Συνεχίζουμε σήμερα με το δεύτερο μέρος του αφιερώματος. (Διαβάστε εδώ το Μέρος Α)
Από τις 20 Ιανουαρίου, η 332 Μοίρα «Γεράκι» θα έχει τα πιο σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας. Τις προηγούμενες εβδομάδες, στη βάση της Τανάγρας επικρατούσε πυρετός προετοιμασιών. Τα κτίρια και τα υπόστεγα της Μοίρας «Γεράκι» ανακαινίστηκαν και εκσυγχρονίστηκαν, ώστε όλα να είναι έτοιμα για την υποδοχή των Rafale. Από τα συνεργεία, μέχρι τα σέλτερ όπου θα φυλάσσονται τα Rafale όταν θα βρίσκονται στο έδαφος.
Στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα αλλά και σε όλη την Πολεμική Αεροπορία επικρατεί ενθουσιασμός. Τα Rafale θεωρούνται τα αεροσκάφη που θα βάλουν τους φρουρούς του Αιγαίου σε μια νέα εποχή. Δικινητήρια, με πολύ μεγαλύτερες ικανότητες ελιγμών, εξοπλισμένα με όπλα που θα δώσουν πλεονέκτημα στους Ικάρους, τα Rafale είναι πόλος έλξης για τους Top Gun Έλληνες πιλότους και φόβητρο για τους αντιπάλους.
Οι Γάλλοι κατασκευαστές το έχουν βαφτίσει Rafale και η ονομασία του στα ελληνικά μεταφράζεται σε «ριπή ανέμου», ένας χαρακτηρισμός, που ταιριάζει πλήρως με την καταιγιστική δράση του στους αιθέρες και στο πεδίο των επιχειρήσεων.
Οι ειδικοί, το πρώτο που αναλύουν όταν αναφέρονται σε ένα μαχητικό αεροσκάφος, είναι η επονομαζόμενη «Γενιά ( Gen)» στην οποία ανήκει ως μαχητικό αεροπλάνο. Πρόκειται για ένα αεροσκάφος που ανήκει στη γενιά που ορίζουμε «4.5η Γενιάς» για τα μαχητικά αεροσκάφη, το μαχητικό που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας μαζί με τα Mirage 2000 στις τελευταίες τους εκδόσεις.
Με την ελληνική ΠΑ να διαθέτει σε πολύ μεγάλο ποσοστό, μαχητικά αεροσκάφη αμερικανικής προέλευσης πριν αλλά και μετά τη μεταπολίτευση, τα τελευταία 40 και πλέον χρόνια αποτελεί παράδοση η παρουσία έστω και περιορισμένου αριθμού μαχητικών γαλλικής προέλευσης στον συνολικό στόλο της ελληνικής ΠΑ, μια παράδοση που έχει και συγκεκριμένα επιχειρησιακά οφέλη.
Λίγο ή πολύ οι τύποι των αμερικανικής προέλευσης μαχητικών είναι όμοιοι σε Ελλάδα και Τουρκία, έτσι η παρουσία γαλλικών μαχητικών, αρχικά με τα Mirage F1, στη συνέχεια με την απόκτηση των πιο εξελιγμένων 3ης και 4ης Γενιάς εκδόσεων των μαχητικών Mirage 2000, έχει εκτιμηθεί πως δίνει ένα πλεονέκτημα στο Αιγαίο.
Αυτό συμβαίνει αφού το εκάστοτε γαλλικό μαχητικό είναι ένα αεροσκάφος που δεν «γνωρίζει» η άλλη πλευρά. Η μεγάλη αλλαγή στη σύσταση της ελληνικής ΠΑ είχε έρθει με την πρώτη, χαρακτηρισθείσα τότε, «Αγορά του Αιώνα», στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και τις αρχές του ’90 προμήθεια 40 μαχητικών Μ2000. Για πρώτη φορά τότε η Ελλάδα είχε αποκτήσει γαλλικά μαχητικά 3ης Γενιάς μαζί με τα πρώτα της 40 αμερικανικά F-16.
Οι δημιουργοί του Rafale, ισχυρίζονται πως το μαχητικό τους αν και δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως αμιγώς stealth κάτι που αποδίδεται σήμερα στα αμερικανικά μαχητικά F-35 και F-22 από τα οποία μόνο το πρώτο εξάγεται εκτός ΗΠΑ ( όλο και πιο πιθανή η απόκτησή του από την Ελλάδα), έχει πολλά στοιχεία που το καθιστούν δύσκολο στον εντοπισμό όπως εξωτερικά υλικά κατασκευής, ειδικό σχεδιασμό της εισαγωγής του αέρα για τους κινητήρες κ.α.
Εκεί πάντως όπου δίνεται έμφαση από την κατασκευάστρια εταιρία και χώρα όταν περιγράφεται το δημιούργημα αυτό της γαλλικής αεροπορικής τεχνολογίας, είναι «στα ηλεκτρονικά συστήματα και τα όπλα», για τα οποία οι Γάλλοι είναι ιδιαίτερα υπερήφανοι.
Το «ηλεκτρονικό» μαχητικό και η «σάρισα» της ελληνικής ΠΑ
Οι Γάλλοι ισχυρίζονται, πως η τεχνολογία θα πρέπει να είναι το ατού του μαχητικού και στα επόμενα χρόνια και έχουν αποφασίσει να το διατηρούν στην αιχμή, στην εποχή του “δικτυοκεντρικού” όπως ονομάζεται, πολέμου.
Μια νέα φάση εξέλιξης του μαχητικού Rafale, με αρχικό κόστος 1.9 δις ευρώ έχει σαν στόχο να ενσωματώσει μια νέα έκδοση( Rafale F4), στο μαχητικό αεροσκάφος με Τεχνητή Νοημοσύνη, ηλεκτρονικά αυτοπροστασίας αιχμής, νέα όπλα, αισθητήρες και ένα σύστημα για μείωση του κόστους συντήρησης.
Τονίζεται δε ιδιαίτερα, η ενσωμάτωση στο μαχητικό τα επόμενα χρόνια ενός πιο εξελιγμένου συστήματος προστασίας του αεροσκάφους, του απορρήτου Self-Protection Equipment to Counter Threats for Rafale Aircraft (SPECTRA), που είναι και λόγος για τον οποίο μια ενδεχόμενη εισαγωγή σε ελληνική υπηρεσία μαχητικών του τύπου, μπορεί να αποτελέσει ενισχυτή/πολλαπλασιαστή ισχύος.
Η επιχειρησιακή χρήση και οι ανάγκες της Ελλάδας
Σε ότι αφορά δε πολεμικές αεροπορίες που το έχουν επιλέξει, το γαλλικό Rafale έχει επιλεγεί από τις ΠΑ της Ινδίας, της Αιγύπτου αλλά και του Κατάρ ( πρόσφατα και από τα ΗΑΕ ) ενώ, σύμφωνα με την επίσημη πληροφόρηση, έχει δει πολεμική δράση στη Αφγανιστάν, τη Λιβύη, το Μάλι, το Ιράκ και τη Συρία.
Πέρα από τα χαρακτηριστικά όπως η τεχνολογία, η εμβέλεια πτήσης κ.ο.κ., ένα στοιχείο που πρέπει να τονιστεί είναι τα όπλα που θα πρέπει να αποκτήσει η χώρα ώστε να αξιοποιηθεί το όποιο πλεονέκτημα του τύπου αυτού.
Έτσι, από τη μια το συγκεκριμένο μαχητικό θα μπορεί να μεταφέρει τα περισσότερα αν όχι όλα τα όπλα, που σήμερα φέρουν σε αποστολές τα ελληνικά Mirage 2000 στις δύο εκδόσεις που διαθέτει η Ελλάδα, από την άλλη τα Rafale F3R -και μετέπειτα αναβαθμισθέντα σε F4- θα μπορούν να μεταφέρουν ταυτόχρονα δύο πυραύλους SCALP για υποστρατηγική κρούση αλλά και τους μακράς εμβέλειας Αέρος-Αέρος πυραύλους Meteor.
Οι τελευταίοι, είναι οι καλύτεροι στην κατηγορία τους σήμερα σε υπηρεσία στον δυτικό κόσμο, με πολύ μεγάλη εμβέλεια «χτυπήματος» εχθρικού μαχητικού που ξεπερνά τα 100 χιλιόμετρα. Θα είναι μια «μακριά σάρισα» της Ελλάδας στον αέρα.
Οι Τούρκοι φαίνονται ιδιαίτερα ανήσυχοι καθώς δεν είναι λίγοι αυτοί που αναφέρουν, ότι τα γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη που θα αποκτήσει η ελληνική πολεμική αεροπορία, υπερτερούν σε σχέση με τα τουρκικά F-16, καθώς πρόκειται για 4ης γενιάς αεροσκάφη.
Μία ματιά σε τουρκικούς λογαριασμούς στο Twitter, είναι αρκετή για να διαπιστώσει κανείς πως αρκετοί είναι οι Τούρκοι που ρωτούν με αγωνία ειδικούς που κάνουν αναλύσεις για την ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, πώς θα αντιμετωπίσουν τα ελληνικά μαχητικά. Όμως απάντηση δεν παίρνουν.
Αν συγκρίνουμε τα αεροσκάφη της τουρκικής αεροπορίας F-16, τα οποία είναι 3ης γενιάς, με τα Rafale, καταλαβαίνουμε ότι θα δημιουργήσουν κάποιες διαφοροποιήσεις, καθώς θα υπερτερούν τεχνολογικά δεδομένου ότι είναι 4ης γενιάς αεροσκάφη. Για να το πούμε πιο απλά, το ραντάρ του υπερτερεί λόγω της εμβέλειας και των ικανοτήτων του, θα διαθέτει όπλα νέας γενιάς, τα οποία τα εκτοξεύεις, κατευθύνονται μόνα τους και τα ξεχνάς, ενώ και οι πύραυλοι που θα μεταφέρει θα δίνουν πλεονέκτημα στο αεροσκάφος.
Άλλωστε δεν είναι τυχαίο που το περιοδικό Forbes έχει γράψει «H απόκτηση των Rafale θα προσδώσει σημαντικό πλεονέκτημα στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία που ήδη χρησιμοποιεί και τα γαλλικά Mirage 2000-5».
Σύμφωνα με το γνωστό περιοδικό, η Ελλάδα με την αγορά Rafale και την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 θα έχει πλεονέκτημα έναντι της Τουρκίας σε Αιγαίο και Α. Μεσόγειο.
Έτσι όπως εξελίσσεται η ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, οι Τούρκοι στηρίζουν την αντιμετώπιση των ελληνικών Rafale και F-16 Viper στους πυραύλους εγχώριας παραγωγής που αναπτύσσουν.
Η Άγκυρα, γνωρίζει πως αν απογειωθούν τα ελληνικά Rafale αλλά και τα F-16 Viper, τότε δεν θα μπορέσουν να ξεμυτίσουν τα τουρκικά μαχητικά στο Αιγαίο, λόγω της εμβέλειας των πυραύλων που διαθέτουν τα Rafale.
Ο συνδυασμός της αναβάθμισης του υπάρχοντος στόλου ελληνικών F-16 (σύμφωνα με την Lockheed Martin, η Ελλάδα θα διαθέτει τότε τα πλέον προηγμένα F-16 στην Ευρώπη) σε συνδυασμό με την απόκτηση γαλλικών Rafale, θα προσδώσει στην Ελλάδα ένα αξιοσημείωτο ποιοτικό πλεονέκτημα και θα εξασφαλίσει την κυριαρχία της Πολεμικής Αεροπορίας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο.
Συνεπώς, μπορεί να προκύψει μια κατάσταση όπου θα καθίσταται ολοένα και δυσκολότερο για την Τουρκία να συντηρεί τα 4ης γενιάς αεροσκάφη της ( πράγμα δύσκολο με το εμπάργκο των ΗΠΑ ), τη στιγμή που η Ελλάδα θα ολοκληρώνει επιτυχώς τον εκσυγχρονισμό του στόλου της και θα παραλαμβάνει πιο εξελιγμένα αεροσκάφη.