Η φιλιππινέζικη πολεμική αεροπορία (PAF) παρέλαβε και επίσημα τα δύο τελευταία ελικόπτερα τύπου T-129 ATAK από την Τουρκία, ολοκληρώνοντας αυτό το πρωτοφανές πρόγραμμα απόκτησης.
Το Ελικόπτερο που «Απέρριψαν» οι Πακιστανοί
Η επίσημη τελετή υποδοχής έλαβε χώρα στις 17 Μαΐου φέτος στην αεροπορική βάση Major Danilo Atienza στην Cavite όπου και παραδόθηκαν τα νέα αεροσκάφη με κωδικούς αριθμούς 1505 και 1506.
Σε δήλωσή της, η φιλιππινέζικη πολεμική αεροπορία ανακοίνωσε την παράδοσή της και ανέφερε την παραδοσιακή τελετή υποδοχής τους, η οποία μεταξύ άλλων περιλάμβανε να βραχούν με νερό τα αεροσκάφη.
«Αυτά τα ελικόπτερα, γνωστά για την υψηλή απόδοσή τους σε συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας και σε ναυτικά περιβάλλοντα, αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά τις μαχητικές δυνατότητες της πολεμικής αεροπορίας, ειδικά σε σενάρια αστικού πολέμου» πρόσθεσε η αεροπορία του κράτους.
Το τελευταίο ζεύγος T-129 ATAK μεταφέρθηκε από την Τουρκία στις Φιλιππίνες τον Νοέμβριο του 2023, ωστόσο τώρα ολοκλήρωσε τους τεχνικούς ελέγχους που απαιτούνταν πριν ενταχθεί στον στόλο της αεροπορίας.
Οι προηγούμενες παρτίδες είχαν φτάσει στο νησιωτικό κράτος Μάρτιο και τον Νοέμβριο του 2022. Με τις παραλαβές του περσινού Νοεμβρίου ο συνολικός αριθμός T-129 ATAK στο φιλιππινέζικο οπλοστάσιο έφτασε τις 6 μονάδες.
Να σας υπενθυμίσουμε πως οι Φιλιππινέζοι επέλεξαν το τουρκικό ελικόπτερο T-129 ATAK έναντι του αμερικανικού Bell AH-1Z Viper και του αμερικανικού Boeing AH-64E Apache Guardian, κυρίως εξαιτίας του χαμηλότερου κόστους του συγκριτικά με το Apache. Το AH-64E θεωρείται από πολλούς το ικανότερο επιθετικό ελικόπτερο σήμερα.
Τον Ιούλιο του 2022, αξιωματούχοι από την Νιγηρία υπέγραψαν και αυτοί συμφωνία με την Άγκυρα για την απόκτηση 6 ελικοπτέρων T-129 ATAK έναντι περίπου 45 εκατομμυρίων δολαρίων. Το Πακιστάν είχε εκφράσει και αυτό την επιθυμία του να αγοράσει το αεροσκάφος, συγκεκριμένα 30 μονάδες έναντι 1,5 δισεκατομμυρίου, ωστόσο η κλιμάκωση στις σχέσεις ΗΠΑ-Τουρκίας ακύρωσαν την συμφωνία.
Το υπουργείο άμυνας των Ηνωμένων Πολιτείων είχε συγκεκριμένα αρνηθεί να εκδώσει άδειες εξαγωγής για τους κρίσιμους κινητήρες LHTECH T800-4A, επικαλούμενο διπλωματικές εντάσεις ανάμεσα στην Ουάσιγκτον και την Τουρκία. Αυτοί οι κινητήρες είναι αμερικανικού σχεδιασμού, ωστόσο παράγονται με άδεια στην Τουρκία και κατ' επέκταση χρησιμοποιούνται στο ελικόπτερο.
Και ως γνωστόν το T-129 ATAK δεν είναι ένα 100% τουρκικό δημιούργημα. Το δικινητήριο και ελαφρύ ελικόπτερο σχεδιάστηκε και παράγεται από κοινού από την τουρκική εταιρεία TAI και την διάσημη εταιρεία AgustaWestland της Ιταλίας. Στην πραγματικότητα, πολλοί θεωρούν το T-129 απλά μία τουρκική έκδοση του ιταλικού ελικοπτέρου A-129 Mangusta.