Στην πρώτη του συνέντευξη του για την Κίνα, ο Πάπας Φραγκίσκος προέτρεψε τον κόσμο να μην φοβάται την ταχεία οικονομική και γεωπολιτική άνοδο αυτής της κομμουνιστικής χώρας.
Ταυτόχρονα έστειλε τους χαιρετισμούς του για την κινεζική Πρωτοχρονιά προς τον κινεζικό λαό και τον Πρόεδρο Xi Jinping, αλλά δεν έγειρε ζήτημα για τους θρησκευτικούς περιορισμούς στην Κίνα, αναφέρουν πολλά ΜΜΕ .
«Για μένα, η Κίνα πάντα είχε ως σημείο αναφοράς το μεγαλείο της . Είναι μια μεγάλη χώρα. Αλλά περισσότερο από μια μεγάλη χώρα, είναι ένας μεγάλος πολιτισμός, με μια ανεξάντλητη σοφία», δήλωσε ο Πάπας σε συνέντευξη του στην εφημερίδα Asia Times.
Το Βατικανό δεν έχει επίσημες σχέσεις με την Κίνα, αλλά μεχρι σήμερα έχουν υλοποιηθεί τρεις γύροι διαπραγματεύσεων με το Πεκίνο, από το 2014 με αποτέλεσμα η Κίνα να αναγνωρίσει πρόσφατα δύο Καθολικούς Επισκόπους που στάλθηκαν από το Βατικανό.
Όταν οι κομμουνιστές της Κίνας ήρθαν στην εξουσία το 1949, εκδιώχθηκαν αμέσως όλοι οι Χριστιανοί ιεραπόστολοι, ενώ εκκλησίες λειτουργούσαν μόνο υπό τον έλεγχο της κυβέρνησης.
Οι Κινέζοι Χριστιανοί αντιμετώπισαν σοβαρές διώξεις κατά την διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης του 1960 και του 1970 στο πλαίσιο των αλλαγών του Μάο, ο οποίος είδε την θρησκεία ως «δηλητήριο», αναφέρει αμερικανικό δημοσίευμα .
Το 1957, η κινεζική κυβέρνηση δημιούργησε την κινεζική Πατριωτική Καθολική Ένωση, η οποία δεν ευρίσκεται υπό την εποπτεία της Αγίας Έδρας και διορίζει τους δικούς της Καθολικούς Επισκόπους .
Οι εκκλησίες έχουν τώρα την δυνατότητα να λειτουργήσουν , αλλά μόνο εφ 'όσον πάρουν άδεια από την κινεζική κυβέρνηση και με αυτόν τον τρόπο βρεθούν κάτω από τον έλεγχό της.
Μερικοί από τους Καθολικούς Επισκόπους που διορίζονται στην Κίνα έχουν την έγκριση του Βατικανού, το οποίο όμως έχει αφορίσει τουλάχιστον δύο Επισκόπους που δημιούργησαν την κινεζική καθολική εκκλησία.
Εκατοντάδες χιλιάδες ανεπίσημες κατ'οίκον εκκλησίες, υπάρχουν σε όλη την χώρα. Οι Ευαγγελιστές επιτρέπονται να ασκούν τα θρησκευτικά καθήκοντα τους , αλλά μόνο σε εγκεκριμένους από το κράτος θρησκευτικούς χώρους .
«Η πραγματική ισορροπία της ειρήνης πραγματοποιείται μέσω του διαλόγου. Διάλογος δεν σημαίνει ότι μπορούμε να καταλήξουμε σε μια συμβιβαστική λύση, κατά την οποία η μισή πίτα για εσάς και η άλλη μισή για εμάς », τονίζει Ποντίφικας σε συνέντευξη του .
«Μη διάλογος σημαίνει . Κοιτάξτε, έχουμε φτάσει σε αυτό το σημείο, στο οποίο μπορεί ή δεν μπορεί να συμφωνήσουμε , αλλά ας περπατήσουμε μαζί. Η πίτα ανήκει σε όλους .. , είναι η ίδια η ανθρωπότητα, ο πολιτισμός της».
Το Πεκίνο θέλει το Βατικανό να μην παρεμβαίνει σε θρησκευτικά ζητήματα στην Κίνα, να αποδεχθεί την πολιτική της μίας Κίνας και να αποκηρύξει τους δεσμούς με την κυβέρνηση της Ταιβάν .
Για το άνοιγμα της Κίνας προς τον έξω κόσμο, ο Πάπας Φραγκίσκος είπε, «Δεν πρέπει να φοβόμαστε τις προκλήσεις οποιουδήποτε είδους, αφού όλοι, άνδρες και γυναίκες, έχουν μέσα τους την δυνατότητα να βρουν τρόπους να συνυπάρχουν, ο σεβασμός και ο αμοιβαίος θαυμασμός. Και είναι προφανές ότι αυτός ο πολιτισμός , τόση σοφία, συνεπικουρούμενος από τεχνικές γνώσεις, δεν μπορεί να παραμείνει εγκλωβισμένος μέσα σε μια χώρα, τείνει να επεκταθεί , να διαδοθεί δια μέσου της επικοινωνίας . Ο άνθρωπος έχει την τάση να επικοινωνεί , ο ένας πολιτισμός τείνει να επικοινωνεί με τον άλλο» .
Το Βατικανό προσπαθεί εδώ και τρία χρόνια να βρει τρόπο να «διεισδύσει» εντός της πολυπληθέστερης χώρας του κόσμου. Η πολιτική «επιταγή» όμως την οποία καλείται να εξαργυρώσει ο ποντίφικας με την αναγνώριση της μίας μοναδικής Κίνας , του βάζει σοβαρά προσκόμματα.
Οι Κινέζοι είτε λόγω ιδεολογίας , είτε λόγω πολιτισμού έχουν την δική τους άποψη και σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούν να κάνουν « κουμάντο» άλλοι στην χώρα τους ,και καλά κάνουν .
Μέχρι εκεί όμως , διότι η ελευθερία της θρησκευτικής έκφρασης αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα κάθε πολίτη και αυτό το Πεκίνο τώρα αρχίζει και το αναγνωρίζει.