ΝΕΩΤΕΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ:
Η ρωσική πρεσβεία στην Αθήνα ελέγχει τις πληροφορίες που εμφανίστηκαν στα ελληνικά ΜΜΕ για κράτηση toy πετρελαιοφόρου υπό ρωσική σημαία Pegas κοντά στο νησί της Εύβοιας με 19 ναύτες. Αυτό ανέφερε την Τρίτη ανταποκριτής του TASS στη ρωσική διπλωματική αποστολή.
"Η πρεσβεία ελέγχει τις πληροφορίες που εμφανίστηκαν στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης για την κράτηση του πετρελαιοφόρου Pegas κοντά στο νησί της Εύβοιας με 19 ναύτες. Είμαστε σε επαφή με τις ελληνικές αρχές για αυτό το θέμα", ανέφερε η πρεσβεία.
Το Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AMNA) μετέδωσε την Τρίτη ότι οι ελληνικές αρχές κατέλαβαν το δεξαμενόπλοιο Pegas που έφερε ρωσική σημαία. Σύμφωνα με τον ίδιο, το πλοίο είναι αγκυροβολημένο στον όρμο της πόλης της Καρύστου με απόφαση των λιμενικών. Η αντίστοιχη απόφαση λήφθηκε από το Ελληνικό Γραφείο Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες στο πλαίσιο της εφαρμογής των κυρώσεων που επιβλήθηκαν από την ΕΕ και το ΝΑΤΟ σε πλοία που εκπροσωπούν τα συμφέροντα της Ρωσίας, αναφέρεται στην έκθεση.
Λόγω μηχανικής βλάβης, το δεξαμενόπλοιο συνοδευόταν από ρυμουλκό με κατεύθυνση τη χερσόνησο της Πελοποννήσου, όπου το πετρέλαιο επρόκειτο να φορτωθεί ξανά σε άλλο δεξαμενόπλοιο, ωστόσο λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών το πλοίο αγκυροβόλησε κοντά στην Κάρυστο
Σύμφωνα με το πρακτορείο, η απαίτηση κράτησης ισχύει μόνο για το πλοίο και όχι για το φορτίο του.
Αρχικό κείμενο
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει ως γνωστόν οδηγήσει στη λήψη αποφάσεων περί επιβολής οικονομικών κυρώσεων από χώρες του ΝΑΤΟ-ΕΕ σε βάρος της Ρωσίας, με την Ελλάδα να ακολουθεί την γραμμή της Συμμαχίας, σε αντίθεση με την Τουρκία η οποία καίτοι χώρα μέλος του Βορειοατλαντικού συμφώνου δεν έχει επιβάλλει κυρώσεις στη Μόσχα.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει ταχθεί πλήρως με τους συμμάχους της στο ΝΑΤΟ και τους εταίρους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την επιβολή κυρώσεων στη Ρωσία. Η Αθήνα απέστειλε δύο μεταφορικά αεροσκάφη C-130 φορτωμένα με τυφέκια Καλάσνικοφ, πυρομαχικά και άλλο υλικό για την υποστήριξη των Ουκρανών.
Η Τουρκία, υποψήφια προς ένταξη στην ΕΕ με ισχυρούς διπλωματικούς, στρατιωτικούς και εμπορικούς δεσμούς με τη Μόσχα και το Κίεβο, επέλεξε την ουδετερότητα. Δεν έχει εφαρμόσει κυρώσεις κατά της Ρωσίας, διατηρεί τραπεζικές και εμπορικές σχέσεις και διατηρεί τον εναέριο χώρο της ανοιχτό στα ρωσικά πολιτικά αεροσκάφη, ενώ καλεί και τις δύο χώρες να διαπραγματευτούν μια ειρηνική επίλυση.
Σήμερα έγινε γνωστό ένα περιστατικό το οποίο θα μπορούσε αναλόγως της τελικής έκβασής του να έχει αρνητικές συνέπειες για τις Ελληνορωσικές σχέσεις.
Η κράτηση του δεξαμενόπλοιου Ρωσικών συμφερόντων στην Κάρυστο
Σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο μας , με απόφαση της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες οι Λιμενικές Αρχές της χώρας μας κρατούν δεξαμενόπλοιο ρωσικών συμφερόντων στην Κάρυστο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του protothema.gr η Αρχή εξέδωσε την απόφαση με βάση τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί από την ΕΕ και το ΝΑΤΟ σε πλοία ρωσικών συμφερόντων. Η δέσμευση αφορά το υπό ρωσική σημαία πλοίο Pegas, μήκους 250 μέτρων και όχι το φορτίο.
Το δεξαμενόπλοιο λόγω μηχανικής βλάβης συνοδευόταν από ρυμουλκό με προορισμό την Πελοπόννησο, όπου θα γινόταν η μεταφόρτωση του πετρελαίου σε άλλο δεξαμενόπλοιο. Όμως στο Κάβο Ντόρο, επικρατούσαν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, και βρήκε ασφαλές αγκυροβόλιο στη θαλάσσια περιοχή της Καρύστου
Σύμφωνα με Ρωσικό ΜΜΕ , το οποίο επικαλείται το Αθηναϊκό πρακτορείο ειδήσεων στο πλοίο επιβαίνουν 19 Ρώσοι ναυτικοί.
Σύμφωνα με το ναυτιλιακό site Fleetmon.com, η διαδρομή και τα αρχεία του πλοίου είναι αρκετά συγκεχυμένα.
Το δεξαμενόπλοιο, όπως προκύπτει από την έκθεση, εξαγοράστηκε από τη Ρωσία το 2020 και έχει ήδη αλλάξει δύο φορές το όνομά του PERUN το 2020-2021, KAI από τον Ιούνιο του 2021 σε PEGAS. Από την Τουρκία, από τη Θάλασσα του Μαρμαρά, το πλοίο απέπλευσε στις αρχές Απριλίου.
Σύμφωνα με το Fleetmon.com, δύο ρωσικά τάνκερ, συμπεριλαμβανομένου ενός φορτωμένου με PEGAS, κρατήθηκαν στον κόλπο της Καρύστου λόγω των κυρώσεων της ΕΕ κατά των ρωσικών δικαστηρίων.
Την ίδια ώρα το VF TANKER 2, που αναχώρησε από τον Πειραιά στις 17 Απριλίου με προορισμό το λιμάνι του Καβκάζ στη Μαύρη Θάλασσα, διέκοψε το δρομολόγιό του και για άγνωστη αιτία κατευθύνθηκε προς τον κόλπο της Καρύστου.
Ωστόσο, σύμφωνα με στοιχεία του Marinetraffic.com, το δεύτερο δεξαμενόπλοιο φαίνεται να βρίσκεται σε κίνηση και να απομακρύνεται από το λιμάνι της Καρύστου.
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Κοινή διαπίστωση είναι πλέον ότι οι Ελληνορωσικές σχέσεις βρίσκονται στο ναδίρ, γεγονός που θα δικαιολογούσε την "κατανόηση" της Μόσχας στις θαλάσσιες και εδαφικές διεκδικήσεις της Τουρκίας σε βάρος της Ελλάδας αλλά και στην Κυπριακή ΑΟΖ.
Οι τουρκικές επιδιώξεις
Η Ελλάδα και η Τουρκία από το 1973 δεν μπορούν να οριοθετήσουν τις αντίστοιχες υφαλοκρηπίδες τους στο Αιγαίο. Σε μια χρονική περίοδο πάνω από πέντε δεκαετίες, η Άγκυρα έχει επεκτείνει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο των εδαφικών διεκδικήσεων, συμπεριλαμβανομένων των κατοικημένων ελληνικών νησιών.
Καθώς η Άγκυρα εξετάζει τρόπους να προσφέρει μια βαθύτερη σωτηρία για την προβληματική οικονομία της Ρωσίας, οι ανανεωμένες εντάσεις στο Αιγαίο θα μπορούσαν να ωφελήσουν τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν και να εδραιώσουν τις φιλοδοξίες του ενεργειακού κόμβου της Τουρκίας.
Η Ρωσία με τις "πλάτες " της Τουρκίας έχει απαγορεύσει στις ναυτικές δυνάμεις των ΗΠΑ να επιχειρούν στη Μαύρη Θάλασσα, την ώρα που η Άγκυρα επιδιώκει να εξασφαλίσει το "φανταστικό της μερίδιο" στον υποθαλάσιο ενεργειακό πλούτο στην ανατολική Μεσόγειο Θάλασσα, όπου η Ελλάδα μπορεί να διαθέτει αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου αξίας 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Οι στρατοί Ρωσίας και Τουρκία "συντονίζονται" έστω και δύσκολα επί του παρόντος στη Συρία, τη Λιβύη και τη σύγκρουση Αζερο-Αρμενίας.
Ελλάδα-Τουρκία-Φυσικό αέριο
Οι κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο σημαίνουν ότι οι ευρωπαϊκές χώρες πρέπει να εντοπίσουν πρόσθετες πηγές υδρογονανθράκων για να τροφοδοτήσουν τις οικονομίες τους.
Η Τουρκία και η Ελλάδα συνεργάζονται μέσω του Διαδριατικού αγωγού (TAP) για να παραδώσουν αζερικό αέριο μέσω των εδαφών τους στην Ιταλία, καλύπτοντας ένα μικρό μέρος της ζήτησης φυσικού αερίου της Ευρώπης.
Ο αγωγός φυσικού αερίου Interconnector Ελλάδας-Βουλγαρίας έχει ολοκληρωθεί κατά 80% και μπορεί να λειτουργήσει μέχρι τον Ιούλιο.
Ένας νέος ελληνικός τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα μπορούσε να λειτουργήσει έως το τέλος του 2023, με πρόσθετες ροές προς την Ουκρανία, τη Μολδαβία, τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία.
Η ένταξη της Ελλάδας στην ΕΕ, η γεωγραφική θέση και οι ανεπτυγμένοι τερματικοί σταθμοί LNG συγκλίνουν για να την μετατρέψουν σε στρατηγικό σύνδεσμο για τις περιφερειακές προμήθειες από το Ισραήλ, την Κύπρο, την Αίγυπτο, το Κατάρ, τη Λιβύη και την Αλγερία, καθώς και τις ΗΠΑ.
Υπάρχουν πολυάριθμοι τερματικοί σταθμοί LNG στη δυτική Ευρώπη, αλλά αυτοί δεν διαθέτουν εγγύτητα και συνδεσιμότητα στο δίκτυο για να σπάσουν την κυριαρχία της Ρωσίας στους υδρογονάνθρακες στα Βαλκάνια.
Το αναδυόμενο δίκτυο ανεφοδιασμού της Ελλάδας ως ενεργειακή πύλη στην κεντρική Ευρώπη και για τις μεταφορές στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας αναδιαμορφώνει τη γεωοικονομία της νότιας Ευρώπης, ένα αποτέλεσμα που αντιτίθεται η Μόσχα και η Άγκυρα.
Το υποθετικό σενάριο κρίσης στο Αιγαίο
Σε έναν παρατεταμένο πόλεμο στην Ουκρανία, ένα σενάριο θέλει την Μόσχα να ενθαρρύνει την Άγκυρα να ανανεώσει τις εδαφικές διεκδικήσεις της στο Αιγαίο. Η Άγκυρα θα μπορούσε να απειλήσει να κλείσει τον αγωγό TAP και να αρνηθεί στην Ελλάδα πολύτιμα τέλη μεταφοράς LNG.
Μια μικρής κλίμακας κρίση και στρατιωτικές εντάσεις μεταξύ δύο βαριά οπλισμένων συμμάχων του ΝΑΤΟ θα αποσπούσαν εν μέρει την προσοχή από τις απαντήσεις του ΝΑΤΟ στην Ουκρανία.
Εκείνο το οποίο θα καθορίσει τις εξελίξεις στις ελληνοτουρκικές σχέσεις είναι το επίπεδο συνεννόησης -σύγκλισης απόψεων Μητσοτάκη -Ερντογάν για τα κοιτάσματα των υδρογονανθράκων στη ΝΑ Μεσόγειο, κάτι το οποίο δεν φαίνεται πιθανό μέχρι τώρα λόγω των τουρκικών απαιτήσεων που στερούνται βάσης σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο και το δίκαιο της θάλασσας και των ενεργειών της Τουρκίας.
Δηλαδή κοινώς εάν η Τουρκία δεν πείσει το Ισραήλ να διοχετεύσει το φυσικό του αέριο σε αυτήν, τότε είναι πολύ πιθανό να έχουμε την εμφάνιση τουρκικών γεωτρύπανων με τη συνοδεία Τουρκικών πολεμικών πλοίων νοτίως Κρήτης , ανατολικά Ρόδου-Καστελορίζου και Δυτικά Κύπρου, με την ανοχή , ακόμη και τη στήριξη της Μόσχας
Αυτό θα ανεβάσει εκ νέου την ένταση στις Ελληνοτουρκικές σχέσεις, την προσεχή περίοδο , με την προϋπόθεση ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία θα έχει τερματιστεί από πλευράς στρατιωτικών επιχειρήσεων.