Η αεροναυπηγική εταιρεία Yakovlev Design Buraeu με έδρα την Μόσχα, η οποία αποτελεί μέρος της μεγαλύτερης και κρατικής αμυντικής εταιρείας United Aircraft Corporation (UAC) της Ρωσίας, ανακοίνωσε πριν λίγο πως είναι έτοιμη να συνεχίσει το πρόγραμμα ανάπτυξης ενός μαχητικού πέμπτης γενιάς. Το αεροσκάφος της εταιρείας θα διαθέτει δυνατότητες κάθετης προσγείωσης και απογείωσης (VTOL), σύμφωνα με ρωσικές πηγές.
Η Yakovlev Design Bureau ανέπτυσσε για χρόνια αεροσκάφη με τέτοιες δυνατότητες, έτσι ώστε να μπορούσαν να προσνηώνονται και να απονηώνονται από πολεμικά πλοία του σοβιετικού και μετέπειτα του ρωσικού πολεμικού ναυτικού. Εύστοχα παραδείγματα είναι οι τύπου Yak-36, Yak-38 και Yak-141. Βέβαια το Yak-36 δεν παράχθηκε ποτέ μαζικά, όπως και το Yak-141 το πρόγραμμα του οποίου τερματίστηκε το 1992 εξαιτίας ελλιπούς χρηματοδότησης. Από τα τρία αυτά αεροσκάφη μόνο το Yak-38 κατασκευάστηκε σε σημαντική ποσότητα.
Από ότι φαίνεται σήμερα οι Ρώσοι είναι έτοιμοι να «συνεχίσουν» την ανάπτυξη του παλαιού Yak-141, το οποίο θα αναγεννήσουν με την μορφή ενός υπερσύγχρονου μαχητικού πέμπτης γενιάς. Ίσως το φιλόδοξο αυτό μαχητικό να συνδέεται με τις φήμες που θέλουν την Ρωσία να σχεδιάζει έναν ολοκαίνουργιο στόλο αεροπλανοφόρων για το πολεμικό της ναυτικό.
Το 2019 είχαν εμφανιστεί ξανά αναφορές στον ρωσικό τύπο που περιέγραφαν πως η εν λόγω ρωσική εταιρεία μελετά το ενδεχόμενο να συνεχιστούν οι εργασίες στο πρόγραμμα ανάπτυξης του Yak-141. Βέβαια το νέο μαχητικό πέμπτης γενιάς που θα σχεδιάσει η εταιρεία δεν θα αποκαλείται Yak-141, αφού επρόκειτο για ένα ολοκαίνουργιο αεροσκάφος πέμπτης γενιάς - το οποίο βέβαια θα μοιράζεται αρκετά κοινά στοιχεία από τον σχεδιασμό του ακυρωμένου Yak-141.
Ποιο Ήταν το Yak-141;
Δεδομένων όλων αυτών, αξίζει να ρίξουμε μια ματιά στο πρόγραμμα του Yak-141 και να δούμε πώς θα έμοιαζε το μαχητικό εάν γίνονταν πράξη. Η ανάπτυξη του αεροσκάφους ξεκίνησε στην Σοβιετική Ένωση το 1972, ενώ το πρώτο πρωτότυπο κατασκευάστηκε το 1987. Η πρώτη πτήση έγινε στο κατάστρωμα του ρωσικού αεροπλανοφόρου Admiral Gorshkov το 1991. Μόνο δύο πρωτότυπα κατασκευάστηκαν πριν τερματιστεί το πρόγραμμα, ωστόσο το ένα από αυτά συνετρίβη το 1991.
Το Yak-141 είχε μήκος 18,3 μέτρων, άνοιγμα φτερών 10 μέτρων και μπορούσε να απογειωθεί με μέγιστο βάρος 20 τόνων. Μπορούσε να πετάξει με μέγιστη ταχύτητα 1.800 χλμ/ώρα σε μέγιστο υψόμετρο 11 χιλιομέτρων και είχε ακτίνα μάχης 900 χιλιομέτρων. Μπορούσε να μεταφέρει όπλα μέγιστου βάρους 2,6 τόνων και ο οπλισμός του θα αποτελούνταν από διάφορα όπλα, όπως πυραύλους αέρος-αέρος και αέρος-επιφανείας και ποικίλες βόμβες.