Μέχρι και διπλάσιες από τις αναμενόμενες αυξήσεις στα έσοδα των ελεύθερων επαγγελματιών και των αγροτών μπορεί να φέρει το ερχόμενο σύστημα αναπροσαρμογής τους σε σχέση με αυτό που ισχύει τώρα.
Υπενθυμίζεται πως με βάση το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, κάθε χρόνο, αρχής γενομένης από το 2023, οι εισφορές των επαγγελματιών και αγροτών αναπροσαρμόζονται με βάση το ποσοστό μεταβολής του πληθωρισμού του προηγούμενου έτους.
Ωστόσο, αυτό το πλαίσιο, βάσει του ασφαλιστικού νόμου Βρούτση (2020) προβλέπεται να αλλάξει από το 2025, με τις εισφορές των επαγγελματιών και των αγροτών να πρέπει να αναπροσαρμοστούν κατά το δείκτη μισθών.
Σύμφωνα με το newsit.gr, δεν…υπάρχει, που σημαίνει πως πρέπει να διαμορφωθεί, πράγμα το οποίο έχουν αναλάβει αρμόδια στελέχη του υπουργείου Εργασίας.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ιδιαίτερο βάρος στη διαμόρφωση του επερχόμενου δείκτη αναμένεται να “σηκώσει” η εξέλιξη των μισθών όσων εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα με συμβάσεις πλήρους απασχόλησης.
Αν και είναι ακόμη νωρίς για να ξεκαθαρίσει το τοπίο των μισθών για φέτος, υπάρχουν ήδη κάποιες επίσημες προβλέψεις -από πλευράς της Τράπεζας της Ελλάδας (έκθεση διοικητή, Απρίλιος 2024), σύμφωνα με τις οποίες (το 2024):
– Το σύνολο αμοιβών εξαρτημένης εργασίας αναμένεται να αυξηθεί κατά 7,1%
– Οι αμοιβές εξαρτημένης εργασίας ανά μισθωτό αναμένεται να αυξηθούν κατά 5,4%
Οι προβλέψεις αυτές είναι υπερδιπλάσιες (αν και σε αυτές περιλαμβάνονται και οι αμοιβές του δημοσίου) σε σχέση με τις προβλέψεις για το φετινό πληθωρισμό. Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σταθερότητας του Υπουργείου Οικονομικών, ο πληθωρισμός φέτος αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,6%.
Σε περίπτωση που παρέμενε ως είχε το πλαίσιο καθορισμού των εισφορών των επαγγελματιών και των αγροτών και επαληθευόταν η πρόβλεψη του ΥΠΟΙΚ για τον πληθωρισμό φέτος, οι εισφορές των εν λόγω ασφαλισμένων θα αυξάνονταν κατά 2,6%.
Aντίθετα, το επερχόμενο πλαίσιο το οποίο θα λαμβάνει υπόψην για τον καθορισμό των εισφορών των επαγγελματιών και των αγροτών τους μισθούς του ιδιωτικού τομέα -και όχι τον πληθωρισμό – θα μπορούσε να φέρει αυξήσεις (στις εισφορές των επαγγελματιών και αγροτών) μεγαλύτερες (στο 5% -7% έναντι του 2,6%).