Μόλις χθες γράφαμε πως η στάση της κυπριακής εκκλησίας δύναται να αποτελέσει πιλότο και για τις υπόλοιπες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες και να ξεμπλέξει προς το παρόν τον γόρδιο δεσμό του ουκρανικού ο οποίος σφίγγει σαν θηλιά γύρω από την Ορθοδοξία και ακόμη μια Εκκλησία ήρθε να επιβεβαιώσει τα γραφόμενά μας και να επιλέξει την ίδια στάση με την Κύπρο.
Η Ρουμανική Εκκλησία πατώντας στα χνάρια της Κυπριακής λοιπόν συνιστά στα Πατριαρχεία Μόσχας και Κωνσταντινούπολης να βρουν μια λύση στη σύγκρουση μέσω του διαλόγου, διατηρώντας την ενότητα της πίστης, σεβόμενα την διοικητική-ποιμαντική ελευθερία του κλήρου και των πιστών της Ουκρανίας (συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος αυτοκεφαλίας) και την αποκατάσταση της ευχαριστιακής κοινωνίας.
Σε περίπτωση αποτυχίας του διμερούς διαλόγου, τότε θα χρειαστεί σύγκλιση Σύναξη των προκαθημένων της Ορθοδόξου Εκκλησίας για την επίλυση του προβλήματος, αναφέρει η ρουμανική Σύνοδος.
Επομένως πλέον και η Ελλαδική Εκκλησία έχει τον “μπούσουλα” να λάβει μια πανομοιότυπη απόφαση στην επικείμενη συνεδρίαση της Ιεραρχίας για το ουκρανικό ζήτημα η οποία έχει προαναγγελθεί.
Πιο αναλυτικά , η Ιερά Σύνοδος της Ρουμανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας συνεδρίασε χθες υπό την προεδρία του Μακαριωτάτου Πατριάρχη Δανιήλ για πρώτη φορά το 2019. Μεταξύ των θεμάτων της ατζέντας ήταν η συνεχιζόμενη κατάσταση κρίσης στην Ουκρανία.
Στις εισαγωγικές παρατηρήσεις του, ο κ Δανιήλ μίλησε για την ένταση στην Ουκρανία και σημείωσε ότι υπάρχουν σήμερα 127 ενορίες στην Ουκρανία με ρουμάνικες κοινότητες, καλώντας την Ιερά Σύνοδο να εξετάσει την ποιμαντική τους φροντίδα.
Οι Συνοδικοί επισκόποι σημειώνουν αρχικά ότι πως τα σχίσματα στην Ουκρανία έχουν παραμείνει επί 30 χρόνια και ότι δεν υπήρξε καν έκκληση για πανορθόδοξη διαμεσολάβηση, όπως συνέβη στην περίπτωση του σχίσματος στη Βουλγαρία. Βλέποντας αυτό το αδιέξοδο, το Οικουμενικό Πατριαρχείο χορήγησε ένα τόμο αυτοκεφαλίας στους ιεράρχες, τους κληρικούς και τους λαϊκούς που ήταν σε σχίσμα με τη Ρωσική Εκκλησία και παράλληλα ολόκληρη την Ορθόδοξη Εκκλησία. Όπως σημειώνει η Σύνοδος, αυτός ο τόμος έγινε δεκτός μόνο από εκείνους τους Ουκρανούς που δεν συμμετείχαν στην Ρωσική Εκκλησία.
Ως εκ τούτου, η εκκλησιαστική ενότητα δεν έχει επιτευχθεί ακόμα στην Ουκρανία "επειδή υπάρχει ένας μεγάλος πληθυσμός ρωσικής καταγωγής που διατηρεί άμεση σύνδεση με το Πατριαρχείο Μόσχας", αναφέρει η Ρουμανική Σύνοδος.
Ωστόσο, η κανονική ουκρανική εκκλησία υπό τον Μακαριώτατο Μητροπολίτη Κιέβου και τπάσης Ουκρανίας Ονούφριο παραμένει μακράν η μεγαλύτερη Εκκλησία στην Ουκρανία.
Η Σύνοδος επαναλαμβάνει την άποψη που εξέφρασε στις συνεδριάσεις της 24ης και 25ης Οκτωβρίου, συνιστώντας στα Πατριαρχεία Μόσχας και Κωνσταντινούπολης να βρουν μια λύση στη σύγκρουση μέσω του διαλόγου, διατηρώντας την ενότητα της πίστης, σεβόμενα την διοικητική-ποιμαντική ελευθερία του κλήρου και των πιστών της Ουκρανίας (συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος αυτοκεφαλίας) και την αποκατάσταση της ευχαριστιακής κοινωνίας. Στη δήλωσή τους τον Οκτώβριο, οι Ρουμάνοι επισκόποι υπογράμμισαν ότι η συνοδικότητα είναι "μόνιμη αναγκαιότητα στη ζωή της Εκκλησίας".
"Σε περίπτωση αποτυχίας του διμερούς διαλόγου, τότε θα χρειαστεί να συγκαλέσουμε Σύναξη των προκαθημένων της Ορθοδόξου Εκκλησίας για την επίλυση του προβλήματος", γράφει η Σύνοδος.
Για μια συγκεκριμένη απόφαση, θα δοθεί προτεραιότητα στην εξέταση των 127 ρουμανικών ενοριών σε μια μελλοντική συνεδρίαση της Συνόδου. Είναι απαραίτητο να συμβουλευτείτε αυτές τις ενορίες, αναφέρουν οι επισκόποι, καθώς υπάρχει ανησυχία για τη διατήρηση της εθνοτικής και γλωσσικής τους ταυτότητας.
Έτσι, η Σύνοδος γράφει ότι είναι απαραίτητο να λάβουν γραπτές εγγυήσεις από τις Εκκλησιαστικές Αρχές ότι θα γίνει σεβαστή η εθνικότητα και η γλώσσα των Ρουμάνων και ότι θα έχουν την ευκαιρία να οργανωθούν σε ρουμανική αντιπροσωπεία και να καλλιεργήσουν την πνευματική τους σχέση με το Ρουμανικό Πατριαρχείο .
Η Ρουμανική Εκκλησία θα ζητήσει επίσης από την Κωνσταντινούπολη να διευκρινίσει το πρόβλημα των μη κανονικών ιεραρχών και ιερέων στη Δύση, που ανήκαν στο πρώην «Πατριαρχείο Κιέβου».
Η Ιερά Σύνοδος θα εκφράσει την επίσημη θέση της μετά τις προαναφερθείσες διαβουλεύσεις.
Η θέση αυτή βέβαια αποτελεί φιάσκο για το Φανάρι μιας και σε συνέντευξή του τον Ιανουάριο, ο Αρχιεπίσκοπος Παμφύλου Δανιήλ, ένας από τους δύο Έξαρχους της Κωνσταντινούπολης στο Κίεβο, προέβλεψε ότι η ελληνική και η ρουμανική εκκλησία θα είναι οι πρώτες που θα αναγνωρίσουν μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου, τη λεγόμενη "Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας" που δημιούργησε η Κωνσταντινούπολη.
Η ανακοίνωση των Ρουμάνων κάθε άλλο βέβαια παρά αναγνώριση αποτελεί...
Στο μεταξύ η Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας (UOC) δήλωσε ότι μόνο 36 από τις 12.000 κοινότητες της στην Ουκρανία προσχώρησαν στη νέα εκκλησία της Ουκρανίας μετά την αυτοκεφαλία και η διαμάχη ξετυλίγεται γύρω από άλλες 250 κοινότητες για την αλλαγή της ομολογιακής τους ταυτότητας.