Του Μανώλη Κείου
Μετά την “κρυάδα” στην Βουλγαρία το Βατικανό στρέφει τις προσδοκίες του όσον αφορά τα οικουμενιστικά του σχέδια στην Ρουμανία.
Η επίσκεψη της Πάπα Φραγκίσκου το επόμενο διάστημα στη Ρουμανία θα μπορούσε να θεραπεύσει τις σχέσεις Ρ/καθολικών & Ορθοδόξων, λέει ειδικός αναλυτής.
Όταν ο Πάπας Φραγκίσκος πραγματοποιήσει το 30ο διεθνές ταξίδι του, επισκεπτόμενος τη Ρουμανία στα τέλη Μαΐου, είναι πιθανό να λάβει μια διαφορετική και πιο επιφυλακτική υποδοχή από ό,τι πριν από 20 χρόνια ο Ιωάννης Παύλος Β ', είπε ο π.Ρόναλντ Ρόμπερσον, αναπληρωτής διευθυντής της Γραμματείας Οικουμενικών και Διαθρησκειακών Υποθέσεων των ΗΠΑ.
"Χαίρομαι που ο Πάπας Φραγκίσκος είναι σε θέση να ακολουθήσει τα βήματά του (Ιωάννης Παύλος Β ') και να κάνει μια παρόμοια επίσκεψη. Παραμένει να δούμε πόσο καλά θα τον υποδεχτούν. Είναι δύσκολο να προβλέψουμε, αλλά έχουμε βάσιμους λόγους να πιστεύουμε ότι θα είναι μια πολύ σημαντική συνάντηση ", δήλωσε.
Η επίσκεψη του πάπα Ιωάννη Παύλου στη Ρουμανία το 1999 ήταν η πρώτη ποντίφικα σε μια κατ 'εξοχήν ορθόδοξη χώρα από το Μεγάλο Σχίσμα του 1054 και σηματοδότησε μια καμπή στις σχέσεις Ρωμαιοκαθολικών και Ορθοδόξων.
Μια από τις πιο σημαντικές στιγμές της επίσκεψης του πάπα το 1999 ήταν μια υπαίθρια λειτουργία την τελευταία ημέρα της επίσκεψής του στο Βουκουρέστι.
"Θυμάμαι την κραυγή του λαού στο πάρκο Podul Izvor: Ενότητα, ενότητα!. Αυτή είναι η πνευματική λαχτάρα ενός λαού που ζητά ενότητα και είναι πρόθυμος να εργαστεί για να την αποκτήσει", δήλωσε ο Ιωάννης Παύλος στους Ρουμάνους επισκόπους που επισκέφθηκαν το Βατικανό το 2001.
Ο Roberson δήλωσε ότι η επίσκεψη του Ιωάννη Παύλου "έγινε πολύ καλά δεκτή" και υπήρξε μια "πολύ ενθαρρυντική" στιγμή διαλόγου μεταξύ των καθολικών και ορθόδοξων εκκλησιών.
Ο Ρόμπερσον, δήλωσε ακόμη ότι όταν ο Πάπας Φραγκίσκος επισκεφθεί τη χώρα στις 31 Μαΐου-2 Ιουνίου, θα δει μια Ρουμανία που έχει βελτιωθεί αξιοσημείωτα από την εποχή της επίσκεψης του Ιωάννη Παύλου μόλις δέκα χρόνια μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος της χώρας.
Η συντριπτική πλειοψηφία - σχεδόν το 82% - των 20 εκατομμυρίων κατοίκων της Ρουμανίας λένε ότι ανήκουν στην ρουμανική Ορθόδοξη Εκκλησία. Περίπου το 6% του πληθυσμού αναγνωρίζεται ως προτεσταντικός και πάνω από το 4% αναγνωρίζεται ως ρ/καθολικός, και ανήκει είτε στην ρωμαϊκή ελληνική καθολική “εκκλησία” (Ουνίτες) είτε στη λατινική.
Ένα από τα πρώτα θέματα που προέκυψαν μετά τη Ρουμανική Επανάσταση του 1989 ήταν η αποκατάσταση εκκλησιαστικής περιουσίας, η οποία είχε αφαιρεθεί από Καθολικούς και μετά την πτώση αποδόθηκε σε Ορθόδοξους.
Ωστόσο, οι σχέσεις μεταξύ Ρ/Καθολικών και Ορθοδόξων στη Ρουμανία "έχουν λίγο περισσότερη ένταση πρόσφατα", είπε.
Όπως και σε πολλές άλλες ορθόδοξες χώρες, η Ρουμανία βιώνει μια «αναζωπύρωση μιας συντηρητικής πτέρυγας της εκκλησίας, η οποία αντιτίθεται πραγματικά σε όλη την οικουμενική δραστηριότητα και αντιτίθενται έντονα, για παράδειγμα, στην συμπροσευχή με τους καθολικούς».
Ενώ οι φωνές εκείνων που αντιτίθενται στις σχέσεις μεταξύ Καθολικών και Ορθοδόξων εκκλησιών πρέπει να ληφθούν υπόψη, ο Roberson είπε ότι ο Ρουμάνος Ορθόδοξος Πατριάρχης Δανιήλ μπορεί να ανοίξει ένα δρόμο διαλόγου μεταξύ των εκκλησιών.
«Όταν ήταν λαϊκός, ο πατριάρχης Δανιήλ δίδαξε για πολλά χρόνια στο Οικουμενικό Ινστιτούτο των Εκκλησιών του Οικουμενικού Συμβουλίου στο Bossey κοντά στη Γενεύη. Έτσι, είχε αυτή την εμπειρία - μια πολύ πλούσια εμπειρία - και θα ήθελα να ελπίζω ότι θα είναι ανοικτός σε πιο οικουμενικές σχέσεις ίσως ως αποτέλεσμα αυτού ", δήλωσε ο Roberson.
Ο αναλυτής κατέληξε εκφράζοντας την ελπίδα πως η επίσκεψη του Φραγκίσκου και η συνάντησή του με τον Πατριάρχη Δανιήλ, που έχει προγραμματιστεί για τις 31 Μαΐου, θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις σχέσεις «με πνεύμα ελευθερίας».