Πολιτική

Γ.Λιλλήκας: Τα δείπνα ας μην τα μεταφράζουμε σε μυστικά

Λευκωσία: Καμιά μυστική συνάντηση ή διαβούλευση δεν έχει γίνει με οποιονδήποτε, απαντά ο Γιώργος Λιλλήκας στα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας γύρω από τη συνάντηση που είχε με τον γενικό γραμματέα του ΑΚΕΛ, Άντρο Κυπριανού. Ο πρόεδρος της Συμμαχίας Πολιτών είπε πως δεν τίθεται θέμα μυστικότητας στη συνάντηση που είχε με τον Άντρο Κυπριανού, διαμηνύοντας πως «τα κοινωνικά δείπνα ας μην τα μεταφράζουμε σε μυστικό δείπνο». Σ’ όσους του ασκούν κριτική αντιστρέφει τα πυρά υπενθυμίζοντας τις φιλικές ή και τις σχέσεις αντιπαλότητας στις προεδρικές του 2013 και στις βουλευτικές του 2016. Διαμηνύει πως ενόψει των δημοτικών εκλογών η Συμμαχία θα έχει επαφές με μέλη και φίλους του κινήματος και θα αφήσει τους δημότες να αποφανθούν για το ποιες συνεργασίες πρέπει να γίνουν. Προαγγέλλει πως στις προσεχείς δημοτικές εκλογές θα δούμε υποψήφιους να στηρίζονται από κόμματα τα οποία βρίσκονται σε αντιπαράθεση.

Συνέντευξη στον Ανδρέα Πιμπίσιη

- Διαβάζουμε ότι είχατε συνάντηση ή συναντήσεις με τον γ.γ. του ΑΚΕΛ. Όντως έγιναν αυτές οι συναντήσεις και γιατί ήταν μυστικές;

- Κατ’ αρχήν δεν υπάρχει κανένα ζήτημα μυστικότητας. Συναντήσεις με κόμματα, κοινωνικά σύνολα και προσωπικότητες γίνονται σε καθημερινή βάση με αντικείμενο κυρίως τις Δημοτικές Εκλογές. Αυτό έγινε και με τον Άντρο Κυπριανού, όπως και με όποιον άλλο έδειξε ενδιαφέρον για διάλογο. Η ανταλλαγή απόψεων για τις Δημοτικές Εκλογές είναι ενδεδειγμένη διαδικασία σε μια δημοκρατική χώρα, για να λάβουν τα κόμματα τις αποφάσεις τους. Η Συμμαχία Πολιτών έχει αποφασίσει ότι στις δημοτικές εκλογές θα αφουγκραστεί τις τοπικές κοινωνίες. Δεν πρόκειται για μικροκομματικές σκοπιμότητες να παραγνωρίσουμε τους πολίτες. Γι’ αυτό, αφού ακούσουμε τα μέλη, φίλους της Συμμαχίας Πολιτών και τους δημότες, θα κρίνουμε την κάθε περίπτωση ξεχωριστά. Αυτή η προσέγγιση αποκλείει συνεργασία με οποιοδήποτε κόμμα σε παγκύπρια βάση. Απ’ εκεί και πέρα ας μην προστρέχουν σε συνωμοσιολογίες. Τα κοινωνικά δείπνα ας μην τα μεταφράζουμε σε μυστικό δείπνο.

- Ποιο το αντικείμενο αυτών των επαφών με το κόμμα της Αριστεράς; Μήπως προσπαθείτε να αναθερμάνετε τις παλιές καλές σας σχέσεις και πάνω σε ποια βάση;

- Σας είπα ποιο ήταν το αντικείμενο. Να σας πω ακόμα πως δεν έχω αρνηθεί συνάντηση με κανένα γιατί πιστεύω πως δεν υπάρχει άλλη οδός από τον διάλογο για να εξευρεθούν οι καλύτερες λύσεις για τον τόπο. Οι πολιτικές σχέσεις όπως ξέρετε μεταβάλλονται γιατί τα δεδομένα αλλάζουν. Σε προεκλογικές περιόδους τα πράγματα οξύνονται κι αυτό ενδεχόμενα επηρεάζει και τις προσωπικές σχέσεις. Θυμηθείτε τις φιλικές σχέσεις ή και τις σχέσεις αντιπαλότητας στις Προεδρικές εκλογές του 2013 και στις Βουλευτικές του 2016. Πόσοι παλιοί αντίπαλοι βρέθηκαν μαζί το 2013 να στηρίζουν τον ίδιο υποψήφιο, να συγκυβερνούν και μετά να χωρίζουν.

Θα δείτε και στις δημοτικές εκλογές υποψήφιους δημάρχους να στηρίζονται από κόμματα με τα οποία επίσημα βρίσκονται σε αντιπαράθεση.

Στη Βουλή θα αναπτυχθούν πολλές συνεργασίες στη βάση των συγκεκριμένων νομοσχεδίων. Θα δούμε και όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης να ψηφίζουν κάτι από κοινού, όπως και κόμματα της αντιπολίτευσης να ψηφίζουν μαζί με το κυβερνών κόμμα. Ποιο από τα δύο είναι μεμπτό;

- Αληθεύει ότι είχατε κάνει κινήσεις προς το ΑΚΕΛ και για την προεδρία της Βουλής αλλά κάνατε πίσω όταν αντιμετωπίσατε αντιδράσεις εσωκομματικά;

- Αυτό κατατάσσεται στην κατηγορία των παραμυθιών. Στη Συμμαχία Πολιτών συζητήσαμε τις υποψηφιότητες που είχαμε ενώπιον μας. Τέθηκε, όχι από μένα, η επιλογή κατάθεσης και δικής μας υποψηφιότητας. Αυτή η πρόταση με βρήκε αντίθετο και τελικά απορρίφθηκε από τα σώματα του Κινήματος.

Εδώ επέτρεψε μου, στη λογική της ερώτησης σας να αντιστρέψω λίγο τα πράγματα. Αν το ΑΚΕΛ υποστήριζε την υποψηφιότητα πχ. του Μαρίνου Σιζόπουλου ή κάποιου άλλου, από τον λεγόμενο ενδιάμεσο χώρο, θα εκρίνετο ως θετική αυτή η απόφαση του ΑΚΕΛ, αν όμως υποστήριζε δική μου πχ. υποψηφιότητα ή άλλη υποψηφιότητα από τη Συμμαχία Πολιτών αυτό θα ήταν μεμπτό; Ποια είναι τελικά τα κριτήρια με βάση τα οποία κρίνονται οι πολιτικές αποφάσεις; Η συμπάθεια ή αντιπάθεια μας προς ένα πολιτικό πρόσωπο, οι μικροκομματικές τακτικές ή τα ποιοτικά προσόντα ενός υποψηφίου; Οι δαιμονοποιήσεις δεν οδηγούν σε θετικά αποτελέσματα αλλά σε συγκρουσιακές καταστάσεις.

- Κάποιος θα διερωτηθεί εάν ο Γ. Λιλλήκας και η Συμμαχία Πολιτών πατούν σε δύο βάρκες, του ενδιάμεσου χώρου και της Αριστεράς;

- Αδυνατώ να καταλάβω αυτή τη στάση και ανάλυση για τη Συμμαχία Πολιτών. Γιατί αυτά που είναι περιττά και θεμιτά να θεωρούνται ανεπίτρεπτα και αθέμιτα για τη Συμμαχία Πολιτών; Όταν κάποια κόμματα του «ενδιάμεσου χώρου» ψηφίζουν στη Βουλή προτάσεις του ΔΗΣΥ ή νομοσχέδια της Κυβέρνησης την οποία αντιπολιτεύονται, δεν είδα να τίθεται ένα τέτοιο ερώτημα. Η Συμμαχία Πολιτών είναι ένα απόλυτα αυτόνομο και ανεξάρτητο κίνημα που στηρίζεται στους πολίτες. Στηριζόμαστε στα δικά μας πόδια. Όπως το είπαμε πλειστάκις, εμείς δεν έχουμε πρόβλημα να στηρίξουμε μια πρόταση, αν αυτή είναι καλή, απ’ όπου και αν προέρχεται. Εμείς δεν διακατεχόμαστε από δογματισμούς ούτε από σύνδρομα του «αντί».

- Μήπως τελικά η Ελένη Θεοχάρους είχε δίκαιο με την αναφορά της περί διάλυσης του «συνδικάτου των τεσσάρων» του ενδιάμεσου χώρου;

- Μα αν δεν κάνω λάθος, η κυρία Θεοχάρους σε κρίσιμα ζητήματα, όπως ήταν η φορολογία ακίνητης περιουσίας, βρέθηκε να διαβουλεύεται με τον «ενδιάμεσο χώρο», πλην της Συμμαχίας Πολιτών, σε μια πρόταση που επί της ουσίας ήταν αυτή του ΔΗΣΥ. Δεν έχω εμπειρίες από «συνδικάτα» για να κρίνω και έτσι αντιπαρέρχομαι τα ευφυολογήματα. Η κάθε πολιτική δύναμη θα κριθεί από το έργο και τις θέσεις της και όχι από τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν οι άλλοι πολιτικοί χώροι. Και ο λεγόμενος ενδιάμεσος χώρος θα κριθεί από τις προτεραιότητες και σκοπούς που θα υπηρετήσει.

- Μετά και την τελευταία σύνοδο του Εθνικού Συμβουλίου δίνεται η εντύπωση ότι ως πολιτική ηγεσία αναλώνετε περισσότερη ώρα για το πόσοι θα παρίστανται και ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος του ΕΣ παρά με την ουσία και τις εξελίξεις στο Κυπριακό. Όντως έτσι έχουν τα πράγματα;

- Νομίζω ότι όσο μας αφορά ως Συμμαχία Πολιτών, έμφαση δώσαμε πάνω στην ποιοτική αναβάθμιση του έργου του Εθνικού Συμβουλίου. Η ποιότητα της δουλειάς εξαρτάται κατά κύριο λόγο από τον τρόπο λειτουργίας του από μέρους του Προέδρου της Δημοκρατίας. Αν το Εθνικό Συμβούλιο θα συνεχίσει να συνεδριάζει όπως τα προηγούμενα χρόνια, δηλαδή για εκ των υστέρων ενημέρωση, για την επικρότηση ή την επίκριση των χειρισμών του Προέδρου, τότε δεν έχει νόημα ύπαρξης.  Εμείς αυτό το ζήτημα το εγείραμε κατ’ επανάληψη πολύ πριν την πρόσφατη κρίση του θεσμού.  Στη συνεδρία για το ΓΕΣΥ τα κόμματα συμμετείχαν με δύο εκπροσώπους και σε μια μόνο συνεδρία υπήρξε αποτέλεσμα. Άρα δεν ο αριθμός των μελών που προδικάζει ή καθορίζει την παραγωγικότητα των θεσμών αλλά το τι ρόλο πραγματικά ο εκάστοτε Πρόεδρος θέλει να έχει ο θεσμός και πως τον αξιοποιεί.

Τρέφει αυταπάτες ο Πρόεδρος Αναστασιάδης

-Βρισκόμαστε στον Αύγουστο, με βάση και την τελευταία ενημέρωση που είχατε από τον Πρόεδρο Αναστασιάδη, θα ήθελα να σας ρωτήσω τι είναι αυτό που μπορεί να συμβεί στο Κυπριακό μέχρι το τέλος του χρόνου; Υπάρχει δυνατότητα λύσης, όπως εκτιμούν κάποιοι, ή κάτι άλλο;

-Στο εδαφικό, τις εγγυήσεις, την αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων δεν υπήρξε καμιά διαφοροποίηση των τουρκικών θέσεων. Αντίθετα είχαμε και την πρόσφατη δημόσια παρέμβαση της Άγκυρας, η οποία μίλησε για κόκκινες γραμμές όσον αφορά τις εγγυήσεις. Με αυτά τα δεδομένα και λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές πραγματικότητες στην Τουρκία, τις προκλήσεις στην περιοχή, την πολιτική συμπεριφορά του Ερντογάν, δεν βλέπω προοπτικές στροφής της Άγκυρας σε συναινετική στάση για εξεύρεση δίκαιης λύσης του Κυπριακού.

Ταυτόχρονα, δεν πρέπει να μας διαφύγουν κάποιες κινήσεις της Τουρκίας, οι οποίες διαμορφώνουν νέα δεδομένα. Στον στρατιωτικό και οικονομικό έλεγχο και εξάρτηση των κατεχομένων, προστέθηκε και η υδατική εξάρτηση. Προγραμματίζεται η ενεργειακή εξάρτηση με μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος στα κατεχόμενα. Ανακοινώθηκε η μεταρρύθμιση της δομής της λεγόμενης δημόσιας υπηρεσίας και του νομικού συστήματος των κατεχομένων και η εναρμόνισή τους με τη δομή και το νομικό πλαίσιο της Τουρκίας. Κίνηση διοικητικής προσάρτησης των κατεχομένων. Τώρα, ανακοίνωσαν ότι οι παράνομες πτήσεις Τουρκίας-κατεχομένων θα θεωρούνται πλέον «εσωτερικές πτήσεις», ωσάν δηλαδή και τα κατεχόμενα να είναι επαρχία της Τουρκίας.

Πώς μπορεί να εξευρεθεί λύση, που θα ανατρέπει την κατοχή και τη διχοτόμηση και θα επανενώνει την Κύπρο και τον λαό της, όταν την ίδια ώρα η Τουρκία προχωρεί, με συγκεκριμένα έργα και πράξεις, στην προσάρτησή τους; Τρέφει αυταπάτες ο Πρόεδρος Αναστασιάδης αν πιστεύει ότι με αυτές τις πραγματικότητες υπάρχουν προϋποθέσεις για δίκαιη λύση του Κυπριακού εντός του 2016. Εκτός κι αν είναι διατεθειμένος να ικανοποιήσει όλες τις απαιτήσεις της Άγκυρας, κάτι που δεν θέλω να πιστεύω.

Τέλος, μιλώντας για λύση, και με βάση την τελευταία ενημέρωση, θέλω να σημειώσω κάτι το οποίο έθεσα και στο Εθνικό Συμβούλιο. Όση σημασία έχει η λύση άλλη τόση, αν όχι μεγαλύτερη, σημασία έχει η επόμενη μέρα της λύσης. Εκείνο που διαπιστώνω είναι ότι προκειμένου να δημιουργηθούν συγκλίσεις, ξεφεύγει ο Πρόεδρος από τις αρχές του κράτους δικαίου, οι οποίες διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία και βιωσιμότητα του Κράτους και οδηγείται σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων που οδηγούν σε παράλυση του Κράτους. Το χειρότερο δε είναι ότι ο μηχανισμός επίλυσης αυτών των αδιεξόδων θα επιτρέπει, αν το θελήσει η τύχη, η μειοψηφία να επιβάλλει τη βούλησή της επί της συντριπτικής πλειοψηφίας.

Με τέτοιες ρυθμίσεις η επόμενη μέρα της λύσης, αντί να φέρει Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους να ζουν μαζί και να συνεργάζονται ομαλά και σε συνθήκες ασφάλειας, θα τους οδηγήσει σε νέες προστριβές και συγκρούσεις. Μια λύση που εδράζεται σε τέτοιες προβληματικές ρυθμίσεις, αντί να αποτελέσει βάση για την ειρήνη και την ασφάλεια, θα αποτελέσει πηγή προστριβών και αναταραχής.

Μοχλός πίεσης τα ενεργιακά

-Αυτή τη στιγμή και με τα υφιστάμενα γνωστά δεδομένα, ποια κατά την άποψή σας πρέπει να είναι η επόμενη κίνηση της ελληνοκυπριακής πλευράς στο Κυπριακό;

-Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να ακολουθηθεί εντελώς διαφορετική στρατηγική η οποία θα καταστήσει την κατοχή ασύμφορη στην Τουρκία. Μόνο έτσι θα καμφθεί η τουρκική αδιαλλαξία και θα ανοίξει ο δρόμος για τη λύση. Γι’ αυτό καταθέσαμε ολοκληρωμένη πρόταση πριν από ενάμιση χρόνο. Πρέπει ακόμα η Κυβέρνηση να διαμορφώσει επιτέλους ολοκληρωμένη ενεργειακή στρατηγική και να πάψει να αυτοσχεδιάζει. Οι υδρογονάνθρακες μπορούν, με σωστό σχεδιασμό, να αλλάξουν τα δεδομένα και να ενισχύσουν την αξία της Κυπριακής Δημοκρατίας και τη διαπραγματευτική μας θέση. Δυστυχώς, οι ψευδαισθήσεις που τρέφει η Κυβέρνηση, η αναβλητικότητα και οι παλινδρομήσεις της αναφορικά με τα χρονοδιαγράμματα εξόρυξης και εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου οδηγούν σε παγίδευση της χώρας μας σε σχεδιασμούς άλλων γειτονικών χωρών. Πολύ φοβάμαι πως το φυσικό αέριο, από κίνητρο και μοχλός πίεσης πάνω στην Τουρκία, από λάθη κι αδυναμίες της Κυβέρνησης, μπορεί να μετατραπεί σε μοχλό πίεσης πάνω στη δική μας πλευρά για να κλείσουμε όπως-όπως το Κυπριακό.

Για να υπάρξει συνεργασία πρέπει να υπάρχει βούληση

- Ποια η προοπτική συνεργασίας των τεσσάρων στις δημοτικές εκλογές και πάνω σε ποια βάση;

- Σας είπα ποια είναι η απόφαση που έλαβε η Ανώτατη Σύγκλητος της Συμμαχίας Πολιτών. Απ’ εκεί και πέρα, για να είμαστε και ειλικρινείς με τους πολίτες, δεν είχαμε τέτοια πρόταση από κανένα. Αντίθετα, γνωρίζω ότι ήδη σε κάποιους δήμους κάποιοι υποψήφιοι ήδη συμφωνήθηκε να υποστηριχθούν από τον ΔΗΣΥ και κόμμα ή κόμματα του «ενδιάμεσου χώρου». Ξέρετε ότι ως Συμμαχία Πολιτών πήραμε πολλές πρωτοβουλίες για την πολιτική συνεργασία, για τη δημιουργία συνασπισμού δυνάμεων, για κοινό ψηφοδέλτιο του ενδιάμεσου χώρου και άλλα. Δυστυχώς αυτές οι πρωτοβουλίες δεν απέδωσαν. Η μόνη μας πρόταση που υιοθετήθηκε ήταν για μια κοινή αντικατοχική εκδήλωση, τον περασμένο Ιούλιο.

Για να υπάρξει μια συνεργασία απαιτείται πρώτα πολιτική βούληση, αλληλοσεβασμός, αλληλοεκτίμηση και ειλικρίνεια. Μόνο μ’ αυτά τα συστατικά οικοδομείται η εμπιστοσύνη, που είναι η βάση μιας συνεργασίας. Με προειλημμένες από κάποιους αποφάσεις που οι άλλοι πρέπει να αποδεχθούν και να στηρίξουν ή με τακτικισμούς, καμιά συνεργασία δεν είναι εφικτή ή δεν έχει προοπτική.

Οι πολίτες θέλουν μια στενότερη και πιο ουσιαστική συνεργασία του ενδιάμεσου χώρου. Αρκετοί θα ήθελαν ακόμα και συνένωση του. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα ειλικρίνειας και πολιτικής βούλησης των ηγεσιών του ενδιάμεσου χώρου.

- Είστε έμπειρος πολιτικός και ξέρετε να μετράτε τα δεδομένα της κάθε στιγμής. Πιστεύετε ότι οι δημοτικές εκλογές μπορούν να στείλουν μήνυμα είτε για το Κυπριακό είτε για άλλες εξελίξεις;

- Η κάθε εκλογική αναμέτρηση έχει εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα. Στις βουλευτικές είναι πιο έντονο το κομματικό κριτήριο. Οι δημοτικές, στο επίπεδο του δημάρχου, όχι των συμβούλων, μοιάζουν πιο πολύ με τις προεδρικές. Είναι κάτι σαν τοπικές προεδρικές εκλογές. Οι δημότες κρίνουν πιο πολύ τις προσωπικότητες που έχουν ενώπιόν τους ως επιλογές. Κρίνουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και προσόντα τους, το όραμά τους, τις ικανότητές τους. Θυμηθείτε τι έγινε στις τελευταίες δημαρχιακές εκλογές στην Κερύνεια και στις πρόσφατες αναπληρωματικές δημαρχιακές της Πάφου. Οι δημότες δεν ακολουθούν τυφλά τις επιλογές κομματικών ηγεσιών. Δεν μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα για το Κυπριακό ή για άλλα εθνικά ζητήματα από τις δημοτικές εκλογές. Κάτι τέτοιο θα ήταν αυθαίρετο και κατά συνέπεια λανθασμένο.

Οι συνεργασίες να υπηρετούν τις κοινωνίες, όχι σκοπιμότητες

- Υπάρχει προοπτική για μια ουσιαστική συμμαχία ή είναι απλώς μια καιροσκοπική συνεργασία προκειμένου κάποιοι να κάνουν τα παιχνίδια τους ενόψει Προεδρικών;

- Θα το θέσω αλλιώς. Όποιοι παραγνωρίσουν τις τοπικές κοινωνίες, όσοι αγνοήσουν τη βούληση των πολιτών για να στήσουν παιχνίδια είτε για τις Προεδρικές είτε για άλλες σκοπιμότητες, θα την πληρώσουν. Οι όποιες συνεργασίες πρέπει να εξυπηρετούν την κοινωνία κι όχι σκοπιμότητες για να αγκαλιαστούν από τους πολίτες. Αν εξυπηρετούν τακτικισμούς και σκοπιμότητες, απλά θα αποτύχουν.

- Εσείς θα στηρίζατε κάποιον άλλον από τους ηγέτες του ενδιάμεσου χώρου για τις Προεδρικές;

- Είναι πολύ νωρίς να μιλήσουμε για τις Προεδρικές και μάλιστα με υποθέσεις. Υπάρχουν πραγματικές προοπτικές για εκλογή κάποιου από τον ενδιάμεσο χώρο. Όμως αυτές οι προοπτικές θα εξαρτηθούν από πολλούς παράγοντες κι από το πραγματικό περιεχόμενο της όποιας υποψηφιότητας. Αν το περιεχόμενο εξαντλείται σε ρεβανσισμούς και σε αποκλεισμούς, τότε οι προοπτικές θα είναι ρηχές. Αν η υποψηφιότητα έχει συνενωτικό χαρακτήρα, τότε οι προοπτικές θα είναι μεγάλες. Και το 2013 ο ενδιάμεσος χώρος είχε την ευκαιρία να εκλέξει Πρόεδρο. Όμως επικράτησαν άλλες σκοπιμότητες.

philenews.com

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ