Από χθες έχουμε ένα σήριαλ παγκόσμιου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και όχι μόνο ελληνικού, με την ανεύρεση του χιτώνα του Μεγάλου Αλεξάνδρου από υλικό που βρέθηκε εντός του τάφου του Φιλίππου Β΄.
Τα παραπάνω στοιχεία προέρχονται από έκθεση ομάδας αρχαιολόγων, με επικεφαλής τον Αντώνιο Μπαρτζιώκα, ομότιμο καθηγητή στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, η οποία δημοσιεύθηκε στην Journal of Field Archaeology, προκαλώντας, έστω και με λίγες ημέρες καθυστέρηση, φρενίτιδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και σε ΜΜΕ όπου παρουσιάστηκε ως σπουδαία ανακάλυψη, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν οι απαραίτητες αποδείξεις για κάτι τέτοιο.
Η ελληνίδαειδικός και συγγραφέας Αρβελέρ και το σενάριο του τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Βεργίνα
Πριν από ένα χρόνο η κ. Αρβελέρ είχε αναφέρει ότι "Είναι το μόνο πραγματικό, μεγάλο πράγμα που έχω κάνει. Τόσο σίγουρη είμαι", λέει για τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη Βεργίνα.
Τότε, η πρώτη γυναίκα πρύτανις στην ιστορία των 700 χρόνων του Πανεπιστημίου της Σορβόνης και για ένα διάστημα Πρόεδρος του Centre Pompidou στο Παρίσι, εμφανίζεται αμετακίνητη στην άποψή της.
Οι ενδείξεις κατά την ίδια για την θεωρία της:
α) το ελαφαντοστέινο ομοίωμα του Αλέξανδρου.
β) την παράσταση στη ζωφόρο που δείχνει μια δράση η οποία για να αποτυπωθεί έπρεπε προηγουμένως να έχει συμβεί.
γ) έχουμε την αρχική επιθυμία του Μακεδόνα να ταφεί στον τόπο του.
δ) έχουμε το χρονικό κενό από την ταφή στο σημείο που ξέρουμε, μέχρι να κατασκευαστεί το μαυσωλείο.
ε) έχουμε το ύψος του νεκρού που –λέτε– πως δεν μοιάζει με του πατέρα, αλλά περισσότερο με του ίδιου του Αλέξανδρου.
στ) τον χουντίτη, ένα ορυκτό της Αιγύπτου που βρέθηκε στον τάφο.
ζ) στον διάκοσμο του νεκροκρέβατο που βρέθηκε στον τάφο της Βεργίνας.
Σε παλαιότερη συνέντευξη της η ίδια είχε αναφέρει:
Και είδα πως όλοι οι Αρχαίοι αναρωτιόντουσαν πού είναι θαμμένος. Ο Λουκιανός, στους νεκρικούς διαλόγους γράφει: "πες μας Αλέξανδρε που σε θάψανε οι Μακεδόνες". Και βέβαια ο Αλέξανδρος δεν απαντά. Όλοι νομίζουν ότι είναι στην Αλεξάνδρεια. Πώς και από πού; Όταν τη σορό την έκλεψε ο Πτολεμαίος την πήρε από τη Δαμασκό, σχεδόν. Τι ήθελε η σορός στη Δαμασκό, αν πήγαινε στην Αλεξάνδρεια; Πάει προς το βορρά και όχι προς το νότο. Άρα πήγαινε για τον τόπο του. Και την παίρνει ο Πτολεμαίος και την πάει στην Μέμφιδα, για να κάνει μαυσωλείο. Το μαυσωλείο γίνεται μετά από 20 χρόνια.
Ώσπου να γίνει το μαυσωλείο, η σορός έμεινε στη Μέμφιδα. Εκεί την κάψανε τη σορό, μαζέψανε τα κόκκαλα "κατά τον ελληνικό τρόπο", δηλαδή τα πλύνανε με κρασί κ.λπ. Εκείνοι που φυλάνε τη σορό στην Μέμφιδα είναι δυο Μακεδόνες, χάρις στους οποίους –κατά τη γνώμη μου– ο Περδίκας, που ήταν ο πρώτος επίτροπος μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου, σταλμένος από την μητέρα του Αλέξανδρου την Ολυμπιάδα, κατάφερε να τον πάρει προς την πατρίδα του”.
Ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, και συγκεκριμένα η αναζήτηση και ο εντοπισμός της τοποθεσίας του, αποτελεί ένα διαρκές αρχαιολογικό και ιστορικό αίνιγμα, με τις έρευνες να είναι συνεχείς από την ύστερη αρχαιότητα όταν και τα ίχνη του χάθηκαν.
Σύντομα μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου στη Βαβυλώνα το 323 π.Χ., η κατοχή του σώματος του έγινε αντικείμενο έντονων διαπραγματεύσεων μεταξύ των διαδόχων της αυτοκρατορίας.
Ενώ η Βαβυλώνα θα μπορούσε αρχικά να θεωρηθεί ως μια λογική τοποθεσία για τη ταφή του Αλέξανδρου, μια και την είχε αναγάγει σε πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας του, υπήρξε μερίδα των αξιωματικών του οι οποίοι υποστήριξαν πως θα έπρεπε να ταφεί στο βασιλικό νεκροταφείο του οίκου των Αργεαδών, στις Αιγές,σημερινή Βεργίνα, όπως και ο πατέρας του Φίλιππος Β΄ καθώς και όλοι οι προκάτοχοι της συγκεκριμένης βασιλικής δυναστείας.
Οι Αιγές εμφανίζεται να ήταν η μία από τις δύο αρχικές εναλλακτικές τοποθεσίας που προτάθηκαν έναντι της Βαβυλώνας, με την άλλη να είναι η Όαση του Άμμωνα, και το 321 π.Χ. όταν ήρθε η στιγμή της μετακίνησης της σορού, ο Περδίκκας, ο οποίος είχε πλέον καθήκοντα αντιβασιλέα στην αυτοκρατορία, επέλεξε τις Αιγές.
Το σώμα όμως, αρπάχτηκε κατά την πορεία της πομπής προς την Μακεδονία, με παρέμβαση του Πτολεμαίου, ο οποίος απέκτησε και μετέφερε το σώμα στην Πτολεμαϊκή πλέον Αίγυπτο την οποία διοικούσε.
Έκτοτε μόνο θεωρίες υπάρχουν για το που πραγματικά ετάφη ο Μέγας Αλέξανδρος, ο μοναδικός στην ιστορία που του εδόθη αυτό το παρωνύμιο μετά τον πέρασμα του από την ζωή.