Αίσιο τέλος αναμένεται να έχουν τις επόμενες ημέρες οι πολύμηνες διαπραγματεύσεις μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και Cosco για την παραχώρηση επιπλέον ποσοστού 16% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά στον κινεζικό ναυτιλιακό όμιλο από το ΤΑΙΠΕΔ. Με το επιπλέον ποσοστό η Cosco θα έχει στη διάθεσή της το 67% των μετοχών του ΟΛΠ.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών έχει ολοκληρωθεί, με τρόπο που και τα δύο μέρη κερδίζουν. Πάντως κύκλοι που είναι κοντά στη Cosco ανέφεραν στη «Ν» ότι οι δύο πλευρές τα έχουν βρει στα βασικά, ωστόσο υπάρχουν μια σειρά από λεπτομέρειες που πρέπει να κλείσουν το επόμενο διάστημα. Μόλις ολοκληρωθεί η συμφωνία, το ελληνικό Δημόσιο θα προχωρήσει σε τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης που έχει περάσει ως νόμος. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Cosco θα λάβει το 16% των μετοχών, που ήταν να το πάρει στις 11 Αυγούστου 2021, υπό την προϋπόθεση ότι θα είχε ολοκληρώσει τα υποχρεωτικά έργα που υπάρχουν στη συμφωνία, προϋπολογισμού περίπου 295 εκατ. ευρώ. Έργα που όμως δεν έχουν ολοκληρωθεί για διάφορες αιτίες που ήταν και θέμα διαπραγμάτευσης ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Η Cosco θα έχει στη διάθεσή της, λένε οι πληροφορίες, μια επιπλέον περίοδο πέντε ετών να ολοκληρώσει τα έργα, καταθέτοντας και μια νέα εγγυητική επιστολή, για την περίπτωση που δεν ολοκληρώσει κάποια από αυτά με δική της ευθύνη στα επόμενα πέντε χρόνια, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει και τα 88 εκατ. ευρώ για το 16% των μετοχών. Ποσό που ο κινεζικός όμιλος έχει κατατεθειμένο σε τραπεζικό λογαριασμό από το 2016, όταν και πήρε τον έλεγχο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά. Επίσης, οι εκπρόσωποι του ελληνικού Δημοσίου στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας θα μειωθούν από τρεις σε έναν, με αυξημένες όμως αρμοδιότητες και δικαίωμα, λένε οι πληροφορίες από κυβερνητικά στελέχη, βέτο.
Οι διαπραγματεύσεις διαρκούν εδώ και περισσότερο από οκτώ μήνες, ενώ εντάθηκαν όταν τα κεντρικά της Cosco στο Χονγκ Κονγκ είχαν αποστείλει επιστολή προς την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, ζητώντας να τους μεταβιβαστεί στην προβλεπόμενη ημερομηνία το 16% των μετοχών του ΟΛΠ, καθώς, όπως υποστήριζαν, για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων ευθυνόταν το Δημόσιο.