Energy

Η Ρώμη θέλει ένωση East Med - “Ποσειδών” για να απεξαρτηθεί η ΕΕ από την Ρωσία-Κόμβος η Ελλάδα σε λίγα χρόνια

Όλα αλλάζουν στην Α.Μεσόγειο μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία για τα καλά και μόνιμα, ειδικά σε ότι αφορά τους αγωγούς από και προς την ΕΕ, καθώς και την πάγια απαίτηση όλων, για πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο με τις ευλογίες των ΗΠΑ.

Στα πλαίσια αυτά, η Ρώμη προτείνει ο υπό κατασκευή αγωγός IGI Poseidon S.A. με συμμετοχή (50% της ιταλικής εταιρείας Edison, 50% της ελληνικής ΔΕΠΑInternational Projects) ως προς την διαδρομή όμως Ελλάδος-Ιταλίας, να συνδεθεί με τον αγωγό EastMed, για να μεταφερθεί ισραηλινό και κυπριακό φυσικό αέριο στην Ευρώπη, στα πλαίσια του νέου ενεργειακού σχεδίου της ΕΕ, με τις ευλογίες των ΗΠΑ, που ήδη εξετάζουν σοβαρά το θέμα.

Μιλάμε για το κομμάτι του αγωγού φυσικού αερίου “Ποσειδών” 210 χιλιόμετρα, που συνδέει Ελλάδα και Ιταλία, και  σχεδιάστηκε από το 2008, προβλέποντας συνολική επένδυση 6 δισ. δολαρίων.

Ο αγωγός East Med-Poseidon, συνολικού μήκους 1.900 χιλιομέτρων, μπορεί να μεταφέρει έως και 12 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, και αργότερα το μέγιστο 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, θα αποτελείται από μια υπεράκτια γραμμή περίπου 210 χιλιομέτρων που διασχίζει το Ιόνιο προς την Ιταλία και το Οτράντο.

Η φάση ανάπτυξης έχει ολοκληρωθεί και το έργο είναι έτοιμο για τη φάση κατασκευής, έχοντας λάβει όλες τις απαραίτητες περιβαλλοντικές άδειες τόσο στην Ιταλία όσο και στην Ελλάδα.

Εδώ και μεγάλο διάστημα πριν την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι Ηνωμένες Πολιτείες μεγάλος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου προς την Ελλάδα, δεν έβλεπαν ποτέ θετικά αυτήν την διαδρομή, μέχρι που τις τελευταίες εβδομάδες, μια φράση του επικεφαλής των εξωτερικών υποθέσεων του υπουργείου ενέργειας των ΗΠΑ, Andrew Light, άλλαξε τις ισορροπίες: «Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, θα ρίξουμε μια νέα ματιά σε όλα. Δεν πρόκειται μόνο για την πράσινη μετάβαση, αλλά και για την πλήρη απεξάρτηση από τη Ρωσία».

https://twitter.com/lenaargiri/status/1508998726362308612

Για τον αγωγό East Med, ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ ανέφερε χθες, ότι οι ΗΠΑ συνεχίζουν να συνεργάζονται με τους εταίρους τους για την προώθηση έργων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και ηλεκτρικής διασύνδεσης, τα οποία θα ενισχύσουν την ενεργειακή διαφοροποίηση της Ευρώπης.

Η Ιταλία επιδιώκοντας την ενεργειακή ανεξαρτησία της από τη Μόσχα προτείνει τον νέο αγωγό, αναμένοντας τα μαντάτα για τον East Med, με τον οποίο η ίδια θέλει να συνδεθεί.

Από τον Απρίλιο του 2017 ο τότε Ιταλός υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης Κάρλο Καλέντα είχε υπογράψει συμφωνία για το φυσικό αέριο με τους αντίστοιχους υπουργούς του Ισραήλ, της Ελλάδας και της Κύπρου.

Επίσης, τον Μάρτιο του 2021 το ιταλικό Υπουργείο Οικολογικής Μετάβασης, υπό τον γενικό διευθυντή Gilberto Dialuce, παρέτεινε τους όρους για την κατασκευή του αγωγού East Med-POSEIDON, έως την 1η Οκτωβρίου 2023 για την έναρξη των εργασιών.

«Μιλάμε για έναν τεράστιο αγωγό φυσικού αερίου που θα συνδέει την Ιταλία με το Ισραήλ. Ήταν ένα έργο που υπέγραψα ως υπουργός και μετά ακυρώθηκε (πόσο λάθος) από τον Ντι Μάιο. Το αέριο είναι η μεταβατική ενέργεια. Θεμελιώδης για την αποφυγή του άνθρακα, όπως προβλέπεται στην Ενεργειακή Στρατηγική», δήλωσε ο Ιταλός Υπουργός.

Σε μια πρόσφατη συνέντευξη στο πρακτορείο ειδήσεων «Agenzia Nova», ο Nicola Monti, Διευθύνων Σύμβουλος της Edison, δήλωσε πώς το έργο για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Eastmed-Poseidon, σχεδιάστηκε για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα του Ισραήλ στην Ευρώπη, διερχόμενος από Κύπρο και Ελλάδα, προς την Ιταλία.

“Αυτό το σχέδιο, θα πρέπει να επανέλθει σήμερα στο επίκεντρο της προσοχής, διότι είναι το μόνο πραγματικό έργο διαφοροποίησης πηγών αερίου που έχουν ήδη ανακαλυφθεί, ήδη δοκιμαστεί και είναι πιο κοντά στην ευρωπαϊκή αγορά.

Ο αγωγός Eastmed είναι μια υποδομή που έχει ήδη σχεδιαστεί για να είναι έτοιμη, ενώ στη συνέχεια θα μετατραπεί για τη μεταφορά υδρογόνου», κατέληξε ο ίδιος.

Όσον αφορά την αλλαγή της στρατηγικής των ΗΠΑ, που αρχικά είχε την πρόθεση να μην παρέχει πλέον υποστήριξη στο έργο, ο Monti τόνισε επίσης μια δήλωση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Chevron, Michael Wirth, σύμφωνα με την οποία η διαδρομή του Eastmed θα πρέπει να θεωρηθεί ως η πλέον χρήσιμη διαδρομή.

Εφόσον, Έλληνες, Ιταλοί, Ισραηλινοί, Κύπριοι συμφωνούν σε κάτι που αναμένεται να εγκρίνουν οι ΗΠΑ, τότε εκτιμάται ότι ο αγωγός αυτός υπάρχει πιθανότητα να υλοποιηθεί τα επόμενα  χρόνια.

Όσο για την Τουρκία, εκτιμάται ότι τα πράγματα είναι ακόμη θολά και οι Τούρκοι θα επιχειρήσουν να αντιδράσουν σθεναρά.Τον τελευταίο λόγο όπως και να έχει, θα έχουν οι εταιρείες κολοσσοί και ο Λευκός οίκος.  

Follow Pentapostagma on Google news Google News

POPULAR