Από την στιγμή που Βαρθολομαίος και Ζάεφ άνοιξαν εκ νέου ζήτημα “μακεδονικής εκκλησίας" επόμενο ήταν να υπάρξουν και σοβαρές αντιδράσεις.
Εκπρόσωπος της Ρωσικής Εκκλησίας δήλωσε ανοιχτά πως “οι ενέργειες του Φαναρίου είναι μια μαχαιριά στην πλάτη της Σερβικής Εκκλησίας”
Συγκεκριμένα ο Vladimir Legoyda, επικεφαλής του Συνδέσμου Τμήματος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας για τις Σχέσεις της Εκκλησίας με την Κοινωνία και τα ΜΜΕ ανέφερε πως “η πρόθεση του Φαναρίου να παραχωρήσει τον Τομό στην Μακεδονική Εκκλησία είναι μια μαχαιριά στην πλάτη της Σερβικής Εκκλησίας που υποφέρει από διώξεις στο Μαυροβούνιο”.
Μιλώντας για τα σχέδια του Οικουμενικού Πατριαρχείου για υποστήριξη και αποδοχή της διαδικασίας έκκλησης της μη αναγνωρισμένης Ορθόδοξης Εκκλησίας των Σκοπίων, νομιμοποιώντας έτσι ένα άλλο χωρισμό, ο εκπρόσωπος του Ρωσικού Πατριαρχείου γράφει ότι ο Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης «προφανώς αποφάσισε να αναλάβει την υπηρεσία των πολιτικών ελίτ που χρησιμοποιούν τη θρησκεία στα παιχνίδια τους!
"Στην πραγματικότητα, αυτό δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα μαχαίρι στην πλάτη της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, η οποία ήδη απειλείται με διωγμούς στο Μαυροβούνιο. Δεν έχετε πάρει ακόμα τον Τόμο; Τότε θα έρθουμε σε εσάς ... “έγραψε.
Υπενθυμίζεται πως τον Ιούλιο του 2019, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση της πΓΔΜ συνεργάζεται ήδη με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο για το θέμα της αυτοκεφαλίας και ρωσικά ΜΜΕ έγραψαν πως ήταν έτοιμος να «κάνει δωρεές σε μετρητά» στον επικεφαλής του Φαναρίου για τον Τομό για την Μακεδονική Εκκλησία.
Σήμερα στην επικράτεια της “Β. Μακεδονίας” υπάρχει η κανονική Αρχιεπισκοπή της Ορθόδοξης Οχρίδας της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Στο μεταξύ ο πρωθυπουργός των Σκοπίων Όλιβερ Σπασόφσκι δήλωσε πως συζήτησε με τον Οικουμενικό Πατριάρχη για τη «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία»
«Στη συνάντηση με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, εξέφρασα την ελπίδα ότι θα συνεχίσει, με πνεύμα ανεκτικότητας και κατανόησης, να προωθεί το διάλογο για να βρει λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τόσο η Ορθοδοξία όσο και οι πιστοί», δήλωσε ο πρωθυπουργός Όλιβερ Σπασόφσκι.
«Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από τη συνάντηση, που ενθαρρύνθηκε από την υπόσχεση ότι η αμοιβαία επικοινωνία μας θα συνεχισθεί και ότι θα αρχίσει ένας δυναμικός διάλογος εντός του Οικουμενικού Πατριαρχείου, προκειμένου να ξεπεραστούν τα προβλήματα που έχει η «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία», δήλωσε ο Σπασόφσκι σε ερώτηση στη συνέντευξη Τύπου σχετικά με τη προχθεσινή του συνάντηση με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο στην Κωνσταντινούπολη.
Η συνάντηση αυτή, όπως πρόσθεσε ο πρωθυπουργός της μεταβατικής κυβέρνησης, ήρθε ως πρωτοβουλία που ξεκίνησε πέρυσι από την κυβέρνηση και αποσκοπούσε στην καθιέρωση μια δυναμικής άμεσης επικοινωνίας με το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
“Είχαμε μακρά και ευχάριστη συνομιλία με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Κάλεσα τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο να επισκεφθεί τη Βόρεια Μακεδονία, να συναντηθεί με τους πιστούς και είναι μεγάλη τιμή τόσο για τους πιστούς όσο και για την Ορθόδοξη Εκκλησία της Βόρειας Μακεδονίας”, πρόσθεσε ο Σπασόφσκι.
Στο θέμα αναφέρθηκε και ο Επίσκοπος Μπάτσκας Ειρηναίος μιλώντας στην εφημερίδα Pechat (Σερβία) σε μια συνέντευξη στην οποία άγγιξε τα τρέχοντα θέματα στην εκκλησιαστική ζωή και τις διορθόδοξες σχέσεις, την κατάσταση στο Μαυροβούνιο και τη “Βόρεια Μακεδονία”.
“Η θέση της Εκκλησίας στη Βόρεια Μακεδονία δεν είναι λιγότερο περίπλοκη και δύσκολη. Το έδαφος αυτό είναι γεμάτο με μνημεία της δυναστείας των Νεμάνιτς σχεδόν στον ίδιο βαθμό με το Κοσσυφοπέδιο και το Μετόχια. Η Εκκλησία μας ήταν πάντα και είναι έτοιμη να διασφαλίσει ότι μέσω του αδελφικού διαλόγου με τις εκκλησιαστικές δομές των Σκοπίων, θα φτάσουν σε μια λύση αποδεκτή από όλους, βασισμένη στις αρχές μιας παλαιότερης κανονικής τάξης. Ο διάλογος έχει ήδη αποφέρει καρπούς - τη συμφωνία του Νις για την παροχή στην Εκκλησία όσο το δυνατόν περισσότερου βαθμού αυτονομίας και την αποκατάσταση της λειτουργικής και κανονικής κοινωνίας. Δυστυχώς, οι αδελφοί επίσκοποι από το σχίσμα (προφανώς υπό την πίεση των πολιτικών) αρνήθηκαν τη συμφωνία, με τη μόνη ευσεβή εξαίρεση: ο Μητροπολίτης Ιωάννης θυσίασε την ελευθερία και την υγεία του, ήταν στη φυλακή για χρόνια, αλλά πάντα παραμένει στην υπηρεσία της ενότητας της εκκλησίας. Σήμερα είναι ο κανονικός και νόμιμος προκαθήμενος της αυτόνομης Αρχιεπισκοπής της Οχρίδας, η οποία έχει δική της επισκοπή, ιερείς, μοναχισμό και πιστούς και ο πιστός λαός δεν στερείται πνευματικής τροφής, θείας Λειτουργίας, βάπτισης και άλλων ιερών μυστηρίων. Ο διάλογος διακόπηκε ενώ συνεχίστηκε η σοβαρή δίωξη και φυλάκιση του Αρχιεπισκόπου Ιωάννη καθώς και η καταπίεση της Αρχιεπισκοπής της Οχρίδας στο σύνολό της. Οι κρατικές αρχές της Βόρειας Μακεδονίας δεν έχουν ακόμη εφαρμόσει την απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου Δικαιοσύνης στο Στρασβούργο, σύμφωνα με την οποία πρέπει να σέβονται τη θρησκευτική ελευθερία των πολιτών και να καταγράφουν την Αρχιεπισκοπή της Οχρίδας και ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης δεν είναι ακόμη εντελώς απαλλαγμένος από τον κίνδυνο ενός νέου δικαστηρίου. Και παρ 'όλα αυτά, το αδελφικό μας χέρι εξακολουθεί να επεκτείνεται με το ίδιο μήνυμα”
Σε ερώτηση για την στάση Βαρθολομαίου και για “την εισαγωγή του νεοπαπισμού, δηλαδή για το σύστημα που στέκεται πίσω από το Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης και τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο” ο Σέρβος Ιεράρχης απάντησε:
“Κατά τα τελευταία εκατό χρόνια, από την εποχή του Πατριάρχη Μελετίου Μεταξάκη έως την εποχή του σημερινού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, στην θεωρία και στην πρακτική εμφανίζονται κατά καιρούς στις όχθες του Βοσπόρου σημάδια προσπαθειών για την καθιέρωση «νεοπαπισμού» ή «ανατολικού παπισμού». Με αυτό εννοώ τη θεωρία ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης όχι μόνο δεν είναι ο πρώτος επί τιμή, αλλά και ο πρώτος στην εξουσία, δηλαδή όχι ο "πρώτος μεταξύ ίσων" (primus inter pares), αλλά ο "πρώτος χωρίς ίσους" ( primus sine paribus) · ότι είναι ο «Πρωταρχικός ολόκληρης της Ορθοδοξίας», που υπερηφανεύεται για τους άλλους αυτοκέφαλους Πατριάρχες και Προκαθήμενους. ότι η Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης είναι "Μητέρα των Ορθοδόξων Εκκλησιών" (και "τυχαία" ξεχνώντας ότι όλες οι αρχαίες Αποστολικές Εκκλησίες της Ανατολής και η Ρωμαϊκή Εκκλησία στη Δύση είναι τρεις αιώνες μεγαλύτερη από αυτήν). Ότι η Κωνσταντινούπολη έχει δικαίωμα δικαιοδοσίας για ολόκληρη την Ορθόδοξη Διασπορά στον κόσμο. Ότι έχει το δικαίωμα να δέχεται καταγγελίες (εκκλήσεις) από όλες τις Εκκλησίες και να λαμβάνει αποφάσεις ανεξάρτητα. Που μπορούν να παρεμβαίνουν στην εσωτερική ζωή των αυτοκέφαλων Τοπικών Εκκλησιών χωρίς την επιθυμία τους και χωρίς τη συγκατάθεσή τους και ούτω καθεξής.. Ειδικότερα, έχω κατά νου την πρακτική που απορρέει από αυτή τη θεωρία, η οποία σήμερα εμφανίζεται στην Ουκρανία, όπου οι σχισματικές ομάδες αναγνωρίζονται ως η νέα αυτοκέφαλη Εκκλησία.
Ελπίζω ότι τουλάχιστον δεν θα διαρκέσει τόσο πολύ ... Το κοινό γνωρίζει την επίσημη θέση της Εκκλησίας μας σχετικά με όλα αυτά. Χωρίς καμία αντίρρηση, αναγνωρίζουμε τη Μεγάλη Εκκλησία του Χριστού στην Κωνσταντινούπολη ως την Μητέρα της Ορθόδοξης Εκκλησίας και τον έντιμο Προκαθήμενο της ως πρώτο επί τιμή και κατάταξη μεταξύ των Ορθοδόξων επισκόπων. Θυμίζουμε με αγάπη και ευγνωμοσύνη ότι αυτή η μαρτυρική εκκλησία μας διαφωτίζει με το φως του Ευαγγελίου του Χριστού, που μέσα από το Άγιο Όρος, έθεσε τον Ρασκό Νεμάνιτς ως Άγιο Σάββα και ότι πριν από οκτώ αιώνες μας έδινε αυτοκεφαλία. Ταυτόχρονα, αναγνωρίζουμε όλες τις εξουσίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, που αντιστοιχούν στην αιώνων κανονική δομή της Ορθοδόξου Εκκλησίας και στην εκκλησιολογία της. Δεν αναγνωρίζουμε, εν τω μεταξύ, τα "ειδικά δικαιώματα" που του αποδίδονται σε μεταγενέστερο χρόνο, τα προνόμια, που υπερβαίνουν τους κανόνες. Η οργάνωση της Ορθοδόξου Εκκλησίας βασίζεται στη συνοδικότητα και όχι σε μια ξεχωριστή και προικισμένη απόλυτη εξουσία του Πρώτου, που είναι ο πειρασμός του παπισμού. Ο πρώτος στην τάξη υπάρχει, αλλά μόνο μέσα στον καθεδρικό ναό, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι έξω ή πάνω από τον καθεδρικό ναό. Σε αυτό το πλαίσιο, η θέση μας σχετικά με το θέμα της Εκκλησίας στην Ουκρανία είναι σαφής.
Τέλος χαρακτήρισε την Σύνοδο του Κολυμπαρίου στα μάτια μου δεν είναι παρά “μια χαμένη ιστορική ευκαιρία”