Την περίπτωση παραχώρησης τελικά σε επενδυτές του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, 1,5 περίπου χρόνο μετά τη ματαίωση του διαγωνισμού που είχε γίνει το Νοέμβριο του 2022, εξετάζει σύμφωνα με πληροφορίες του Evros-news.gr η Κυβέρνηση.
Ο διαγωνισμός που είχε γίνει τότε για παραχώρηση του 67% του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε ιδιώτες επενδυτές, περιελάμβανε πολλά στάδια και καθυστερήσεις. Κι αυτό γιατί η Κυβέρνηση ήθελε να βάλει… ασφαλιστικές δικλείδες για το σχήμα που θα αποκτήσει τελικά τον έλεγχο του λιμανιού της περιοχής μας, λόγω του γεωστρατηγικού, γεωπολιτικού αλλά και ενεργειακού ρόλου του. Τελικά, ανακοινώθηκε ότι με προσωπική απόφαση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, στις αρχές Νοεμβρίου 2022 προχωράει η ματαίωση του διαγωνισμού, αν και αυτός ήταν στο τελικό του στάδι.ο από το ΤΑΙΠΕΔ. Μάλιστα είχε προκαλέσει αίσθηση η απόφαση της ελληνικής Κυβέρνησης να ακυρώσει τον διαγωνισμό για την πώληση του 67% του λιμένα Αλεξανδρούπολης, λίγες ημέρες πριν από το άνοιγμα των δεσμευτικών προσφορών.
Ο Πρωθυπουργός κ.Μητσοτάκης είχε δηλώσει τότε: «Η κυβέρνηση αποφάσισε ότι στην παρούσα συγκυρία η Αλεξανδρούπολη είναι τόσο μεγάλης στρατηγικής, γεωπολιτικής και ενεργειακής σημασίας για τη χώρα μας, ώστε πρέπει να παραμείνει στη κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου και συγκεκριμένα του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει και τη δυνατότητα να αναπτύξει το λιμάνι και να αξιοποιήσει πλήρως όλες του τις δυνατότητες.
Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επεκταθώ πολύ περισσότερο γιατί στην παρούσα συγκυρία δεν βλέπαμε το λόγο να πουληθεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε κάποιον ξένο επενδυτή».
Μάλιστα είχε ανακοινωθεί, ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι αυτό που θα προχωρήσει στην αξιοποίηση του και θα πραγματοποιήσει έργα για αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με τον «διπλό» διαγωνισμό, συνολικού ύψους 23,65 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), που ξεκίνησε η ειδική μονάδα του για την ωρίμανση έργων.
Ο διαγωνισμός που προκήρυξε το PPF για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αφορά δύο παρεμβάσεις άμεσης προτεραιότητας με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το αντικείμενο του διαγωνισμού περιλαμβάνει την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και του διαύλου, καθώς και την ολοκλήρωση του εντός λιμένος οδικού δικτύου και σύνδεσή του με τη νέα Περιφερειακή Οδό Αλεξανδρούπολης.
Ο διαχωρισμός του έργου σε δύο διακριτά τμήματα έγινε προκειμένου να καταστεί η διαχείριση του έργου πιο ευέλικτη από τεχνικής άποψης, καθώς και για την τήρηση των χρονικών ορίων και την εξοικονόμηση πόρων. Θα υπογραφούν λοιπόν δύο ξεχωριστές συμβάσεις, τις οποίες δύναται να αναλάβει και ο ίδιος ανάδοχος. Για το πρώτο τμήμα η διάρκεια ολοκλήρωσης ανέρχεται σε 18 μήνες και για το δεύτερο 8 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Το έργο θα εκτελεστεί με τη μέθοδο της μελέτης και κατασκευής.
Τι συνέβη λοιπόν και υπάρχουν οι πληροφορίες ότι επανεξετάζεται η περίπτωση παραχώρησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης τελικά σε ιδιώτες επενδυτές από την Κυβέρνηση; Το μεγάλο επιχειρηματικό ταξίδι στην Ινδία αυτές τις ημέρες, στο πλαίσιο της επίσκεψης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην μεγάλη ασιατική οικονομική υπερδύναμη, δεν είναι καθόλου άσχετο με όλο αυτό. Ούτε είναι τυχαίο ότι στην επιχειρηματική αποστολή μετέχει και o Δημήτρης Πολίτης, CEO του ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο να προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια στα οποία θα παρουσιάσει τις αποκρατικοποιήσεις, το μοντέλο αξιοποίησης λιμανιών, τα τουριστικά ακίνητα και τα logistic centers στην Ελλάδα. Όπως αναφέρουν δημοσιεύματα αθηναϊκών οικονομικών και όχι μόνο ιστοσελίδων αλλά και σχετικές πληροφορίες, η ατζέντα και η λίστα των «παρουσιάσεων» από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνουν περιουσιακά στοιχεία όπως οι Λιμένες Αλεξανδρούπολης, Πάτρας, Λαυρίου κ.α.
Η επίσκεψη του Ινδού πρέσβη στο λιμάνι Αλεξανδρούπολης το 2022
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνάντηση με τον Ινδό ομόλογό του Ναρέντρα Μόντι, τόνισε ότι «αρκεί να δει τον χάρτη κανείς για να διαπιστώσει ότι η Ελλάδα είναι η πύλη της Ινδίας στην Ευρώπη». Κι από την στιγμή που το λιμάνι του Πειραιά είναι η πύλη για την άλλη ασιατική οικονομική υπερδύναμη, την Κίνα, θα μπορούσε να σκεφθεί κανείς ότι η Αλεξανδρούπολη μπορεί να αποτελέσει με το λιμάνι και τον κομβικό ρόλο της, κάτι τέτοιο.
Δεν ξέρω αν είναι τυχαίο, αλλά τον Σεπτέμβριο του 2022 και ενώ ο διαγωνισμός παραχώρησης του 67% του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε ιδιώτες επενδυτές βρισκόταν στο τελικό στάδιο, λίγο πριν ακυρωθεί. Είχαμε την επίσκεψη του Πρέσβη της Ινδίας στην Ελλάδα Amrit Lugun στην Αλεξανδρούπολη. Ο Ινδός διπλωμάτης συνοδευόμενος από τον Επιτετραμμένο της Πρεσβείας S. Rajendran και τον Εμπορικό Ακόλουθο Nirmesh Kumar, συναντήθηκαν με τον Πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης Κωνσταντίνο Χατζημιχαήλ και είχαν συζήτηση και συνεργασία για πολύ ώρα.
Κάτι που σημαίνει πως δεν ήταν απλά τυπική επίσκεψη, αλλά μια ουσιαστική παρουσία του εκπροσώπου της συγκεκριμένης ασιατικής χώρας, η οποία εξελίσσεται σε μεγάλη υπερδύναμη παγκοσμίως και έχει πληθυσμό πάνω από 1,2 δισεκατομμύρια κατοίκους. Αυτό τότε είχε θεωρηθεί φυσιολογικό, που μπορεί και να ήταν, αλλά η χρονική συγκυρία και οι ματαίωση του διαγωνισμού που ακολούθησε, δημιουργεί αναπόφευκτα κάποιες σκέψεις, αν όχι ερωτηματικά.
Γιατί λοιπόν η Κυβέρνηση Μητσοτάκη να κάνει σκέψεις και να επανεξετάζει παραχώρηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε ιδιώτες επενδυτές; Ίσως, γιατί οι εξελίξεις τους τελευταίους μήνες όσον αφορά την δραστηριότητα (εμπορική και στρατιωτική) του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, αλλά και οι αναφορές για τον ρόλο του, δεν ήταν αυτές που υπήρχαν το προηγούμενο διάστημα. Ξαφνικά εδώ και αρκετό καιρό, η Αλεξανδρούπολη αναφέρεται μόνο για τον FSRU και το φυσικό αέριο και το λιμάνι της δεν βρίσκεται πλέον στο προσκήνιο των αναφορών και συζητήσεων. Όχι μόνο παγκόσμια, κάτι που κυριαρχούσε συνέχεια λόγω του ρόλου που έπαιξε μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, αλλά και ως μια κορυφαία λύση να γίνει ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ των Δαρδανελλίων και του Βοσπόρου στις μεταφορές και να μην υπάρχει το… μονοπώλιο της Τουρκίας.
Ακόμα και τα στρατιωτικά lοgistics με την έντονη δραστηριότητα πλοίων από χώρες μέλη του ΝΑΤΟ, έχουν πάψει να βρίσκονται στο προσκήνιο της επικαιρότητας και να προβάλλονται. Κι αυτό δεν είναι μόνο θέμα επικοινωνιακό, αλλά και ουσίας. Ούτε είναι τυχαίο, πως όλα αυτά συμβαίνουν μετά την… εξώθηση ουσιαστικά σε παραίτηση του πρώην Προέδρου του ΟλΑ Α.Ε Κωνσταντίνου Χατζημιχαήλ από το ΤΑΙΠΕΔ και ιδιαίτερα από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Δημήτρη Πολίτη. Αυτός άλλωστε διαχειρίστηκε την κρίση που ξέσπασε στις σχέσεις του κ.Χατζημιχαήλ με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Κώστα Χατζηκωνσταντίνου, με αφορμή κάποιες προσλήψεις στελεχών, που όπως αποδείχθηκε ήταν η αφορμή να βρεθεί εκτός διοίκησης ο πρώην Πρόεδρος. Την θέση του πήρε στη διοίκηση του ΟΛΑ Α.Ε από την Αθήνα ο Παναγιώτης Σταμπολίδης από το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ παρέμεινε ο κ.Χατζηκωνσταντίνου.
Όμως η δουλειά που έκανε ο πρώην πρόεδρος Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ στα χρόνια που βρισκόταν στη συγκεκριμένη θέση, τόσο ουσιαστικά με τις επαφές, συναντήσεις, συζητήσεις και συνεργασίες όσον αφορά το κομμάτι των συνδυασμένων στρατιωτικών μεταφορών, αλλά και την “διαφήμιση” και ανάδειξη του ρόλου του λιμανιού Αλεξανδρούπολης όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και παγκόσμια, έχει λείψει πλέον. Όπως έλειψαν και οι συχνές συνεντεύξεις και αναφορές του κ.Χατζημιχαήλ στον σημαντικό ρόλο του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στην παράκαμψη των Δαρδανελλίων και του Βοσπόρου., που ενοχλούσαν πολύ τους Τούρκους. Όχι μόνο για την ουσία, αφού αυτό συνέβαινε και δεν μπορούσαν πλέον να… εκβιάζουν παγκόσμιες δυνάμεις, αλλά και επικοινωνιακά. Δεν ήταν άλλωστε τυχαίες οι συχνές αναφορές Τούρκων αξιωματούχων αλλά και ΜΜΕ και οι επιθέσεις στην Αλεξανδρούπολη, οι οποίες τώρα δεν υπάρχουν.
Αν πάντως η Κυβέρνηση αποφασίσει τελικά να αλλάξει στάση και να προχωρήσει τις διαδικασίες για παραχώρηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, αυτόματα γεννώνται ερωτηματικά, γιατί να το κάνει αφού πρώτα ξοδέψει η ίδια 24 εκατ. ευρώ για έργα εκβάθυνσης και συνδέσεων. Να δώσει δηλαδή το λιμάνι… στο πιάτο σε ενδιαφερόμενους επενδυτές και να μην βάλουν αυτοί τα χρήματα. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τα έργα που θα πραγματοποιήσει ο ΟΛΑ Α.Ε με δικά του κεφάλαια για βελτίωση του ηλεκτροφωτισμού.