Κι ενώ η Εκκλησία της Ελλάδος κωλυσιεργεί ηθελημένα και απαράδεκτα να λάβει θέση για το μέγιστο θέμα της ουκρανικής εκκλησίας που έχει διχάσει την Ορθοδοξία προκαλώντας τριγμούς ακόμη και στο Άγιο Όρος και προσπαθεί μέσω επιτροπών να ακολουθήσει την μέθοδο του...στρίβειν , ακόμη μια Εκκλησία κρατάει αποστάσεις από τα πεπραγμένα του Φαναρίου και τις μονομερείς ενέργειές του.
Τον έντονο προβληματισμό της Ορθοδόξου Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Αλβανίας
για το Ουκρανικό Εκκλησιαστικό ζήτημα εκφράζει ξεκάθαρα ανακοίνωση που είδε το φως της δημοσιότητας και αναφέρει μεταξύ άλλων:
"Η Ιερά Σύνοδος της Ορθοδόξου Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Αλβανίας συνήλθε στις 4 Ιανουαρίου 2019 και μελέτησε ενδελεχώς το από 24ης Δεκεμβρίου 2018 Γράμμα της Α.Θ. Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, σχετικώς με το Ουκρανικό Εκκλησιαστικό ζήτημα. Εν συνεχεία στις 14 Ιανουαρίου 2019 απεστάλη το ακόλουθο απαντητικό Γράμμα.
Έκτοτε κυκλοφόρησαν ευρέως οι θέσεις διαφόρων Ορθοδόξων Εκκλησιών, ενώ προσφάτως πληροφορηθήκαμε ότι διαρρέουν αποσπάσματα του εν λόγω Γράμματος, συνοδευόμενα από αυθαίρετους υπαινιγμούς και συσχετισμούς. Κατόπιν τούτου κρίθηκε Συνοδικώς (7 Μαρτίου 2019) αναγκαίο να δημοσιοποιηθεί ακέραιο.
Τα προηγηθέντα Γράμματα της Εκκλησίας της Αλβανίας, τα οποία απεστάλησαν στις 10 Οκτωβρίου και 7 Νοεμβρίου 2019προς τον ΜακαριώτατονΠατριάρχην Ρωσίας κ.κ. Κύριλλον έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί στις 23 Νοεμβρίου 2018".
Στην ανακοίνωση περισσεύουν οι αιχμές για τον Φιλάρετο, επισημαίνεται πως όχι μόνο δεν έχει επιτευχθεί η πολυπόθητη ειρήνη στην Ουκρανία, αλλά απειλείται με διάσπαση ολόκληρη η Ορθοδοξία. Ζητάει νέες πρωτοβουλίες και εμπνευσμένες προσεγγίσεις μεταξύ των οποίων Πανορθόδοξη Σύνοδο, την οποίαν πάντως έχει αρνηθεί ο Οικουμενικός Πατριάρχης.
Διαβάστε εδώ ολόκληρη την ανακοίνωση
Από την άλλη πλευρά οι Φαναριώτες δεν δείχνουν να λαμβάνουν τα μηνύματα.
Σύμφωνα με την Πεμπτουσία , ο Επίσκοπος Αμορίου κ. Νικηφόρος, Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Βλατάδων, κατά την ομιλία του με θέμα: «Ορθοδοξία και Οικουμένη, ο ρόλος του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην παγκόσμια γεωπολιτική σκηνή», στη διημερίδα για τη θρησκευτική και εκκλησιαστική διπλωματία που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο εξωτερικών, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Με την ανακήρυξη της Αυτοκεφαλίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, το Οικουμενικό Πατριαρχείο απέδειξε ότι είναι ικανό να διευθύνει τα πανορθόδοξα πράγματα με την ίδια αποφασιστικότητα και την αποτελεσματικότητα όπως και στις μέρες της Βυζαντινής του δόξας. Απονεύρωσε τη βασική ρωσική επιδίωξη αιώνων, την επίκληση της θεωρίας της δήθεν τρίτης Ρώμης για τη διεκδίκηση της ηγεσίας των ορθοδόξων και τον σφετερισμό του ρόλου του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Επιπλέον, προασπίζεται τα διακαιώματα της ελληνικής μειονότητας που ζει στην Κωνσταντινούπολη και σε διάφορες περιοχές της Τουρκίας σήμερα».
Τρίτο Ράιχ
Η κατάσταση όμως δείχνει κυριολεκτικά να ξεφεύγει καθώς η Μόσχα δημοσίευσε ένα "μαύρο βιβλίο" για την Κωνσταντινούπολη στο οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ ο συγγραφέας σημειώνει πως το Φανάρι ήταν κοντά στον Χίτλερ και στην αίρεση
Πρόκειται για το έργο του συγγραφέα Μιχαήλ Σκαρόφσκι που ισχυρίζεται ότι το Τρίτο Ράιχ είχε προσεγγίσει το Φανάρι.
Το συντακτικό συμβούλιο του Πατριαρχείου Μόσχας, με επικεφαλής τον Μητροπολίτη Κλίμεντ (Καπαλίν), έχει χρηματοδοτήσει το εν λόγω βιβλίο που αποτελεί επίθεση στην Κωνσταντινούπολη.
Ο τόμος ονομάζεται "Η Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης και η Ρωσική Εκκλησία κατά την περίοδο των μεγάλων αναταραχών, τα έτη 1910-1950" και παρουσιάστηκε στις 27 Φεβρουαρίου στο Τμήμα Εξωτερικών Υποθέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, υπό την προεδρία του Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα .
Το βιβλίο του Σκαρόφσκι αποκαλύπτει ότι μεταξύ του 1936 και του 1944 το ναζιστικό καθεστώς προσπάθησε να αφομοιώσει το πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης μέσα στη σφαίρα επιρροής του Τρίτου Ράιχ, χωρίς ωστόσο να το πετύχει. Ο συγγραφέας ισχυρίζεται ότι το καθεστώς του Χίτλερ πίστευε ότι το Φανάρι θα ήταν χρήσιμο για την προώθηση της ναζιστικής προπαγάνδας.
Σύμφωνα με τον Σκαρόφσκι, «κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ του τέλους του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου και της έναρξης του δεύτερου, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως επέμεινε σε μια αντικανονική πολιτική υποδούλωσης των επισκοπών και των αυτόνομων Ορθοδόξων Εκκλησιών, οι οποίες πρακτικές συνεχίστηκαν μετά το 1917 πέρα από τα όρια της μητρικής Εκκλησίας, πάνω από όλα της Ρωσικής ». Μέσα στη Σοβιετική Ρωσία, το βιβλίο υποστηρίζει ότι η Κωνσταντινούπολη υποστήριξε επίσης τη λεγόμενη «εκκλησία αναχρονιστών», για την οποία έχουμε μιλήσει σε προηγούμενο άρθρο.
Το βιβλίο του Σοκόφσκι φαίνεται στην πραγματικότητα μια "τεχνική" απάντηση από τη Μόσχα στην «μη κανονική» πολιτική της Κωνσταντινούπολης στην Ουκρανία, προβάλλοντας γεγονότα του παρελθόντος.
Διαβάστε εδώ τι είχε ειπωθεί κατά την παρουσίαση του βιβλίου