Ο Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρθηκε, επίσης και στα υπόλοιπα σημαντικά έργα υποδομών που υλοποιούνται στη Λέσβο. Σημειώνεται ότι η κατασκευή του έργου πραγματοποιήθηκε με συγχρηματοδότηση, μέσα από το Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος ανάπτυξη, ΕΣΠΑ 2014 – 2020».
Όπως είπε:
-«Δρομολογείται το φράγμα Τσικνιά, ένα έργο πολύτιμο για την υδροδότηση των πολυπληθέστερων περιοχών της Λέσβου, όπως είναι η πόλη της Μυτιλήνης, η Καλλονή και η Αγία Παρασκευή, με το πρώτο σχέδιο υδροδότησης να προσφέρει 24.000 κυβικά τη μέρα.
-Ολοκληρώθηκε ο επιβατικός και εμπορικός Λιμένας του Σιγρίου. Το συγκεκριμένο έργο θα εξυπηρετήσει καλύτερα την ακτοπλοϊκή κίνηση, θα δώσει τη δυνατότητα αναβάθμισης των ακτοπλοϊκών συνδέσεων αποτελώντας την ‘‘πύλη εισόδου’’ για ολόκληρη τη δυτική Λέσβο.
-Ολοκληρώνεται η μελέτη της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης. Αφορά την ολοκλήρωση απαραίτητων μελετών του οδικού άξονα, μήκους 6,5 χλμ., με σκοπό να εκτρέψει από το κέντρο της πόλης τη διερχόμενη κυκλοφορία προς τις αυξημένες -τουριστικά- περιοχές του νησιού».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Υπουργός μίλησε και για τα έργα κατασκευής και αποκατάστασης σχολικών μονάδων, που πραγματοποιούνται στο νησί.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έκανε ειδική μνεία στην αποκάλυψη μεγάλου αριθμού απολιθωμάτων κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του οδικού άξονα, τονίζοντας ότι: «Ο τεράστιος αριθμός και το μέγεθος των περισσοτέρων ευρημάτων εντυπωσίασαν ακόμα και τους ερευνητές του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου, που διαθέτουν μεγάλη εμπειρία στην έρευνα της περιοχής, ενώ έχουν προκαλέσει και το διεθνές δημοσιογραφικό ενδιαφέρον».
Ο Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την τοποθέτησή του, επεσήμανε: «Παραδίδουμε τον νέο οδικό άξονα που συνδέει την Καλλονή με το Σίγρι, μήκους 46,7 χλμ. Το έργο περιλαμβάνει τη βελτίωση της υφιστάμενης οδού με αναβάθμιση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της, σε μήκος 21 χλμ, καθώς και την κατασκευή νέων τμημάτων, μήκους 25,7 χλμ. Με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα επιτυγχάνεται αύξηση προσπελασιμότητας, καθώς μειώνεται το μήκος της συνολικής διαδρομής κατά περίπου 4 χλμ και ο συνολικός χρόνος διαδρομής για τα συμβατικά οχήματα σε περίπου 40 λεπτά, έναντι του υπερδιπλάσιου χρόνου που απαιτούνταν, με άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και την αύξηση του οικονομικού δυναμικού της περιοχής».
Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος σημείωσε: «Όταν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εμπιστεύτηκε στον Χρήστο Σταϊκούρα, την Χριστίνα Αλεξοπούλου κι εμένα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, βρήκαμε ένα πάρα πολύ πλούσιο χαρτοφυλάκιο έργων. Το χαρτοφυλάκιο αυτό είχε ωριμάσει τελικά και είχε φτάσει το καταληκτικό στάδιο στην περίοδο της διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Το συνεχίσαμε και πρέπει να το συνεχίσουμε. Ο στόχος μας ήταν όλα να γίνουν πράξη. Αν υπάρχει ένα έργο, από τα λεγόμενα ‘‘μικρά έργα’’ το οποίο να αποτελεί απόδειξη του ότι τελικά ο διαχωρισμός ανάμεσα σε ‘‘μικρά’’ και ‘‘μεγάλα’’ έργα δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα είναι το έργο στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα.
Ο οδικός άξονας Καλλονή – Σίγρι, έχει μήκος 46,7χλμ και παραπάνω από τα μισά αφορούν σε νέα χάραξη. Μάλιστα, κατά την κατασκευή του έργου, κατά την προηγούμενη ηγεσία, ανακαλύφθηκαν και νέα ευρήματα του Απολιθωμένου Δάσους, γεγονός που θα δώσει ακόμα μεγαλύτερο βήμα στην πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη του τόπου και θα δώσει παράλληλα και νέα, οικονομική προοπτική στην ευρύτερη περιοχή.
Επιπλέον, με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα, βελτιώνεται η πρόσβαση στον λιμένα του Σιγρίου, έργο που αναβαθμίστηκε τα τελευταία χρόνια από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Και πάνω από όλα, βελτιώνεται η καθημερινότητα των κατοίκων του νησιού, αφού μειώνεται ο χρόνος μετακίνησης και μεταφορών, αναβαθμίζεται η οδική ασφάλεια στην περιοχή και γίνεται αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας σε οικισμούς με τη δημιουργία παρακάμψεων και παραλλαγών. Για όλους αυτούς τους λόγους λοιπόν, βλέπουμε πώς αυτό το “μικρό” έργο είναι στην πραγματικότητα “μεγάλο”».
Ακολουθεί η τοποθέτηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα για τον οδικό άξονα Καλλονή – Σίγρι: Βασική κατεύθυνση του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η υλοποίηση δημοσίων έργων με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας.
Δημόσια έργα που προάγουν την περιφερειακή ανάπτυξη, δημιουργούν θέσεις απασχόλησης και τονώνουν την κοινωνική συνοχή.
Δημόσια έργα μεγάλα και μικρά, που βοηθούν την καθημερινότητα του πολίτη. Αυτές οι κατευθύνσεις και προτεραιότητες βρίσκουν απήχηση εδώ, στη Λέσβο.
1ον. Παραδίδουμε σήμερα, ένα σημαντικό έργο για τη Λέσβο, ιδίως για τη Δυτική Λέσβο. Τον νέο οδικό άξονα που συνδέει την Καλλονή με το Σίγρι, μήκους 46,7 χλμ. Το έργο περιλαμβάνει τη βελτίωση της υφιστάμενης οδού με αναβάθμιση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της, σε μήκος 21 χλμ, καθώς και την κατασκευή νέων τμημάτων, μήκους 25,7 χλμ. Κατά μήκος του νέου οδικού άξονα, κατασκευάστηκαν 8 ισόπεδοι κόμβοι, 1 γέφυρα στην Άντισσα και 5 ισόπεδες διασταυρώσεις, ενώ υλοποιήθηκαν έργα αποχέτευσης και αποστράγγισης της οδού, σήμανσης και ασφάλισης, οδοφωτισμού και πρασίνου.
Με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα επιτυγχάνεται αύξηση προσπελασιμότητας, καθώς μειώνεται το μήκος της συνολικής διαδρομής κατά περίπου 4 χλμ. και ο συνολικός χρόνος διαδρομής για τα συμβατικά οχήματα σε περίπου 40 λεπτά, έναντι του υπερδιπλάσιου χρόνου που απαιτούνταν, με άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και την αύξηση του οικονομικού δυναμικού της περιοχής.
Παράλληλα, θα πρέπει να σημειωθούν τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από τις παρακάμψεις των οικισμών, τόσο για την κυκλοφορία όσο και για τις συνθήκες ζωής των κατοίκων τους. Το έργο αυτό ήταν πολύπαθο.
Η υπογραφή της σύμβασης, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2012. Υπεγράφησαν συμπληρωματικές συμβάσεις, το 2018 και το 2022. Και ολοκληρώθηκε, πριν από λίγους μήνες, μετά από 12 έτη. Στο μεταξύ συνέβησαν πολλά, προέκυψαν προβλήματα, υπήρξαν και θετικές εκπλήξεις. Έγινε υποκατάσταση του αρχικού αναδόχου.
Και κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του οδικού άξονα, αποκαλύφθηκε μεγάλος αριθμός απολιθωμάτων, ο οποίος συνολικά έφτασε τα 18.837. Ο εντοπισμός τους ήταν απρόβλεπτος κατά τους χρόνους σύνταξης της μελέτης και της δημοπράτησης του έργου, καθώς πέρα από τα 23 απολιθώματα που εμφανίζονταν στην περιβαλλοντική μελέτη του έργου, δεν υπήρχε καμία ένδειξη για το πλήθος των απολιθωμάτων που αποκαλύφθηκαν.
Ο αριθμός των ευρημάτων αποτελεί τη μεγαλύτερη σωστική ανασκαφή απολιθωμάτων στην Ελλάδα, τόσο από άποψη έκτασης όσο και από άποψη αριθμού ευρημάτων. Λόγω του εντοπισμού τους, διαφοροποιήθηκε ο τρόπος των εργασιών εκσκαφής, που έπρεπε να γίνουν με ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή, γεγονός το οποίο οδήγησε σε επιπλέον καθυστερήσεις στην πρόοδο των εργασιών.
Όμως, ο τεράστιος αριθμός και το μέγεθος των περισσοτέρων ευρημάτων εντυπωσίασαν ακόμα και τους ερευνητές του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου, που διαθέτουν μεγάλη εμπειρία στην έρευνα της περιοχής. Ενώ έχουν προκαλέσει και το διεθνές δημοσιογραφικό ενδιαφέρον.
Ενδεικτικά, μεταξύ άλλων, η σωστική ανασκαφή και τα αποτελέσματά της αποτέλεσαν το κύριο αντικείμενο του Διεθνούς Σχολείου Γεωπάρκων, το 2021. Ενώ έχουν παρουσιαστεί και ως καλή πρακτική στο Παγκόσμιο Συνέδριο Γεωπάρκων της UNESCO, στο Μαρακές, τον Σεπτέμβριο του 2023.
Συμπερασματικά, ο νέος οδικός άξονας που συνδέει την Καλλονή με το Σίγρι, με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέσα από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020, είναι μεγάλης σημασίας για την ανάπτυξη της Δυτικής Λέσβου, καθόσον βελτιώνει την οδική ασφάλεια, εξασφαλίζει ταχύτερες μετακινήσεις, με άμεση σύνδεση πολλών περιοχών, αλλά και του Λιμένα Σιγρίου και αποτελεί παράδειγμα – σε παγκόσμιο επίπεδο – για τη δυνατότητα προστασίας και ανάδειξης φυσικών μνημείων κατά την κατασκευή μεγάλων, δημοσίων τεχνικών έργων.
2ον. Όμως, εδώ δρομολογείται και η υλοποίηση ενός ακόμη εμβληματικού έργου, που αποτελεί δέσμευση του Πρωθυπουργού. Το έργο ύδρευσης του νησιού από το φράγμα Τσικνιά. Έργο πολύτιμο για την υδροδότηση των πολυπληθέστερων περιοχών της Λέσβου, όπως είναι η πόλη της Μυτιλήνης, η Καλλονή και η Αγία Παρασκευή, με το πρώτο σχέδιο υδροδότησης να προσφέρει 24.000 κυβικά τη μέρα.
Έργο σημαντικό για την ανάπτυξη του τουριστικού τομέα, αλλά και άλλων τομέων της οικονομίας του νησιού. Έργο δυναμικό, που μπορεί μελλοντικά να συνεισφέρει και στην κάλυψη των αρδευτικών αναγκών ευρύτερων περιοχών του νησιού. Έργο φιλικό στο περιβάλλον, με χαμηλό ενεργειακό και οικολογικό αποτύπωμα, προσαρμοσμένο και μη ευάλωτο στην κλιματική αλλαγή, που θα συμβάλλει στην αποδοτικότερη χρήση των φυσικών πόρων.
Η δημοπράτηση του συγκεκριμένου έργου έγινε τον Ιανουάριο του 2023. Η κατακύρωσή του πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2023. Ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2023. Η χρηματοδότηση του έργου, προϋπολογισμού 116 εκατ. ευρώ, θα γίνει από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου.
Το επόμενο διάστημα, ο φάκελος του έργου θα διαβιβαστεί στη Βουλή, για σχετική ενημέρωση. Στη συνέχεια θα κληθεί ο ανάδοχος να προσκομίσει την εγγυητική επιστολή για την υπογραφή της σύμβασης και την έναρξη κατασκευής του έργου. Ένα εμβληματικό έργο για την περιοχή ξεκινά να υλοποιείται.
3ον. Ολοκληρώθηκε ο επιβατικός και εμπορικός Λιμένας του Σιγρίου. Το συγκεκριμένο έργο θα εξυπηρετήσει καλύτερα την ακτοπλοϊκή κίνηση, θα δώσει τη δυνατότητα αναβάθμισης των ακτοπλοϊκών συνδέσεων αποτελώντας την «πύλη εισόδου» για ολόκληρη τη δυτική Λέσβο, θα αναβαθμίσει την εξυπηρέτηση και την ποιότητα ζωής των κατοίκων, θα τονώσει την τουριστική ανάπτυξη, θα μειώσει την εσωτερική μετανάστευση.
Παράλληλα, η ολοκλήρωση του αλιευτικού καταφυγίου επιλύει το πάγιο αίτημα των αλιέων της περιοχής, για ασφαλή και σύγχρονο ελλιμενισμό των επαγγελματικών σκαφών τους, καθώς και προστασία και ανάδειξη της δουλειάς τους στη λιμενική εγκατάσταση. Επί του συγκεκριμένου έργου, προϋπολογισμού περίπου 14 εκατ. ευρώ, η δημοπράτηση έγινε το 2014. Έχει ολοκληρωθεί το συμβατικό αντικείμενο του έργου και εκδόθηκε βεβαίωση περαίωσης του έργου, με ισχύ από 31 Δεκεμβρίου του 2023. Εκκρεμεί η διοικητική παραλαβή του αλιευτικού καταφυγίου, η εξόφληση του αναδόχου και η οριστική παραλαβή του έργου.
4ον. Ολοκληρώνεται η μελέτη της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης. Αφορά την ολοκλήρωση απαραίτητων μελετών του οδικού άξονα, μήκους 6,5 χλμ., με σκοπό να εκτρέψει από το κέντρο της πόλης τη διερχόμενη κυκλοφορία προς τις αυξημένες – τουριστικά – περιοχές του νησιού. Έχουν εγκριθεί το σύνολο των μελετών καθώς και οι περιβαλλοντικοί όροι. Ακολουθεί προς σύνταξη η μελέτη Κτηματολογίου.
Ο προϋπολογισμός του έργου, σύμφωνα με τις οριστικές μελέτες, ανέρχεται στα 40 εκατ. ευρώ, χωρίς απαλλοτριώσεις, αρχαιολογία και οργανισμούς κοινής ωφέλειας. Αναζητούνται οι σχετικές πιστώσεις, λαμβάνοντας υπόψη και τις επιπλέον χρηματοδοτικές ανάγκες που προέκυψαν για την αποκατάσταση ζημιών από φυσικές καταστροφές, για την υλοποίηση του έργου.
5ον. Ενισχύουμε τις σχολικές υποδομές στο νησί.
Συγκεκριμένα: Αποκαταστάθηκαν οι σεισμογενείς ζημιές στο Δημοτικό Σχολείο Πολιχνίτου. Ολοκληρώθηκε το συμβατικό αντικείμενο και έχει παραδοθεί προς χρήση. Δρομολογείται η εκπόνηση μελέτης για το 3θέσιο ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο και Μονοθέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Βρίσας.
Η ανέγερση προβλέπεται σε οικόπεδο ιδιοκτησίας του Δήμου Δυτικής Λέσβου. Η μελέτη βρίσκεται στο στάδιο ελέγχου της μελέτης εφαρμογής. Η ολοκλήρωση αυτής, τα τεύχη δημοπράτησης και η έκδοση οικοδομικής άδειας αναμένονται μέσα στον Μάιο. Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται στα 4 εκατ. ευρώ, και η χρηματοδότησή του προβλέπεται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.
Έγινε η προμήθεια δύο προκατασκευασμένων αιθουσών 6x6m για τον Δήμο Δυτικής Λέσβου. Αρχές Δεκεμβρίου 2023, υπεβλήθη το αίτημα από το Δήμο. Αρχές Μαρτίου 2024, ο Δήμος ενημέρωσε ότι ήταν έτοιμος με την άδεια και τις βάσεις έδρασης, ώστε να δεχθεί τους προκατασκευασμένους οικίσκους. Και πριν από λίγες ημέρες, στις 10 Απριλίου, τοποθετήθηκαν οι αίθουσες στο Νηπιαγωγείο Δαφίων και στο Ειδικό Σχολείο Καλλονής.
Συμπερασματικά, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα συνεχίσει, με μεθοδικότητα και υπευθυνότητα, να υλοποιεί μεγάλα και μικρότερα έργα, που ενισχύουν την περιφερειακή ανάπτυξη, αναβαθμίζουν την ασφάλεια των μετακινήσεων και τονώνουν την κοινωνική συνοχή.