Οι Ηνωμένες Πολιτείες ξεκίνησαν να αναπτύσσουν έναν υπερ-υπερηχητικό πύραυλο με σκοπό να "φτάσουν" τις υπερ-υπερηχητικές τεχνολογίες των Ρώσων. Ωστόσο, η ολοκλήρωση του πυραύλου AGM-183A αποδείχτηκε δυσκολότερη από ότι ανέμεναν οι Αμερικανοί. Αυτό τουλάχιστον αναφέρει η ρωσική σελίδα Life σε πρόσφατη δημοσίευσή της.
Όλα ξεκίνησαν το 2020, όταν οι ΗΠΑ επίσημα αναγνώρισαν το κενό στον υπερ-υπερηχητικό τομέα, συγκριτικά πάντα με την Ρωσία και την Κίνα. Η αρχή της παραγωγής και της υιοθέτησης πυραύλων τύπου AGM-183A αναβλήθηκε πολλές φορές εξαιτίας ενός αριθμού ζητημάτων που αποκαλύπτονταν κατά τις δοκιμές, αναφέρουν οι Ρώσοι. Σύμφωνα με αυτούς, ακυρώθηκαν και οι πρώτες αγορές AGM-183A που είχαν προγραμματιστεί για το 2022.
"Κρίνοντας από διάσπαρτες πληροφορίες, η νεότερη εκτόξευση του ARRW (AGM-183A ARRW) δεν άλλαξε δραστικά την κατάσταση," πρόσθεσε ο Ρώσος αρθρογράφος.
Η Αμερικανική Δοκιμή Υπερ-υπερηχητικού Πυραύλου
Στις 13 Μαρτίου, οι ΗΠΑ δοκίμασαν τον αμερικανικό υπερ-υπερηχητικό πύραυλο AGM-183A, σε μία δοκιμή που η πολεμική τους αεροπορίας έκρινε "μερικώς επιτυχής".
"Η δοκιμή πέτυχε αρκετούς στόχους, με τους μηχανικούς και τους δοκιμαστές της ομάδας ARRW να συλλέγουν δεδομένα για περαιτέρω ανάλυση," έγραψε η επίσημη ανακοίνωση.
Το 2021, ο πολλά υποσχόμενος υπερ-υπερηχητικός πύραυλος AGM-183A δοκιμάστηκε τρεις φορές: όλες οι δοκιμαστικές εκτοξεύσει ήταν ανεπιτυχείς. Την περσινή άνοιξη, οι ΗΠΑ επιτάχυναν τις εργασίες στους υπερ-υπερηχητικούς τους πυραύλους, λίγο μετά την πρώτη επιτυχημένη μαχητική χρήση του υπερ-υπερηχητικού πυραύλου Kinzhal των ρωσικών ενόπλων δυνάμεων στην Ουκρανία, ωστόσο το αμερικανικό εγχείρημα δεν έχει εξελιχθεί σε ένα ολοκληρωμένο μαχητικό προϊόν ακόμη.
Στις 14 Μαρτίου του 2022, η πρώτη επιτυχημένη δοκιμαστική πτήση του ARRW έλαβε χώρα: ο πύραυλος ανυψώθηκε στα 12 χιλιόμετρα και έφτασε ταχύτητα περίπου μαχ 5. Η είδηση έκανε τον γύρο του κόσμου, ωστόσο ειδικοί μιλούσαν για αρκετά ζητήματα. Στις 12 Δεκεμβρίου του 2022, το αμερικανικό Πεντάγωνο ανέφερε την επιτυχημένη εκτόξευση ενός ολοκληρωμένου πρωτοτύπου του πυραύλου AGM-183A. Όπως και την προηγούμενη φορά, έφτασε ταχύτητα μαχ 5.
Ο Αμερικανικός AGM-183A Εναντίον του Ρωσικού "Στιλέτου"
Το αμερικανικό πρόγραμμα ARRW (Air-Launched Rapid Response Weapon, δηλαδή "Όπλο Εναέριας Εκτόξευσης Ταχείας Απάντησης") κατέληξε στον πύραυλο κρουζ AGM-183A, ο οποίος διαθέτει μία τακτική εκρηκτική κεφαλή τύπου gliding (κινείται με την βοήθεια του αέρα, δηλαδή "γλιστρά" σε αυτόν - glide). Πρόκειται για έναν πύραυλο αέρος-εδάφους δύο σταδίων, τον οποίο ανέπτυξε η Lockheed Martin. Η δημιουργία αυτού του πυραύλου, σύμφωνα με έναν αριθμό ξένων ειδικών, σχετίζεται με κάποια από τα πιο περίπλοκα τεχνολογικά προβλήματα που αντιμετώπισε η αμερικανική βιομηχανία στην ιστορία της.
"Κρίνοντας βάση δημόσια διαθέσιμων δεδομένων, δεν λειτουργεί με κινητήρα ramjet, αλλά με κινητήρα στερεού καυσίμου. Το πρόβλημα είναι πως υπάρχουν πολύ λίγα δεδομένα και εγώ προσωπικά έχω πολλές απορίες," δήλωσε ένας στρατιωτικός ειδικός, ο Ρώσος Konstantin Sivkov.
Σύμφωνα με τον ίδιο, "αν βασιστείς σε διαθέσιμα δεδομένα, ο αμερικανικός πύραυλος είναι αρκετά κατώτερος του ρωσικού Dagger (Στιλέτο)," με τον οποίο συχνά συγκρίνεται.
"Το βεληνεκές πτήσης του AGM-183A είναι 1.600 χιλιόμετρα, τίποτα το ιδιαίτερο. Ο Dagger μας πετά δύο χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Η ταχύτητα που θέλουν να πετύχουν είναι μαχ 21, κάτι που είναι επιτεύξιμο, ωστόσο για τώρα πετά με μαχ 5-7. Ο Dagger έχει ταχύτητα μαχ 10 με 12," σημείωσε ο Skivkov.
Παράλληλα, σύμφωνα με την Life, ο AGM-183A ARRW έχει διάρκεια πτήσεις 7 με 10 λεπτών, ενώ ο ρωσικός Kinzhal 1 με 1,5 λεπτό. Το βομβαρδιστικό B-52 Stratofortress χρησιμοποιείται ως το όχημα μεταφοράς του ARRW από τους Αμερικανικούς, ενώ οι Ρώσοι χρησιμοποιούν το υπερηχητικό μαχητικό-αναχαιτιστικό αεροσκάφος MiG-31, επιτρέποντας γρήγορη παράταξη του πυραύλου σε σενάρια μάχης.