Εκκλησία

Κορωνοϊός & Θεία Κοινωνία: ''Νοκ-άουτ'' στους υποκριτές από τον Μητροπολίτη Χαλκίδος

Την στιγμή που στις Μητροπόλεις επικρατεί πυρετός λήψης μέτρων κατά μιας πιθανής εξάπλωσης του κορωνοϊού με ακυρώσεις εκδηλώσεων και άλλες προληπτικές πρωτοβουλίες συνεχίζονται και οι τοποθετήσεις Ιεραρχών για το θέμα με την Θεία Κοινωνία.

Ο Μητροπολίτης Χαλκίδος Χρυσόστομος σε άρθρο του με τίτλο: “ΖΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΕ ΚΑΙΡΟΥΣ ΕΠΙΔΗΜΙΑΣ” αναφέρει πως “ Το πρόβλημα το δημιουργούν κυρίως εκείνοι που ΔΕΝ κοινωνούν” και εξηγεί:

“Με την είσοδό μας στην αγία και μεγάλη Σαρακοστή, διερωτήθηκα, ύστερα από την μικρή πείρα που έχoυμε όλοι μας, τι πειρασμό θα έχουμε εφέτος, ο οποίος, κατά την συνήθεια των τελευταίων ετών, θα επιχειρήσει να κλονίσει την εμπιστοσύνη των ανθρώπων στον Αρχηγό της Πίστεώς μας και τελειωτήν Ιησούν Χριστόν και θα προσπαθήσει να απομακρύνει τους ανθρώπους από την ζωή της Εκκλησίας. Πάσχα έρχεται! Δεν χρειάστηκε πολύ να περιμένουμε και ιδού η ευκαιρία! για όσους, εν γνώσει ή εν αγνοία, «εξυπηρετούν» αυτήν την επιχείρηση! Ο κίνδυνος και μάλιστα ο Θανατηφόρος, κατ´ αυτούς, προέρχεται εκ της Θείας Κοινωνίας, η οποία κατά την άποψή τους, μεταδίδει τον κορωνοϊό!

Βέβαια, το μυστήριο αυτό της αγάπης και της ζωής, είχε και στο παρελθόν συκοφαντηθεί, κυρίως στους χρόνους των διωγμών. Τότε μάλιστα για να δικαιολογήσουν οι διώκτες τις εγκληματικές πράξεις τους εναντίον των χριστιανών, μεταξύ άλλων, τους κατηγορούσαν ότι τάχα στα δείπνα τους κάνουν θυσίες και πίνουν ανθρώπινο αίμα! Άρχισε, λοιπόν, πάλι ο «διάλογος», με πρωταγωνιστές εκείνους που έχουν ταχθεί, κατά την επαγγελία τους, να ερευνούν την αλήθεια και να προστατεύουν τους συνανθρώπους τους, από κάθε ψέμμα και σκοτεινό πράγμα!

Μεταξύ, λοιπόν, των μέτρων που σκέφθηκαν και κατά κόρρον προβάλλουν είναι να προστατεύσουν τον λαό από την Θεία Κοινωνία! Οι ίδιοι, βέβαια, δεν αγνοούν ότι, κατά καιρούς, δημοσιεύθηκαν στατιστικές, στις οποίες λέγεται πως ένα ελάχιστο ποσοστό του πληθυσμού εκκλησιάζεται, κάτι γύρω στο 2% περίπου! Και απ’ αυτούς, πολύ λιγότεροι κοινωνούν! Άρα, κατά την κοινή λογική, είναι τόσο μικρός ο υποτιθέμενος κίνδυνος, που δεν θα ‘πρεπε να έχει την πρώτη θέση στα μέτρα, που οι ίδιοι οι διαμορφωτές της κοινής γνώμης ερευνούν και εμπνέονται και προτείνουν! Δεν δικαιούμαστε, λοιπόν, να ρωτήσουμε (ρητορικό το ερώτημα) γιατί αρχίζουν, τόσο επίμονα μάλιστα, από την Θεία Λειτουργία;Οι ίδιοι, ακόμη, ενώ κατακρίνουν με δριμύτητα επιστήμονες, οι οποίοι, μιλώντας προφανώς ως πιστοί χριστιανοί (ευτυχώς υπάρχουν πιστοί στο Θεό επιστήμονες), διαλύουν τον όποιο φόβο για την Θεία Κοινωνία, και, ένιοι, τους εγκαλούν μάλιστα, ενώπιον κυβερνητικών παραγόντων, καλούν άλλους επιστήμονες και τους ζητούν να αποφανθούν για θέμα, το οποίο, όμως, υπερβαίνει το επιστημονικό πεδίο τους, επειδή είναι έξω και πάνω από το επιστητό και αφορά την πίστη. Κάποιος εκ των εγκαλούντων δεν δίστασε να ζητήσει, να έχει συνέπειες η λοιμοξιολόγος που τόλμησε να πεί ότι δεν φοβάται να κοινωνήσει, και δεν απέφυγε να χρησιμοποιήσει και υβριστικό χαρακτηρισμό εναντίον των παπάδων, τον οποίο ντρέπομαι να αναφέρω.

Για χριστιανο-ταλιμπανισμό μίλησε κάποιος πολιτικός. Και τί κρίμα, όλοι αυτοί οι υβριστές παρουσιάζονται εναντίον του ρατσισμού!!! Και δη εκείνου που προκαλεί διχασμό και εξάπτει πάθη! Αυτοί, βέβαια, μάλλον δεν θα μηνυθούν από την ειδική αντιρατσιστική αρχή -ούτε και το επιθυμούμε κιόλας-.Είδα, όμως, εν τω μεταξύ, και πώς έκριναν κάποιοι του κλάδου, το χθεσινό ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου. Επειδή μάλλον δεν ικανοποίησε τις προσδοκίες τους, με όσα το κείμενο ανέφερε για την Θεία Κοινωνία, έβγαλαν το συμπέρασμα ότι ήταν αντιφατικό το μήνυμα, γιατί, ενώ υπεράσπιζε την Θεία Κοινωνία, ταυτοχρόνως συνιστούσε να τηρούνται από όλους μας τα προτεινόμενα, από τους ειδικούς, προληπτικά μέτρα και στους ανήκοντες στις ευπαθείς ομάδες να αποφεύγουν τις μετακινήσεις και τον συνωστισμό! Πράγματι, θυμήθηκα το αγιογραφικό? «άραγε γινώσκεις α αναγινώσκεις;» (Πράξ. 8, 30).

Θεωρώ πως, αυτές τις όντως δύσκολες ώρες, καλόν είναι να κρίνουμε όλοι μας τους εαυτούς μας, εάν, με όσα λέμε και τον τρόπο που τα λέμε, συμβάλουμε στην ενημέρωση και την διατήρηση της ψυχραιμίας, την οποία υποστηρίζουμε ότι επιδιώκουμε ή δημιουργούμε πανικό, στοχοποιώντας μάλιστα θεσμούς Ιερούς και πρόσωπα, γκρεμίζοντας, όσοι το κάνουν, και την τελευταία, αλλά αληθινή και στέρεη ελπίδα, που ανέκαθεν είχε ο Λαός μας, στο Θεό και την Εκκλησία. Μερικοί μάλιστα και με εργολαβικό, ειρωνικό, χλευαστικό, ασεβή και στοχοποιητικό τρόπο, που δεν σηκώνει αντίλογο!

Ακούστε, αγαπητοί, Σεις που ανησυχείτε για τις δήθεν βλαβερές επιπτώσεις της Θείας Κοινωνίας. Το πρόβλημα το δημιουργούν κυρίως εκείνοι που ΔΕΝ κοινωνούν. Όσοι, όμως, κοινωνούν, προσέρχονται, πρέπει να προσέρχονται, όπως καλούνται να προσέλθουν? μετά φόβου Θεού, Πίστεως και Αγάπης, και γνωρίζουν ότι κοινωνούν Σώμα και Αίμα Χριστού! Όσοι πιστοί, λοιπόν, προσέρχονται! Όσοι δεν έχουν τις προϋποθέσεις αυτές, δεν κάνει, δεν επιτρέπεται να κοινωνούν! Τα υπόλοιπα, που έστω και καλοπροαίρετα λέγονται, ότι π.χ. το οινόπνευμα του οίνου σκοτώνει τα μικρόβια ή ότι η λαβίδα είναι κατασκευασμένη από ευγενές μέταλλο που δεν κρατεί μικρόβια κ.λπ. καθόλου δεν απέχουν από τις θέσεις των απίστων. Η Θεία Κοινωνία είναι ο Ίδιος ο Χριστός! Και ο Χριστός είναι η Ανάσταση και η Ζωή των ανθρώπων! Ή το πιστεύεις ή δεν το πιστεύεις! Ελεύθερος είσαι, με την ελευθερία που ο ίδιος ο Χριστός Σου χάρισε... Αλλά όπως συ θέλεις να σέβονται την ελευθερία σου, ΟΦΕΙΛΕΙΣ να σέβεσαι την ελευθερία και την πίστη των άλλων και να μην τους πικραίνεις, πολύ περισσότερο να μην τους τρομοκρατείς, την στιγμή μάλιστα που θέλεις να φαίνεσαι ότι τους φροντίζεις.

Έγραψα τούτες τις γραμμές με πολύ πόνο και όχι με διάθεση διχαστική και εριστική, και ού ψεύδομαι, επικαλούμαι δε μάρτυρα τον Θεό! Είμαι Επίσκοπος σε μια περιοχή που, εδώ και λίγες μέρες, αφίχθηκε το πρόβλημα! Ένας νέος συνάνθρωπός μας είναι φορέας του ιού! Μου τηλεφώνησε πριν από λίγο ο Ιερέας μου, που υπηρετεί σε εκείνο τον ενοριακό χώρο. Με παράπονο μου ανέφερε πως ο φορέας του ιού, ο οποίος, μην λησμονούμε, ΕΙΝΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ!!!, έγινε αυτές τις ημέρες «σάκος του μπόξ!» Παρουσιάζεται στα μέσα της ενημέρωσης ως ανεύθυνος, ότι τάχα κοινώνησε την προηγούμενη μέρα και έγινε φορέας (ενώ δεν κοινώνησε), ότι και εγώ (ο Ιερέας) τα έχω χαμένα και δεν ξέρω τι να κάνω, τρέχω για εξετάσεις κ.λπ. ψευδή πράγματα! Το λεωφορείο πλέον δεν μπαίνει στο χωριό μας, οι συγχωριανοί μου είναι ανάστατοι και διερωτώνται? «Σπιναλόγκα» είμαστε;

Περίλυπος είμαι και ταπεινά προσεύχομαι, ως ο χειρότερος των αμαρτωλών και διερωτώμαι? Τέτοια ακοινώνητη κοινωνία έχουμε δημιουργήσει ή τέτοια επιθυμούμε; Δεν ξέρω, σήμερα, μέχρι τώρα, υπάρχει κάποιος πολιτισμός, που θα μπορούσε να καυχηθεί για την ύπαρξη της «Σπιναλόγκα», η οποία ήταν ένα νεκροταφείο ζωντανών ανθρώπων, καταδικασμένων από τους συνανθρώπους τους, επειδή ατύχησαν να αρρωστήσουν;

Η Εκκλησία, ωστόσο, και στην Σπιναλόγκα είχε τον παπά της, ο Οποίος δεν φοβόταν να δώσει το χέρι του ή να αγκαλιάσει τους λεπρούς (και δεν κόλλησε), κοινωνούσε με λαβίδα τους λεπρούς και με την ίδια λαβίδα (το μαρτυρούν οι ίδιοι οι λεπροί) κατέλυε την υπόλοιπη Θεία Κοινωνία από το άγιο ποτήριο και δεν αρρώστησε!!! Γιατί; Γιατί είχε καρδιά!!! Πίστευε στο Θεό και αγαπούσε αληθινά! Και η αγάπη του ξεπερνούσε και αυτόν τον φόβο του θανάτου.

Αυτός ο Ιερέας, που εμψυχώνει όλους μας και σήμερα, δικαιούται, νομίζω, να θυμάται και να θυμίζει την Σπιναλόγκα, στην οποία ανεδείχθη μέσα στην απλότητά Του ΑΝΘΡΩΠΟΣ και μάλιστα ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ!!!

Αδελφοί, να αγωνισθούμε και να προσέξουμε την υγεία μας, είναι καθήκον μας ιερό, τηρώντας τα προληπτικά μέτρα που προτείνουν οι ειδικοί και υιοθέτησε η Ιερά Σύνοδος, αλλά, προς Θεού, να αποφύγουμε και τον «ιό του ατομισμού», ο οποίος δεν έχει καμμία σχέση μ’ αυτό που χαρακτηρίζουμε ως προσωπική ευθύνη, γιατί, ίσως στο μέλλον, άλλοι άνθρωποι, που θάρθουν μετά από μας, να μιλούν για μας με ντροπή, αναφερόμενοι στην εγωιστική μικροψυχία μας...”

 

Από την πλευρά του ο Μητροπολίτης Κομοτηνής Παντελεήμων διευκρινίζει ότι Λειτουργίες και Χαιρετισμοί θα συνεχιστούν κανονικά και «όποιος θέλει να κοινωνήσει, θα κοινωνήσει»

«Νηφαλιότητα» και «να μην μας πιάνει ο πανικός» για τον κορωνοϊό συνέστησε μέσα από τη συχνότητα του ράδιο Χρόνος 87.5fm ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κος Παντελεήμων. Αφότου ευχήθηκε καλό υπόλοιπο για την Σαρακοστή, έδωσε τη δική του ερμηνεία στην εξάπλωση του κορωνοϊού, λέγοντας: «για να επιτρέπει ο Θεός αυτή τη δοκιμασία, κάτι θέλει να βγάλει από τον καθένα μας» και συνέχισε: «ας τη διαχειριστούμε και πνευματικά αυτή τη νόσο, αλλά βέβαια να καταλάβουμε ότι οι επιδημίες είναι εξαιτίας των δικών μας -ας το πω έτσι- αμαρτιών και αστοχιών. Βλέπετε ότι δεν είμαστε καλοί διαχειριστές των όσων ο Θεός μας έδωσε».

Ο Μητροπολίτης αναφορικά με την συζήτηση που έχει προκύψει για την εξάπλωση του κορωνοϊού μέσω της Θείας Κοινωνίας αρχικά απάντησε ότι «η Εκκλησία συνεργάζεται και με τους ιατρούς και με το υπουργείο» αλλά ζήτησε οι ευπαθείς ομάδες να παραμείνουν σπίτι τους. «Οι ευπαθείς ομάδες των ανθρώπων μας που έχουν τα δικά τους προβλήματα, να προσέξουν λίγο περισσότερο αυτό τον καιρό. Δεν θα πάνε και κάποια Κυριακή στην Εκκλησία. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα κάτσουν σπίτι να μοιρολατρήσουν ή θα δουν τη Θεία Λειτουργία από την τηλεόραση…», είπε και μετέφερε την πρακτική που ακολουθείται στο Άγιο Όρος, όπου οι μοναχοί προσεύχονται με το κομποσκοίνι τους και παραίνεσε να πράξουν ανάλογα όσοι ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, σύμφωνα με την παράδοση της Εκκλησίας. Με δεδομένη την συμβουλή προς τις ευπαθείς ομάδες, ο κος Παντελεήμων έσπευσε να βάλει και τη δική του κόκκινη γραμμή, διευκρινίζοντας ότι οι Εκκλησίες θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά: «σε ό,τι έχει σχέση με τη Λειτουργική μας ζωή, θα πω ότι ο δυνάμενος χωρείν χωρείτο*.

*Ο δυνάμενος χωρείν χωρείτω: Πρόκειται για φράση που αποδίδεται στον Ιησού Χριστό στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο κεφ. 19, σε απόσπασμα για τον έγγαμο ή άγαμο βίο των πιστών. Σε ελεύθερη απόδοση σημαίνει ότι ο καθείς πράττει αυτό που του «προτάσσει» η δική του αντιληπτική ικανότητα σε συνδυασμό με την επιρροή του περιβάλλοντος.

 

Εγκύκλιο εξέδωσε και ο Μητροπολίτης Κηφισίας Κύριλλος:

 

Ἀγαπητοί μου χριστιανοί, Χαίρετε ἐν Κυρίῳ καί ὑγιαίνετε,

Μέ τήν παροῦσα Ἐγκύκλιό μου ἐπιθυμῶ νά ἐπικοινωνήσω γιά ἄλλη μία φορά μαζί σας μέσα στήν περίοδο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, μέ ἀφορμή τίς τελευταῖες ἐξελίξεις ἀναφορικά μέ τήν ἐξάπλωση τοῦ κορωνοϊοῦ καί τόν ἐντοπισμό κρουσμάτων καί στήν χώρα μας καί νά σᾶς ἐνημερώσω γιά τά κάτωθι:

Ἡ Ἐκκλησία μέσα στό διάβα τῶν αἰώνων ἀντιμετώπισε πολλές λοιμικές ἀσθένειες. Δέν εἶναι ἡ πρώτη φορά! Καί μέ τά πνευματικά μέσα πού διαθέτει (προσευχή, λειτουργίες, παρακλήσεις, δεήσεις, λιτανεῖες, ἁγιασμούς, εὐχές) καί τά μέτρα προστασίας πού λαμβάνει ἡ Πολιτεία, κατόπιν τῶν ὁδηγιῶν τῶν εἰδικῶν ἐπιστημόνων – λοιμωξιολόγων καί τά ὁποῖα πρέπει νά τηροῦνται καί ἀπό τούς πιστούς, ἀντιμετωπίστηκαν οἱ κίνδυνοι καί ἐπανῆλθε ἡ κοινωνική γαλήνη καί διαφυλάχθηκε ἡ συνοχή.

Ἡ Συνοδική Ἐγκύκλιος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀνωτάτης Διοικητικῆς Ἀρχῆς τῆς Ἐκκλησίας μας, ἡ ὁποία περιέχει τίς θέσεις τῆς Ἐκκλησίας μας γιά τό προκῦψαν ζήτημα, μέ ἐκφράζει καί συμφωνῶ ἀπόλυτα ὡς Μητροπολίτης καί Μέλος τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος μέ τίς θέσεις πού περιέχει καί σᾶς παρακαλῶ νά τίς τηρήσετε πιστά, ὅσον ἀφορᾷ κυρίως τήν τήρηση τῶν κανόνων ὑγιεινῆς γιά τήν προφύλαξη ἀπό τήν μετάδοση τῆς νόσου.

Ὅσοι ἀπό ἐσᾶς ἔχουν συμπτώματα ἀσθενείας (πτάρνισμα, βήχα, πυρετό κλπ) καί ὅσοι ἀνήκουν στίς ὑγειονομικῶς εὐπαθεῖς ὁμάδες, νά παραμένετε στό σπίτι σας καί νά μήν προσέρχεσθε στούς Ἱερούς Ναούς. Ὁ σεβασμός στήν ζωή τῶν ἄλλων καί τήν σωματική τους ὑγεία εἶναι χριστιανικό καθῆκον, πού ἀπορρέει ἀπό τήν ἀγάπη πρός τόν συνάνθρωπο, πού τήν διδάσκει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος.

Ὅταν εἰσέρχεσθε στόν Ναό νά ἀπολυμαίνετε τά χέρια σας εἴτε μέ ἰδιωτικά ἀντισηπτικά πού πρέπει νά ἔχετε μαζί σας, εἴτε σέ αὐτά πού θά ὑπάρχουν στούς Νάρθηκες τῶν Ναῶν. Θά πρέπει, ἐπίσης, νά ἀποφεύγετε κάθε ἀσπασμό, χειραψία καί ἐναγκαλισμό καθώς καί κάθε ἀσπασμό μέ τούς κληρικούς. Τό ἀντίδωρο, γιά ὅσο διάστημα χρειαστεῖ, θά τό λαμβάνετε μὲ προσοχή ἀπό τόν Ἱερέα, χωρίς νά ἀσπάζεσθε σὲ καμμία περίπτωση τό χέρι του.

Ἡ Θεία Κοινωνία εἶναι Μυστήριο, Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ καί δίδει μόνο ὑγεία καί ζωή. Ἡ Θεία Κοινωνία δέν μπορεῖ μέ κανένα τρόπο νά μεταδώσει τόν ἰό. Ἀπαιτεῖ πίστη ἡ συμμετοχή σέ αὐτό. Ἄς μήν ξεχνᾶμε ὅτι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός ἐθαυματούργησε στήν Χαναναία, βλέποντας τήν ἀκλόνητη ἐπιμονή της καί τήν πίστη της: «Τότε ἀποκριθείς ὁ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτῇ· ὦ γύναι μεγάλη σου ἡ πίστις! γενηθήτω σοι ὡς θέλεις. Καί ἰάθη ἡ θυγάτηρ αὐτῆς ἀπό τῆς ὥρας ἐκείνης.» (Ματθ. ιε΄ 21-28).

Μία ἄλλη ἰδιαίτερη περίπτωση σχετικά μέ τήν πίστη πού κάνει ἐντύπωση εἶναι ἡ θεραπεία τοῦ παραλυτικοῦ τῆς Καπερναούμ. Ἐδῶ ὁ Χριστός δέν ἀναφέρεται στήν πίστη τοῦ ἀρρώστου μόνο, πού τελικά γίνεται καλά, ἀλλά στήν πίστη «αὐτῶν» πού τόν μεταφέρουν: «Ἰδών δέ ὁ Ἰησοῦς τήν πίστιν αὐτῶν λέγει τῷ παραλυτικῷ» (Μάρκος β΄ 1-12). Ἐδῶ παροῦσα εἶναι μία πίστη συλλογική, πού προϋποθέτει συνεργασία, κοινό προγραμματισμό, κοινή ἐνέργεια. Αὐτό μᾶς χρειάζεται καί ἐμᾶς σήμερα, γιά νά ξεπεράσουμε αὐτή τήν δυσκολία.

Τελειώνοντας θά ἤθελα πατρικῶς νά προσέξουμε νά μήν πέσομε στόν τρίτο πειρασμό πού ὑπέβαλε ὁ διάβολος τόν Κύριο στήν ἔρημο, ἀγνοώντας καί παραβλέποντας ἐγωιστικά τούς κινδύνους ἀπό μία τέτοια στάση: «Καὶ ἤγαγεν αὐτὸν εἰς ῾Ιεροσόλυμα, καὶ ἔστησεν αὐτὸν ἐπὶ τὸ πτερύγιον τοῦ ἱεροῦ καὶ εἶπεν αὐτῷ· εἰ υἱὸς εἶ τοῦ Θεοῦ, βάλε σεαυτὸν ἐντεῦθεν κάτω· γέγραπται γὰρ ὅτι τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ ἐντελεῖται περὶ σοῦ τοῦ διαφυλάξαι σε, καὶ ὅτι ἐπὶ χειρῶν ἀροῦσί σε, μήποτε προσκόψῃς πρὸς λίθον τὸν πόδα σου. καὶ ἀποκριθεὶς εἶπεν αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς ὅτι εἴρηται, οὐκ ἐκπειράσεις Κύριον τὸν Θεόν σου. Καὶ συντελέσας πάντα πειρασμὸν ὁ διάβολος ἀπέστη ἀπ᾿ αὐτοῦ ἄχρι καιροῦ.» Δέν ἐπιτρέπεται νά ἐκθέτομε τούς ἑαυτούς μας στόν κίνδυνο τῆς μή λήψεως τῶν μέτρων προστασίας γιά τήν ἐξάπλωση τοῦ ἰοῦ, δοκιμάζοντας τόν Θεόν ἄν μᾶς προστατεύσει.

Ὁ Ἰησοῦς ἀρνεῖται νά ἐπιδείξει τήν δύναμη τῆς Θεότητάς Του στό θέατρο τοῦ κόσμου, ἀπαντώντας μέ φράση ἐκ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ἐκ τοῦ Δευτερονομίου. Ἡ στάση τοῦ Ἰησοῦ ἀποτελεῖ ὑπόδειγμα ταπεινοφροσύνης. Νά ἀκούσει κανείς τήν φωνή τοῦ Χριστοῦ σημαίνει νά ἀπεκδυθεῖ κάθε αἴτημα ἰσχύος, ὅπως καί κάθε ἰδεολογικό προσανατολισμό. Ὁ Χριστός ζητεῖ νά ἐνωτισθοῦμε τούς λόγους Του. Ἀρνούμενος ὁ κόσμος νά Τόν ἀκούσει, σφυρηλατεῖ ἕνα πεπρωμένο ἀδυσώπητο καί κανένας Θεός δέν θά εἶναι ὑπεύθυνος γι’ αὐτό.

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,

Ἄς προσευχηθοῦμε εἰλικρινῶς στόν Ἰατρό τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων μας, Κύριο Ἰησοῦ Χριστόν, νά δείξει τῆς φιλανθρωπίας Του τό μέγεθος καί νά μᾶς ἀπαλλάξει ταχύτατα «ἀπό τῆς λοιμώδους ταύτης νόσου τήν φθοράν».

Καλό ὑπόλοιπο τῆς Ἁγίας Τεσσαρακοστῆς

Μέ πατρικές εὐχές καί ἀγάπη Χριστοῦ

Ὁ Μητροπολίτης

† Ὁ Κηφισίας, Ἀμαρουσίου καὶ Ὠρωποῦ Κύριλλος

 

Στο θέμα τοποθετήθηκε και ο Μητροπολίτης Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος χθες κατά την Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου της ενορίας των Χρυσοχωράφων.

Ο κ. Μακάριος εξέφρασε την ικανοποίησή του και συνεχάρη τους πιστούς οι οποίοι παρά τα όσα ακούγονται προσήλθαν να μεταλάβουν Θεία Κοινωνία. Υπογράμμισε βέβαια πως θα πρέπει να τηρούνται οι κανόνες υγιεινής, αλλά “από το Άγιο Ποτήριο αναβλύζει ο Χριστός, δηλαδή η ίδια η Ζωή και ο Χριστιανός δεν έχει να φοβάται τίποτα”.

Τέλος και ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, απέστειλε σήμερα 12 Μαρτίου 2020 Εγκύκλιο Σημείωμα προς τους Εφημερίους και το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Τοπικής Εκκλησίας, δίνοντας οδηγίες για τη πρόληψη διασποράς της νόσου αλλά και προς τους Ιερείς για την εκτέλεση των καθηκόντων τους: 

 

Πρὸς

τοὺς Πανοσιολογιωτάτους καὶ Αἰδεσιμωτάτους

Ἐφημερίους τῶν Ἐνοριακῶν Ἱερῶν Ναῶν

καί τό Χριστεπώνυμο πλήρωμα

τῆς καθ’ Ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως.

Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά

Διὰ τοῦ παρόντος Ἐγκυκλίου Σημειώματος Ἡμῶν, μέ αἴσθημα εὐθύνης ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καί τῶν μελῶν τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας, μετά καί τήν ἔκδοσιν τοῦ κατατοπιστικοῦ ἐνημερωτικοῦ φυλλαδίου, τό ὁποῖον διενεμήθη, ἀναφορικά μέ τό ζήτημα τοῦ νέου κορωνοϊοῦ (Covid-19), μέ σκοπό τήν συμβολή τῆς Ἐκκλησίας στήν ὅλη προσπάθεια γιά τήν πρόληψη διασπορᾶς τῆς νόσου καί ἐξ’ ἀφορμῆς τῆς ἐξέλιξης τῶν γεγονότων, ἀπευθύνομαι καί πάλι πρός ὑμᾶς, τόν Ἱερό Κλῆρο καί τόν εὐσεβῆ Ὀρθόδοξο Λαό, ὥστε νά προτρέψω πατρικῶς καί νά ἐπισημάνω τά ἑξῆς:

1ον Νά ἐντείνουμε ὅλοι τίς προσευχές μας πρός τόν Νικητή τῆς φθορᾶς καί τοῦ θανάτου Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ὥστε νά διαφυλάξῃ ὑγιῆ καί ἀκέραιο τόν Λαό Του.

2ον Νά λαμβάνουμε ὅλοι ἀνεξαιρέτως, ὅλα τά ἀπαραίτητα μέτρα, σύμφωνα μέ τίς συστάσεις τῶν ἁρμοδίων Κρατικῶν Ἀρχῶν, πρός τόν σκοπό τῆς προλήψεως διασπορᾶς τοῦ ἰοῦ. Τά μέτρα αὐτά εἶναι:

α) Τακτικό καί καλό πλύσιμο τῶν χεριῶν μέ σαπούνι,

β) Χρησιμοποίηση ἀντισηπτικῶν μέ οἰνόπνευμα,

γ) Τήρηση ἀποστάσεων ἀπό ὅποιον παρουσιάζει συμπτώματα.

δ) Ἐπιμελής καθαριότητα τῶν ἐπιφανειῶν καί σωστός ἀερισμός τῶν Ἱερῶν Ναῶν καί τῶν λοιπῶν ἐκκλησιαστικῶν χώρων.

3ον Πέραν αὐτῶν, προτρέπομεν ὅλους ἐκείνους οἱ ὁποῖοι παρουσιάζουν συμπτώματα ἀσθένειας, ἀλλά καί ὅσους ἀνήκουν στίς εὐπαθεῖς ὁμάδες, πάσχοντες ἀπό ἀναπνευστικά προβλήματα ἤ σακχαρώδη διαβήτη ἤ καρδιαγγειακά νοσήματα, ὡς καί οἱ ἀνοσοκατεσταλμένοι, νά ἀποφύγουν προσωρινῶς τήν ἔξοδο ἀπό τήν οἰκία τους, ἐάν δέν εἶναι ἀπολύτως ἀπαραίτητο, νά εἶναι ἀκόμη πιό προσεκτικοί στήν σχολαστική ὑγιεινή καί καθαριότητα, καθῶς καί τούς ἀσπασμούς καί ἐναγκαλισμούς, χάριν τῆς προστασίας τῆς ὑγείας των ἰδίων, ἀλλά καί τῶν συνανθρώπων τους.

4ον Ὅσοι παρουσιάζουν συμπτώματα ἀσθένειας νά ἐπικοινωνοῦν μέ τήν τηλεφωνική γραμμή 1135, ἡ ὁποία ἐπί 24ώρου βάσεως θά παρέχῃ πληροφορίες σχετικά μέ τόν νέο κορωνοϊό.

5ον Παρακαλοῦνται οἱ μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές καί οἱ ὑπερήλικες νά ἀποφεύγουν νά συνωστίζονται σέ κλειστούς χώρους, ὅπου ἐμφωλεύει ὁ κίνδυνος διασπορᾶς τοῦ ἰοῦ. Αὐτός εἶναι ὁ λόγος, κυρίως, γιά τόν ὁποῖον ἀνεστάλη ἡ λειτουργία τῶν σχολείων ὥστε να μήν δημιουργοῦνται ἑστίες διάδοσης σέ ἄλλους χώρους.

Ὡς πρός τό θέμα τῆς Θείας Κοινωνίας ἀναφέρουμε, ὅτι γιά τά μέλη τῆς Ὀρθοδόξου ἡμῶν Ἐκκλησίας ἡ προσέλευση στήν Θεία Εὐχαριστία εἶναι ἐλεύθερη, σέ κανέναν δέν ἐπιβάλλεται καί κανένας δέν κατακρίνεται ὅταν ἀπέχει προσωρινά καί δικαιολογημένα ἀπ’ Αὐτήν, γιά ὁποιονδήποτε λόγο καί αἰτία, κυρίως ὅταν πρόκειται νά “σκανδαλίσει” τόν ἀδελφό του.

Τά μέλη τῆς Ἐκκλησίας μέ αἴσθημα φιλανθρωπίας καί ἀλληλεγγύης θά πρέπει νά κατανοοῦν ὅτι ὁ σεβασμός πρός τόν συνάνθρωπο εἶναι μέρος τῆς πίστης τους καί νά ἀποφεύγουν νά δοκιμάζουν τήν πίστη τῶν συνανθρώπων τους ὅταν γνωρίζουν οἱ ἴδιοι ὅτι μπορεῖ ἐνδεχομένως νά ἀποτελοῦν φορεῖς διάδοσης τοῦ ἰοῦ. Ὃπως ἐλεύθερα προσέρχονται στίς ἱερές ἀκολουθίες μποροῦν ἀντίστοιχα καί νά ἀπέχουν.

Ἀσφαλῶς καί δέν μπορεῖ νά γίνει αἰτία μεταδόσεως ἀσθενειῶν ἡ Θεία Κοινωνία, γιατί oἱ πιστοί ὅλων τῶν ἐποχῶν γνωρίζουν ὅτι ἡ προσέλευση στήν Θεία Κοινωνία, ἀκόμη καί ἐν μέσῳ πανδημίας, συνιστᾶ, ἀφ' ἑνός, μία ἔμπρακτη κατάφαση αὐτοπαραδόσεως στόν Ζῶντα Θεό καί, ἀφ' ἑτέρου, τρανή φανέρωση ἀγάπης πρός Αὐτόν, ἡ ὁποία κατανικᾶ κάθε ἀνθρώπινο καί, ἴσως, δικαιολογημένο φόβο: «φόβος δέν ὑπάρχει στήν ἀγαπη, ἀλλά ἡ τελεία ἀγαπη διώχνει τόν φόβο» (Α' Ἰωαν. 4, 18). Τά μέλη τῆς Ἐκκλησίας γνωρίζουν ὅτι ἡ Koινωνία, δηλαδή ἡ σχέση, εἶναι καρπός ἀγάπης καί ἄθλημα ἐλευθερίας, ἀκριβῶς γιατί ἀγνοεῖ τήν καχυποψία, τίς ἐπιφυλάξεις καί τούς φόβους.

Τέλος, ἐπιβεβαιώνουμε τήν ἀπρόσκοπτη συνέχιση τῆς λειτουργίας τῶν Ἱερῶν Ναῶν καί τήν τέλεση σέ αὐτούς τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν.

Ὃλες οἱ ἄλλες συζητήσεις καί οἱ ἀπόψεις πού ἀκούγονται τίς τελευταῖες ἡμέρες γιά τό ὅλο ζήτημα, ἀκόμη καί γιά ἐνδεχόμενη ἀπαγόρευση τῆς Θείας Εὐχαριστίας, ξεκινοῦν ἀπό διαφορετική ἀφετηρία, ἔχουν ἀλλότρια προσέγγιση καί ἐξυπηρετοῦν ἄλλες σκοπιμότητες.

Ὅλοι οἱ πιστοί, ὁ εὐσεβής καί γεμάτος ἀγάπη ὀρθόδοξος Λαός, οἱ Μοναχοί καί ὁ εὐαγής Ἱερός Κλῆρος τό ἐλάχιστο πού δικαιοῦνται ἀπό τούς συμμετέχοντες στόν δημόσιο διάλογο εἶναι ὁ σεβασμός πρός τήν πίστη τους καί τήν ἐπιλογή τους αὐτή καί νά ἀγαποῦν χωρίς φόβο καί ἀνασφάλεια.

Εὐχέτης πρὸς Κύριον

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

+ Ο ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ

 

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας Κοσμάς

Π Ο Ι Μ Α Ν Τ Ο Ρ Ι Κ Η Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ

( ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 125)

 

Ο ΧΑΡΙΤΙ ΘΕΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΚΟΣΜΑΣ

ΤΗΣ ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

 

Προς το Χριστεπώνυμον Πλήρωμα της καθ’ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως

 

Αγαπητοί πατέρες και αδελφοί,

Με τη σύντομη αυτή Εγκύκλιο έρχομαι εκτάκτως να υπογραμμίσω δυό αλήθειες τις οποίες, ως Ορθόδοξοι Χριστιανοί, οφείλουμε όλοι μας να πιστέψουμε, να δεχθούμε, να βιώσουμε και να ομολογήσουμε.

Τις τελευταίες ημέρες ενέσκηψε μία επιδημία η οποία, όπως παρουσιάζεται, έφερε και φέρει ανησυχία, ταραχή, φόβο και αγωνία.

Η πρώτη αλήθεια είναι ότι είμαστε άνθρωποι αδύναμοι. Όσο και αν λέμε ότι είμαστε δυνατοί και άφοβοι, τώρα τρομοκρατηθήκαμε. Δεν πρέπει, όμως, να αποθαρρυνθούμε, να χάσουμε το θάρρος μας, την ειρήνη, τη χαρά μας.

Δεν είμαστε μόνοι μας. Είμαστε πλάσματα του Παντοκράτορος Τριαδικού Θεού. Ζούμε κάτω από την προστασία Του και την αγάπη Του. Εκείνος είπε «εγώ μεθ’ υμών ειμί πάσας τας ημέρας έως της συντελείας των αιώνων» (Ματθ. κη’, 20). Το σκεφτόμαστε αυτό;

Όλοι μας, με υπακοή στις οδηγίες υγιεινής για την προσωπική μας ασφάλεια και για την βοήθεια των αδελφών, των συνανθρώπων μας, ας αφήσουμε και τον εαυτό μας στα χέρια του Κυρίου μας, με ειρήνη και γαλήνη.

Παράλληλα, να προσευχόμαστε να άρη ο Κύριος την επιδημία αυτή, ζητώντας μάλιστα συγγνώμη για τα πολλά αμαρτήματά μας. «Ημάρτομεν, ηνομήσαμεν» αγαπητοί, ελυπήσαμε και προσβάλαμε τον ουράνιο Πατέρα μας. Οι πολλές αμαρτίες μας δεν είναι ανεύθυνες για τις δοκιμασίες μας. Ναι, αγαπητοί. Όσο και αν φαίνεται υπερβολικό, οφείλουμε να μετανοήσουμε.

Ας αναφέρουμε τώρα και την δευτέρα αλήθεια.

Με αφορμή αυτή την επιδημία βρήκαν την ευκαιρία μερικοί έξυπνοι, στην πραγματικότητα θολωμένοι και άγευστοι θείας χάριτος, να καλέσουν τους χριστιανούς να απομακρυνθούν από τη Θεία Κοινωνία για να μη μεταδοθή, όπως είπαν, η ασθένεια από την ιερά λαβίδα με την οποία κοινωνούν όλοι οι χριστιανοί.

Αλήθεια, αυτοί οι άνθρωποι γνωρίζουν τι είναι μέσα στο Άγιο Ποτήριο όταν γίνεται Θεία Λειτουργία και μεταλαμβάνουν οι πιστοί; Γνωρίζουν ότι μέσα στο Άγιο Ποτήριο και στην ιερά λαβίδα είναι «Χριστός ο Κύριος»; Ο Χριστός δεν είναι απλά ένας ανθρωπος. Είναι ο Θεός ο Άναρχος, ο Αιώνιος, ο Οποίος εσταυρώθη και Ανέστη! Ενίκησε τον θάνατο και χαρίζη Ζωή και υγεία, χαρίζει Ανάστασι, κατά χάριν θέωσι, στον άνθρωπο.

Ας γνωρίσουν οι πολέμιοι της Θείας Κοινωνίας ότι οι Απόστολοι, οι Αποστολικοί Πατέρες, οι Μάρτυρες, οι Όσιοι, οι Νεομάρτυρες ζούσαν με λαχτάρα για το Άγιο Ποτήριο και ότι για την αγάπη του Χριστού μας έφθασαν στο μαρτύριο. Αν δεν το γνωρίζουν, ας μάθουν ότι πολλοί ασθενείς όταν κοινώνησαν ανέκτησαν την υγεία τους και θεραπεύθηκαν!

Ας το διακηρύξουμε κι εμείς παντού. Ο Χριστός δεν μεταδίδει ασθένειες, αλλά ευλογία και ζωή. Μέσα στο Άγιο Ποτήριο είναι ο Χριστός. Μεταλαμβάνοντας, κοινωνούμε τεθεωμένο Σώμα και Αίμα Χριστού και όχι μια τροφή ανθρωπίνη. Μη φοβώμαστε, λοιπόν. Τακτικά να κοινωνούμε και να ζητούμε τη βοήθεια του Παντοδυνάμου Κυρίου μας.

Όταν, ως Έλληνες και Ορθόδοξοι Χριστιανοί, μετανοήσουμε και με προσευχή ζώσα και αξία ετοιμασία λαμβάνουμε την Θεία Κοινωνία, μη φοβόμαστε. Ο Κύριος μας αγαπά και δε θα μας εγκαταλείψη.

Αγαπητοί πατέρες και αδελφοί,

Πάντοτε με σταθερότητα στην πίστι μας προς τον Παντοδύναμο Τριαδικό μας Θεό και προς την μετάληψη του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου, υπακούουμε, όπως αναφέραμε, ταυτόχρονα και προς τις απαιτούμενες οδηγίες υγιεινής για την προσωπική μας ασφάλεια.

Γι’ αυτό, κατόπιν της αποφάσεως της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, έως την 29η Μαρτίου αναστέλλεται η λειτουργία των Κατηχητικών Σχολείων, της Σχολής Γονέων, των Σχολών Βυζαντινής Μουσικής και Αγιογραφίας, των Συνάξεων Νέων και της Μελέτης της Αγίας Γραφής.

Επίσης, τα Γραφεία της Ιεράς Μητροπόλεως στην Ιερά Πόλη Μεσολογγίου θα λειτουργούν καθημερινά για μία ώρα (από 10:00’ έως 11:00’). Οι Κατανυκτικοί Εσπερινοί θα τελούνται όχι μόνο σε έναν Ιερό Ναό, άλλά κανονικά σε όλους τους Ενοριακούς Ναούς.

Εύχομαι ολοψύχως καλό υπόλοιπον Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

 

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

 

Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΚΟΣΜΑΣ

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελληνοτουρκικά 0

Αποκάλυψη: Αυτές είναι οι περιοχές του Αιγαίου που οι Τούρκοι θέλουν να υφαρπάξουν από την Ελλάδα στην «μοιρασιά» ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας

Η Τουρκία, επιδιώκει την περιορισμένη επέκταση των Ελληνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο, διαφοροποιούμενη γεωγραφικά...