Σύμφωνα με τα ευρήματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας (ETSC) φανερώνουν ότι το 23-25% των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα υπολογίζεται πως σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ, ποσοστό αντίστοιχο με την πλειονότητα των χωρών της ΕΕ.
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες έρευνες, οι οδηγοί που έχουν καταναλώσει αλκοόλ – και στο αίμα τους υπάρχει ποσότητα αλκοόλ μεταξύ 0,3 – 0,5 γραμμάρια/λίτρο – έχουν 11 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα, ενώ αν η ποσότητα αλκοόλ στο αίμα είναι μεταξύ 0,6 – 1 γραμμάρια/λίτρο, τότε η πιθανότητα εκτοξεύεται 48 φορές.
Επίσης, οι πιθανότητες να εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα ένας οδηγός όταν έχει ποσότητα αλκοόλ στο αίμα μεταξύ 1 – 1,5 γραμμάρια/λίτρο είναι 380 φορές μεγαλύτερη από αυτήν όταν οδηγεί χωρίς την επήρεια αλκοόλ.
Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός της απομείωσης των αντανακλαστικών εξαιτίας της κατανάλωσης αλκοόλ. Ακόμη και ένα «αθώο» ποτήρι κρασί μπορεί να μειώσει τα αντανακλαστικά ενός οδηγού κατά 50%.
Παρόλο που μπορεί να υπάρχουν διαφορές από άνθρωπο σε άνθρωπο (εξαιτίας του σωματότυπου), οι διαφορές αυτές είναι ελάχιστες. Ενας οδηγός που έχει καταναλώσει ελάχιστη ποσότητα αλκοόλ – ένα ποτήρι κρασί – ο χρόνος αντίδρασής του αυξάνεται στα 0,5 δευτερόλεπτα ενώ, με λίγο παραπάνω αλκοόλ, ο χρόνος αντίδρασής του αυξάνεται στο 1,1 – 1,3 δευτερόλεπτο.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι η αντίδρασή του σε ένα έκτακτο φρενάρισμα, αυξάνεται κατά 25 – 30 μέτρα αν κινείται με μια ταχύτητα των 50 χλμ./ώρα. Η συγκεκριμένη απόσταση αντίδρασης μπορεί να έχει ολέθριες συνέπειες.
Alcohol Interlock: Ηπιες; Κλειδώνει τον κινητήρα
Η ΕΕ έχει ήδη συστήσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να λανσάρουν στα νέα μοντέλα ένα νέο σύστημα ενεργητικής ασφάλειας που αφορά την εγκατάσταση μιας συσκευής, την Alcohol Interlock, η οποία θα μπλοκάρει τον οδηγό να εκκινεί το αυτοκίνητό του σε περίπτωση υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ.
Ηδη, η νέα τεχνολογία Alcohol Antilock εφαρμόζεται σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, όπως στους οδηγούς επαγγελματικών οχημάτων στη Σουηδία ενώ θα επεκταθεί και σε άλλες χώρες, μιας και οι αυτοκινητοβιομηχανίες προωθούν το πρωτοπόρο σύστημα στα μοντέλα που θα παράγονται και θα παίρνουν έγκριση τύπου.
Στους οδηγούς λεωφορείων στη Γαλλία, το συγκεκριμένο σύστημα είναι υποχρεωτικό και οι οδηγοί-παραβάτες που επανειλημμένα οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ είναι υποχρεωμένοι να το εγκαταστήσουν στο αυτοκίνητό τους.
Το αλκοολόμετρο
Υποθετικά, το νέο σύστημα έπρεπε να εφαρμόζεται από το καλοκαίρι του 2022 σε όλα τα νέα μοντέλα και θα περιλαμβάνονταν στον βασικό εξοπλισμό τους το αλκοολόμετρο αλλά έχει μετατεθεί χρονικά για το εγγύς μέλλον (πιθανόν να εφαρμοστεί το 2024).
Η λειτουργία του συστήματος εστιάζεται σε ένα αλκοολόμετρο στο οποίο ο οδηγός κατά την είσοδό του στο αυτοκίνητο, και πριν εκκινήσει το όχημα, θα πρέπει υποχρεωτικά να φυσήξει στο ειδικό στόμιο ενός αναπνευστήρα ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσο έχει κάνει χρήση αλκοόλ και αν είναι σε θέση να οδηγήσει (σύμφωνα με τα όρια που ισχύουν σε κάθε χώρα).
Στην περίπτωση που ο οδηγός βρεθεί να έχει καταναλώσει αλκοόλ περισσότερο από ό,τι προβλέπει ο νόμος, τότε ο κινητήρας του αυτοκινήτου δεν θα παίρνει μπροστά και το αυτοκίνητο θα παραμένει ακινητοποιημένο.