περίεργοι πλανήτες
Επιστήμη
Ενημερώθηκε στις:

Μυστήρια του διαστήματος! 10 πλανήτες που δεν έπρεπε να υπάρχουν (Βίντεο)

Στην απέραντη έκταση του διαστήματος υπάρχουν ποικίλες διαστημικές οντότητες, οι οποίες όπως είναι λογικό προκαλούν τόσο ενδιαφέρον όσο και διάφορες ανησυχίες στην επιστημονική κοινότητα. Τις τελευταίες δεκαετίες, κατά την ανθρώπινη προσπάθεια εξερεύνησης του διαστήματος, έχουν βρεθεί αρκετοί πλανήτες που θεωρητικά δεν έπρεπε να υπάρχουν.

Με απλά λόγια πρόκειται για πλανήτες που ξεπερνούν τα όρια του πραγματικού, τουλάχιστον τα όρια που έχει θέσει εδώ και πολλά χρόνια ο κύκλος των επιστημόνων. Πολλές φορές οι πλανήτες αυτοί διαψεύδουν τους όρους της φυσικής και αναγκάζουν τους επιστήμονες να αναθεωρήσουν πολλά φαινόμενα που θεωρούνταν ακλόνητες βάσεις αυτής της επιστήμης.

Έτσι θα σας παρουσιάσουμε 10 πλανήτες που έχουν εντυπωσιάσει τους επιστήμονες με τις αινιγματικές ιδιότητές τους, με αποτέλεσμα να τους κάνουν να αναρωτιούνται γιατί υπάρχουν.

10. KELT-4Ab

Ξεκινάμε με τον πλανήτη KELT-4Ab, ο οποίος βρίσκεται στο ηλιακό σύστημα KELT-4, ένα σύστημα που προκάλεσε τεράστια εντύπωση στους επιστήμονες όταν πρωτοανακαλύφθηκε διότι στο κέντρο του βρίσκονται όχι ένας, όχι δύο, αλλά τρεις ήλιοι. Φανταστείτε πως είναι να βρίσκεστε σε έναν από τους πλανήτες αυτού του συστήματος. Το θέαμα θα ήταν απίστευτο, αλλά και υπερβολικά φωτεινό!

Το περίεργο είναι πως ο πλανήτης KELT-4Ab, ο οποίος θεωρείται Καυτός Δίας (Hot Jupiter) βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση από έναν από τους ήλιους (KELT-4A). Μέχρι τότε οι επιστήμονες πίστευαν πως κάτι τέτοιο ήταν αδύνατο, αφού είχαν παρατηρήσει πως οι μεγάλοι πλανήτες βρίσκονταν μόνο μακριά από τους ήλιους του συστήματός τους.

9. WASP-18b

Ο πλανήτης Σφήκα-18b, (wasp σημαίνει σφήκα στα αγγλικά) είναι ένας πλανήτης περίπου στο μέγεθος του δικού μας Δία, ο οποίος και αυτός βρίσκεται σε πολύ κοντινή τροχιά από τον ήλιο του συστήματός του. Ο WASP-18b υπάγεται στην κατηγορία Καυτών Δίων (Hot Jupiter) και είναι γνωστός για την απίστευτα υψηλή θερμοκρασία στην επιφάνειά του, η οποία φυσικά είναι αποτέλεσμα της κοντινής τροχιάς του από τον ήλιο του.

Για να καταλάβετε για τι θερμοκρασία μιλάμε, υπολογίζεται πως στην επιφάνεια του WASP-18b οι βαθμοί Κελσίου ξεπερνούν τους 6 χιλιάδες. Το μυστήριο με τον πλανήτη «Σφήκα» είναι το εξής: πώς δεν έχει εξαλειφθεί ακόμη δεδομένου του γεγονότος πως βρίσκεται σε τόσο κοντινή απόσταση από τον ήλιο του; Μήπως σύντομα θα «εκλείψει» ή πρέπει να αναθεωρήσουμε τις γνώσεις μας;

8. Planet Nine

Ο Planet Nine, στα ελληνικά Πλανήτης Εννέα, είναι πολύ ιδιαίτερος μιας και βρίσκεται στο ηλιακό μας σύστημα. Ονομάζεται Πλανήτης Εννέα γιατί ίσως αποτελεί τον ένατο πλανήτη στο ηλιακό μας σύστημα και λέμε ίσως γιατί ακόμη δεν έχει επιβεβαιωθεί η ύπαρξή του.

Στην πραγματικότητα ο Πλανήτης Εννέα είναι μία θεωρητική εξήγηση που έχουν δώσει οι επιστήμονες για να ερμηνεύσουν τις βαρυτικές ανωμαλίες που παρατηρούνται στις τροχιές ορισμένων αντικειμένων στην Ζώνη του Κάιπερ, πέρα του Πλούτωνα. Αυτές οι ανωμαλίες θα εξηγούνταν εάν υπήρχε στην περιοχή ένας πλανήτης στο μέγεθος του Ποσειδώνα, την ύπαρξη του οποίου δεν γνωρίζαμε.

7. PSR B1257+12

Ο πλανήτης PSR B1257+12 έκτος από περίπλοκο όνομα έχει και περίπλοκη πυκνότητα. Είναι ένας από τους πρώτους εξωηλικαούς πλανήτες που ανακάλυψαν οι επιστήμονες, ωστόσο είχαν σοκαριστεί όταν διαπίστωσαν ότι αν και έχει μέγεθος παρόμοιο με την Νέα Υόρκη είναι 40% βαρύτερος από την ήλιο μας.

Εν τέλει οι επιστήμονες ανακάλυψαν πως επρόκειτο για το απομεινάρι ενός αστέρα-ζόμπι (undead star), ο οποίος ονομάστηκε Lich. Ο Lich είναι ότι απέμεινε από έναν υπερκαινοφανή αστέρα, δηλαδή μία έκρηξη supernova. Αυτό από μόνο του κάνει τον πλανήτη ένα εντυπωσιακό εύρημα στην ιστορία της διαστημικής εξερεύνησης.

6. PSO J318.5-22

Μέχρι να ανακαλύψουμε τον πλανήτη PSO J318.5-22 γνωρίζαμε πως όλοι οι δορυφόροι βρίσκονταν σε τροχιά γύρω από πλανήτες και οι πλανήτες με την σειρά τους βρίσκονταν σε τροχιά γύρω από ήλιους. Βέβαια, όταν ανακαλύφθηκε ο πλανήτης PSO J318.5-22 οι επιστήμονες αναγκάστηκαν να αναθεωρήσουν, μιας και ο PSO δεν βρίσκονταν σε καμία τροχιά γύρω από ήλιο, ούτε από κανένα άλλο διαστημικό σώμα.

Κάποια πολύ ενδιαφέρουσα εξήγηση υπάρχει για αυτήν την ανωμαλία, ωστόσο ακόμη δεν την έχουμε βρει. Οι επιστήμονες πιστεύουν πως ίσως ο πλανήτης PSO J318.5-22, ο οποίος είναι 50% μεγαλύτερος του Δία μας, εκσφενδονίστηκε εκτός του ηλιακού του συστήματος λίγο αφότου σχηματίστηκε. Αν ισχύει αυτό είναι αρκετά λυπηρό...

5. HD 106906 b

Ο πλανήτης HD 106906 b έμεινε στην ιστορία της ανθρώπινης διαστημικής εξερεύνησης μιας και αποτέλεσε έναν από τους πρώτους εξω-πλανήτες που απεικονήθηκε. Το περίεργο με αυτόν τον πλανήτη είναι ότι αν και είναι τεράστιος, συγκεκριμένα 11 φορές μεγαλύτερος από τον Δία, βρίσκεται 16 φορές πιο μακριά από τον ήλιο του από ότι βρίσκεται ο Πλούτωνας από τον δικό μας ήλιο. Και όπως προαναφέραμε αυτό θεωρούνταν αδύνατο εντός της επιστημονικής κοινότητας.

Για κάποιον άγνωστο μέχρι στιγμής λόγο ο πλανήτης ίσως μετακινήθηκε μακριά από τον ήλιο του, ωστόσο αυτή είναι μόνο μία πιθανή εξήγηση για το πώς βρέθηκε τόσο μακριά από αυτόν. Στην πραγματικότητα μπορεί να έγινε κάτι τελείως διαφορετικό.

4. Kepler-10c

Ο πλανήτης Kepler-10c είναι ένας πλανήτης-μυστήριο για τον εξής λόγο: υποτίθεται πως οι βραχώδεις πλανήτες (οι οποίοι αποκαλούνται και γήινοι πλανήτες, επειδή η Γη είναι βραχώδης πλανήτης) δεν πρέπει να είναι πολύ μεγάλοι σε μέγεθος. Φανταστείτε πως ο δικός μας πλανήτης θεωρείται ήδη πολύ μεγάλος για βραχώδης, οπότε σκεφτείτε τι σοκ έπαθαν οι επιστήμονες όταν ανακάλυψαν τον Kepler-10c, με μέγεθος 15 φορές μεγαλύτερο από την Γη και διπλάσια διάμετρο.

Δεδομένων όλων των παραπάνω ο Kepler-10c αποκαλείται συχνά «μεγάλη Γη». Έχει βάλει σε σκέψεις τους αστροφυσικούς, αφού δεν μπορούν να εξηγήσουν πώς η μεγάλη του μάζα τον επέτρεψε να παραμείνει βραχώδης και να μην γίνει ένας αέριος γίγαντας (gas giant), όπως ο Ποσειδώνας.

3. TW Hydrae b

Η ύπαρξη του TW Hydrae b δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμη, ωστόσο εάν επιβεβαιωθεί ο πλανήτης θα βρίσκεται περίπου 176 έτη φωτός μακριά μας. Το αινιγματικό χαρακτηριστικό του είναι το εξής: ο ήλιος του συστήματός του είναι τόσο μικρός σε ηλικία, σχεδόν 10 εκατομμύριων ετών, που κανονικά ο TW Hydrae b θα δεν έπρεπε να είχε αρκετό χρόνο για να σχηματιστεί.

Εκτός από αυτό, ο πλανήτης βρίσκεται και αρκετά μακριά από τον ήλιο του πράγμα που θεωρητικά μειώνει ακόμη περισσότερο την πιθανότητα ύπαρξής του. Μήπως έφτασε σε αυτό το ηλιακό σύστημα από κάπου άλλου;

2. 55 Cancri e

Ο 55 Cancri e έχει μία δική του μοναδική σελίδα στην ιστορία εξερεύνησης του διαστήματος και αυτό γιατί αποτέλεσε τον πρώτο πλανήτη εκτός του ηλιακού μας συστήματος, η ατμόσφαιρα του οποίου αναλύθηκε από επιστήμονές μας. Κανονικά ο 55 Cancri e δεν θα έπρεπε να υπάρχει διότι βρίσκεται εντυπωσιακά κοντά στον ήλιο του. Για να συγκρίνετε βρίσκεται 25 φορές πιο κοντά στον ήλιο του από ότι βρίσκεται ο Ερμής στον δικό μας ήλιο.

Μία δημοφιλής εξήγηση του μυστηρίου που θέτει αυτός ο πλανήτης είναι ότι ο 55 Cancri e ίσως είναι πλούσιος σε άνθρακα, πράγμα που σημαίνει πως υπό ακραία πίεση και θερμότητα το εσωτερικό του θα μετατρέπονταν σε διαμάντι. Έτσι, η ύπαρξη του 55 Cancri e θα έβγαζε νόημα.

1. Kepler-78b

Ο Kepler-78b είναι ίσως ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα των αστρονόμων, διότι αποτέλεσε τον πρώτο εξωηλιακό πλανήτη που μοιάζει με την Γη. Ανακαλύφθηκε το 2013 και φυσικά είναι ένας βραχώδης πλανήτης. Βέβαια πέρα από αυτό ο Kepler-78b δεν μοιράζεται πολλές ομοιότητες με την Γη. Ο κόσμος λατρεύει να τον αποκαλεί Πλανήτη Κόλαση (Planet Hell), μιας και βρίσκεται σε τροχιά 30 φορές πιο κοντινή από ότι ο Ερμής στον ήλιο μας.

Καταλαβαίνετε πως αυτό σημαίνει ακραία υψηλή θερμοκρασία, συγκεκριμένα θερμοκρασία επιφάνειας που ξεπερνά τους 2.300 βαθμούς Κελσίου. Ένα έτος στον πλανήτη Kepler-78b διαρκεί μόλις 8,5 ώρες. Όλα αυτά κάνουν τους επιστήμονες να απορούν με την ύπαρξη αυτού του πολύ ενδιαφέροντος διαστημικού σώματος.