Στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος των ελληνικών νοικοκυριών βρίσκονται, αυτές τις μέρες, τα σχολικά είδη λόγω της έναρξης της νέας χρονιά ενώ συνεχίζεται η προσπάθεια της κυβέρνησης για βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και έλεγχο της ακρίβειας.
Ταυτόχρονα, το υπουργείο Ανάπτυξης διατηρεί στραμμένο το ενδιαφέρον του στη σωστή λειτουργία του ανταγωνισμού στην αγορά αλλά ετοιμάζει, δυναμικά, και το νέο βιώσιμο παραγωγικό μοντέλο στη χώρας.
Ειδικά για την πορεία των τιμών των σχολικών ειδών υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Ανάπτυξης έχει θέσει σε εφαρμογή, έως και τις 15 Οκτωβρίου, το καλάθι του μαθητή και ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία, οι τιμές των βασικών σχολικών προϊόντων που συμπεριλαμβάνονται σε αυτό το καλάθι φαίνεται να είναι μειωμένες, φέτος σε σχέση με πέρυσι, κατά 5% με 10%. Επίσης, διενεργείται έλεγχος, αυτή την περίοδο, σε 26 μεγάλες εταιρείες - σούπερ μάρκετ και προμηθευτές - για 2.500 κωδικούς.
Για το καλάθι του μαθητή, όπως έχει ξεκαθαρίσει ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, «εντάχθηκε στον πολύ αυστηρό νόμο για το περιθώριο κέρδους, που αν παραβιαστεί θα επιβληθούν πρόστιμα που φτάνουν μέχρι και τα 6 εκατ. ευρώ».Σε ό,τι αφορά, γενικότερα, στην πορεία των τιμών, όπως έχει αναφέρει ο υπουργός, για τέταρτο συνεχόμενο μήνα έχουν μειωθεί στα τρόφιμα και τα βασικά είδη διαβίωσης κατά 1% με 2% μέσο όρο, παρότι δεν έχει μειωθεί η κατανάλωση και ο τζίρος στην αγορά.
Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς σημειώνει ότι η μεγάλη πρόκληση που υπήρχε και συνεχίζει να υπάρχει είναι το γεγονός ότι «το μεγαλύτερο μέρος των σχολικών ειδών εισάγονται από την Ασία στην Ελλάδα, κάνοντας τον γύρο της Αφρικής λόγω των προβλημάτων στην Ερυθρά Θάλασσα, με αποτέλεσμα να υπάρχει μια σημαντική επιβάρυνση στα κόστη αυτών των προϊόντων 10-12%. Παρά ταύτα, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ κατανοούν την ανάγκη να υποστηριχθεί το μέσο νοικοκυριό με παιδιά σε σχολική ηλικία και στο πλαίσιο αυτό, προχώρησαν σε μειώσεις τιμών στα σχολικά είδη μέχρι και 10% σε σχέση με την περυσινή χρονιά». Αυτό δημιουργεί σημαντική πίεση στο αποτέλεσμα των σούπερ μάρκετ ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, είναι μέρος της κοινωνικής ευθύνης των εταιρειών.
Γενικότερα, όπως τονίζει ο κ. Πεταλάς, σύμφωνα με τα στοιχεία, οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ βρίσκονται σε καθοδικό κύκλο και η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι αποτέλεσμα της αποκλιμάκωσης των τιμών, διεθνώς, αλλά και των μέτρων που έχει λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Ο ίδιος εκτιμά ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί με αποτέλεσμα και τον Σεπτέμβριο να καταγραφεί, για πέμπτο συνεχόμενο μήνα, αρνητικός πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ στο σύνολο των προϊόντων. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), τον Αύγουστο ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ ήταν αρνητικός με τις τιμές των προϊόντων να καταγράφονται μειωμένες κατά μέσο όρο 1,08% σε σχέση με τον Αύγουστο 2023.
Εστιάζοντας στα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο κ. Πεταλάς σημειώνει ότι ο πληθωρισμός ενισχύθηκε στο 3% τον Αύγουστο, από 2,7% που ήταν τον Ιούλιο. Οι κατηγορίες που οδήγησαν σε αυτή την εξέλιξη ήταν η στέγαση, η εκπαίδευση, η υγεία και η ενέργεια. Στα τρόφιμα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ έδειξαν ότι σε σχέση με πέρυσι, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 2,8%.
Συνεχείς έλεγχοι στην αγορά
Από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης, οι έλεγχοι στην αγορά είναι καθημερινοί και σε όλο το εύρος της, επιβάλλονται πρόστιμα όταν και όπου χρειαστεί, ενώ ενισχύονται οι ανεξάρτητες αρχές (Επιτροπή Ανταγωνισμού, Συνήγορος του Καταναλωτή) για να προστατευτεί ο καταναλωτής.
Στο μεταξύ όμως το υπουργείο Ανάπτυξης έχει στραμμένο το ενδιαφέρον του και στο μέλλον ετοιμάζοντας το νέο βιώσιμο παραγωγικό μοντέλο στη χώρας.
Σε πρόσφατες δηλώσεις του ο υπουργός σημείωσε: «Το υπουργείο, στα μάτια τμήματος της πλειοψηφίας της κοινής γνώμης είχε μεταλλαχθεί σε υπουργείο της ακρίβειας», κάτι που χαρακτήρισε «μια πολύ λαθεμένη εξέλιξη γιατί η ταυτότητα του υπουργείου σχετίζεται με το πώς θα φέρει επενδύσεις, πώς θα διευκολύνει την επιχειρηματικότητα, να γίνει πιο παραγωγική και ανταγωνιστική η ελληνική οικονομία, με πιο πολλές θέσεις εργασίας». «Αυτή είναι η βασική αποστολή, αυτή έχουμε κληθεί να υπηρετήσουμε», είπε ο υπουργός.
Στον τομέα της αντιμετώπισης του κόστους ζωής, ο κ. Θεοδωρικάκος ξεκαθάρισε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης σχετίζεται με το 1/3 της ακρίβειας - τρόφιμα και βασικά είδη διαβίωσης- αλλά ταυτόχρονα δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής ότι η χώρα μας έχει νομοθετήσει μία πάρα πολύ αυστηρή νομοθεσία, που στοχεύει στο ότι, κανείς, δεν μπορεί να ξεπερνά το ποσοστό κέρδους που ίσχυε τον Δεκέμβριο του 2021.
Έτσι, εκτός από την πορεία των τιμών, το υπουργείο Ανάπτυξης εστιάζει, μεθοδικά και δυναμικά - όπως έχει δηλώσει ο ίδιος ο κ. Θεοδωρικάκος - στον σχεδιασμό του νέου βιώσιμου παραγωγικού μοντέλου της χώρα μας με βασικό άξονα να εντοπιστούν και να αναδειχθούν οι επιχειρηματικές δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν περισσότερο ανά περιφέρεια.
Αυτό θα επιτευχθεί σε συνεργασία και με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ώστε να κατευθυνθούν σωστά οι διαθέσιμοι πόροι προκειμένου να ενισχυθούν επιχειρηματικές δραστηριότητες που δημιουργούν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα.
Υπενθυμίζεται ότι η βιώσιμη ανάπτυξη και η πράσινη μετάβαση αποτελούν κύριες στρατηγικές επιλογές του νέου παραγωγικού μοντέλου καθώς η Ελλάδα έχει πολλαπλά συγκριτικά πλεονεκτήματα στον τομέα αυτόν.
Σε ό,τι αφορά στις επενδύσεις, τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται, όποιος θέλει να καταθέσει επενδυτική πρόταση προς το ελληνικό κράτος, να μπορεί να απευθύνεται σε μια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης.
Τέλος ο τομέας που αναμένεται να δοθεί, άμεσα, ιδιαίτερη έμφαση είναι η έρευνα και η καινοτομία καθώς αποτελούν βασικό πυλώνα για να γίνουν οι επιχειρήσεις πιο ανταγωνιστικές. Σε αυτό το πλαίσιο, τις επόμενες μέρες θα εξειδικευτεί το μέτρο της «Golden Visa» για κεφάλαια που θα εισάγονται για την χρηματοδότηση startup εταιριών με τουλάχιστον 250.000 ευρώ, ενώ θα δίνονται φορολογικές εκπτώσεις μέχρι και 315% για επενδύσεις στην έρευνα.