Νέα παρέμβαση με αιχμές κατά του Φαναρίου από το Νο2 του Πατριαρχείου Μόσχας. Ο Μητροπολίτης Βόλοκολαμσκ Ιλαρίων, πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, δήλωσε στο RIA Novosti αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στα περί “πρώτου” στην Ορθοδοξία μετά τις σχετικές δηλώσεις Βαρθολομαίου.
“Για αιώνες, οι ορθόδοξοι, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Κωνσταντινούπολης και άλλων ανατολικών πατριαρχών, αντιτάχθηκαν στον παπισμό. Αλλά τώρα καλούμαστε να αναμορφώσουμε την Ορθόδοξη Εκκλησιολογία σύμφωνα με το παπικό μοντέλο. Μας λένε: εάν δεν υπάρχει «πρώτος» με ειδικές δυνάμεις, κινδυνεύουμε να γίνουμε «ομοσπονδία προτεσταντικών εκκλησιών». Δηλαδή, είτε το ρ/καθολικό μοντέλο είτε το προτεσταντικό δεν υπάρχει τρίτος τρόπος” σχολίασε επικριτικά ο Ρώσος Ιεράρχης.
“Η Ορθόδοξη Εκκλησία ήταν πάντα οργανωμένη ως οικογένεια τοπικών Εκκλησιών, οι οποίες δεν είχαν ούτε μια επίγεια κεφαλή. Ο Ιησούς Χριστός ήταν πάντα σεβαστός ως Επικεφαλής της Εκκλησίας σε παγκόσμια κλίμακα, και σε τοπικό επίπεδο οι Εκκλησίες είχαν επικεφαλής προκαθήμενους που θεωρούνταν ισότιμοι μεταξύ τους και ανεξάρτητοι μεταξύ τους: κανένας από αυτούς δεν υπάκουε στον άλλο και κανένας δεν επέκτεινε τη δικαιοδοσία τους σε άλλες Εκκλησίες.
Υπήρχε μια συγκεκριμένη σειρά μεταξύ των προκαθημένων.. Αποφασίστηκε ότι ο πρώτος επίσκοπος πρέπει να θεωρηθεί της Ρώμης, έπειτα η Κωνσταντινούπολη, έπειτα η Αλεξάνδρεια, η Αντιόχεια και η Ιερουσαλήμ. Στην Ορθόδοξη Ανατολή, αυτό ονομάστηκε «πενταρχία». Ο πρώτος ήταν υψηλότερος από τον δεύτερο και ο δεύτερος ήταν υψηλότερος από το τρίτο αποκλειστικά επί τιμή. Αλλά ο παλαιότερος δεν είχε καμία εξουσία επί των νεότερων, και ο πρώτος δεν είχε καμία εξουσία επί των υπόλοιπων” τονίζει και συνεχίζει:
“Και ξαφνικά τώρα μας λένε ότι ένα τέτοιο άτομο είναι απαραίτητο · χωρίς αυτόν, η φερόμενη Ορθόδοξη Εκκλησία δεν μπορεί να ζήσει. Ζούμε για δύο χιλιάδες χρόνια, και τώρα δεν θα είμαστε πλέον σε θέση να επιβιώσουμε, και πως πρέπει επειγόντως να «αναθεωρήσουμε την εκκλησιολογία»” αναφέρει και προειδοποιεί πως “η εισαγωγή του παπικού μοντέλου στην Ορθόδοξη Εκκλησιολογία γίνεται σταδιακά. Αυτό έγινε, ιδίως, μέσω του διαλόγου Ορθοδόξων-Ρ/Καθολικών, στον οποίο συμμετείχαμε προηγουμένως και τώρα δεν συμμετέχουμε. Προσπάθησαν να αποδεχτούν ένα έγγραφο που έδωσε θεολογική δικαιολογία για το παπικό μοντέλο της Εκκλησίας”.
Κατηγορεί τον Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννης πως μέσω αυτού του διαλόγου, προσπάθησε να επιβάλει αυτήν την ιδέα σε όλες τις τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες. Αλλά συνάντησε αποφασιστική αντίσταση, ειδικά από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία.
Αναφέρεται στην Σύνοδο του Κολυμπαρίου και βέβαια στο ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα που προέκυψε μετά από αυτήν: “Ο Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης δήλωσε ότι, όπως φαίνεται, η Ουκρανία είναι το κανονικό του έδαφος. Γιατί δεν το έχει δηλώσει προηγουμένως; Γιατί η Ουκρανική Εκκλησία συμπεριλήφθηκε στο Πατριαρχείο της Μόσχας σε όλα τα ημερολόγια της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης από το 2018 και νωρίτερα, και δεν αναφέρθηκε ούτε μια λέξη για την εξάρτησή της από την Κωνσταντινούπολη; Για περισσότερα από τριακόσια χρόνια ήταν σιωπηλοί και ξαφνικά το θυμήθηκαν;”
Επιτίθεται στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο λέγοντας πως “προηγουμένως, ήταν πρώτος μεταξύ ίσων στην οικογένεια των προκαθημένων των τοπικών Ορθόδοξων Εκκλησιών. Ακόμη και με τη συγκατάθεση αυτών των Εκκλησιών, είχε ορισμένες λειτουργίες συντονισμού. Αλλά τώρα δεν συντονίζει τίποτα. Απουσιάζει στα δίπτυχα της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Για δεκάδες εκατομμύρια Ορθόδοξους πιστούς στη Ρωσία, την Ουκρανία, τη Λευκορωσία και άλλες χώρες της κανονικής ευθύνης της Ρωσικής Εκκλησίας, έγινε persona non grata”.
Σημειώνει πως το ¨σχίσμα” από το ουκρανικό ζήτημα επηρεάζει και το εσωτερικό άλλων Εκκλησιών, φέροντας ως πρόσφατο παράδειγμα την Κύπρο και τονίζει: “Προφανώς, αυτή είναι η νέα εκκλησιολογία που μας προσφέρεται. Κάποιος αποφασίζει τα πάντα, ενώ άλλοι δεν αντιτίθενται”.
Τέλος αναφέρει πως οι Οικουμενικές Σύνοδοι ορίζουν σαφώς τα κανονικά όρια του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης και αυτά συμπίπτουν περίπου με τη σύγχρονη Τουρκία. “Όμως ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος θέλει να επεκτείνει τη δύναμή του σε άλλες Εκκλησίες, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τους κανόνες της εκκλησίας. Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος της Κωνσταντινούπολης παραβίασε σκόπιμα και επιδεικτικά τη θεμελιώδη αρχή της καθολικότητας. Όχι μόνο δεν πραγματοποίησε διαβουλεύσεις με άλλες Εκκλησίες για το ουκρανικό ζήτημα, αλλά επίσης διέπραξε τις πράξεις του με σαφή αντίθεση στη θέλησή τους” καταλήγει.