Σε μόνο τρία χρόνια (από τα μέσα του 2017 μέχρι και τις αρχές του 2021), η Κίνα έχτισε οχτώ Type 055 καταδρομικά!
Εντωμεταξύ, το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ δεν έχει παράγει καταδρομικό από το 1992. Κατά τις δεκαετίες, αρκετές προσπάθειες των Αμερικανών να διατηρήσουν ένα νέο πρόγραμμα καταδρομικού έχουν ναυαγήσει.
Γιατί όμως το μεγαλύτερο ναυτικό του κόσμου δεν μπορεί να χτίσει καταδρομικά; Η απάντηση είναι πως μπορεί, αλλά επιλέγει να μην το κάνει!
Το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ έχει 22 καταδρομικά κλάσης Ticonderoga, το παλαιότερο από τα οποία καθιδρύθηκε το 1986. Τα πλοία αυτά είναι τα πιο βαριά οπλισμένα του στόλου.
Για χρόνια το ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτείων ζητούσε από το κογκρέσο την απόσυρσή τους και πρόσφατα το σχέδιο αυτό επιτέλους εγκρίθηκε. Το ερώτημα που γεννάται όμως είναι, ποια πλοία θα τα αντικαταστήσουν;
Τα δύο τελευταία προγράμματα καταδρομικών ακυρώθηκαν το 2010 και το 2018. Το νεότερο και μελλοντικό πρόγραμμα περιλάμβανε τις πρώτες πωλήσεις καταδρομικών το 2023, όμως η ημερομηνία αυτή αναβλήθηκε για το 2028. Το όνομα του προγράμματος είναι Future Large Surface Combatant, DDG-Next ή DDG(X).
Όλα αυτά τα χρόνια που οι ΗΠΑ ακύρωναν προγράμματα, οι Κινέζοι παρήγαγαν τα Type 055 πλοία των 12 χιλιάδων τόνων. Τα Type 055 είναι ουσιαστικά μία κινέζικη εκδοχή των Ticonderoga καταδρομικών, τα οποία σκοπεύονται να επιχειρούν στις ομάδες μάχης αεροπλανοφόρων του κινεζικού ναυτικού.
Τα καταδρομικά μπαίνουν σε υπηρεσία την περίοδο που τα αμερικανικά αποσύρονται.
Το σχέδιο των ΗΠΑ προβλέπει πως 11 Ticonderoga θα αποσυρθούν μεταξύ του 2022 και του 2026. Τα κινεζικά Type 055 θα αποτελούν τα ισχυρότερα πλοία του Ειρηνικού μέχρι η Αμερική να ξεκινήσει να επιχειρεί τα νέα της καταδρομικά, στα μέσα της δεκαετίας του 2030.
Ο συγγραφέας του "Combat Fleets of the World" ανέφερε πως οι ΗΠΑ βρίσκεται "πολύ πίσω".
Το χάσμα έγινε αρκετά μεγάλο στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν το αμερικανικό ναυτικό επένδυσε χρήματα, ενέργεια και χρόνο στο Littoral Combat Ship, ένα σκάφος 3 χιλιάδων τόνων με μέγιστη ταχύτητα 40 κόμβων.
Τα LCS κόστισαν δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια στο αμερικανικό ναυτικό και τελικά παράχθηκαν μόνο 35 πλοία, η αξιοπιστία των οποίων αμφισβητείται ιδιαίτερα.
Όλοι όμως γνωρίζουν πως το LCS δεν μπορεί να αναλάβει καθήκοντα καταδρομικού. Το σκάφος δεν διαθέτει πυραύλους επιφάνειας-αέρος μεγάλης εμβέλειας, κατευθυνόμενους πυραύλους cruise για χερσαίους στόχους, ραντάρ υψηλών προδιαγραφών και σύστημα μάχης όπως το AEGIS το οποίο παρέχει στα Arleigh Burke και στα Ticonderoga σκάφη αρκετές δυνατότητες.
Οπότε, γιατί οι Αμερικάνοι ξόδεψαν τόσα πολλά στα LCS σκάφη ενώ χρειάζονταν νέα καταδρομικά;
Η απάντηση είναι απλή: την περίοδο αυτή οι μόνοι εχθροί της χώρας δεν διέθεταν εξελιγμένα σκάφη και ναυτικά. Οι ΗΠΑ πολύ απλά πίστευαν πως χρειάζονταν πολεμικά πλοία ικανά να υποστηρίξουν χερσαίες επιθέσεις παρά να πάρουν μέρος σε ναυτικές συμπλοκές. Στην θάλασσα, οι ΗΠΑ δεν είχαν ανταγωνισμό, πράγμα που τους έδινε περιθώρια πειραματισμών.
Βέβαια σήμερα αυτή η λογική αποδείχθηκε αρκετά λάθος. Οι ΗΠΑ σίγουρα μετανιώνουν που δεν διαθέτουν ένα μοντέρνο πρόγραμμα καταδρομικού το οποίο θα προβάλει την ισχύ της χώρας.
Οι ηγέτες του αμερικανικού ναυτικού φαίνονται ωστόσο βέβαιοι για την απόκτηση νέων καταδρομικών. Μένει μόνο να δούμε τον σχεδιασμό αυτών των πλοίων και την ημερομηνία καθίδρυσής τους!