Το τελευταίο χρονικό διάστημα πριν από τους σεισμούς στην Τουρκία , διάφορα ΜΜΕ της γείτονας χώρας με αφορμή την επίσκεψη του ΥΠΕΞ Τσαβούσογλου στις ΗΠΑ, καλλιεργούσαν ένα κλίμα υπεραισιοδοξίας και ψευδαίσθησης θα λέγαμε αναφορικά με την τάχα επικείμενη πώληση από την Ουάσιγκτον των F-16 BLOCK-70, ενώ μερικά εξ αυτών έφτασαν σε σημείο να μιλάνε ακόμη και για ύπαρξη επιτροπών των δύο χωρών για τα μαχητικά F-35 , με αντικείμενο υποτίθεται ακόμη και την επαναφορά της Τουρκίας στο πρόγραμμα των υπόψιν μαχητικών, από το οποίο την είχαν αποβάλλει οι ΗΠΑ λόγω αγοράς των S-400 από την Ρωσία.
Βέβαια μετά την επίσκεψη Τσαβούσογλου στις ΗΠΑ και την επιστροφή του στην Τουρκία, ο Ερντογάν προσγειώθηκε ανώμαλα , αφού όλα τα παραπάνω αποδείχθηκαν παραμύθια, τα οποία σκοπό είχαν το εσωτερικό της Τουρκίας και τους Τούρκους ψηφοφόρους.
Σε πρόσφατο άρθρο μας με τίτλο, "H Γερμανική Rheinmetall θα κατασκευάζει εφεξής την άτρακτο του F-35 αντί της τουρκικής TUSAŞ-Οι ΗΠΑ τελειώνουν οριστικά με την Τουρκία", εκτιμούσαμε ότι μέχρι τις τουρκικές εκλογές, όποτε και αν αυτές διεξαχθούν, οποιαδήποτε αναφορά γίνει εφεξής για την Τουρκία και τα Αμερικανικά F-35 θα αφορά μόνο την ανεύρεση τρόπων επιστροφής από τις ΗΠΑ της προκαταβολής του 1,4 δισ $ που κατέβαλλε ο Ερντογάν για την αγορά τους και τίποτε άλλο.
Ωστόσο σύμφωνα με άρθρο έγκριτου Βουλγαρικού ΜΜΕ για αμυντικά θέματα, τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα για τους Τούρκους σε σχέση με τις ΗΠΑ και τα F-35, αφού οι ΗΠΑ θέλουν επιπλέον χρήματα από την Τουρκία για τα εν λόγω μαχητικά αεροσκάφη.
Τα κυριότερα σημεία του υπόψιν άρθρου είναι τα ακόλουθα:
"Οι ΗΠΑ, οι οποίες εκδίωξαν την Τουρκία από το κοινό πρόγραμμα μαχητών κρούσης F-35 με βάση την παράδοση S-400, υποστήριξαν ότι η Τουρκία πρέπει να καταβάλει πρόσθετες πληρωμές λόγω του αυξανόμενου κόστους.
Η Τουρκία, η οποία εκδιώχθηκε από το πρόγραμμα F-35 τον Σεπτέμβριο του 2021, βρίσκεται σε επαφή με τις Ηνωμένες Πολιτείες για την επιστροφή της πληρωμής 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων που είχε καταβάλει. Σύμφωνα με πληροφορίες που έλαβε ο δημοσιογράφος Αλί Τσινάρ, από την άλλη, οι ΗΠΑ ζητούν επιπλέον επιπλέον πληρωμή από την Τουρκία εκτός από αυτό το ποσό.
Ο λόγος που οι ΗΠΑ ζητούν πρόσθετη πληρωμή από την Τουρκία είναι ότι οι τουρκικές εταιρείες που εμπλέκονται στην παραγωγή των F-35 αποκλείστηκαν από το πρόγραμμα λόγω των κυρώσεων που επιβλήθηκαν στην Τουρκία από τις ΗΠΑ, γεγονός που οδήγησε σε διακοπές στην αλυσίδα εφοδιασμού των F-35 και σε αυξημένο κόστος.
Αποπομπή της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35
Οι Ηνωμένες Πολιτείες αποφάσισαν να αποκλείσουν την Τουρκία από το πρόγραμμα F-35 το 2018 επειδή είχε αγοράσει τους S-400 από τη Ρωσία. Η απόφαση για το εμπάργκο των F-35 κατά της Τουρκίας, η οποία εγκρίθηκε από τη Γερουσία των ΗΠΑ την 1η Αυγούστου 2018, τέθηκε σε ισχύ αφού εγκρίθηκε από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στις 13 Αυγούστου 2018.
Η Τουρκία παρέλαβε τα δύο πρώτα αεροσκάφη F-35, με αριθμό 18-0001 και 18-0002, σε τελετή που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ τον Ιούνιο του 2018. Οι ΗΠΑ έκαναν χρήση για πρώτη φορά αυτών των αεροσκαφών για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Αργότερα σταμάτησε την παράδοση 4 αεροσκαφών F-35 που κατασκευάστηκαν για την Τουρκία. Ωστόσο, η Τουρκία ήταν χώρα εταίρος προγράμματος που συμμετείχε όχι μόνο ως προμηθευτής αλλά και ως κατασκευαστής στο πρόγραμμα F-35.
Τουρκικές εταιρείες παρήγαγαν 1.005 ανταλλακτικά
Οι Τούρκοι προμηθευτές παράγουν 817 από τα περίπου 24.000 μέρη αμαξώματος του F-35 και 188 από τα περίπου 3.000 εξαρτήματα κινητήρα του F-35. Αυτό ανέρχεται συνολικά σε 1005 τεμάχια. Τούρκοι προμηθευτές συνέχισαν να προμηθεύουν με ανταλλακτικά F-35 αμερικανικές εταιρείες μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021.
Από τις 23 Σεπτεμβρίου 2021, οι τουρκικές αμυντικές εταιρείες σταμάτησαν να προμηθεύουν εξαρτήματα F-35 και η Τουρκία αφαιρέθηκε επίσημα από το πρόγραμμα.
Οι ΗΠΑ έχασαν 500-600 εκατομμύρια δολάρια
Ως αποτέλεσμα της αύξησης του κόστους του προγράμματος F-35, ο Πρόεδρος της Προεδρίας της Αμυντικής Βιομηχανίας Καθ. Δρ. Ismail DEMIR εξήγησε τον Μάρτιο του 2021: «Το Αμερικανικό Γραφείο Προγράμματος, με τα δικά του λόγια, είπε ότι η Το θέμα της απομάκρυνσης της Τουρκίας από τη συνεργασία θα φτάσει σε ένα επιπλέον τίμημα 500-600 εκατομμυρίων δολαρίων με τα στοιχεία της εποχής. Επιπλέον, σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση του κόστους περίπου 7-8 εκατομμυρίων δολαρίων ανά αεροσκάφος.
Από τον Σεπτέμβριο του 2021, τουρκικές και αμερικανικές αντιπροσωπείες έχουν συναντηθεί επανειλημμένα για να επιστρέψουν τα 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια που δαπανήθηκαν από την Τουρκία για το πρόγραμμα F-35. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχουν ληφθεί αποτελέσματα."
Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι οι ΗΠΑ καταλογίζουν την οικονομική ζημία που υπέστησαν και την αύξηση του κόστους παραγωγής των F-35, στην Τουρκία. λόγω της στάσης της που οδήγησε την Ουάσιγκτον αναγκαστικά στην αποπομπή της από το πρόγαμμα παραγωγής του υπόψιν μαχητικού αεροσκάφους .
Η οικονομική ζημιά αυτή της τάξεως των 500-600 εκατομυρίων δολαρίων σύμφωνα με τις ΗΠΑ θα πρέπει να αντιλογιστεί με την προκαταβολή του 1.4 δισ δολαρίων των Τούρκων.
Κοινώς επαληθευόμαστε πλήρως ως ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ αναφορικά με την εκτίμησή μας που ανέφερε:
"Mέχρι τις τουρκικές εκλογές, όποτε και αν αυτές διεξαχθούν, οποιαδήποτε αναφορά γίνει εφεξής για την Τουρκία και τα Αμερικανικά F-35 θα αφορά μόνο την ανεύρεση τρόπων επιστροφής από τις ΗΠΑ της προκαταβολής του 1,4 δισ $ που κατέβαλλε ο Ερντογάν για την αγορά τους και τίποτε άλλο."