Μεγάλος είναι ο αντίκτυπος της πανδημίας COVID-19 στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, όπως ανέδειξε νέα έρευνα της PwC που πραγματοποιήθηκε σε 53 χώρες σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (Europe, Middle East, Africa – EMEA). Ειδικότερα, ενώ τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο μόλις το 9% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα ανέμενε μείωση των εσόδων τους, τον Ιούνιο του 2020, το ποσοστό αυτό εκτινάχθηκε στο 51%. Επιπλέον, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ορισμένες ιδιωτικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν την κρίση καλύτερα από κάποιες άλλες.
Συγκεκριμένα, έχει αποδειχθεί ότι η ευελιξία συμβάλλει στη βελτίωση της επιχειρηματικής απόδοσης, ενώ υπάρχουν επιχειρήσεις που αποδίδουν καλύτερα υπό πίεση. Εταιρείες που συνδυάζουν διάφορα χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα πελατοκεντρικές, ευέλικτες και τεχνολογικά ανεπτυγμένες εταιρείες, αναγνωρίστηκαν ως οι «πρωταθλήτριες της ευελιξίας». Οι εταιρείες αυτές υιοθετούν μια στρατηγική προσέγγιση όσον αφορά την ανθεκτικότητα, τη λήψη δύσκολων αποφάσεων που έχουν να κάνουν με το εργατικό δυναμικό τους και τη μείωση κόστους , ενώ συνεχίζουν να επενδύουν σε καθοριστικής σημασίας τομείς για να διασφαλίσουν την ανταγωνιστικότητά τους, συμπεριλαμβανομένων της κατάρτισης και της αναβάθμισης των δεξιοτήτων του προσωπικού τους, καθώς και της υιοθέτησης νέων τεχνολογιών.
Προετοιμάζοντας το εργατικό δυναμικό για το μέλλον
Δεδομένης της επίδρασης των περιοριστικών μέτρων που εφαρμόστηκαν σε διάφορες περιοχές και την ανάγκη για προστασία του εργατικού δυναμικού από τον ιό, περισσότερες από το 60% των ιδιωτικών επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι εφαρμόζουν το καθεστώς της εξ αποστάσεως εργασίας. Ωστόσο, οι «πρωταθλήτριες της ευελιξίας» καταβάλλουν ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια ώστε να προετοιμάσουν το ανθρώπινο δυναμικό τους για το μέλλον. Ειδικότερα, το 57% αυτών δηλώνουν ότι εκπαιδεύουν το προσωπικό τους και φροντίζουν για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του, σε σύγκριση με το 40% των συμμετεχόντων που χαρακτηρίζονται από έλλειψη ευελιξίας.
Βελτίωση της κατώτατης γραμμής χωρίς να επηρεάζεται η ανταγωνιστικότητα
Οι επιχειρήσεις που ξεχωρίζουν για την ευελιξία τους είναι επίσης περισσότερο επιδέξιες ως προς την ανάληψη δράσεων που αποσκοπούν στη βελτίωση της ρευστότητάς τους. Τα δύο τρίτα (66%) των “πρωταθλητριών της ευελιξίας” δήλωσαν ότι ενισχύουν τη διαχείριση του κεφαλαίου κίνησής τους ως μέτρο αντίδρασης στην πρόσφατη κρίση, σε σύγκριση με το 45% των μη ευέλικτων επιχειρήσεων.
Ευέλικτες στρατηγικές, με γνώμονα την εστίαση στον πελάτη και στην προώθηση της συνεργασίας
Βασική παράμετρος για την επιτυχία μιας επιχείρησης σε ένα δύσκολο περιβάλλον είναι η κατανόηση της αγοράς. Η έρευνα καταδεικνύει ότι οι εταιρείες που ξεχωρίζουν για την ευελιξία τους προσπαθούν να κατανοήσουν τις αγορές και τους πελάτες που εξυπηρετούν, ώστε να τοποθετηθούν και να αναδυθούν ισχυρότερες. Η πλειοψηφία των εταιρειών αυτών θεωρούν υψίστης σημασίας για τη μελλοντική τους επιτυχία την επέκταση σε νέες αγορές ή σε νέες κατηγορίες πελατών (58%) καθώς και την έξοδο από τις αγορές που δεν αποφέρουν κέρδος (57%). Μερικές, μάλιστα, θα προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις και εξαγορές με στόχο την επανεκκίνηση της αναπτυξιακής τους πορείας. Επιπλέον, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις εισάγουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες, προσαρμοσμένα στις ανάγκες των πελατών.
Εμπλοκή των αυριανών ηγετών
Όσον αφορά τις επιχειρήσεις που διακρίνονται για την ευελιξία τους, η έρευνα κατέδειξε πως η επόμενη γενιά ηγετών τους (NextGen), είτε πρόκειται για αναδυόμενα διευθυντικά στελέχη, είτε για μέλη της οικογένειας που αναμένεται να αναλάβουν τα ηνία στο μέλλον, λαμβάνει μέρος στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και έχει στενή συνεργασία με την υφιστάμενη ηγεσία.