Ανεβαίνει η ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα. Η αύξηση των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι σε εμπορικά πλοία και των επιδρομών των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου εναντίον στρατιωτικών στόχων των Χούθι στην Υεμένη αυξάνει την πιθανότητα μίας κρίσης που θα απειλήσει την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας.
Σε ένα τέτοιο σενάριο, η Ευρώπη θα υποφέρει περισσότερο. Γιατί είναι τόσο σημαντική η Ερυθρά Θάλασσα;
Η Ερυθρά Θάλασσα είναι η πιο σημαντική πλωτή οδός που συνδέει την Ευρώπη με τη Μέση Ανατολή και την Ασία. Συνδέει τη Μεσόγειο Θάλασσα, μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, και τον Ινδικό Ωκεανό. Στο νότιο άκρο του βρίσκεται το Bab el Mandeb, ένα στενό μόλις 29 χιλιομέτρων μεταξύ Τζιμπουτί και Υεμένης που στοχεύουν οι αντάρτες Χούτι της Υεμένης, όπως αναφέρει το digi24.ro
Σχεδόν το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του 8% του εμπορίου σιτηρών, του 12% του θαλάσσιου πετρελαίου και του 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Στην πραγματικότητα, το 40% του εμπορίου μεταξύ Ευρώπης και Ασίας διέρχεται συνήθως από αυτήν την περιοχή, συμπεριλαμβανομένης μιας τεράστιας ποσότητας ντίζελ για την Ευρώπη που εξαρτάται από τις εισαγωγές.
Το ίδιο και τα τρόφιμα, καθώς και μια μεγάλη γκάμα προϊόντων που μεταφέρονται σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, από πλυντήρια ρούχων και τηλέφωνα μέχρι ρούχα. Συνολικά, περίπου το 30 τοις εκατό της παγκόσμιας κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων και περισσότερα από ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα συνήθως διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, σύμφωνα με την παγκόσμια πλατφόρμα Freightos.
Πώς επηρεάζονται οι αποστολές;
Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Maersk, Hapag-Lloyd και MSC, αποφάσισαν να σταματήσουν να χρησιμοποιούν αυτή τη διαδρομή. Σύμφωνα με το think-tank του Ατλαντικού Συμβουλίου, επτά από τις δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου ανέστειλαν τις δραστηριότητές τους στην Ερυθρά Θάλασσα.
Οι περισσότεροι ακολούθησαν τη διαδρομή τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μέσω της νότιας Αφρικής. Και αυτό σημαίνει περισσότερο χρόνο και κόστος. Η διαδρομή γύρω από την Αφρική είναι περίπου 6.000 χιλιόμετρα μεγαλύτερη και προσθέτει δέκα ημέρες στη μεταφορά μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, σύμφωνα με την ολλανδική τράπεζα ING.
Η αλλαγή δρομολόγησης των πλοίων εκτιμάται ότι θα αυξήσει το κόστος καυσίμων έως και 1 εκατομμύριο δολάρια για κάθε ταξίδι μετ' επιστροφής μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Ταυτόχρονα, αυξάνονται και τα έξοδα ασφάλισης, που προστίθενται στο συνολικό κόστος των αποστολών.
Η Guardian έγραψε τον Δεκέμβριο ότι τα ασφάλιστρα κινδύνου είχαν αυξηθεί από μόλις 0,07% της αξίας ενός πλοίου σε περίπου 0,5% - 0,7%. Αλλά τώρα είναι πιθανό να είναι ακόμη υψηλότεροι δεδομένων των τελευταίων επιθέσεων των ανταρτών Χούτι σε εμπορικά πλοία. Έτσι, το τιμολόγιο για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε εμπορευματοκιβώτιο 12 μέτρων από την Ασία στη βόρεια Ευρώπη ξεπερνά πλέον τα 4.000 δολάρια, δηλαδή 173% υψηλότερο από ό,τι πριν ξεκινήσουν τα προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα στα μέσα Δεκεμβρίου, σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας Freightos που επικαλείται το Bloomberg.
Επίσης, το κόστος της αποστολής από την Ασία στη Μεσόγειο έφτασε τα 5.175 δολάρια, αλλά ορισμένοι αερομεταφορείς ανακοίνωσαν τιμές άνω των 6.000 δολαρίων για αυτό το δρομολόγιο από τα μέσα Ιανουαρίου. Αυτές οι τιμές είναι υπερδιπλάσιες από ό,τι τον Ιανουάριο του 2019, αλλά πολύ κάτω από το μέγιστο που επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Ποιες είναι οι επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού;
Ακόμη και οι μικρότερες καθυστερήσεις στις αποστολές μπορούν να έχουν αποτέλεσμα ντόμινο στο χρονοδιάγραμμα παραγωγής. Η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού τείνει να λειτουργεί με την αρχή του «ακριβώς έγκαιρα», που σημαίνει ότι κάθε στοιχείο που απαιτείται για ένα προϊόν φτάνει ακριβώς τη στιγμή που είναι έτοιμο να βγει στη γραμμή παραγωγής.
Οποιαδήποτε καθυστέρηση θα επηρεάσει κάθε κρίκο στην αλυσίδα παραγωγής, οδηγώντας σε καθυστερήσεις. Ο Μάρκο Φορτζιόνε, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, λέει, όπως αναφέρει το Time , ότι εάν σπάσει ένας κρίκος στην εφοδιαστική αλυσίδα, η διόρθωσή του είναι απίστευτα δύσκολη και προκαλεί προβλήματα σε κάθε στοιχείο αυτής της αλυσίδας.
Αυτό λοιπόν θα φανεί και στην Αφρική, στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Νότια Αμερική, στην Ευρώπη, αλλά και στην Ασία. Οι ειδικοί λένε ότι κάθε περιοχή θα επηρεαστεί διαφορετικά, αλλά οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και οι καταναλωτές είναι πιθανό να είναι οι πιο ευάλωτοι. Και τα προβλήματα είναι ήδη ορατά. Η Volvo διέκοψε την παραγωγή στο εργοστάσιό της στη Γάνδη αυτή την εβδομάδα λόγω καθυστερημένης παράδοσης κιβωτίων ταχυτήτων και η Suzuki θα αναστείλει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στην Ουγγαρία μεταξύ 15 και 21 Ιανουαρίου καθώς οι κινητήρες φτάνουν αργά από την Ιαπωνία. Και η Tesla θα σταματήσει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της στο εργοστάσιό της κοντά στο Βερολίνο από τις 29 Ιανουαρίου έως τις 11 Φεβρουαρίου λόγω έλλειψης εξαρτημάτων.
Και δεν είναι τα μόνα κλειστά εργοστάσια. Τέσσερα εργοστάσια που ανήκουν στη Michelin στην Ισπανία θα κλείσουν το Σαββατοκύριακο λόγω καθυστερήσεων στην παράδοση των πρώτων υλών. Ορισμένοι λιανοπωλητές, όπως η Next και η ΙΚΕΑ, έχουν επίσης προειδοποιήσει ότι προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσαν να καθυστερήσουν τις παραδόσεις και να επηρεάσουν τη διαθεσιμότητα ορισμένων προϊόντων.
Τι συμβαίνει με τις τιμές των ενεργειακών προϊόντων;
Το αργό Brent, το σημείο αναφοράς για την ευρωπαϊκή αγορά, έχει αυξηθεί κατά περίπου 1,3% από την αρχή του έτους εν μέσω της κλιμάκωσης της σύγκρουσης στην Ερυθρά Θάλασσα και αφού αρκετές εταιρείες αποφάσισαν να αποφύγουν την περιοχή. Η τιμή των 78 δολαρίων το βαρέλι είναι, ωστόσο, πολύ κάτω από το επίπεδο των 94 δολαρίων που έφτασε τον Σεπτέμβριο. Με όλη αυτή την ανάπτυξη τις τελευταίες εβδομάδες, οι αναλυτές είναι σίγουροι ότι οι οδηγοί θα αισθανθούν μια σημαντική αύξηση στις τιμές των αντλιών.
Όσον αφορά τις τιμές του φυσικού αερίου, είναι μειωμένες στην Ευρώπη καθώς οι προβλέψεις για ήπιο καιρό και τα σημαντικά αποθέματα αντιστάθμισαν τις ανησυχίες για αστάθεια στη Μέση Ανατολή. Η αναφορά για την ευρωπαϊκή αγορά ( TTF Amsterdam ) έπεσε κάτω από το όριο των 30 ευρώ ανά MWh, επίπεδο που δεν έχει επιτευχθεί από τον Ιανουάριο του 2021. Και η διακοπή ορισμένων αποστολών υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας είναι απίθανο να αλλάξει τις τιμές, καθώς άλλοι παράγοντες επηρεάζουν την αγορά. Ακόμη και στο χειρότερο σενάριο, όπου η διέλευση σε αυτή τη διαδρομή είναι μπλοκαρισμένη, τα φορτία LNG από το Κατάρ θα εξακολουθούν να φθάνουν σε πελάτες στην Ευρώπη.
Επιπλέον, το Reuters επισημαίνει ότι ο όγκος του LNG που προέρχεται από το Κατάρ είναι σχετικά μικρός, περίπου ένα εκατομμύριο τόνους το μήνα, και η αγορά είναι αρκετά ευέλικτη ώστε να αντισταθμίζει αυτές τις ποσότητες χωρίς να ασκεί σημαντική πίεση στις τιμές. Έτσι, εάν οι προμήθειες του Κατάρ στην Ευρώπη πέσουν, το έλλειμμα θα μπορούσε να καλυφθεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες πέρυσι έγιναν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG στον κόσμο, ξεπερνώντας τόσο το Κατάρ όσο και την Αυστραλία.
Ποιος είναι ο αντίκτυπος στους καταναλωτές;
Η καθυστέρηση και η μειωμένη διαθεσιμότητα ορισμένων προϊόντων θα μπορούσαν να αναγκάσουν τους λιανοπωλητές να αυξήσουν τις τιμές. Επιπλέον, η αύξηση του κόστους αποστολής θα κάνει όλα τα εισαγόμενα προϊόντα από την Ασία ή τη Μέση Ανατολή πιο ακριβά. Οι οικονομολόγοι λένε ότι το κόστος μεταφοράς μπορεί να έχει μεγάλο πληθωριστικό αντίκτυπο. Σε κανονικούς καιρούς, το κόστος μεταφοράς συμβάλλει περίπου στο 7% στην τιμή των εισαγωγών σε μεγάλες αποστάσεις.
Το ποσοστό αυξήθηκε στο 25% κατά τη διάρκεια της διακοπής των αλυσίδων εφοδιασμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά δεν είμαστε στην ίδια κατάσταση τώρα. Ενώ η ναυτιλία έχει προφανώς επηρεαστεί από τις εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, ο αντίκτυπος στις τιμές θα είναι πολύ μικρότερος.
Οι αναλυτές της Allianz αναφέρουν ότι η επίδραση της αύξησης του κόστους αποστολής στον πληθωρισμό θα γίνει περισσότερο αισθητή στις Ηνωμένες Πολιτείες και ιδιαίτερα στην Ευρώπη.
Ο διπλασιασμός του κόστους μεταφοράς μπορεί να ωθήσει τον πληθωρισμό έως και 0,7 ποσοστιαίες μονάδες, σε σύγκριση με 0,3 ποσοστιαίες μονάδες στην Κίνα. Η πληθωριστική πίεση θα διατηρήσει τα επιτόκια υψηλά για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, γεγονός που θα αποθαρρύνει την οικονομική δραστηριότητα. Συνεπώς, η Allianz εκτιμά ότι η αύξηση του ΑΕΠ θα επηρεαστεί αρνητικά κατά 0,9 ποσοστιαίες μονάδες στην Ευρώπη και 0,6 ποσοστιαίες μονάδες στις Ηνωμένες Πολιτείες.