Η νίκη των Αζέρων στο Ναγκόρνο Καραμπάχ επιτεύχθηκε με την τουρκική βοήθεια προς το Αζερμπαϊτζάν. Η Άγκυρα, προσπαθεί να ανοίξει έναν εμπορικό διάδρομο στην περιοχή, μέσω του Ναχίτσεβαν και του Αζερμπαϊτζάν με σκοπό η Τουρκία θα συνδεθεί απευθείας με την Κεντρική Ασία.
Ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός που τερμάτισε την επιχείρηση Ναγκόρνο-Καραμπάχ ήταν η καθιέρωση του διαδρόμου μεταξύ Ναχιτσεβάν και Αζερμπαϊτζάν. Ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν, Ιλάμ Αλίγιεφ, ανακοίνωσε ότι θα δημιουργηθεί σύνδεση εθνικής οδού μεταξύ Ναγκόρνο-Καραμπάχ και της δεύτερης αυτόνομης περιφέρειας Ναχιτσεβάν. Τα σιδηροδρομικά έργα, που αποτελούν το ένα σκέλος αυτού του δρόμου που προκάλεσε ενθουσιασμό σε ολόκληρη την περιοχή, προχωρούν ταχύτητα. Με την ολοκλήρωση του έργου Σιδηροδρόμων Kars-Iıdır-Nakhchivan, που ξεκίνησε το 2018, θα αναβιώσει επίσης ο ιστορικός δρόμος του Μεταξιού.
Ο διάδρομος αυτός θα ανοίξει στο έδαφος της Αρμενίας κοντά στα σύνορα με το Ιράν, την Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν για πρώτη φορά μετά από έναν ολόκληρο αιώνα, η γη θα συνδεθεί. Με αυτόν τον τρόπο, η γεωπολιτική και γεωοικονομική έννοια να ξεκινήσει μια νέα εποχή μεταξύ Τουρκίας και Κεντρικής Ασίας.
Ο διάδρομος που θα ανοίξει θα δημιουργήσει ένα νέο εμπορικό δυναμικό. Τοποθεσία, απόσταση και χρήση της πιθανής γραμμής στο Ναχιτσεβάν. Με τον τρόπο αυτό, η Τουρκία θα αυξήσει το εξαγωγικό δυναμικό της στην Κεντρική Ασία και θα ενισχυθεί στην περιοχή.
Πώς θα αντιδράσει το Ιράν
Μέχρι να υλοποιηθεί το σχέδιο αυτό, για να φτάσει κανείς στο Nakhchivan από το Αζερμπαϊτζάν οδικώς, ήταν απαραίτητο να περάσει από τη Γεωργία ή το Ιράν. Με τον διάδρομο που πρόκειται να οικοδομηθεί μεταξύ του Αζερμπαϊτζάν και του Ναχιτσεβάν, η επιρροή του Ιράν στην περιοχή θα μειωθεί. Η ιρανική διοίκηση δεν είναι ικανοποιημένη με την εξέλιξη αυτή, καθώς το εμπόριο μεταξύ του Αζερμπαϊτζάν και του Nakhchivan πραγματοποιείται μέσω του Ιράν για 30 χρόνια. Με αυτόν τον τρόπο, το Ιράν είχε διπλό όφελος, πολιτική επιρροή στο Αζερμπαϊτζάν αλλά και οικονομικό όφελος από το εμπόριο.
Το «One Way Generation Project» της Κίνας στο πλαίσιο μιας διαδικασίας που έχει ξεκινήσει από τις 30 Οκτωβρίου 2017 που εισήχθη στην Κίνα με τη σιδηροδρομική γραμμή Baku-Tbilisi-Kars συνδέει άμεσα την Τουρκία. Αυτή τη στιγμή, το δρομολόγιο μπορεί να φτάσει στην Τουρκία σε 12 ημέρες. Με το νέο δρομολόγιο τρένου που θα ανοίξει στη γραμμή Nakhichevan, ο χρόνος θα είναι μικρότερος. Η διαδικασία επιταχύνεται για τη γραμμή Kars-Iğdır-Nakhchivan, της οποίας οι προκαταρκτικές μελέτες ξεκίνησαν το 2018.
Ο νέος δρόμος δημιούργησε ενθουσιασμό στις τουρκικές δημοκρατίες. Το θέμα ήρθε στο προσκήνιο στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε από επιχειρηματίες του Αζερμπαϊτζάν και του Ουζμπεκιστάν. Ο Mammad Musayev, Πρόεδρος των Εθνικών Επιχειρηματικών Οργανώσεων του Αζερμπαϊτζάν, δήλωσε ότι θα δημιουργηθεί ένας αποτελεσματικός σύνδεσμος μετάβασης. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου του Ουζμπεκιστάν Adham İkramov δήλωσε ότι ο δρόμος θα δημιουργηθεί σε ισχυρή γεωπολιτική θέση.
Είπε επιπλέον, ότι στην Κεντρική Ασία, οι μεγαλύτερες εταιρείες μεταφορών από τον πρόεδρο του Ομίλου Azure, Erkan Gul, θα ανοίξουν το νέο δρόμο θα ήταν μια μεγάλη συμβολή στις εξαγωγές της Τουρκίας. Ο Γκιούλ είπε: «Επί του παρόντος, είναι απαραίτητο να εισέλθεις στη Γεωργία από το Μπατούμι και να φτάσεις στο Μπακού από εκεί. Μόνο η απόσταση μεταξύ Μπατούμι και Μπακού φτάνει τα 1000 χιλιόμετρα. Τώρα θα είναι δυνατό να φτάσετε στο Nakhchivan από το Iğdır και από εκεί στο Αζερμπαϊτζάν. Ο δρόμος θα μειώσει την πρόσβαση στις τουρκικές δημοκρατίες στην Κεντρική Ασία. Σύμφωνα με τον υπολογισμό μου, θα υπάρξει συντόμευση 1000 χιλιομέτρων». Ο Gül δήλωσε επίσης ότι θα εξοικονομήσει χρόνο και είπε: «Αυτό θα επηρεάσει επίσης το κόστος. Καθώς το κόστος εξαγωγής θα μειωθεί, οι εξαγωγές στην περιοχή θα αυξηθούν επίσης».
Όπως φαίνεται, τα σχέδια της Τουρκίας δεν σταματούν στο να βοηθήσουν τους «αδερφούς» τους Αζέρους, αλλά να ξαναστήσουν τον δρόμο του μεταξιού, παρακάμπτοντας το Ιράν, επωφελούμενοι τα μέγιστα μαζί με άλλες τουρκικές δημοκρατίες.