Πολεμικό Ναυτικό

Κατεπείγον αίτημα στη Γαλλία για προμήθεια 4 φρεγατών FREMM και Gowind! - "ΝΑΙ" είπε ο Ε.Μακρόν

Του Βασίλη Καπούλα

Αιφνιαστική εξέλιξη που ισοδυναμεί με βόμβα ΜΕΓΑΤΟΝΩΝ είχαμε μόλις, καθώς η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της χώρας βλέποντας την γιγάντωση του εξ ανατολών κινδύνου και την Τουρκία εκτός ελέγχου στέλνει κατεπείγον έγγραφο αίτημα για έναρξη συζητήσεων με το Παρίσι με σκοπό την απόκτηση δύο συν δύο φρεγατών τύπου FREMM και Gowind! (Αγορά ή ενοικίαση;)

Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν πως οι επαφές ανάμεσα σε Ελλάδα και Γαλλία θα γίνουν αρχικά σε στρατιωτικό επίπεδο, ξεκινώντας από τον Φεβρουάριο, όταν αναμένεται να έχει φθάσει στο Παρίσι και το σχετικό έγγραφο από την ελληνική κυβέρνηση.

Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν ότι η υπήρξε προφορική συμφωνία μεταξύ Α.Τσίπρα και Ε.Μακρόν κατά την επίσκεψη του τελευταίου στην Αθήνα τον περασμένο Σεπτέμβριο και τονίζουν πως η συμφωνία θα κλείσει!

Οπως αναφέρει η "Καθημερινή", αρχικός στόχος της Αθήνας είναι η επίτευξη συμφωνίας για δύο συν δύο φρεγάτες πολλαπλών ρόλων τύπου FREMM.

Ωστόσο, λόγω του αρκετά υψηλού κόστους ανά μονάδα (500-600 εκατ. ευρώ ανά φρεγάτα), οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι η Αθήνα είναι προετοιμασμένη να συζητήσει για την εναλλακτική προμήθεια γαλλικών κορβετών τύπου Gowind ή ένα συνδυασμό και των δύο.

Σε κάθε περίπτωση στις προδιαγραφές του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) προκρίνονται οι FREMM, ως φρεγάτες με ενισχυμένες αντιαεροπορικές δυνατότητες και, κυρίως, προβολή παρουσίας στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία αποκτά αυξανόμενη σημασία για την Ελλάδα, αλλά και τον χώρο συνεργασίας με Κυπριακή Δημοκρατία και Ισραήλ.

Σημειώνεται ότι η προμήθεια σύγχρονων φρεγατών κρίνεται από το ΓΕΕΘΑ αλλά και το ΓΕΝ ως απόλυτης προτεραιότητας, αφενός λόγω της γήρανσης του υφιστάμενου στόλου, αφετέρου λόγω της διαφαινόμενης αύξησης της ανάγκης παρουσίας της Ελλάδας στην ανοιχτή θάλασσα.

Η (ευρωπαϊκή) φρεγάτα πολλαπλών ρόλων FREMM (στα γαλλικά, Frégate Multi-Mission και στα ιταλικά, Fregata Europea Multi-Missione) αποτελεί κοινή σχεδίαση δύο κορυφαίων ευρωπαϊκών ναυπηγικών οίκων, της γαλλικής DCNS και της ιταλικής Fincantieri, που μπορεί να αναλάβει την εκτέλεση επιχειρήσεων αντιαεροπορικού, ανθυποβρυχιακού, και αντιεπιφανειακού πολέμου, καθώς επίσης και την προσβολή στόχων ξηράς.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον αντιαεροπορικό πόλεμο, η φρεγάτα στη βελτιστοποιημένη γι’ αυτή την αποστολή παραλλαγή της διαθέτει πολύ σημαντικές δυνατότητες αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής.

Γενικά, η FREMM έχει σχεδιαστεί για να επιχειρεί σε κορεσμένα επιχειρησιακά περιβάλλοντα πλησίον των ακτογραμμών («παράκτια»-«littorals» με βάση την ορολογία του Ναυτικού των ΗΠΑ), με δυνατότητα ταυτόχρονης εμπλοκής πολλαπλών στόχων αέρος και επιφανείας.

Επίσης, διαθέτει όλες εκείνες τις αναγκαίες επικοινωνιακές και λοιπές δυνατότητες για τη διεξαγωγή επιχειρήσεων μαζί με άλλες ναυτικές δυνάμεις στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλου συνασπισμού.

Τέλος, η φρεγάτα θα μπορεί να υποστηρίξει επιχειρήσεις ειδικών δυνάμεων, και να επιχειρεί οργανικά μη επανδρωμένα αεροχήματα (UAV: Unmanned Air Vehicles) και μη επανδρωμένα (ναυτικά) οχήματα επιφανείας (USV: Unmanned Surface Vehicles). Μάλιστα, είναι η πρώτη ευρωπαϊκή σχεδίαση που διαθέτει αυτή τη δυνατότητα.

Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση των βασικών σχεδιαστικών χαρακτηριστικών των φρεγατών, θα πρέπει επίσης να τονίσουμε τη σπονδυλωτή σχεδίασή τους (ιδιότητα που επιτρέπει την εύκολη προσαρμογή στις επιχειρησιακές απαιτήσεις του συγκεκριμένου χρήστη) καθώς και το πολύ υψηλό επίπεδο αυτοματοποίησης της καθημερινής λειτουργίας και παρακολούθησης, εντοπισμού και επισκευής τυχόν βλαβών του ίδιου του πλοίου αλλά και των συστημάτων του, που έχει ως διττό αποτέλεσμα την πολύ μεγάλη επιχειρησιακή διαθεσιμότητα και τις πολύ περιορισμένες απαιτήσεις επάνδρωσης.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την επιχειρησιακή διαθεσιμότητα, αξίζει να αναφερθεί ότι οι FREMM έχουν σχεδιαστεί για τουλάχιστον 3.500 ώρες εν πλω σε ετήσια βάση.

Το πλήρωμα της γαλλικής φρεγάτας FREMM, λόγω της υψηλής αυτοματοποίησης και της αυξημένης εργονομίας, ανέρχεται σε μόλις 108 άτομα (22 αξιωματικοί, 16 υπαξιωματικοί και 70 ναυτοδίοποι).

Βέβαια, τα πλοία διαθέτουν ενδιαιτήσεις για συνολικά 145 άτομα, γεγονός που επιτρέπει την επιβίβαση (με παροχή των αναγκαίων διευκολύνσεων διοίκησης και ελέγχου) διευθύνοντος επιτελείου, ομάδων ειδικών δυνάμεων ή ακόμη και επισήμων προσώπων.

Το μειωμένο, σε σχέση με άλλους τύπους πλοίων ακόμη και μικρότερου εκτοπίσματος, πλήρωμα οφείλεται στην υιοθέτηση των τεχνολογιών «smart-ship» (σε ελεύθερη μετάφραση, «έξυπνο» πλοίο), όπως η πλήρως ολοκληρωμένη γέφυρα (σχεδιαστική σύλληψη που αναπτύχθηκε και υλοποιήθηκε για το πρόγραμμα των φρεγατών τύπου Delta του Ναυτικού της Σιγκαπούρης), η ύπαρξη τοπικού δικτύου περιοχής και η ευρεία δικτύωση αισθητήρων παρακολούθησης της κατάστασης και λειτουργίας του πλοίου (π.χ. αισθητήρες πυρανίχνευσης, εντοπισμού εισροής ύδατος, κ.λ.π.), η βελτιωμένη διεπαφή χειριστή-συστημάτων στο Κέντρο Πληροφοριών Μάχης (ΚΠΜ), κ.λ.π. Αντίθετα, οι ιταλικές FREMM θα έχουν λίγο μεγαλύτερο πλήρωμα (123 άτομα) και ενδιαιτήσεις για συνολικά 165 άτομα.

Στον οπλισμό τους, για το γαλλικό Ναυτικό, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνεται ο εκτοξευτής κάθετης εκτόξευσης Sylver Α50 (ο τυπικός εκτοξευτής του οπλικού συστήματος αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής PAAMS-Principal Anti Air Missile System, με το οποίο είναι εξοπλισμένες οι φρεγάτες του επίσης γαλλοϊτα- λικού προγράμματος Horizon/Orrizonte), για εκτόξευση των κατευθυνόμενων βλημάτων επιφανείας-αέρος (αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής) Aster 30, και των κατευθυνόμενων βλημάτων επιφανείας- αέρος (αντιαεροπορικής άμυνας σημείου) Aster 15.

Ο πύραυλος κλάσης SCALP Naval ή MdCN (Missile de Croisière Naval) βάλλεται από εκτοξευτή Sylver A70 είναι κατασκευής της MBDA, έχει βάρος εκτόξευσης 1.400κιλά,βάρος κεφαλής 300κιλών, μήκος 5,5μ. και μέγιστη εμβέλεια στα 1.400χλμ.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση τα πλοία και οι δυνατότητές τους είναι εντυπωσιακές. Μπορούν να καταρρίψουν οτιδήποτε πετάει σε ακτίνα χλμ. Δηλαδ θωρακίζουν το Καστελόριζο ενώ μπορούν να καταρρίψουν οτιδήποτε πετά πάνω από το νησί...

Πάντως ένα από τα βασικότερα χαρκτηριστικά της κλάσης Gowind είναι η ράμπα που επιτρέπει την ταχεία επιχειρησιακή αξιοποίηση ταχυπλόων, ιδανικό χαρακτηριστικό για αποστολές προστασίας εξεδρών άντλησης πετρελαίου/φυσικού αερίου..

Πρόκειται για μια δυναμική σχεδίαση που μπορεί να φτάσει εκτόπισμα μέχρι 2.400 τόνους και διαθέτει βλήματα επιφανίας-επιφανείας ΜΜ-40 Βlock 2 Exocet, βλήματα επιφανείας-αέρος ASTER 15, πυροβόλο των 76 χλστ., ανθυποβρυχιακό εξοπλισμό, ταχύπλοα για βατραχανθρώπους, επιθετικά και μεταφορικά ελικόπτερα και μη επανδρωμένα αεροσκάφη.

Το μήκος του σκάφους είναι 87 μέτρα και το πλάτος του 13 μέτρα και μπορεί να έχει αυτονομία 8.000 ναυτικών μιλίων (περίπου τρεις εβδομάδες), ενώ έχει μέγιστη ταχύτητα 21 κόμβων.

https://www.youtube.com/watch?v=B0tiw5Ii1Xc

https://www.youtube.com/watch?v=o0RAHilGp2E

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

lcs dendias
Οπλικά συστήματα 0

Λάβρος ο Δένδιας κατά ΗΠΑ: «Ήθελαν να μας δώσουν προβληματικά τα σκάφη LCS-Τους είπα χίλιες φορές όχι, δεν με ενδιαφέρει που είναι τσάμπα»

Ο Δένδιας ανακοίνωσε και επίσημη την απόρριψη της πρότασης Μπλίνκεν για δωρεάν παραχώρηση της κλάσης πλοίων παράκτιας...
ukrania polemos
Ένοπλες Συρράξεις 0

Ο ποταμός Sukhi Yaly του Κουράχοβο έγινε ο «υγρός τάφος» της 79ης ουκρανικής ταξιαρχίας! Την ξεκλήρισαν οι Ρώσοι και προέλαυσαν 300 μέτρα

Ο ποταμός Sukhi Yaly είναι καίριας σημασίας για την κατεύθυνση του Κουράχοβο και οι Ρώσοι καταλαμβάνουν περισσότερος...