Ήταν Μάρτιος του 2020. Η Ελλάδα είχε μόλις βρεθεί απέναντι σε μια οργανωμένη και επίμονη προσπάθεια διάρρηξης των ελληνικών συνόρων στον Έβρο από ένα μεγάλο, οργανωμένο και κατευθυνόμενο πλήθος ανθρώπων. Ο πρώην Υπουργός Εσωτερικών της Τουρκίας Σουλειμάν Σοϊλού, δεξί χέρι του Ερντογάν στις πιο σκοτεινές βρωμοδουλειές των ισλαμιστών, διάσημος για την «συνεργασία» του με την Τουρκική και διεθνή μαφία, είχε κινητοποιήσει ολόκληρο τον κρατικό μηχανισμό για την μετακίνηση μεγάλου πλήθους μεταναστών, προσφύγων, κακοποιών και τούρκων πρακτόρων στα ελληνοτουρκικά σύνορα του Έβρου. Σχεδίασε την επίθεση προς το ελληνικό φυλάκιο στις Καστανιές με σφαίρες και βόμβες αερίου και (επί πλέον) χρησιμοποίησε την συνηθισμένη τουρκική μέθοδο της παραπληροφόρησης (Fake News) δηλώνοντας ψευδώς (26/3/2020) πως περισσότεροι από 150.000 παράνομοι μετανάστες έχουν ήδη περάσει σε ελληνικό έδαφος!
Όπως αποδείχθηκε βέβαια στην συνέχεια, η επιχείρηση διάρρηξης των Ελληνικών συνόρων του Έβρου απέτυχε παταγωδώς, μπροστά στην ψύχραιμη και επιτυχημένη αντίδραση της Ελλάδος που έκλεισε αμέσως την λειτουργία του τελωνείου στις Καστανιές Έβρου, επιτυγχάνοντας την πλήρη αποτροπή ανεξέλεγκτης εισόδου πλήθους ατόμων σε ελληνικό έδαφος.
Την εποχή ακριβώς εκείνη, το Ιnternational Hellenic Association – I.H.A., ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός Ελλήνων εθελοντών της διασποράς, αποφάσισε να αναλάβει μια πρωτοβουλία απαξίωσης των τουρκοσειρών τζάμπα-πράγμα οι οποίες από το μακρινό 2010 είχαν κατακλύσει όλες τις πανελλήνιας εμβέλειας τηλεοπτικές συχνότητες (εκτός της κρατικής ΕΡΤ) βάζοντας καθημερινά μέσα σε κάθε ελληνικό σπίτι την τουρκική γλώσσα, την τουρκική σημαία και σε ορισμένες περιπτώσεις ένα όργιο τουρκικής προπαγάνδας.
Η απαξίωση των τουρκοσειρών φάνταζε τότε εξαιρετικά δύσκολη γιατί η τηλεθέαση τους με υψηλά, πάντα διψήφια ποσοστά, δεν απομάκρυνε εύκολα τους διαφημιζόμενους από αυτές.
Οι στόχοι που είχαν τεθεί στο ΙΗΑ ήταν δύο: (α) Απαξίωση της τηλεθέασης τουρκοσειρών με συνεχή ενημέρωση του τηλεοπτικού κοινού και (β) συνεχείς εκκλήσεις σε διαφημιζόμενες εταιρείες να σταματήσουν να τροφοδοτούν τουρκοσειρές με διαφημιστικό χρήμα.
Αμέσως συστάθηκε το Παρατηρητήριο Διαφημίσεων Τουρκοσειρών στην Ελληνική TV και άρχισε η καταγραφή διαφημιστικών μηνυμάτων που μεταδίδονταν μέσα σε τουρκοσειρές (σφήνες). Στην συνέχεια άρχισε η επικοινωνία με όλες τις εταιρείες που είχαν καταγραφεί μια προς μια, η ενημέρωση τους για την προσπάθεια του ΙΗΑ και η έκκληση να κατευθύνουν σε άλλα προγράμματα το διαφημιστικό χρήμα των πελατών τους.
Πολλές επιχειρήσεις, ακόμα και μεγάλες πολυεθνικές, μείωσαν ή σταμάτησαν εντελώς κάθε διαφημιστική δαπάνη σε προγράμματα τουρκικών τηλεοπτικών σειρών. Οι βρισιές, οι απειλές και οι κραυγές της απέναντι όχθης του Αιγαίου πως (τάχα) «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά», άρχισαν σταδιακά από το 2020 που εκδηλώθηκε ο τουρκικός υβριδικός πόλεμος και κυρίως το 2021 και το 2022 να μειώνουν θεαματικά το εν Ελλάδι τηλεοπτικό κοινό των τουρκοσειρών που κατρακυλησαν σε εξευτελιστικές, μονοψήφιες τηλεθεάσεις γνωρίζοντας την απαξίωση του τηλεοπτικού κοινού.
Τον Οκτώβριο 2022 ο ΣΚΑΙ αποφάσισε να σταματήσει την μετάδοση τουρκοσειράς, ενώ είχε ολοκληρωθεί η πολυετής μετάδοση μιας σαπουνόπερας χιλίων επεισοδίων από το STAR.
Την Δευτέρα 3 Ιουλίου 2023 ο ΣΚΑΙ προσπάθησε να παρουσιάσει στο ελληνικό κοινό μια νέα τουρκοσειρά στην απογευματινή ζώνη αλλά η πρεμιέρα της (με δύο και πλέον δεκάδες διαφημίσεων) ήταν πραγματική καταστροφή: Μόλις 1,3% τηλεθέαση στο δυναμικό κοινό. Την επομένη, δεύτερη μέρα μετάδοσης της τουρκοσειράς ή τηλεθέαση ήταν ακόμα χειρότερη : Μόλις 1,1%! Έτσι ο ΣΚΑΙ αποφάσισε άρον-άρον να αφαιρέσει αμέσως από το πρόγραμμα του την τουρκική τηλεοπτική σειρά.
Το πάθημα του ΣΚΑΙ λειτουργησε αποτρεπτικά και στους άλλους τηλεοπτικούς σταθμούς, τουλάχιστον μέχρι τον Ιούλιο του 2024, όταν ο ΣΚΑΙ αποφάσισε να επανέλθει ρίχνοντας στην μάχη όλα τα «όπλα» του: Την πρώτη εβδομάδα μετάδοσης μιας «νέας» τουρκοσειράς (τρόπος του λέγειν «νέας», αφού υπάρχει από το πρώτο μέχρι το τελευταίο επεισόδιο εντελώς δωρεάν στο διαδίκτυο), έκανε καθημερινά επαναλήψεις (απόγευμα, βράδυ, Σάββατο, Κυριακή) για να βελτιώσει τα πολύ χαμηλά ποσοστά τηλεθέασης των πρώτων μεταδόσεων (2-3% περίπου). Βέβαια όσο και να «βελτιώθηκαν», αυτά παρέμειναν τόσο τον Ιούλιο όσο και τον Αύγουστο 2024 που μεταδίδεται η τουρκοσειρά, σε μέσο όρο, κάτω από 5%.
Όσο περίπου έκανε και στις 15 Ιουλίου 2015 ο τηλεοπτικός σταθμός ΑΛΦΑ ο οποίος παρουσίασε «σε πρώτη προβολή» μια παλαιότερη τουρκοσειρά (Τα αδέλφια μου / Kardeslerim), η οποία όμως αποσύρθηκε αμέσως από τον σταθμό και μάλιστα από την επομένη 16/7/2024 κιόλας!
Έτσι μας απέμεινε ο ΣΚΑΙ ο οποίος με χαμηλή, μονοψήφια τηλεθέαση στην «ακριβή ζώνη» (prime time), ολόκληρο τον Αύγουστο του 2024, μετέδωσε -ούτε λίγο, ούτε πολύ- 701 διαφημιστικές «σφήνες» μέσα στην τουρκοσειρά της μονοψήφιας τηλεθέασης. Κάθε ωριαία μετάδοση τουρκοσειράς του Αυγούστου 2024 είχε, κατά μέσο όρο, 32 διαφημιστικά μηνύματα – σφήνες!
Ποιες όμως είναι οι επιχειρήσεις που χρυσοπληρώνουν (από την τσέπη των πελατών τους) την μονοψήφια τηλεθέαση της τουρκοσειράς του ΣΚΑΙ;
Ο μεγαλύτερος διαφημιστικός «χορηγός» της τουρκοσειράς του ΣΚΑΙ τον Αύγουστο του 2024 ήταν η γιγαντιαία πολυεθνική Procter & Gamble:
Καταδικασμένη στο παρελθόν από την Ευρωπαϊκή, την Γαλλική και την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού η Procter & Gamble διέθεσε στην τουρκοσειρά της μονοψήφιας τηλεθέασης του ΣΚΑΙ, 136 διαφημιστικά μηνύματα (σφήνες) για πολλά από τα πανάκριβα προϊόντα της (Always, Fairy, Lenor, Ariel, Pantene, Head & Shoulders, Swiffer, Viakal, Old Spice, zzz Quil Natura, Venus). Εάν είστε καταναλωτές κάποιου ή κάποιων από τα παραπάνω προϊόντα και εάν το επιθυμείτε, θα μπορούσατε να εκφράσετε την διαμαρτυρία σας για την διαφημιστική δαπάνη της P&G στην τουρκοσειρά, στο τηλέφωνο 210 876 400 ή στην Γραμμή Καταναλωτή 800 11 23000. Θα μπορούσατε ακόμα να απευθύνετε έγγραφη διαμαρτυρία «Προς την PROCTER & GAMBLE ΕΛΛΑΣ, Υπ΄όψη Γεν. Διευθυντού, Αγίου Κωνσταντίνου 49, ΤΚ 151 24 Μαρούσι, Αθήνα».
Από τις 76 συνολικά επιχειρήσεις που χρηματοδότησαν με διαφημιστικό χρήμα την μετάδοση της μονοψήφιας τηλεθέασης τουρκοσειράς στον ΣΚΑΙ τον μήνα Αύγουστο 2024, ξεχώρισαν επίσης η VICKO AE (Πυλαία, Θεσσαλονίκη) η οποία μετέδωσε 67 διαφημιστικά μηνύματα (μάλιστα εξήντα επτά), ο «δικός μας» ΟΠΑΠ 27 διαφημιστικά μηνύματα και η γιγαντιαία πολυεθνική Colgate-Palmolive (το 2011 καταδικάστηκε από την Γαλλική Επιτροπή Ανταγωνισμού σε πρόστιμο για «συμμετοχή σε καρτέλ μεταξύ 1997 και 2004 με αντικείμενο τον καθορισμό των τιμών μεταπώλησης προς το γαλλικό λιανεμπόριο») 24 διαφημιστικά μηνύματα.
Μπορείτε να δείτε τον κατάλογο ΟΛΩΝ των εταιρειών, με τον αριθμό των διαφημίσεων που πλήρωσε η κάθε μια τον Αύγουστο 2024, με τα αντίστοιχα σήματα όλων των διαφημιζομένων προϊόντων, κάνοντας κλικ εδώ.
Και μην ξεχνάτε, όταν αγοράζετε ένα προϊόν πληρώνετε μέσα στην τιμή του και το διαφημιστικό κόστος, δηλαδή εκείνος που ουσιαστικά πληρώνει το διαφημιστικό κόστος δεν είναι η κάθε εταιρία από την τσέπη της, αλλά ο καταναλωτής των προϊόντων της! Συνεπώς κάθε καταναλωτής, έχει δικαίωμα να εκφράσει την γνώμη του για την διαφημιστική δαπάνη ενός προϊόντος προς την εταιρία που το παράγει ή το εισάγει!
Το International Hellenic Association – I.H.A. (μη κερδοσκοπικός οργανισμός Ελλήνων της διασποράς), το οποίο συντονίζει την προσπάθεια μη μετάδοσης τουρκικών σειρών από την ελληνική τηλεόραση μέσα από την απαξίωση της τηλεθέασης και των διαφημίσεων (σχετ: ΤΟΥΡΚΟΣΕΙΡΕΣ 2020-2024 – (professors-phds.com), απευθύνει έκκληση προς τις επιχειρήσεις που παρέχουν διαφημιστική υποστήριξη σε τουρκικές τηλεοπτικές σειρές, να δώσουν ρητές οδηγίες στις διαφημιστικές τους εταιρείες και κυρίως στα media shops που διαχειρίζονται τα διαφημιστικά τους κονδύλια, ώστε να εξαιρούν τις τουρκικές σειρές από την μετάδοση των διαφημιστικών τους μηνυμάτων.
Τέλος, εάν είστε ένας από τους τηλεθεατές του ΣΚΑΙ και εάν επιθυμείτε να διαμαρτυρηθείτε στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ για την μετάδοση τουρκικής σαπουνόπερας, μπορείτε να τηλεφωνείτε καθημερινά στο τηλεφωνικό κέντρο 210 4800 170 – 4 ή να αποστείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα διαμαρτυρίας στο τμήμα Δημοσίων Σχέσεων του καναλιού μέσω της ιστοσελίδας https://www.skai.gr/contact
Σε κάθε περίπτωση, μην ξεχνάτε:
Μεταδίδεται τούρκικο; Αλλάζουμε κανάλι!
__________________________________________________________________________________________________
* Λεωνίδας Κουμάκης: Νομικός, Συγγραφέας, Αρθρογράφος-Αναλυτής, μέλος του International Hellenic Association. Το αυτοβιογραφικό, διαχρονικό βιβλίο του «Το Θαύμα-Μια πραγματική ιστορία», το οποίο αναφέρεται στην μεθοδική εξολόθρευση του Ελληνισμού της Κωνσταντινούπολης από το τουρκικό κράτος, υπάρχει εντελώς δωρεάν στην ηλεκτρονική βιβλιοθήκη του ΙΗΑ, τόσο στην Ελληνική όσο και στην Αγγλική γλώσσα. Στις 29/1/2024 στην ηλεκτρονική βιβλιοθήκη του ΙΗΑ προστέθηκε και το βιβλίο «ΕΡΝΤΟΓΑΝΙΣΤΑΝ» το οποίο βοηθάει στην καλύτερη κατανόηση της σημερινής Τουρκίας και το οποίο είναι επίσης διαθέσιμο εντελώς δωρεάν.