Από την στιγμή που ήρθε στο φως της δημοσιότητας η είδηση περί επιστολής Βαρθολομαίου στους προκαθήμενους των Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών σχετικά με το ζήτημα της Θείας Ευχαριστίας, όλα τα βλέμματα είχαν στραφεί προς την Μόσχα, προκειμένου να δουν πως θα αντιδράσει η Ρωσική Εκκλησία, η οποία υπενθυμίζεται με έχει διακόψει την κοινωνία με το Φανάρι.
Και η αντίδραση αυτή ήρθε με...παγωμένο τρόπο!
“Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία έλαβε επιστολή από τον Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης Βαρθολομαίο με ερωτήσεις σχετικά με την πρακτική της Θείας κοινωνίας σε σχέση με τους υγειονομικούς περιορισμούς, αλλά δεν μιλά για συναντήσεις των αρχηγών των τοπικών Ορθόδοξων Εκκλησιών ανά τον κόσμο”, δήλωσε στο RIA Novosti ο αναπληρωτής πρόεδρος του τμήματος εξωτερικών εκκλησιαστικών σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας π.Νικολάι Μπαλάσοφ .
Οι Ρώσοι ακόμη έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους την πληροφορία που είχε διαρρεύσει μετά την διορθόδοξη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Ιορδανία στις 26 Φεβρουαρίου με πρωτοβουλία του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλου, σύμφωνα με την οποία ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος σχεδιάζει να πραγματοποιήσει μια πανορθόδοξη συνάντηση με το μοντέλο του Αμμάν και να καλέσει όλους τους προκαθήμενους των Ορθόδοξων εκκλησιών.
Τώρα κάποιοι στο Πατριαρχείο Μόσχας “βλέπουν” στην επιστολή Βαρθολομαίου τέτοια διάθεση, με αφορμή το ζήτημα της Θείας Ευχαριστίας.
Στην επιστολή πάντως Βαρθολομαίου δεν γίνεται πουθενά λόγος για συνάντηση, αλλά το κυνήγι φαντασμάτων στην Μόσχα έχει ξεκινήσει!
"Αν μιλάμε για την υποτιθέμενη σύγκληση μιας συνάντησης ... δεν βρίσκω αυτές τις πληροφορίες εύλογες. Όμως μια επιστολή με ερωτήσεις σχετικά με την πρακτική της κοινωνίας σε σχέση με τους υγειονομικούς περιορισμούς είχε πράγματι ληφθεί, αλλά δεν μιλάει για συναντήσεις", είπε ο Μπαλάσοφ.
Σύμφωνα με τον ίδιο, "σε γενικές γραμμές, φυσικά, η επικοινωνία μεταξύ των προκαθημένων των τοπικών Ορθόδοξων εκκλησιών, συμπεριλαμβανομένης της συζήτησης δράσεων ενόψει μιας κοινής πανδημικής απειλής, για ανταλλαγή εμπειριών, είναι σημαντική και χρήσιμη." είπε ο και ενημέρωσε πως πρόσφατα στη Μόσχα έφθασε επιστολή κι από τον Ρουμάνο πατριάρχη Δανιήλ, ο οποίος επίσης ενδιαφερόταν για τη θέση της Ρωσικής Εκκλησίας σχετικά με το ζήτημα της κοινωνίας εν μέσω επιδημίας, και εστάλη λεπτομερή απάντηση στο Βουκουρέστι με περιγραφή της πρακτικής.
Ο εκπρόσωπος της Ρωσικής Εκκλησίας ενημέρωσε επίσης πως τον Απρίλιο, τα θέματα των ποιμαντικών και λειτουργικών δραστηριοτήτων των εκκλησιών κατά τη διάρκεια της πανδημίας συζητήθηκαν από τον Πατριάρχη Μόσχας σε τηλεφωνικές συνομιλίες με τον Πατριάρχη της Σερβίας Ειρηναίο και με τον προκαθήμενο της Ορθόδοξης Εκκλησίας της ρωσικής διασποράς στην Αμερική, Μητροπολίτη Τύχωνα.
«Μελετάμε προσεκτικά την εμπειρία άλλων τοπικών εκκλησιών, των οποίων οι εκπρόσωποι, με τη σειρά τους, δείχνουν αδελφικό ενδιαφέρον για τις αποφάσεις που λαμβάνει το Πατριαρχείο της Μόσχας υπό περιορισμούς καραντίνας», δήλωσε ο Μπαλάσοφ .
"Όσο για τον Πατριάρχη του Βαρθολομαίου της Κωνσταντινούπολης, γνωρίζετε καλά τους θλιβερούς λόγους που οδήγησαν στην αναστολή της εκκλησιαστικής κοινωνίας μαζί του - μεταξύ άλλων μέσω αλληλογραφίας - εκ μέρους της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και στην πραγματική απώλεια από το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης της προηγούμενης σημασίας του κέντρου για τον συντονισμό της ενότητας του Ορθόδοξου κόσμου" τόνισε ο εκπρόσωπος του Πατριαρχείου της Μόσχας.
Ωστόσο, πρόσθεσε, στη θέση της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας σχετικά με το ζήτημα της μεθόδου της Θείας κοινωνίας, «δεν υπάρχει μυστικό». Αντικατοπτρίζεται στην εγκεκριμένη από την Ιερά Σύνοδο μέθοδο και δημοσιεύεται από επίσημους εκκλησιαστικές πηγές σε διαφορετικές γλώσσες.
"Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη τους ειδικούς όρους και τις απαιτήσεις του καθεστώτος καραντίνας, με τη συμμετοχή των γιατρών, αναπτύχθηκαν και δημοσιεύτηκαν κανόνες για την κοινωνία στο σπίτι και σε ιατρικά ιδρύματα όταν επισκέπτονται άτομα μεμονωμένα, που σχετίζονται με τον κίνδυνο μόλυνσης ή έχουν μολυνθεί με λοίμωξη από κορονοϊό».
«Όλοι μπορούν εύκολα να έχουν πρόσβαση σε αυτά τα έγγραφα», κατέληξε ο Μπαλάσοφ.