Οικονομία

Τέσσερις σημαντικές ερωτοαπαντήσεις για το μέλλον του Nord Stream μετά από επιθεώρησή του- Τι μέλει γενέσθαι και ποιά τα επακόλουθα για ΕΕ και Ελλάδα;

"Tα αποτελέσματα επιθεώρησης Nord Stream-Η ανάκτηση θα διαρκέσει χρόνια", είναι ο τίτλος άρθρου Ρωσικού ΜΜΕ σχετικού με το θέμα της δολιοφθοράς και των βλαβών που υπέστη ο εν λόγω αγωγός, κυριότερα σημεία του οποίου είναι τα ακόλουθα:

"Ο φορέας εκμετάλλευσης του Nord Stream ολοκλήρωσε την αρχική συλλογή δεδομένων από τον τόπο της ζημιάς του αγωγού στα σουηδικά ύδατα. Η Nord Stream AG δημοσίευσε τα αποτελέσματα της επιθεώρησης. Η έκθεση αναφέρει ότι στον βυθό της θάλασσας βρέθηκαν τεχνητοί κρατήρες με βάθος 3-5 μέτρων. Το θραύσμα του σωλήνα ανάμεσα στις χοάνες, όπως προκύπτει από την αναφορά, έχει καταστραφεί ολοσχερώς. Η ακτίνα εξάπλωσης των συντριμμιών είναι τουλάχιστον 250 m. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του αναλυτικού τμήματος της AMarkets Artem Deev, μια τέτοια ζημιά μπορεί να χαρακτηριστεί καταστροφική.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

1.Με βάση τα δημοσιευμένα αποτελέσματα, μπορεί να θεωρηθεί σοβαρή η ζημιά;

«Η ζημιά δεν είναι απλώς σοβαρή, είναι καταστροφική. Για σύγκριση, εάν ανιχνευτεί διαρροή σε αγωγό αερίου (αυτό μπορεί να είναι αποτέλεσμα ρωγμής σε μέγεθος αρκετών χιλιοστών), αυτό ήδη χρησιμεύει ως βάση για τη διακοπή της άντλησης αερίου μέχρι να επιδιορθωθεί η διαρροή. Και εδώ καταστράφηκαν 250 μέτρα του σωλήνα. Άλλωστε, μέχρι στιγμής έχει ερευνηθεί μόνο το σουηδικό τμήμα του Nord Stream MGP και η ζημιά στη δεύτερη χορδή, που βρίσκεται στα ύδατα της Δανίας, δεν έχει ακόμη εκτιμηθεί. Όμως το πλοίο «Nephrite» δεν έχει λάβει ακόμη αυτή την άδεια.

2.Ποιος είναι υπεύθυνος για την επισκευή και γιατί; Ρωσία ή Δύση; Ποιος πρέπει να πληρώσει για τις επισκευές;

Το MGP Nord Stream είναι ένα διεθνές έργο. Στην κατασκευή του συμμετείχαν εταιρείες από τη Ρωσία (Gazprom), τη Γερμανία (Wintershall, E.ON Ruhrgas), την Ολλανδία (Gasunie) και τη Γαλλία (GDF Suez). Κατά συνέπεια, η απόφαση για την επισκευή του αγωγού φυσικού αερίου θα πρέπει να είναι συλλογική.

Αλλά, φυσικά όλα θα εξαρτηθούν από τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής, ενώ  είναι απαραίτητο να βρεθούν οι υπεύθυνοι για το σαμποτάζ. Και αυτό είναι ήδη θέμα πολιτικής, αν  δηλαδή στην Ευρώπη επιμείνουν ότι το σαμποτάζ έγινε από τη Ρωσία, τότε στο τέλος οι Ευρωπαίοι θα αποκαταστήσουν το ΔΑΔ σε βάρος της Gazprom (ή θα υπολογίζουν σε αυτό).

3.Οι  κατεστραμένοι εν μέρει αγωγοί φυσικού αερίου υπόκεινται σε επισκευή και πόσο σύντομα μπορούν να επανέλθουν σε κατάσταση λειτουργίας;

Ο αγωγός αερίου (και οι δύο γραμμές) μπορεί να επισκευαστεί, αλλά αυτή δεν είναι εύκολη διαδικασία. Και οι δύο σωλήνες γεμίζουν με νερό για πολλά χιλιόμετρα και η συνολική διάρκεια του IHL είναι μεγαλύτερη από 1,2 χιλιάδες χιλιόμετρα, το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής εκτείνεται κατά μήκος του βυθού σε βάθος 200 μέτρων.

Είτε πρόκειται για υποβρύχια εργασία, είτε οι σωλήνες πρέπει να ανυψωθούν στην επιφάνεια και να τοποθετηθούν ξανά. Και υπάρχουν επίσης εποχές καταιγίδων που δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν τέτοιες εργασίες στη Βαλτική.

Υπάρχουν κυρώσεις λόγω των οποίων οι ξένοι συμμετέχοντες δεν θα μπορούν να εκτελούν εργασίες (περισσότερα από 100 πλοία από διαφορετικές χώρες συμμετείχαν στην κατασκευή της κοινής επιχείρησης).

Σύμφωνα με την Gazprom, η επισκευή του MGP μπορεί να διαρκέσει από ένα έως αρκετά χρόνια.

Και με κόστος, τέτοιες εργασίες μπορεί να ανέλθουν στο μισό κόστος κατασκευής (δηλαδή πάνω από 3 δισ. ευρώ). Το συνολικό κόστος της κατασκευής δύο γραμμών Nord Stream είναι 7,4 δισ. ευρώ.

4.Μπορεί το Nord Streams να μείνει για πάντα στην ιστορία;

Αυτό είναι δυνατό εάν η Ευρώπη, παρά την ενεργειακή κρίση, επιμείνει στην πλήρη αντικατάσταση της Ρωσίας στην αγορά φυσικού αερίου με άλλους προμηθευτές. Αυτό θα διαρκέσει αρκετά χρόνια. Όλα εξαρτώνται από το πόσο έτοιμη είναι η ΕΕ να αντέξει τον αυξανόμενο πληθωρισμό λόγω των υψηλών τιμών του φυσικού αερίου, την καταστροφή της οικονομίας της κ.λπ.

Αυτό είναι και πάλι θέμα πολιτικής, αφού οι οικονομικές απώλειες από τέτοιες αποφάσεις είναι εμφανείς σε όλους. Όμως, όπως βλέπουμε, η ΕΕ διαπράττει εσκεμμένα οικονομική αυτοκτονία για χάρη των πολιτικών της στόχων.

Έτσι η τύχη του Nord Stream θα κριθεί μέσω διαπραγματεύσεων μεταξύ των κυβερνήσεων των χωρών που έχουν υλοποιήσει αυτό το έργο. Η αντιρωσική ρητορική της Ευρώπης, φυσικά, θα περιπλέξει τη διαδικασία. Εάν η Ευρώπη είναι γενικά έτοιμη να συζητήσει το θέμα της προμήθειας φυσικού αερίου από τη χώρα μας, αυτό δεν είναι εγγυημένο."

Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα

Από τα παραπάνω εκτιμούμε ότι για πολιτικοοικονομικούς λόγους, οι επισκευή και η λειτουργία του  αγωγού North Stream, μοιάζει να είναι ανέφικτη.

Η ΕΕ έχει πάρει τις αποφάσεις της, αρχικά αντικαταστώντας πλήρως τη Ρωσία στον τομέα της αγοράς φυσικού αερίου, τερματίζοντας την  ενεργειακή της εξάρτηση από αυτήν και στη συνέχεια να εμβαθύνει σε πολύ μεγάλο βαθμό στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τη χρήση τους, σε τέτοιο βαθμό που αυτές να αντικαταστήσουν πετρέλαιο και φυσικό αέριο ολοκληρωτικά.

Αναφορικά με την αντικατάσταση του Ρωσικού φυσικού αερίου η ΕΕ έχει κινηθεί σε ανεύρεση άλλων χωρών προμηθευτών, αλλά  και νέων οδών-οδεύσεων που να το φέρνουν από άλλες περιοχές στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο.

Σημαντικό ρόλο σε αυτό θα παίξει σε αυτό η τυχόν δημιουργία του East-Med, ο οποίος θα φέρει τα πλούσια κοιτάσματα φυσικού αερίου της ΝΑ Μεσογείου μέσω Κύπρου-Ελλάδας στην ΕΕ.

Επιπλέον ο εν λόγω αγωγός θα προσδώσει ένα είδος μεγαλύτερης  ενεργειακής ανεξαρτησίας της ΕΕ σε φυσικό αέριο έναντι των υπαρχόντων αγωγών, αφού από την ΑΟΖ χωρών μελών της ΕΕ, της Κύπρου και της Ελλάδας, θα φθάνει στις λοιπές χώρες της ΕΕ.

Κοινώς θα είναι ένας αγωγός της ΕΕ, εξ ολοκλήρου.

Τροχοπέδη σε αυτό στέκεται, ποιός άλλος, ο συνήθης ύποπτος Ερντογάν , ο οποίος  επιχειρούσε να πείσει την απερχόμενη Ισραηλινή κυβέρνηση να διοχετεύσει το φυσικό αέριο της χώρας της στην ΕΕ, μέσω της Τουρκίας.

Ωστόσο οι εκλογές στο Ισραήλ και η εκλογή Νετανιάχου φαίνεται ότι ανατρέπουν την τουρκική σχεδίαση, δίνοντας εκ νέου πνοή στην κατασκευή του East-Med.

Οψόμεθα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ