυτός μπορεί να θεωρηθεί νεκρός, ακόμη και από γιατρούς. Το δηλητήριο των ιαπωνικών ψαριών τετραοδοντιδών μπορεί να οδηγήσει έναν οργανισμό σε αυτήν την κατάσταση.

Οι γιατροί ανακάλυψαν βέβαια πως με την χορήγηση κάποιων ειδικών φαρμάκων οι ασθενείς μπορούν να επανέλθουν στην ζωή, βέβαια με τελείως διαγραμμένη την μνήμη τους. Και μην φανταστείτε ότι μπορούν να κάνουν πολλά, μόνο απλά πράγματα όπως να φάνε, να κοιμηθούν κλπ.

Θα μπορούσαν όμως τέτοιες νευροτοξίνες να προκαλέσουν μία πραγματική αποκάλυψη ζόμπι; Στην Αϊτή, από όπου προέρχεται και η λέξη ζόμπι, λέγεται πως ένα δηλητήριο μετέτρεψε έναν ντόπιο σε ζωντανό νεκρό! Ο λόγος για τον Κλαιρβιούς Ναρκίσο, ο οποίος θεωρήθηκε νεκρός και θάφτηκε το 1962 αλλά 18 χρόνια αργότερα εθεάθη να περιφέρεται στο χωριό του.

Τελικά αποκαλύφθηκε πως οι ντόπιοι ιερείς που έκαναν βουντού μετέτρεπαν ανθρώπους σε ζόμπι-εργάτες για να τους βάζουν να δουλεύουν σε καλλιέργειες ζαχαροκάλαμου. Αν και η εν λόγω ιστορία είναι πραγματικά τρομαχτική και πολύ αλλόκοτη, αυτές οι νευροτοξίνες θεωρείται πως δεν μπορούν με τίποτα να μετατρέψουν τους ασθενείς σε αιμοδιψή ζόμπι, οπότε δεν χρειάζεται να αγχωνόμαστε, τουλάχιστον προς το παρών!

Ιός Υπερβολικού Θυμού

Αν έχετε δει την ταινία 28 Ημέρες Μετά τότε ξέρετε τι είναι ο Rage Virus, δηλαδή ο Ιός Υπερβολικού Θυμού όπως θα μπορούσαμε να τον αποκαλέσουμε στα ελληνικά. Στην πολύ επιτυχημένη ταινία του 2002 ένας ιός μετέτρεπε τους ανθρώπους σε ανεγκέφαλες φονικές μηχανές.

Για κακή μας τύχη, στην πραγματική ζωή υπάρχουν κάποιες εγκεφαλικές ανωμαλίες που έχουν παρόμοιες επιδράσεις στους ανθρώπους. Ευτυχώς βέβαια αυτές οι ανωμαλίες δεν ήταν ποτέ ιδιαίτερα μεταδοτικές, ώσπου οι επιστήμονες ανακάλυψαν μία νόσο ονόματι Σπογγώδης Εγκεφαλοπάθεια Βοοειδών (Mad Cow Disease), δηλαδή την Νόσο των Τρελών Αγελάδων. Αυτή η ασθένεια επιτίθεται στον νωτιαίο μυελό και στον εγκέφαλο του εν λόγω ζώου, κάνοντάς το τρομερά επιθετικό.

Όταν ένας άνθρωπος μολύνεται από την Νόσο των Τρελών Αγελάδων η ασθένεια που αποκτά ονομάζεται Νόσος Κρόιτσφελντ-Γιάκομπ. Ο ασθενής ξεκινάει να περπατάει με διαφορετικό τρόπο, έχει παραισθήσεις, τρέμουλο στους μύες του, ακόμη και επιληπτικές κρίσεις.

Για καλή μας τύχη αυτήν την φορά, η εν λόγω νόσος δεν μετατρέπει τους ανθρώπους σε αδίστακτους δολοφόνους, ωστόσο οι επιστήμονες πιστεύουν ότι ξέρουμε πολύ λίγα πράγματα για τις ασθένειες του εγκεφάλου. Ίσως εκεί έξω παραμονεύει κάτι ανάλογο με τον Ιό Υπερβολικού Θυμού της ταινίας που προαναφέραμε και αυτό δεν είναι καθόλου καλό!

Νευρογένεση

Οι επιστήμονες τα τελευταία χρόνια μελετούν μία μέθοδο αναγέννησης νεκρών κυττάρων, η οποία αποκαλείται νευρογένεση και θεωρείται ότι θα μπορούσε να βοηθήσει την ανθρωπότητα με διάφορους τρόπους. Για παράδειγμα οι επιστήμονες βρήκαν έναν τρόπο αναγέννησης εγκεφαλικών κυττάρων για ασθενείς που είχαν σοβαρούς τραυματισμούς στο κεφάλι τους, ως αποτέλεσμα των οποίων έπεσαν σε κόμμα. Η νευρογένεση μπορεί να βοηθήσει τέτοιους ασθενείς να βγουν από κόμμα, ακόμη και να ξανά περπατήσουν.

Σήμερα δεν γνωρίζουμε τα όρια της νευρογένεσης, όμως καταλαβαίνετε πως η μέθοδος αυτή θα μπορούσε να έχει και πολλές κακές συνέπειες για την ζωή στον πλανήτη. Τι θα γίνονταν εάν οι επιστήμονες έβρισκαν έναν τρόπο να αναγεννήσουν τόσα πολλά νεκρά κύτταρα ώστε να φέρνουν νεκρούς ανθρώπους πίσω στην ζωή;

Μάλλον σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να μπει ένα όριο, πριν τα πράγματα ξεφύγουν και είναι πολύ αργά για όλους μας. Δεν ξέρουμε πώς θα συμπεριφέρονταν ένας άνθρωπος που αναστήθηκε μέσω νευρογένεσης, ωστόσο το ζήτημα είναι πολύ λεπτό και όλα πρέπει να γίνουν με πάρα πολύ προσοχή για να μην δημιουργήσουμε πραγματικούς ανθρώπους-ζόμπι!

Νανορομποτική

Για το τέλος κρατήσαμε την νανορομποτική, μία από τις πιο φιλόδοξες επιστήμες του 21ου αιώνα. Να νάνομποτς (δηλαδή μικροσκοπικά ρομποτάκια) είναι μία τεχνολογία που μπορεί πολύ εύκολα να αφανίσει όλους τους ανθρώπους του πλανήτη. Πρόκειται για πάρα πολύ μικρά ρομπότ που μπορούν να καταστρέψουν ή να φτιάξουν οτιδήποτε τους ζητήσουμε.

Οι επιστήμονες ήδη έχουν εγκαταστήσει τσιπ σε ιούς, δημιουργώντας ουσιαστικά ρομποτικούς ιούς. Οι ερευνητές παρατήρησαν πως τα ρομποτάκια που τοποθέτησαν στους ιούς συνέχιζαν να λειτουργούν ακόμη και μετά τον θάνατο του ιού. Φανταστείτε άρα τι θα μπορούσαν να κάνουν σε ανθρώπους.

Μέσα στην επόμενη δεκαετία εκτιμάται πως νάνομποτς θα εγκατασταθούν σε ανθρώπινους εγκεφάλους για διάφορους σκοπούς, αλλά κυρίως για να επισκευάζουν κατεστραμμένα νεύρα. Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα νάνομποτς θα μπορούν να ξαναγράφουν τις σκέψεις μας.

Αν ενώσουμε όλα τα κομμάτια του παζλ και βάλουμε λίγη δόση απαισιοδοξίας τότε τι έχουμε; Ένα ρομποτικό άνθρωπο-ζόμπι, το οποίο θεωρητικά θα μπορούσε να ελέγχεται από τα νάνομποτς του εγκεφάλου του ακόμη και μετά τον θάνατό του. Τα νάνομποτς ίσως βρουν τρόπους να δημιουργούν τα δικά τους νευρικά κύτταρα, παρακούοντας τις εντολές των επιστημόνων και δημιουργώντας στρατιές από νεκρούς ανθρώπους-δολοφόνους.

Συμπερασματικά, τα πράγματα μπορούν να πάνε πολύ λάθος πολύ εύκολα εάν οι επιστήμονες δεν είναι υπεύθυνοι και προσεχτικοί. Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτοί μπορούν να αποτρέψουν ή να δημιουργήσουν καταστροφικούς υιούς, οι οποίοι ίσως προκαλέσουν ακόμη και αποκάλυψη ζόμπι! Επιστήμονες σας εμπιστευόμαστε, μην μας απογοητεύσετε!

F-16