Κατά την διάρκεια της ιστορίας έχουν συμβεί αμέτρητα ατυχήματα στην θάλασσα. Από την εποχή της αρχαιότητας, όταν ο άνθρωπος κατασκεύασε τις πρώτες βάρκες και ξεκίνησε να ταξιδεύει στο νερό μέχρι και σήμερα που χρησιμοποιούμε κάποια από τα πιο υπερσύγχρονα πλοία της ιστορίας.
Οι αιτίες των περισσότερων ναυαγίων ήταν οι τρομερές θαλάσσιες καταιγίδες, από τα πελώρια κύματα των οποίων πολλές φορές δεν μπορεί να ξεφύγει κανείς. Βέβαια σε κάποιες περιπτώσεις πλοία βυθίστηκαν εξαιτίας ελαττωμάτων στον σχεδιασμό τους ή εξαιτίας ανθρώπινων λαθών.
Ας μην χάνουμε όμως χρόνο, πάμε να δούμε τα 9 φονικότερα ναυάγια που έχουν καταγραφεί στην ιστορία μέχρι και σήμερα.
9. Τιτανικός - 1.517 Θάνατοι
Προς έκπληξη πολλών, ο Τιτανικός βρίσκεται στο νούμερο 9 της λίστας. Φανταστείτε πόσο φονικότερα θα είναι τα επόμενα ναυάγια. Η βύθιση του βρετανικού RMS Titanic τον Απρίλιο του 1912 είναι με μεγάλη διαφορά η δημοφιλέστερη βύθιση εμπορικού πλοίου στην ανθρώπινη ιστορία. Η ιστορία του Τιτανικού ήταν πολύ ενδιαφέρουσα και έτσι μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη αλλά και σε βιβλία, σημειώνοντας τεράστια επιτυχία.
Κατά την διάρκεια του πρώτου του ταξιδιού από το Σαουθάμπτον του Ηνωμένου Βασιλείου προς την Νέα Υόρκη των Ηνωμένων Πολιτειών, ο Τιτανικός προσέκρουσε σε ένα παγόβουνο και λίγο αργότερα βυθίστηκε. Από τους 2.200 επιβάτες και μέλη του πληρώματός του, οι 1.517 έχασαν την ζωή τους στα κρύα νερά του Ατλαντικού Ωκεανού.
Ο τότε δυτικός κόσμος πραγματικά σοκαρίστηκε, μιας και ο Τιτανικός διαφημίζονταν ως το πλοίο που ούτε ο Θεός δεν μπορούσε να βυθίσει. Έκτοτε τα μέτρα ασφαλείας στα θαλάσσια ταξίδια αυξήθηκαν δραστικά.
8. Taiping - Περισσότεροι από 1.500 Θάνατοι
Στις 27 Ιανουαρίου του 1949 το κινεζικό ατμόπλοιο ονόματι Taiping βυθίστηκε έπειτα από μία σύγκρουση με άλλο σκάφος. Το ατμόπλοιο ενεπλάκη σε αυτό το καταστροφικό ατύχημα όσο έπλεε με προορισμό την Κίνα και αφετηρία την Ταϊβάν. Πηγές αναφέρουν πως στο πλοίο επενέβαιναν περισσότεροι από 1.500 άνθρωποι, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν πρόσφυγες του Κινεζικού Εμφύλιου Πολέμου.
Το πλοίο τυπικά είχε χωρητικότητα 580 επιβατών, οπότε μπορείτε και μόνοι σας να διαπιστώσετε έναν από τους καθοριστικότερους παράγοντες της βύθισης του Taiping. Ένας άλλος λόγος που το ατμόπλοιο συγκρούστηκε με το άλλο σκάφος ήταν ότι έπλεε κατά ην διάρκεια της νύχτας χωρίς ανοιχτά φώτα. Από το ναυάγιο μόνο 37 άτομα κατάφεραν να διασωθούν και να επιβιώσουν, ενώ όλοι οι υπόλοιποι σκοτώθηκαν.
7. Neptune - Περισσότεροι από 1.500 Θάνατοι
Στις 17 Φεβρουαρίου του 1993 στην μακρινή Αϊτή και όσο έπλεε σε δύσκολες καιρικές συνθήκες με πελώρια κύματα, το φέρι Neptune ξεκίνησε να παίρνει νερό. Το πλήρωμα μη μπορώντας να ελέγξει την κατάσταση έδωσε εντολή να μετακινηθούν όλοι οι επιβάτες στο πάνω κατάστρωμα. Εξαιτίας όμως του γεγονότος πως το πλοίο μετέφερε τρεις φορές περισσότερους επιβάτες από ότι έπρεπε, το πάνω κατάστρωμα κατεδαφίστηκε και πλάκωσε πολλά άτομα που βρίσκονταν ακόμη σε χαμηλότερα επίπεδα.
Το Neptune είχε χωρητικότητα 400 ατόμων, ωστόσο σε εκείνο το ταξίδι λέγεται πως επενέβαιναν περισσότεροι από 1.500 άνθρωποι. Τελικά το πλοίο αναποδογύρισε και βυθίστηκε. Η αποστολή διάσωσης των επιζώντων ήταν αρκετά αποδιοργανωμένη και τελικά μόνο κάποια εκατοντάδες άτομα κατάφερα να ζήσουν. Λέγεται πως περισσότεροι από 1.500 επιβαίνοντες σκοτώθηκαν στην τραγωδία του 1991. Το περιστατικό αποτελεί μέχρι και σήμερα την φονικότερη ναυτική τραγωδία στην ιστορία του εν λόγω κράτους της Καραϊβικής.
6. USS Sultana - Περισσότεροι από 1.800 Θάνατοι
Στις 27 Απριλίου του μακρινού 1865 έλαβε χώρα η φονικότερη ναυτική τραγωδία σε ολόκληρη την ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών, όταν το ατμόπλοιο USS Sultana εξερράγη και βυθίστηκε στον ποταμό Μισσισσιππή, βόρεια του Τενεσί. Το σκάφος μετέφερε πρώην αιχμαλώτους του Εμφυλίου Πολέμου, οι οποίοι απελευθερώθηκαν μετά το τέλος της σύρραξης.
Το USS Sultana μετέφερε στο τελευταίο ταξίδι του 2.300 επιβάτες, δηλαδή 6 φορές μεγαλύτερο αριθμό από αυτόν που σχεδιάστηκε να μεταφέρει. Περίπου 1.800 άτομα σκοτώθηκαν μετά την ανατίναξη της ατμομηχανής του πλοίου, μία έκρηξη που είχε ως αποτέλεσμα την βύθιση ολόκληρου του ατμόπλοιου.
5. MV Le Joola - 1.863 Θάνατοι
Στην συνέχεια θα μιλούσε για την βύθιση του πλοίου MV Le Joola το κοντινό 2002, ένα περιστατικό που αποκαλείται συχνά ο «Τιτανικός της Αφρικής». Το MV Le Joola ήταν ένα φέρι Ρο-Ρο, το οποίο άνηκε στην κυβέρνηση της Σενεγάλης. Τελικά στις 26 Σεπτεμβρίου του 2002 αναποδογύρισε και βυθίστηκε σε ακτή της Γκάμπια στην δυτική Αφρική, σκοτώνοντας 1.863 άτομα. Από την τραγωδία επιβίωσαν μόνο 64 άνθρωποι.
Δύο ήταν οι αιτίες του ναυαγίου. Πρώτον ότι το φέρι μετέφερε 4 φορές περισσότερο κόσμο από όσο επιτρέπονταν (περίπου 2.000 άτομα έναντι 400) και δεύτερον το MV Le Joola συνάντησε μία σφοδρή καταιγίδα όσο έπλεε με προορισμό την πρωτεύουσα της Σενεγάλης, την Ντακάρ.
4. SS Kiangya - Περίπου 3.000 Θάνατοι
Επιστρέφοντας στην Κίνα και όσο ο Κινεζικός Εμφύλιος Πόλεμος βρίσκονταν στα τελικά στάδιά του, ένα τρομερό ναυάγιο έλαβε χώρα στο ασιατικό κράτος. Το 1948 συγκεκριμένα το κινεζικό ατμόπλοιο SS Kiangya βυθίστηκε όσο μετέφερε πρόσφυγες του πολέμου. Λέγεται ότι μεταξύ 2.750 και 3.920 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους εκείνη την ημέρα.
Το SS Kiangya ανατινάχθηκε στον ποταμό Huangpu, σε απόσταση αναπνοής από την Σαγκάη. Κατά πάσα πιθανότητα το σκάφος πυροδότησε κάποια ξεχασμένη νάρκη από την εποχή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.
3. RMS Lancastria - 4.000 με 7.000 Θάνατοι
Το RMS Lancastria ήταν ένα επιβατικό που χρησιμοποιήθηκε από την βρετανική κυβέρνηση κατά την διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου στην επιχείρηση Operation Aerial. Στόχος της επιχείρησης αυτής ήταν η εκκένωση των βρετανικών στρατευμάτων που βρίσκονταν εγκλωβισμένα στην Γαλλία.
Στις 17 Ιουνίου του 1940 το RMS Lanastria βυθίστηκε κοντά στο γαλλικό λιμάνι της πόλης Σαιν Ναζαίρ, κυρίως εξαιτίας των υπερβολικά πολλών επιβαινόντων. Λέγεται ότι μεταξύ 4 και 7 χιλιάδες άτομα έχασαν την ζωή τους από την βύθιση του πλοίου, ενώ το σκάφος μπορούσε κανονικά να μεταφέρει μόνο 1.300 επιβάτες.
2. MV Doña Paz - 4.385 Θάνατοι
Το MV Doña Paz ήταν ένα επιβατικό φέρι που κατασκευάστηκε από την Ιαπωνία για τις Φιλιππίνες. Στις 20 Δεκεμβρίου του έτους 1987 το πλοίο συγκρούστηκε με το δεξαμενόπλοιο Vector όσο ταξίδευε από το νησί Λέιτε των Φιλιππινών προς την Μανίλα, την πρωτεύουσα του κράτους.
Πολλές ήταν οι αιτίες του ναυαγίου, όπως οι πολλοί περισσότεροι από το επιτρεπόμενο επιβάτες και η χρήση του πλοίου χωρίς άδεια ή τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας. Από την τραγωδία σκοτώθηκαν 4.385 άνθρωποι και επιβίωσαν μόνο 26. Το περιστατικό θεωρείται η φονικότερη ναυτική τραγωδία εν καιρώ ειρήνης στην ιστορία.
1. MV Wilhelm Gustloff - Περίπου 9.000 Θάνατοι
Στο νούμερο ένα της λίστας έχουμε το γερμανικό MV Wilhelm Gustloff (Βίλχελμ Γκούστλοφ), το οποίο σχεδιάστηκε ως ωκεάνιο επιβατικό πλοίο αλλά μετατράπηκε σε στρατιωτικό μεταγωγικό για αποστολές εκκένωσης Γερμανών στα τελικά στάδια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Συγκεκριμένα το MV Wilhelm Gustloff είχε αναλάβει την εκκένωση Γερμανών στρατιωτών και αμάχων από λιμάνια στην ανατολική Πρωσία όσο ο σοβιετικός στρατός πλησίαζε όλο και περισσότερο την συγκεκριμένη περιοχή.
Στις 30 Ιανουαρίου του 1945 το επιβατικό πλοίο, το οποίο είχε σχεδιαστεί για να μεταφέρει μέχρι 2.000 άτομα, απέπλευσε βιαστικά με πολύ μεγαλύτερο αριθμό επιβαινόντων. Ιστορικοί εκτιμούν πως ο ακριβής αριθμός επιβατών ήταν μεταξύ 7 και 10 χιλιάδες άνθρωποι.
Το βράδυ της ίδιας ημέρας ένα σοβιετικό υποβρύχιο εκτόξευσε 3 τορπίλες κατά του πλοίου, βυθίζοντας το MV Wilhelm Gustloff κοντά στο λιμάνι από το οποίο είχε αποπλεύσει λίγο νωρίτερα. Μόνο 1.200 άνθρωποι λέγεται πως κατάφεραν να επιβιώσουν, ενώ πολλοί πνίγηκαν στα παγωμένα νερά της Βαλτικής Θάλασσας. Το πελώριο Gustloff βυθίστηκε σε λιγότερο από μία ώρα, σκοτώνοντας μεταξύ 6 και 9 χιλιάδες από τους επιβαίνοντες του. Το MV Wilhelm Gustloff παραμένει μέχρι και σήμερα το φονικότερο ναυάγιο που έχει καταγραφεί ποτέ στην ιστορία και ελπίζουμε να παραμείνει στην κορυφή της λίστας για πάντα.