National affairs

Μετά από Αμερικανούς & Σαουδάραβες και η Ινδία μπαίνει δυναμικά στο επενδυτικό παιγνίδι για την Αλεξανδρούπολη

Το ότι η Αλεξανδρούπολη έχει καταστεί λιμάνι πολύ μεγάλης γεωπολιτικής σημασίας, ιδίως μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, έχει γίνει αντιληπτό τόσο από τους μνηστήρες για την απόκτηση  μετά την αποκρατικοποίησή του, όσο και από τους λίαν υψηλόβαθμους ξένους επισκέπτες της πόλης , οι οποίοι θέλουν να έχουν άποψη από κοντά 

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η πρόσφατη επίσκεψη στην πόλη του Ινδού Πρέσβη στην  χώρα μας Amrit Lugun, ο οποίος συνοδευόταν από τον εμπορικό ακόλουθο και τον επιτετραμένο της πρεσβείας του.

Οι παραπάνω είχαν συνάντηση-συζήτηση με τον Πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης  Χατζημιχαήλ και εκπρόσωπο της γαλακτοβιομηχανίας ΕΒΡΟΦΑΡΜΑ

Τόσο η Ινδική αντιπροσωπεία όσο και η διάρκεια της συζήτησης καταδεικνύουν ότι δεν ήταν μια εθιμοτυπική αλλά μια ουσιαστική επίσκεψη με περιεχόμενο και στόχους.

Ο Ινδός Πρέσβης  έδειξε να ενδιαφέρεται όχι μόνο για το λιμάνι αλλά για την ευρύτερη περιοχή και για επενδύσεις-συνεργασίες με μεγάλες επιχειρήσεις που εδρεύουν στην Αλεξανδρούπολη

Επισημαίνεται ότι η εν λόγω επίσκεψη πραγματοποιήθηκε 10 ημέρες μόλις, πριν την ολοκλήρωση της κατάθεσης  δεσμευτικών οικονομικών προσφορών των ενδιαφερομένων επενδυτικών σχημάτων για τον ΟΛΑ, αφού η διαδικασία προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις 22 Σεπτεμβρίου, μηδέ αποκλειομένης και  τυχόν νέας επανάληψης του διαγωνισμού

Στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσε στο πλαίσιο της ΔΕΘ το Υπερταμείο, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρθηκε στην διαδικασία αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών, υπενθυμίζοντας πως άμεσα αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στις 22 Σεπτεμβρίου, 

Τα  γεωπολιτικά πλεονεκτήματα της Αλεξανδρούπολης 

Η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία ανέδειξαν τα πλεονεκτήματά της  Αλεξανδρούπολης .

ΕΕ,  ΗΠΑ, Κίνα και  Ρωσία  ενδιαφέρονται για την αποκρατικοποίηση του λιμανιού λόγω της πολύ μεγάλης γεωπολιτικής του σημασίας, αφού αποτελεί ενεργειακή και στρατιωτική πύλη εισόδου από Μ.Ανατολή-ΝΑ Μεσόγειο-Αιγαίο -Ευρώπη 

Η ενεργειακή απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο ανέδειξαν το ρόλο Αλεξανδρούπολης ως πύλη εισόδου LNG σε αυτήν

Έτσι προέκυψε  η δημιουργία πλωτού σταθμού LNG λίγο έξω από το λιμάνι , ο οποίος θα διακινεί  ετησίως 6,5 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου προς την Ελλάδα και το εξωτερικό,  από την κοινοπραξία Gastrade, στον οποίο ο όμιλος Κοπελούζου μετέχει σε ποσοτό 1/5

Παράλληλα, με τη νέα ελληνοαμερικανική στρατιωτική συνεργασία στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ το λιμάνι χρησιμοποείται ως κρίσιμος διαμετακομιστικός κόμβος για στρατιωτικές μεταφορές. Η έναρξη όμως του πολέμου «απογείωσε» το γεωστρατηγικό του ρόλο.

Τέλος έχουμε πρόσφατα την πρόταση της χώρας μας για χρήση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης για την μεταφορά μέσω αυτού και του Αιγαίου στη συνέχεια των Ουκρανικών σιτηρών, έτσι ώστε να συμβάλει αποφασισιτκά  στην αποτροπή μιας διαφαινόμενης επισιτιστικής κρίσης.

Ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης περιλαμβάνει επίσης  το λιμάνι της Μάκρης, ενώ ασκεί διοικητικές στιαρμοδιότητες στον Λιμένα Καμαριώτισσας και στις Θέρμες, στη Σαμοθράκη. 

Η σημασία της Αλεξανδρούπολης για τις ΗΠΑ

Η Αλεξανδρούπολη είναι σημαντική για τις ΗΠΑ για δύο λόγους, ο ένας είναι το Σιδηριδρομικό δίκτυο, και ο δεύτερος η Εγνατία Οδός σε συνδυασμό τις κάθετες οδούς σε αυτή. Έχοντας τα δύο αυτά δίκτυα μπορούν να μεταφέρουν άμεσα δυνάμεις στις περιοχές ενδιαφέροντος.στη Β΄ φάση του διαγωνισμού  για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, έχουν προκριθεί τα εξής σχήματα: 1) QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, 2) Κοινοπραξία CAMERON S.A. – GOLDAIR CARGO A.E. – BOLLORE AFRICA LOGISTICS, 3) Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, 4) ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.

Πειραιάς  και Θεσσαλονίκη  σαν λιμάνια βρίσκονται σε Κινεζικά χέρια, κάτι που δε θα πρέπει να γίνει για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.

Ιδίως αν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης "πέσει" σε Κινεζικά ή Ρωσικά  χέρια, αυτό πρακτικά θα σήμαινε πως όταν οι Αμερικανοί θα μετακινούν δυνάμεις από το λιμάνι θα πρέπει να συνεργάζονται με Κινέζους και Ρώσους. Σε αυτή την περίπτωση είναι βέβαιο πως οι τελευταίοι θα δημιουργούν τεράστια προβλήματα στις διαδικασίες, και το κυριότερο θα έχουν άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες διακίνησης, υλικού. 

Παράλληλα, με τη νέα ελληνοαμερικανική στρατιωτική συνεργασία στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ το λιμάνι χρησιμοποείται ως κρίσιμος διαμετακομιστικός κόμβος για στρατιωτικές μεταφορές. Η έναρξη όμως του πολέμου «απογείωσε» το γεωστρατηγικό του ρόλο.

Είναι αντιληπτό πως το λιμάνι οι Αμερικανοί δεν θέλουν να πέσει σε «ξένα» χέρια, για αυτό και οι δύο κοινοπραξίες από τις τέσσερις που διεκδικούν το λιμάνι έχουν έντονο το αμερικανικό στοιχείο.

Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα

Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι η η επίσκεψη του Ινδού Πρέσβη στην Αλεξανδρούπολη είχε ουσιαστικό και όχι εθιμοτυπικό χαρακτήρα, με το ενδιαφέρον του να στρέφεται  μάλλον σε επενδύσεις και συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες που εδρεύουν και δραστηριοποιούνται εκεί και δευτερευόντως στο λιμάνι.

Σε προγενέστερο άρθρο μας με τίτλο "Γεωπολιτική κίνηση-ματ! Συνεργασία Ελλάδας-Ινδίας απέναντι σε Τουρκία- Πακιστάν- Αλλάζει το ''παιχνίδι''  είχαμε αναφερθεί στο ότι η εταιρική σχέση μεταξύ Ινδίας και Ελλάδας θα μπορούσε να είναι μια κατάσταση win-win και για τις δύο χώρες, ειδικά για την Ελλάδα, η οποία θα έχει έναν νέο ισχυρό σύμμαχο όπως η Ινδία, για να αντιμετωπίσει την συμμαχία Τουρκίας-Πακιστάν, σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο

Ελλάδα και η Ινδία μπορούν να συνεργαστούν σε τεχνολογίες άμυνας κατά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών για την αντιμετώπιση της απειλής τους από την Τουρκία και το Πακιστάν.

Αρχικά, η Ελλάδα θα μπορούσε να μοιραστεί τα δεδομένα για τα χαρακτηριστικά πτήσης και την υπογραφή ραντάρ τουρκικής κατασκευής drones με την Ινδία, καθώς ο ελληνικός στρατός πρέπει να έχει συγκεντρώσει σημαντικές πληροφορίες για τουρκικά drones που πετούν τακτικά πάνω από ελληνικά νησιά.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα drones είναι μικρού μεγέθους και είναι δύσκολο να εντοπιστούν στα ραντάρ, τέτοιες πληροφορίες θα μπορούσαν να αποδειχθούν πολύτιμες για την Ινδία σε περίπτωση πιθανής σύγκρουσης με το Πακιστάν στην οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τουρκικής κατασκευής drones.

Επιπλέον, οι στρατοί και των δύο χωρών θα μπορούσαν να ξεκινήσουν κοινές στρατιωτικές ασκήσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν εικονικά σενάρια μάχης μεταξύ ινδικών Rafales και ελληνικών F-16 ή ασκήσεις προσομοίωσης απειλών από drone και χρησιμοποίησης λύσεων αντιμετώπισης drones.

Η Ινδία χρησιμοποιεί το ρωσικής κατασκευής σύστημα αεράμυνας S-400, που χρησιμοποιείται επίσης από την Τουρκία.

Οι στρατιωτικές ασκήσεις με την Ινδία θα μπορούσαν να επιτρέψουν στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία να δοκιμάσει τα μαχητικά της, F-16-Rafale, ενάντια σε  συστοιχία S-400, εξάγοντας έτσι λίαν ωφέλιμα αποτελέσματα για την αντιμετώπιση των S-400 της Τουρκίας.

Επιπλέον, η Ελλάδα μπορεί επίσης να αγοράσει τον ινδικό πύραυλο κρουζ BrahMos που θα μπορούσε να ενσωματωθεί με το αεροσκάφος της Rafale.

Η Ινδία του 1,2 δισεκατομμυρίων,  τέλος παρουσιάζει ενδιαφέρον για τη χώρα μας εκτός  από πλευράς στρατιωτικών εξοπλισμών , και στους τομείς τουρισμού και εμπορίου, ενώ τυχόν «ανοίγματα» από τη χώρα μας στους τρείς αυτούς τομείς, θα είχε ως αποτέλεσμα την περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων Ινδίας-Ελλάδας, με τις ευλογίες  μάλιστα του Προέδρου και της Αντιπροέδρου των ΗΠΑ, η οποία τυγχάνει Ινδικής καταγωγής.

Τέλος υπενθυμίζουμε ότι και η Σαουδική Αραβία εκδήλωσε επενδυτικό ενδιαφέρον για την Αλεξανδρούπολη, γεγονός που αναδεικνύει το ενδιαφέρον για  το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης  ως πύλη εισόδου στην ΕΕ 

 


 

Follow Pentapostagma on Google news Google News

POPULAR