Ένας στους δύο καταναλωτές δηλώνει ότι θα συνεχίσει συστηματικά να αγοράζει αγαθά μέσω Διαδικτύου, ακόμη και με ανοιχτά τα φυσικά καταστήματα λιανικής. Γεγονός που επιβεβαιώνει γι’ ακόμη μια φορά την πεποίθηση πως το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε… για να μείνει.
Το παραπάνω εύρημα προέκυψε από την εξαμηνιαία εξειδικευμένη μελέτη για τη συμπεριφορά των online καταναλωτών που ολοκλήρωσε τον Δεκέμβριο του 2020 -και είδε το φως της δημοσιότητας χθες- ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η πανελλήνια έρευνα πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά (μέσω online ερωτηματολογίου), με τη συμμετοχή 918 χρηστών Ιντερνετ.
Πέραν, λοιπόν, του 49% των καταναλωτών που σημειώνει ότι θα κάνει τα ψώνια του online, παρότι τα καταστήματα ανέβασαν… ρολά, ένα επίσης σημαντικό ποσοστό (40%) απαντάει πως «ίσως» το κάνει και μόλις το 12% δηλώνει «σίγουρα όχι».
Μάλιστα, το 50% των καταναλωτών προτίθεται να συνεχίσει να πραγματοποιεί τις αγορές του μέσω ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ και το 73% να παραγγέλνει έτοιμο φαγητό από ηλεκτρονική υπηρεσία delivery. «Φαίνεται λοιπόν ότι η αλλαγή που έχει επέλθει στις αγοραστικές συνήθειες θα διατηρηθεί σε ένα μεγάλο βαθμό και μετά την επίλυση του υγειονομικού προβλήματος», επισημαίνει ο ΣΕΛΠΕ.
Σε γενικές γραμμές, η αύξηση που καταγράφεται στις ηλεκτρονικές αγορές είναι σημαντική. Για την ακρίβεια, το 61% των χρηστών Ιντερνετ προέβη σε κάποια αγορά μέσω Διαδικτύου το τελευταίο 15νθήμερο του 2020, ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα τον Δεκέμβριο του 2019. Σε δύο μεγάλες κατηγορίες online αγορών, τα τρόφιμα από σούπερ μάρκετ και την ηλεκτρονική υπηρεσία delivery, τα ποσοστά κινήθηκαν επίσης ανοδικά, 14% και 45% αντίστοιχα, επίπεδα πολλαπλάσια των μετρήσεων του 2019.
Οσον αφορά στα ποσοστά ικανοποίησης από τις υπηρεσίες παράδοσης παραμένουν ένας πιθανός ανασταλτικός παράγοντας για την περαιτέρω ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών. Στη γενική ερώτηση «πόσο ικανοποιημένοι είστε με τις υπηρεσίες παράδοσης;», μόλις το 38% δηλώνει «πολύ», το 36% «λίγο» και το 25% «καθόλου». Τα ποσοστά ικανοποίησης είναι εξαιρετικά υψηλά στις δύο εξεταζόμενες κατηγορίες online αγορών, δηλαδή τα τρόφιμα από σούπερ μάρκετ (81%) και την ηλεκτρονική υπηρεσία delivery (82%), όπου, κατά κανόνα, οι εταιρίες διαχειρίζονται την παράδοση με ίδια μέσα.
Σε κάθε περίπτωση, η πρόθεση αγοράς μέσω Διαδικτύου τον Δεκέμβριο του 2020 έχει αυξηθεί σημαντικά, σε σχέση με τον Ιούνιο του 2020, σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων. Ενδεικτικά αναφέρεται πως στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη ενισχύθηκε από 35% σε 46% και στα παιχνίδια και είδη δώρων από 12% σε 27%.
«Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό την τελευταία χρονιά και τη μεγάλη επίδραση της κρίσης του Covid-19 μέσω του Διαδικτύου στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα», καταλήγει ο ΣΕΛΠΕ.