Ένα περίεργο γαϊτανάκι αλληλοσυγκρουόμενων συμφερόντων εξελίσσεται το τελευταίο διάστημα στο Ισραήλ με αφορμή την χρήση στο λιμάνι της Χάιφα. Σε προηγούμενο άρθρο αναφέραμε πως το Ισραήλ δεσμεύτηκε να κρατήσει την κυβέρνηση Μπάιντεν ενήμερη για τις μεγάλες συμφωνίες με την Κίνα και θα επανεξετάσει τις συμφωνίες αυτές εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες εγείρουν αντιρρήσεις.
Ήδη από το καλοκαίρι είχαμε γράψει για το συγκεκριμένο πρότζεκτ στην Χάιφα υπογραμμίζοντας πως ο “κίτρινος δράκος” κατακαίει τα αμερικανικά συμφέροντα στο Ισραήλ
εξηγώντας μάλιστα πως το σινο-ισραηλινό έργο είναι πιθανό να εμποδίσει τις δραστηριότητες του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Τώρα σε νέο άρθρο η ιστοσελίδα tabletmag.com τονίζει πως το σινο-ισραηλινό έργο “τρέχει” κανονικότατα!
Κάνει λόγο για χειριστές στο λιμάνι που “εκπαιδεύονταν στο ειδικό μηχάνημα που μετακινεί τα εμπορευματοκιβώτια εξ αποστάσεως από μια αίθουσα ελέγχου που επιβλέπεται από έναν εξειδικευμένο χειριστή από τη Σαγκάη. Αυτό είναι το πρώτο ξένο εγχείρημα για την SIPG, την εταιρεία που διαχειρίζεται το λιμάνι της Σαγκάης, το οποίο διακινεί περίπου 43 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια ετησίως. Αυτό είναι σχεδόν 15 φορές περισσότερο από ό,τι μπαίνει και βγαίνει από ολόκληρο το κράτος του Ισραήλ”.
Και ο αρθρογράφος συνεχίζει:
“Οι Αμερικανοί εξέφρασαν την ανησυχία τους για τη συμφωνία αυτή, εν μέρει επειδή το παλιό λιμάνι της Χάιφα, ακριβώς απέναντι από τον κόλπο, χρησιμοποιείται εδώ και καιρό από τον έκτο στόλο των ΗΠΑ. Αλλά καμία αμερικανική εταιρεία δεν υπέβαλε προσφορά όταν η σύμβαση ήταν προς πώληση. Η συμφωνία προχώρησε, και όταν ήμουν εκεί, το νέο πλήρωμα του λιμανιού ετοιμαζόταν να χειριστεί το πρώτο πλήρες πλοίο του, ένα πλοίο της Κινεζικής Ναυτιλιακής Εταιρείας Ocean Shipping Company που επρόκειτο να φτάσει την επόμενη ημέρα. Όπως μου είπε περήφανα ένας από τους Κινέζους διαχειριστές, ένας άνδρας με γυαλιά και ένα κίτρινο γιλέκο νέον, το λιμάνι λειτούργησε στην πραγματικότητα το περασμένο καλοκαίρι, μισό χρόνο νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα. Η ισραηλινή κυβέρνηση, από την άλλη πλευρά, υποτίθεται ότι θα παρείχε μια σιδηροδρομική σύνδεση με την παράκτια σιδηροδρομική γραμμή περίπου ένα μίλι από την αποβάθρα - και καθυστερεί τρία χρόνια. Η Κίνα, είπε ο διευθυντής, ανοίγει 30 μίλια νέων γραμμών κάθε μέρα”.
Το αρχικό λιμάνι της Χάιφα, με παλιό εξοπλισμό και ακόμη παλιότερες εργασιακές συμφωνίες, δεν μπορεί να διαχειριστεί τον όγκο με μεγάλο μποτιλιάρισμα των φορτηγών πλοίων που εκτείνονται στη Μεσόγειο, μερικές φορές περιμένοντας εβδομάδες για να δέσουν, κάτι που σημαίνει ένα τεράστιο κόστος που τελικά πληρώνουν οι Ισραηλινοί καταναλωτές.
“Το νέο λιμάνι διαθέτει καλύτερη τεχνολογία, δεν έχει συνδικαλιστές και πληρώνει τους εργάτες του λιγότερο. Σχεδιάζει να κάνει την ίδια δουλειά με το ένα τρίτο του προσωπικού. Οι συμβάσεις με την ισραηλινή κυβέρνηση περιορίζουν την αυτονομία της κινεζικής εταιρείας. Οι ισραηλινοί αξιωματικοί ασφαλείας που σταθμεύουν στο λιμάνι υπάγονται στην ισραηλινή αστυνομία. Αλλά οι Κινέζοι είναι υπεύθυνοι” αναφέρει.
Η μίσθωση διαρκεί μέχρι το 2045, αλλά η εταιρεία της Σαγκάης παίζει ένα ακόμη μεγαλύτερο παιχνίδι από αυτό. Μέρος της ιδέας του νέου λιμανιού δεν αφορά καθόλου το Ισραήλ, αλλά την ενοποίηση των εμπορευματοκιβωτίων από τα μικρότερα πλοία που έρχονται μέσω της διώρυγας του Σουέζ από την Κίνα και την Ανατολή, τη φόρτωσή τους σε μεγαλύτερα πλοία στο λιμάνι βαθέων υδάτων της Χάιφα για διέλευση προς τα δυτικά, εξορθολογίζοντας έτσι την παγκόσμια ναυτιλία και εξοικονομώντας χρήματα.
Ένα άλλο μέρος της ιδέας είναι να είναι εδώ όταν το εμπόριο επεκτείνεται μεταξύ του Ισραήλ και των γειτόνων του, συμπεριλαμβανομένων των σημερινών εχθρών. Σε ένα τέτοιο σενάριο, η Χάιφα επιστρέφει σε αυτό που ήταν πριν από το 1948: μια πύλη για την περιοχή, όχι μόνο για το Ισραήλ. Η SIPG θέλει να είναι εκεί όταν συμβεί αυτό.
"Είμαστε εδώ για δουλειές", είπε ο διευθυντής στον αρθρογράφο της ιστοσελίδας, "και οι επιχειρηματίες θέλουν ειρήνη".
Η άμεση απειλή για τη Χάιφα και τις λιμενικές εγκαταστάσεις της προέρχεται από τη Χεζμπολάχ, η οποία δρα με την στήριξη του Ιράν κι εκτόξευσε πυραύλους στην πόλη κατά τη διάρκεια του τελευταίου πολέμου το 2006 και απειλεί να το ξανακάνει αν ξεσπάσει άλλος πόλεμος. Η Κίνα κάνει επιχειρήσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων με το Ιράν. Μια μεγάλη κινεζική εταιρεία έχει τώρα ένα ολόκληρο λιμάνι στη Χάιφα. Θα τζογάρει η Τεχεράνη τις σχέσεις με το Πεκίνο;
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τη Μέση Ανατολή; Και τι θα συμβεί αν ο ψυχρός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας γίνει θερμότερος, με το Ισραήλ να βρίσκεται σε ένα όλο και πιο περίπλοκο ναρκοπέδιο συμφερόντων -ένα λιμάνι του έκτου στόλου στη μία πλευρά του κόλπου, κι η Σαγκάη στην άλλη;