Μια δήλωση που θα συζητηθεί έκανε μεταξύ άλλων το Νο2 του Πατριαρχείου Μόσχας, Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας στο Διεθνές Ευχαριστιακό Συνέδριο στη Βουδαπέστη.
Ο Ρώσος Ιεράρχης είπε τη Δευτέρα ότι η πίστη στην Πραγματική Παρουσία του Χριστού στην Ευχαριστία ενώνει τους Καθολικούς και τους Ανατολικούς Ορθόδοξους πιστούς παρά τις διαιρέσεις τους.
Παρουσιάζοντας την εναρκτήρια κατήχηση στο 52ο Διεθνές Ευχαριστιακό Συνέδριο στη Βουδαπέστη, στις 6 Σεπτεμβρίου, ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας σκιαγράφησε την Ανατολική Ορθόδοξη κατανόηση της Θείας Ευχαριστίας.
«Οι Καθολικοί και οι Ορθόδοξοι δεν είναι ενωμένοι στην Θεία Ευχαριστία, αλλά είναι ενωμένοι με την πεποίθηση ότι στον Ευχαριστιακό άρτο και οίνο μετά τον αγιασμό τους δεν έχουμε μόνο τη συμβολική παρουσία του Χριστού, αλλά την πλήρη και πραγματική παρουσία Του», είπε ο πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας.
«Πιστεύουμε ότι ο άρτος και ο οίνος της Θείας Ευχαριστίας είναι το αληθινό σώμα και το αίμα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Ο εορτασμός της Ευχαριστίας δεν είναι μόνο ένας εορτασμός του Μυστικού Δείπνου, αλλά και η πραγματοποίησή του για κάθε πιστό που συμμετέχει σε αυτό. Και ο εορτάζων δεν ενεργεί στην Ευχαριστία για λογαριασμό του. Είναι για λογαριασμό του ίδιου του Ιησού Χριστού που προφέρει τις λέξεις που είπε αρχικά ο Χριστός στο Μυστικό Δείπνο του. Και είναι ο ίδιος ο Χριστός που διαχειρίζεται το μυστήριο για τους οπαδούς του, όχι για τον ιερέα ή τον επίσκοπο» ανέφερε ο Ρώσος Ιεράρχης.
Το 52ο Διεθνές Ευχαριστιακό Συνέδριο άνοιξε τις πύλες του στις 5 Σεπτεμβρίου με χορωδία 1.000 ατόμων και Λειτουργία με τις Πρώτες Κοινωνίες.
Το συνέδριο είχε αρχικά προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί το 2020, αλλά αναβλήθηκε για το 2021 λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
Η εκδήλωση που θα διαρκέσει μία εβδομάδα θα κορυφωθεί στις 12 Σεπτεμβρίου με μια τελική Λειτουργία που θα τελέσει ο Πάπας Φραγκίσκος στην πλατεία Ηρώων. Όλως τυχαίως την ίδια μέρα θα βρίσκεται στην Βουδαπέστη και ο Οικουμενικός Πατριάρχης όπως έγραψε το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ τις προάλλες...
Εικονογραφία και Θεία Ευχαριστία
Στην κατήχησή του στο Συνεδριακό και Εκθεσιακό Κέντρο Hungexpo Budapest, τον κύριο χώρο του συνεδρίου, ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας χρησιμοποίησε την ανατολικοχριστιανική εικονογραφία για να εξηγήσει την ορθόδοξη διδασκαλία για τη Θεία Ευχαριστία.
«Υποθέτω ότι πολλοί από εσάς είχατε την ευκαιρία να επισκεφθείτε αρχαίες βυζαντινές εκκλησίες στους τοίχους των οποίων θα μπορούσατε να δείτε τοιχογραφίες ή ψηφιδωτά. Πολύ συχνά οι μορφές των αγίων είναι διατεταγμένες σε σειρές, η μία σειρά κάτω από την άλλη », είπε ο 55χρονος θεολόγος.
«Μπορεί να δείτε προφήτες στην υψηλότερη σειρά, από κάτω τους αποστόλους, μετά τους μάρτυρες, μετά τους αγίους επισκόπους και μοναχούς. Αλλά δεν υπάρχουν σχήματα στην κάτω σειρά. Η ιδέα είναι, στην πραγματικότητα, ότι αυτή η σειρά προορίζεται για όσους είναι παρόντες στην εκκλησία, δηλαδή για τους ενορίτες. Μαζί με τους Αγίους, συμμετέχουν στο ουράνιο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας » ανέφερε.
«Και όταν ο ιερέας βγαίνει από το θυσιαστήριο με ένα θυμιατήρι, αρχικά θυμιατίζει τις εικόνες των Αγίων, αλλά στη συνέχεια τους ενορίτες και υποκλίνεται στους ενορίτες με τον ίδιο τρόπο που κάνει στους αγίους. Με αυτόν τον τρόπο, δείχνει ότι οι ενορίτες δεν είναι λιγότερο σημαντικοί για αυτόν, για την Εκκλησία ή για τον ίδιο τον Χριστό, από τους Αγίους που ήδη μοιράζονται με τον Χριστό την ουράνια δόξα του», προσέθεσε.
Και συνέχισε: «Έχουν πετύχει τον στόχο, ενώ εμείς είμαστε στο δρόμο. Αλλά ο δρόμος προς τη σωτηρία είναι αδιανόητος χωρίς τη Θεία Ευχαριστία. Δεν υπάρχει σωτηρία χωρίς την Εκκλησία: αυτή είναι η πεποίθηση που όλοι μοιραζόμαστε, τόσο οι Καθολικοί όσο και οι Ορθόδοξοι, παρόλο που εντοπίζουμε την Εκκλησία με κάπως διαφορετικό τρόπο».
«Αλλά η Εκκλησία είναι αδιανόητη χωρίς τη Θεία Ευχαριστία. Επομένως, οι ίδιες οι έννοιες της Εκκλησίας και της Ευχαριστίας και της σωτηρίας συνδέονται άρρηκτα στη θεολογία μας», επισήμανε.
Ο Ιλαρίωνας βασίστηκε στα γραπτά του Βυζαντινού μοναχού Συμεών του Νέου Θεολόγου (949-1022) για να δείξει πώς η «συνειδητή» λήψη της Θείας Κοινωνίας μπορεί να βοηθήσει τους Χριστιανούς στην αναζήτησή τους για «θέωση».
«Δεν ισχυρίζομαι ότι όλοι στην Ορθόδοξη Εκκλησία θεοποιούνται και γίνονται Άγιοι. Καθόλου! Είμαστε απλώς ανάξιοι κάτοχοι της πλούσιας παράδοσης που μας ήρθε από τον ίδιο τον Χριστό και από τους πρώτους πατέρες της Εκκλησίας » είπε ακόμη.