Σύμφωνα με το γνωστό κανάλι του Ρώσου φιλόσοφου και γεωπολιτικού αναλυτή Αλεξάνδρου Ντούγκιν, τις τελευταίες εβδομάδες ακούγεται μέχρι τα θεοφύλακτα τείχη της Κωνσταντινούπολης από τα μεγάφωνα , η μακρόσυρτη εκνευριστική φωνή του μουεζίνη που διαβάζει το κοράνι μέσα από την Αγία Σοφία .
Ο ίδιος καλεί τα εκατομμύρια των Τούρκων πιστών στην παραδοσιακή προσευχή της Παρασκευής. Στην προκειμένη περίπτωση η ανάγνωση του Κορανίου μεταδίδεται τηλεοπτικά σε όλη την τουρκική επικράτεια, με τις αρχές να χρησιμοποιούν νέες τεχνικές καινοτομίες για την μετακύλιση της Τουρκίας σε ένα κράτος που θα μοιάζει σε λίγα χρόνια με το σημερινό θεοκρατικό Ιράν.
«Αλλά αυτό δεν είναι το κύριο θέμα. Φυσικά, οι μουσουλμάνοι έχουν κάθε δικαίωμα να συγκεντρώνονται την Παρασκευή και όχι μόνο για τις προσευχές της Παρασκευής. Η «ιερή πόλη» , το παρατσούκλι των μουσουλμάνων για την Κωνσταντινούπολη, έκανε ξανά την εμφάνιση του ανάμεσα στους φανατικούς ισλαμιστές μουφτήδες . Το ερώτημα δεν είναι καν το ζήτημα της επιστροφής στην χριστιανοσύνη ενός ναού (της εκκλησίας της Αγίας Σοφίας), που αποτελεί ένα από τα κύρια σύμβολα της Ορθοδοξίας , αλλά η μετατροπή της με το «έτσι θέλω» σε τζαμί από τους ακραίους ισλαμιστές της Άγκυρας . Ο Ιερός Ναός της Αγίας Σοφίας για πάρα πολλά χρόνια είχε μετατραπεί σε μουσείο και ανήκε στην παγκόσμια κληρονομιά της UNESCO.
Το ερώτημα, σύμφωνα με τον Ρώσο αρθρογράφο Michael Tyurenkov είναι «αν οι σημερινοί κληρονόμοι των τελευταίων χριστιανικών πατριαρχών και ιερέων της Αγίας Σοφίας (αναφέρει «Ορθόδοξοι», τονίζοντας ότι το 1453 η Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης ήταν μια ενωτική ελληνορθόδοξη εκκλησία με ιερείς που είχαν διαφορετική εθνική καταγωγή ) θα ανταποκριθούν σε αυτήν την πρόκληση;».
«Αυτές τις μέρες στην Κρήτη, 10 από τις Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες (που αντιπροσωπεύουν μόνο το 15% του παγκόσμιου ορθόδοξου ποιμνίου τονίζει ο Ρώσος δημοσιογράφος ) συγκεντρώθηκαν στον Καθεδρικό Ναό, αποκαλώντας την «σύναξη τους» Αγία και Μεγάλη Πανορθόδοξη Σύνοδο».
«Οι ίδιοι όμως, πρώτα από όλα ζήτησαν επιτακτικά από τις τουρκικές αρχές να σταματήσουν οι προκλήσεις (σε σχέση με την αρχή της εκπλήρωσης των θρησκευτικών τελετών), στον πανίερο ναό του χριστιανικού κόσμου, την εκκλησία της Αγίας Σοφίας, απαιτώντας παράλληλα την επαναλειτουργία της περίφημης σχολής της Χάλκης η οποία παραμένει κλειστή, παρά τις πολλές αιτήσεις για να ανοίξει εκ νέου;», ρωτάει ο Michael Tyurenkov.
Το δεύτερο σκέλος της ερώτησης προς τον οικουμενικό Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως σχετίζεται σαφώς με το γεγονός του κλεισίματος το 1971 με παράνομο τρόπο από τις τουρκικές αρχές της διάσημης Σχολής της Χάλκης, από την οποία αποφοίτησε και ο ίδιος ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος το 1961 .
«Φαίνεται, ότι η φωνή των προκαθημένων της πανορθοδόξου συνόδου στην Κρήτη, που εξακολουθεί να προσπαθεί να αναζητά τις προϋποθέσεις για να παρουσιαστεί ως καθεστώς «Πανορθοδόξου», θα ακουστεί όχι μόνο στην Τουρκία αλλά και σε ολόκληρη την οικουμένη. Και ίσως, ακόμα και στους «δυτικούς εταίρους μας». Η ουσία όμως είναι ότι την σύνοδο αυτήν την «εποπτεύει» έμμεσα η σημερινή ( ισλαμική) τουρκική πολιτική ελίτ», συνεχίζει ο Tyurenkov.
Η απάντηση σύμφωνα με τον ίδιο, ενός εκ των συμμετεχόντων και ομιλητών της πανορθοδόξου συνόδου , του αρχιδιάκονου Ιωάννη Χρυσαυγή πιστοποιεί την πραγματικότητα αυτή αναφέροντας :
«Στην πραγματικότητα, δεν γνωρίζω την απάντηση σε αυτή την ερώτηση. Η πανορθόδοξη σύνοδο δεν έχει τελειώσει ακόμα. Και ως εκ τούτου τέτοια δήλωση μπορεί να γίνει ( σχετικά με την Χάλκη και την Αγία Σοφία) . Δεν γνωρίζω αν αυτό το θέμα είναι στην ημερήσια διάταξη. Δεν ξέρω ποια είναι η ημερήσια διάταξη και ποια τα επιμέρους θέματα για κάθε συγκεκριμένη Τοπική εκκλησία , σε αντίθεση με τα πιο γενικευμένα θέματα.
Γνωρίζω ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης έκανε κάποιες δηλώσεις για το θέμα αυτό από την Κωνσταντινούπολη, συναντήθηκε με τους ιθύνοντες, και νομίζω ότι ευρίσκεται σε συνομιλίες με Τούρκους αξιωματούχους και επισκόπους άλλων εκκλησιών , για αυτό το θέμα, ίσως να πάρει θέση ο Πατριάεχης Βαρθολομαίος μετά την ολοκλήρωση της Πανορθοδόξου Συνόδου», δήλωσε ο Αρχιδιάκονος Χρυσαυγής.
Ο Michael Tyurenkov τονίζει όμως ότι όλα αυτά στην γλώσσα της Εκκλησίας μεταφράζονται ως εξής: «! Μας χτυπήσατε στο ευαίσθητο σημείο, διότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος δεν είναι διατεθειμένος να διακινδυνεύσει την θέση του στην Κωνσταντινούπολη . Διότι είναι προκαθήμενος μιας εκ των μικρότερων Ορθοδόξων Εκκλησιών, του οποίου η κατοικία είναι στο απόλυτο έλεος των τουρκικών αρχών, σε μία από τις γειτονιές της Κωνσταντινούπολης (Φανάρι)».
Το ερώτημα που μένει στο τέλος είναι ότι «Ίσως θα πρέπει να συγκληθεί μετά την Πανορθόδοξη Σύνοδο στην Κρήτη, μια νέα ορθόδοξη Σύνοδο με πλειοψηφία αυτήν την φορά για να αποφασίσει για τα πραγματικά σημαντικά και επείγοντα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το σύνολο της χριστιανικής οικουμένης;»
Υπενθυμίζεται ότι ο θεωρητικός όλου αυτού του σχεδίου της "Τρίτης Ρώμης" (Μόσχα ) είναι ο γνωστός Αλέξανδρος Ντούγκιν, Ρώσος γεωπολιτικός φιλόσοφος, είναι ένθερμος υποστηρικτής ενός πολυπολικού κόσμου, όπου μια ισχυρή Ευρασία είναι η μεγάλη δύναμη που ελέγχει τις μονοπολικές φιλοδοξίες της ατλαντικής Δύσης.
Ο Ρώσος φιλόσοφος επιθυμεί «ρωσικά» Βαλκάνια υπό την επιρροή μιας συντηρητικής ρωσικού τύπου Ορθοδοξίας, αλλά με ακόμα μεγαλύτερες γεωγραφικές αναλογίες, που να διαθέτει την στρατιωτική ισχύ της Σοβιετικής Ένωσης στο αποκορύφωμά της.
Άλλωστε ο ίδιος ο πολιτικός μέντορας του Βλαντίμιρ Πούτιν, Αλεξάντρ Ντούγκιν προ ημερών , εκτόξευσε σοβαρότατες κατηγορίες εναντίον του Πατριάρχη Βαρθολομαίου για παπισμό, οικουμενισμό (πανθρησκεία) αλλά και κατασκοπεία υπέρ των ΗΠΑ (Νέα Τάξη).