Οι ανατιμήσεις που θα προκληθούν στη διεθνή αγορά θα επηρεάσουν και την ελληνική, αφού οι τιμές διαμορφώνονται χρηματιστηριακά. Είναι ενδεικτικό ότι από τη στιγμή που έγινε γνωστό πως η ΕΕ θα καταργήσει σταδιακά την προμήθεια αργού πετρελαίου από τη Ρωσία εντός έξι μηνών και τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους οι τιμές τόσο του αργού όσο και του φυσικού αερίου εκτοξεύθηκαν.
Συγκεκριμένα, η τιμή του αργού πετρελαίου Brent αυξήθηκε κατά 5%, στα 110 δολάρια, τιμή που είναι αυξημένη περίπου κατά 40% από την αρχή του έτους. Αντίστοιχα αυξήθηκε κατά 5% και η τιμή του φυσικού αερίου, που έφτασε σε περίπου 106 ευρώ η μεγαβατώρα.
Παράγοντες της αγοράς υπογραμμίζουν ότι ήδη υπάρχουν αυξήσεις της τάξης του 400% στο ρεύμα ή 600% στο φυσικό αέριο στη βιομηχανία, ενώ την ίδια στιγμή μεγάλη άνοδο έχουν σημειώνει και μια σειρά από πρώτες ύλες και υλικά συσκευασίας που επιβαρύνουν υπέρογκα το κόστος παραγωγής ενός προϊόντος.
Μεγάλο πλήγμα από τις κυρώσεις της ΕΕ προς το ρωσικό πετρέλαιο θα υποστεί και η ελληνική ναυτιλία, στην περίπτωση που η απαγόρευση μεταφοράς επεκταθεί και σε τρίτες χώρες. Κάτι που σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους θα προκαλέσει τεράστια ζημιά. Να σημειωθεί πως σύμφωνα με ανακοινώσεις των δύο μεγάλων διυλιστηρίων της χώρας η Ελλάδα έχει μηδενίσει την εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο ήδη από τέταρτο τρίμηνο του 2021.
Πάντως, εκτιμάται ότι πέρυσι η Ελλάδα εισήγαγε από τη Ρωσία περίπου το 20% των συνολικών ποσοτήτων αργού πετρελαίου. Σε ό,τι αφορά το ρωσικό φυσικό αέριο, το 2021 οι εισαγωγές στη χώρα μας αντιστοιχούσαν στο 45,5% του συνόλου. Τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το πρώτο τρίμηνο του 2022 δείχνουν μικρή αποκλικάμωση, καθώς το αέριο της Gazprom κατέχει το 36,7% του μεριδίου των συνολικών εισαγωγών.